DC als profielwerkstuk

Pagina: 1
Acties:

• squeez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08-2025
Beste DPCers,

wij, Wilco Wijbrandi en Jan Kazemier, hier beter bekend als squeez en wwwhizz zitten in 5VWO en wij beginnen nu met ons profielwerkstuk. Een profielwerkstuk is een werkstuk dat moet gaan over een van je profielvakken en je met een voldoende moet afronden om examen te mogen doen. In ons geval wiskunde.
Natuurlijk was de keuze voor het onderwerp snel gemaakt: Distributed Computing. Aangezien ze hier op school praktisch niets over weten hebben wij dit 'vermomd' als onderzoek naar wiskundige getallen. Het plan is als volgt: We maken een DC project dat onderzoek gaat doen naar bijvoorbeeld priemgetallen.
De vraag aan jullie is: willen jullie meedoen? :)
Dit project voegt uiteraard niet veel toe aan de wetenschap, maar zal uiteraard voorzien zijn een mooie stats-pagina en zal van korte duur zijn (enkele maanden, afhankelijk van de hoeveelheid rekenkracht) zodat er een uiteindelijke winnaar is aan te wijzen.

We zijn vanplan de client te maken met Visual Basic als achterliggend systeem gebruiken we PHP met een MySQL database.

Mochten jullie nog vragen/verbeteringen/opmerkingen hebben, alle hulp is welkom! _/-\o_

• My
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-01 21:17

My

Is het niet veel makkelijker om al bestaande projecten te gebruiken? SoB bijvoorbeeld ofzow?

Ik denk niet dat veel mensen computerkracht willen 'verbruiken' voor niets...

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik denk dat jullie je toch een beetje vergissen in de hoeveelheid werk die dit met zich mee gaat brengen. Misschien kunnen jullie beter een werkstuk schrijven over het principe van DC en daarin bestaand projecten annaliseren ofzo.

...

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Als het je profielwerkstuk is moet je vast wel toestemming kunnen krijgen om het op de school computers te draaien.

Verwijderd

Ik zou een gecombineerd informatica/wiskunde profielwerkstuk doen, net als ik deed. Dan moet je natuurlijk wel informatica in je vrije deel hebben, maar ik ga er even gemakshalve van uit dat jullie dat hebben.

Dan neem je als onderwerp 'Sierpinskigetallen en distributed computing' (of iets dergelijks).
Het eerste deel van je profielwerkstuk gaat dan in op sierpinski, het tweede deel op DC en het derde deel over hoe dit Samenwerkt.

Verder, als dat niet genoeg is, kun je het onderwerp veranderen door ook parallel computing te behandelen. Ook daar is heel veel over te zeggen. Je zou dat DC met parallel computing kunnen vergelijken. Het is appels met peren vergelijken, maar het doel is het zelfde: veel rekenkracht verzamelen.

Anyway, er is hier ZOOO veel over ze zeggen (zonder heel veel moeite te hoeven doen met google), zonder dat je zelf aan het programmeren hoeft. Informatica is meer dan programmeren.

Verder, als je echt geïnteresseerd bent, zijn er zeker docenten aan de Universiteit van Amsterdam bij de studie Informatica die je daar graag mee verder helpen.
Ik ga nu op vakantie, maar mijn medestudenen kunnen je verder verwijzen. Zie #uva op irc.quakenet.org

</spam>

Disclaimer: ik weet niet of het sierpinskiprobleem paralleliseerbaar is, dat moet je even opzoeken ;) Maar je kan ook een andere wiskunde probleem pakken. Er zijn genoeg wiskundige DC projecten.

Edit:
Je kan mailen naar Dennis Kaarsemaker, assistent bij Grid Computing aan de UvA: seveas@gmail.com

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 12:40 . Reden: Contactinfo ]

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:05
My schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:56:
Is het niet veel makkelijker om al bestaande projecten te gebruiken? SoB bijvoorbeeld ofzow?

