Toon posts:

RAID 0 op Asus A8n SLI Deluxe en HDtach vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op welke raid controller kan ik volgens jullie beter mijn harde schijf aansluiten op mijn Asus A8n SLI Deluxe: de Silicons of die van Nvidia? (werk in Raid 0)

Ik heb het zelf gestest en kom uit op de volgende scores (bij benadering):
Silicon: 105 average read, 100 burst
Nvidia: 95 average read, 215 burst

Ik zie dus zelf ook dat die burst 2x zo hoog is op de nVidia controller, maar wellicht is de read veel belangrijker. Of is dat een gevolg van de burst?

Anyway, ik vraag het ook omdat ik nogal veel problemen heb op mijn pc heb.

Dus:
- welke controller is het stabielst
- wat is qua snelheid de beste keuze (zie mijn scores)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over stabliteit kunnen we niet oordelen. Dat hangt voor een enorm groot deel af van de conditie van de hardware, de rest van de systeemconfiguratie en natuurlijk de gebruiker itself :) Om stabiliteitsproblemen te kunnen troubleshooten hebben we in Processors, Mobo's & Geheugen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan ;)

Wat betreft de keuze qua snelheid: hogere burst cache transferrates zijn van nut bij het laden van een shitload aan kleine bestanden (OS, fileserver, etc). Hogere sustained transferrates zijn leuk bij het inladen van grote bestanden zoals multimedia en games. Zie ook de lap tekst onderaan in OM FAQ / Beleid » Welke harddisk/controller moet ik nemen? :Y)

Voor een goede indicatie van de real-world performance raad ik je IOMeter aan. Zie ook http://balusc.xs4all.nl/frm/list_messages/55 :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 04-07-2005 13:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees nu net dit:
http://www.amdgamer.com/read.php?rid=136&type=1

Dit is precies het probleem dat ik ook heb. Ik hoop dat ik het hiermee opgelost krijg. Is dit een inmiddels bekend probleem hier? Kan me voorstellen dat het meer voorkomt, de baracuda's worden best veel verkocht denk ik.

Rest nog steeds de vraag, stel je speelt met name games, wat zou je kiezen:
(hd tach scores):
105 av. read en 95 burst
of
95 av read en 215 burst

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou eerst een IOMeter benchmark uitvoeren met o.a. de Workstation toegangspatroon en daarna de scores vergelijken :) Pas daarna kan ik een reeële mening uitspreken.

Verwijderd

Topicstarter
Lol ok i get i get it.

Maar eh, dat over dat NCQ op die Barracuda's. Wel eens van gehoord?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ » Command Queueing :)

Overigens ondersteunt van de twee controllers alleen de nVidia NCQ en de SiL3114R niet.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 04-07-2005 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Balus, lees nog even dat stukje van AMD gamer, daarin staat:

"Well, in both cases, there was an option to disable "Tagged Queuing" under SCSI Properties for the drives in question, so I did. It was as simple as placing a checkmark in the little box. I re-started the computer, installed all the latest drivers and gave it one last chance. The final configuration was as follows; The two Western Digital 74GB Raptors are configured in RAID0 on the nForce 4 SATA controller, the Seagate sits all alone on the Silicon Image SATA controller in JBOD single drive mode. So far (over a month now) the system has been running very stable with no glitches, blue screens or any data corruption whatsoever. Adding a couple of checkmarks in the properties windows seems to have solved all of my problems. Do I feel stupid? Kind of. "

Oftewel, vergeet dit niet uit te zetten op de Silicon controller!!! (wellicht een open deur maar voor mij was het nieuw, had er niet aan gedacht)
Pagina: 1