Wat is PSP?

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Zojuist kwam ik dit bericht tegen "Webserver voor de PSP ontwikkeld", maar aangezien ik de afkorting PSP alleen kende van Paint Shop Pro vond ik het eerst erg raar.
Uiteindelijk ben ik er wel achter gekomen wat het nu wel was (een soort gameboy van sony als ik het goed heb) maar wellicht is het handig om dergelijke termen wat handiger neer te zetten? En afkortingen ook voluit te zetten zoals soms al gedaan wordt.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

PlayStation Pocket Portable

http://www.us.playstation.com/psp.aspx

-edit-
Whehe, er is nu ook een softwareupgrade voor dat ding, met als feature:

• Security for the system software has been strengthened.
:P

[ Voor 72% gewijzigd door Resistor op 04-07-2005 11:16 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Daar was ik dus al achter, maar een dergelijk linkje zal niet misstaan in deze nieuwsberichten.

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 09:25

feej

giraffemeisje

Erkens schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:15:
Daar was ik dus al achter, maar een dergelijk linkje zal niet misstaan in deze nieuwsberichten.
Hier ben ik het niet zo mee eens. Het was handiger geweest als de term in het nieuwsbericht een keer voluit geschreven was, maar dat vind ik persoonlijk voor ongeveer alle afkortingen gelden.

Daarentegen is PSP onderhand een vrij bekende afkorting en is het via de gerelateerde nieuwsberichten vrij snel op te zoeken. Het is niet alsof de poster er ineens een compleet onbekende term heeft ingezet of dat die term een lange toelichting behoeft :), maar hij had het zeker een keer voluit kunnen/moeten typen imho.

[ Voor 20% gewijzigd door feej op 04-07-2005 11:18 ]

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• abeker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:44

abeker

...

De inleiding van het artikel klopt niet, PSP spellen hebben helemaal geen webserver. Wel hebben enkele spellen zoals Wipeout Pure een ingebouwde browser, welke "misbruikt" kan worden om te browsen naar andere sites dan de wipeout portal waar je normaal naartoe gestuurd wordt. Het nieuwsbericht waarnaar verwezen wordt klopt wel :)

the less one forgets, the less one remembers

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
fee-tje schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:18:
Daarentegen is PSP onderhand een vrij bekende afkorting en is het via de gerelateerde nieuwsberichten vrij snel op te zoeken. Het is niet alsof de poster er ineens een compleet onbekende term heeft ingezet of dat die term een lange toelichting behoeft :), maar hij had het zeker een keer voluit kunnen/moeten typen imho.
mja, die afkorting is alleen bekend als je die berichten gevolgt hebt, ik kwam het tegen in de update tracker en vond het een opmerkelijke titel, ik vroeg me af waarom Jasc er een webserver in hun software had gebouwd 8)7

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
is nu ook een eigen webserver gebouwd voor deze handheld gameconsole.
lijkt me toch duidelijk genoeg?

Het foutje met betrekking tot de server/browser in spellen is gefixed

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Kijk ook hier eens in dit topic

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Yoeri schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:27:
[...]
lijkt me toch duidelijk genoeg?
dat was dus voor mij niet duidelijk genoeg, ik moest alsnog opzoek waar die "PSP" dan vandaan kwam ;)
offtopic:
altijd leuk mensen die reageren op een titel :P