Ik denk niet dat veel mensen computerkracht willen 'verbruiken' voor niets...
Het leek ons juist leuk om zelf een DC-project te starten. Een bestaand project hebben we natuurlijk niet zoveel aan.

Ons project is volgens mij niet 'niets', we proberen hier wat mensen te vinden die mee willen doen, onder het mom van "niet geschoten is altijd mis" :)
Haranaka schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:18:
Ik denk dat jullie je toch een beetje vergissen in de hoeveelheid werk die dit met zich mee gaat brengen. Misschien kunnen jullie beter een werkstuk schrijven over het principe van DC en daarin bestaand projecten annaliseren ofzo.
Ik denk niet dat dit zoveel werk is, we kunnen zoiets programeren, heel uitgebreid hoeft het toch niet, en de berekening van priemgetallen is vrij simpel. Zoveel programeerwerk is het dus niet. Daarbij moeten we samen toch 160 uur vullen.
zmn schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:19:
Als het je profielwerkstuk is moet je vast wel toestemming kunnen krijgen om het op de school computers te draaien.
Dat hoop ik ook >:)
We zullen dit proberen te regelen.
Wij hebben bij ons op school helaas niet de mogelijkheid informatica te kiezen als vak. Dit kunnen we dus niet combineren, vandaar onder de wiskunde.

Het programeren vinden wij geen probleem, dat lijkt ons juist leuk. :*)

Anyways, bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door RedPixel op 04-07-2005 13:05 ]

I see red pixels.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:17
Tja, doe het dan goed en probeer iets met ecc2k-130. Eventueel kan ik jullie al mijn beta's geven.

• My
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-01 21:17

My

wwwhizz schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:04:

Wij hebben bij ons op school helaas niet de mogelijkheid informatica te kiezen als vak. Dit kunnen we dus niet combineren, vandaar onder de wiskunde.
Bij mij was het op school zo: Kies een vak uit je profiel en een ander vak. De enige voorwaarde voor dat extra vak is dat je het ooit hebt gevolgd.
Misschien is dat bij jullie ook zo?!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:00

ThunderNet

Flits!

Welke Visual Basic versie wil je gebruiken?

Het mooiste is als je het rauwe rekenwerk in assembly gaat proggrameren (VB6 ondersteund met paar uitbreidingen inline assembly).
Dit kan voor forse winsten zorgen.
:)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Flapmo
  • Laatst online: 19:51

Flapmo

and back is gigi!

Houd er wel even rekening mee dat de leraar niet dolenthousiast is over DC (naar alle waarsch.). Als jullie een project vermommen onder het motto van iets anders, wat ik opmaak uit:
Aangezien ze hier op school praktisch niets over weten hebben wij dit 'vermomd' als onderzoek naar wiskundige getallen
Dan is het wellicht handig in je achterhoofd te houden dat die leraar geen kaas gegeten heeft van al dat geprogrammeer en dus daar ook geen punten voor geeft. Waarschijnlijk zal hij dan punten geven vooral voor hoe je programma (algoritme) dit doet. De rest snapt hij namelijk niet. Oftewel, het is maar een profielwerkstuk, en mijn motto was toch op middelbaar school niveau: 'doe nooit teveel.' (is het nu nog :p).

Het hoeft niet zo te zijn hoor, als jullie een mooi verhaal eraan breien dat dit _de_ manier is om die priemgetallen te onderzoeken, maar dan zit je dus vooral theoretisch te praten over DC. En niet echt het programmeren. Die resultaten die je daarmee behaalt zijn dan een voorbeeld dat het werkt..

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:17
Ga met de hand een RC5-72 code kraken >:) lijkt me een veel beter iets voor een wiskundig profielwerkstuk :P

[ Voor 48% gewijzigd door MewBie op 04-07-2005 17:37 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik denk niet dat dit zoveel werk is, we kunnen zoiets programeren, heel uitgebreid hoeft het toch niet, en de berekening van priemgetallen is vrij simpel. Zoveel programeerwerk is het dus niet. Daarbij moeten we samen toch 160 uur vullen.
Ik moet zeggen dat ik nogal uit het zelfde hout gesneden ben als Flapmo en hanteer met alle enthousiasme dezelfde 'doe nooit teveel' mentaliteit.
Ik wil je dan ook op de borst drukken dat het niet de bedoeling is 160 uur te investeren maar er voor te zorgen dat er een werkstuk op tafel komt waarin te zien is dat er serieus aan gewerkt is. Ook al is dat na 40 uur al bereikt! Spendeer de rest van de tijd om koffie/cola/bier te drinken met die vrienden van je!

Een proggie schrijven dat een paar priemgetallen uitrekend is 1 ding, maar dit gedistribueerd te laten gebeuren is heel wat anders hoor. Verkijk je daar niet op!

...

• Flapmo
  • Laatst online: 19:51

Flapmo

and back is gigi!

En wees nou eerlijk het staat alleen op je diploma, een v van voldoende/voldaan. Nou jippie :d. Niemand die ooit meer naar dat ding kijkt hoor, een onderwijsinstituut kijkt alleen naar je diploma om te kijken of je genoeg voldoendes hebt, het zal hun een worst wezen of dat 10-en of 6-en zijn.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• chickn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2024
Een profielwerkstuk is niet een gewoon werkstuk, je moet vaak met 'n pws 'n stukje onderzoek doen en daarom moet er dus iets praktisch in zitten wat je moet kunnen laten zien. Dat is denk ik de reden waarom ze zelf iets in elkaar willen gooien.

Maar idd, het aantal uren zegt niet veel over wat voor waardering je er voor krijgt. Ik heb met 'n vriend samengedaan en we hebben met z'n er ongeveer 25 uur aan gezeten, ipv de 160 uur die we er met z'n 2en aan hadden moeten werken. En dit is met onderwerp zoeken, heen en weer fietsen naar school en meer van dat soort geblaat. En nog had ik er 'n 'goed' voor gekregen.. Zou 't dus niet al te uitgebreid maken. Een leuk te lezen werkstuk wil al heel goed werken!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
stuudjes hier zeg :P 25 uur is al belachelijk veel :D (op mijn school, barlaeus, iig) die pws'n zijn beetje 2e fase onzin, degene die dit topic gestart hebben wens ik extreem veel geluk en succes. Beter raffel je pws ff af en ga je dan iets echts interessants doen, maarja dat vind ik. Als je op de beste zijn (door hard werken) geilt moet je het natuurlijk gewoon doen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

wwwhizz schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:04:
Wat zijn je ervaringen met het programmeren van gedistribueerde applicaties, en aangezien het programmeren geen wiskunde is: hoe gaan jullie de tijd besteden aan het wiskundige deel (waarschijnlijk het enige deel waar de docent in geinteresseerd is)? Of denk ik veel te moeilijk over wat een profielwerkstuk doet, dat kende opa niet in zijn tijd B)
Flapmo schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:53:
En wees nou eerlijk het staat alleen op je diploma, een v van voldoende/voldaan. Nou jippie :d. Niemand die ooit meer naar dat ding kijkt hoor, een onderwijsinstituut kijkt alleen naar je diploma om te kijken of je genoeg voldoendes hebt, het zal hun een worst wezen of dat 10-en of 6-en zijn.
Dat zie je verkeerd om: als je op school (waar het leven nog enorm simpel is en er amper serieuze druk is) al de kantjes er vanaf loopt wordt het in het echte leven niets ;)
* F_J_K deed op lagere school en VWO net genoeg om zeventjes en achtjes te halen en heeft er nog last van qua luiheid :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• chickn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2024
F_J_K schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:04:
[...]
Dat zie je verkeerd om: als je op school (waar het leven nog enorm simpel is en er amper serieuze druk is) al de kantjes er vanaf loopt wordt het in het echte leven niets ;)
* F_J_K deed op lagere school en VWO net genoeg om zeventjes en achtjes te halen en heeft er nog last van qua luiheid :+
Dus als we dat weer omdraaien stellen we dus dat als je toen hard had gewerkt, je nu nog steeds zo hard zou hebben gewerkt?

* chickn begint gelijk met harder werken, anders komt 't nooit meer goed :+

• rpk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-03-2011

rpk

Squeez en wwwhizz,

Ik wil jullie best helpen door een PC jullie client te laten draaien voor laten we zeggen.... 160 uur. Daarnaast is het fijn als jullie een forum opzetten, zodat er goed contact is tussen de gebruikers en de ontwikkelaars (werkte zeer goed bij Lifemapper). Daarnaast dienen er natuurlijk gelikte statistieken te komen die zeer betrouwbaar zijn.

<onleesbaar voor Squeez en wwwhizz>
Vervolgens roepen we op tot een stampede op hun project. Hopelijk doen andere DC teams mee. Hierna kunnen ze nog een mooi werkstuk schrijven over het afslaan van een DDOS, boze docenten en ISPs die IP's blokkeren. }) </onleesbaar voor Squeez en wwwhizz>

Openen jullie een nieuw topic als de eerste versie van de client gereed is?

Succes mannen!

For he to-day that crunched his PC's with me shall be my brother. Meegedaan aan: UD, Seti, Lifemapper, DF, R@H, F@H, de FaD en R@H Stampede, actieve projecten: Flushen op DPAD.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Squeez en wwwhizz,

Lekker handig hier zo even je vraag neer te plempen voor je werkstuk, (daar had ik nog niet aan gedacht :P) wat de leraar zei is dat er genoeg info over te vinden was op google, en dat indeling van het project (bijna vrij is door de vele informatie) in iedergeval zou ik het een en ander overleggen voor je begint met proggen, en of je de tijd die daar in zit kan gebruiken voor wiskunde (vast wel). veel suc6 en ik zie jullie morgen wel op school! ;)

NB: Ik ken beide topicstarters

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• rpk

rpk

Koekje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:55:
veel suc6 en ik zie jullie morgen wel op school! ;)
:? Zijn de schoolvakanties nog niet begonnen? Het is al juli! :?

For he to-day that crunched his PC's with me shall be my brother. Meegedaan aan: UD, Seti, Lifemapper, DF, R@H, F@H, de FaD en R@H Stampede, actieve projecten: Flushen op DPAD.

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

(jarig!)
DukeBox schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:25:
Tja, doe het dan goed en probeer iets met ecc2k-130. Eventueel kan ik jullie al mijn beta's geven.
offtopic:
Wauw duke, ik wist niet dat je hiermee bezig was. Klinkt veelbelovend. Mag ik ook mee betatesten? Trouwens, ben je van plan hiermee live te gaan, want het is naar mijn mening weer tijd voor een ECC project ^^

Ik ben wel bereid een tijd van mijn CPU Cycles hieraan op te offeren, maar maak het dan wel bijvoorbeeld zoiets van ECC2k-130, iets waar de DC community ook nog wat aan heeft als ze d'r aan meedoen.

Ben benieuwd ;)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

rpk schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 07:36:
[...]

:? Zijn de schoolvakanties nog niet begonnen? Het is al juli! :?
Totaal offtopic:
Nog niet :) anders zou ik het toch niet zeggen :>

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Squeez en wwwhizz,

Ik wil hier wel een machine jullie client laten draaien, en dan 7 dagen lang 24 uur per dag. (168 uur dus). Zorg wel voor een efficiente code, anders is er na een week rekenen nog weinig resultaat.

veel succes ermee, en laat het even weten als de client klaar is

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Flapmo schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:53:
Hoe hoger je punten hoe beter je in een loting valt als je een populaire opleiding kiest... Cum-laude betekend vaak "Kom binnen, je valt in de 100% lotingsgroep"

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nogal zwaar offtopic gaan om van een wiskunde project een programmeerproject te maken. Bovendien is networkprogramming een pak moeilijk dan bv die database aanspreken (hier ervaring in Java om een multiplay game als project te maken), maak ineens maar multithreaded networkprogramming (je zal wel zien waarvoor dat goed is). En vooral een goed protocol afspreken en strict implementeren, anders krijg je alleen maar kakofonie tussen de clients en server.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 06-07-2005 09:24 ]

• Tootoo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08-2025

Tootoo

Folding extremist

Zelf ben ik het wel met rapture eens.

Het zal alles behalve simpel zijn om een goed client / server programma te maken wat gedistributeerd alles zal berekenen. Ik denk dat als je eens een opzet gaat maken wat er allemaal voor nodig is (en dus niet gelijk beginnen met code brassen), je er achter zal komen dat het meer werk kost dan je nu voor ogen hebt. Dat is ook 1 van de meest voorkomende fouten :)

Maw: ik zou eerst bedenken of je het profielwerkstuk niet met een andere insteek kan doen :)

Folding@home

• squeez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08-2025
Whoo! Let je ff niet op, zit iedereen je topic vol te praten. :P

Voor alle reacties over 'is dit wel een goed manier om je wiskunde pws te vullen?':
De leraar die wij hebben vind 't helemaal geweldig wat we gaan doen. Bovendien zit ik bijna m'n hele vakantie op een boot, samen met m'n laptoppie. Naast sporten en feesten moet ik iets om handen hebben. Als ik geen pws had, had ik wel iets anders zitten programmeren.

Voor alle reacties over 'verkijk je niet op de hoeveelheid werk':
Ik ben zelf 'n flinke php freak (serieus, ik heb 'n keer in php gedroomd :P ). Het is puur database werk. Bovendien ben ik de statsbouwer van ons eigen subteam. Het plan was om de communicatie tussen de client de server gewoon via http-requests te laten verlopen. Er hoeft immers niet veel meer doorgegeven te worden dan 'n bepaalde range n-getallen die onderzocht moeten worden. Veilig is anders, maar ik verwacht niet dat mensen er om gaan zitten cheaten ofzo.

iig bedankt voor alle reacties! _/-\o_

offtopic:
Ik moet er net aan denken: kennen jullie LangeJan BolleB feat Kees - Floppy? Geweldig nummer! :P

[ Voor 4% gewijzigd door squeez op 06-07-2005 17:51 ]

• rpk

rpk

squeez schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 17:50:
Veilig is anders, maar ik verwacht niet dat mensen er om gaan zitten cheaten ofzo.

offtopic:
Ik moet er net aan denken: kennen jullie LangeJan BolleB feat Kees - Floppy? Geweldig nummer! :P
Als het om stats gaat, dan is bij sommige teams alles geoorloofd:
- teamhoppen
- countryhoppen
- elke PC die je in handen krijgt inzetten
- knoeien met resultaten.

Nee, dat nummer ken ik nog niet. Is het een liedje of ringtone?

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:05
rpk schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 17:57:
[...]

Als het om stats gaat, dan is bij sommige teams alles geoorloofd:
- teamhoppen
- countryhoppen
- elke PC die je in handen krijgt inzetten
- knoeien met resultaten.

Nee, dat nummer ken ik nog niet. Is het een liedje of ringtone?
Tsja, we doen wat we kunnen tegen het cheaten.
offtopic:
Over het liedje: hier (legaal) te downloaden: http://www.lange-jan.nl/

edit:
[offtopic] w00t, mn 100ste post! [/offtopic]

[ Voor 9% gewijzigd door RedPixel op 06-07-2005 19:44 ]

I see red pixels.

Pagina: 1