[ Voor 37% gewijzigd door Erkens op 04-07-2005 11:32 ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Erkens schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:31:dat was dus voor mij niet duidelijk genoeg, ik moest alsnog opzoek waar die "PSP" dan vandaan kwam ;)
nja, ik kan erin komen dat Playstation Portable wel eens voluit geschreven had mogen worden, maar anderzijds ben ik ook van mening dat de afkorting PSP al zò bekend is dat, als er verwezen word naar de handheld gameconsole, dat duidelijk genoeg is. Als jij vervolgens meer wilt weten heb je natuurlijk de mogelijkheid om dat op te zoeken, maar behoor jij waarschijnlijk niet echt tot de 'doelgroep' van dit nieuwsitem.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Nee ik hoor niet bij die doelgroep (hoewel ik dat soort projectjes altijd wel leuk vind) maar ik werd dus getrokken door de titel (dus in principe een goede titel :P )
Kijk als ik hier op GoT een dergelijke titel tegenkom dan zie ik al aan het forum dat het niet is wat ik denk, zoals bijvoorbeeld een "CSS" in de titel wat dan in Spielerij staat. Maar je kan in de update tracker (en het nieuwsbericht zelf) niet zien dat het gaat om iets uit de "speelhoek".
Overigens zie ik nu dat het artikel bij "software" staat (wat je alleen op de homepage ziet aan het blauwe blokje), dus in dat geval had het net zogoed Paint Shop Pro kunnen zijn.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Na overleg behulpzaam bedoeld acroniempje toegevoegd, maar of het nou wél meteen duidelijk is dat het om 'een soort gameboy van Sony' gaat waag ik te betwijfelen :P Dat het om een soort gameboy gaat staat immers in de tekst, dat 'ie van Sony is staat bij de related headlines en is bovendien nauwelijks nuttige informatie te noemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Rataplan op 04-07-2005 13:27 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
mja, het valt me wel vaker op dat er vanuit gaan dat iedereen die even langshobbelt dat die al die dubbelzinnige afkortingen maar kent en ook meteen welke betekenis het moet zijn.

Verder stond er uiteraard wel in dat het om een soort gameboy ging, maar dat weet je pas nadat je het belangrijkste hebt gelezen.

* Erkens ziet nu ook voor het eerst dat dropdown ding met de related headlines :X
nooit eerder opgevalen dat ding :o

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je de related headlines aan moet klikken om te zien dat ie van Sony is, tja, da's IMO slecht. Je kunt er niet vanuit gaan dat mensen die niet weten wat iets is verwacht worden de hele pagina af gaan zoeken voor tips en hints, zoiets zou IMO gewoon in het artikel moeten staan.

Ik snap ook niet echt waarom het beessie niet gewoon bij zn volledige naam genoemt wordt, is dat nou zo moeilijk?

Wdn is er mis met "Nadat enkele creatievelingen er al in geslaagd waren de ingebouwde webbrowser in een PlayStation Portable-spel te gebruiken"?

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 04-07-2005 13:47 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:20

Remy

I usually get 100% accuracy

Osiris: Playstation Portable past in vergelijking met PSP niet altijd even makkelijk in een nieuws-titel: daarnaast is het voluit gebruik ervan in een nieuwstekst ook 'tedious' zeg maar ;)

Het probleem is alleen, dat wat Erkens al aangeeft: veel mensen kennen PSP van de klassieke afkorting: Jasc's Paint Shop Pro, in plaats van Playstation Portable. En daar wringt em de schoen: Paint Shop Pro is software, en dat linken aan een ingebouwde webserver ziet er een beetje raar uit, ook al is het niet onmogelijk ;)

Vandaar de verwarring, maar ook vandaar de reden voor de keuze van PSP als titel en gebruik in het artikel. Een gulden middenweg zou zijn om bv Sony als bedrijfsnaam erbij te gebruiken: dus Sony's PSP en Jasc's PSP, dan is het al wat duidelijker zonder enorm veel tekens te gebruiken.

LinkedIn
Instagram

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Osiris schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:46:
Wdn is er mis met "Nadat enkele creatievelingen er al in geslaagd waren de ingebouwde webbrowser in een PlayStation Portable-spel te gebruiken"?
Dan weet je dus niet dat 'ie van Sony is, en...
Als je de related headlines aan moet klikken om te zien dat ie van Sony is, tja, da's IMO slecht.
>:)

En verder is de wetenschap dat de PSP van Sony is nauwelijks - zeg maar niet - relevant voor het artikel. Maar dat vind je blijkens je voorzetje zelf ook al.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Remy schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:54:
Osiris: Playstation Portable past in vergelijking met PSP niet altijd even makkelijk in een nieuws-titel:
Dat snap ik, IMO niets mis mee om het daar af te korten, trekt alleen maar aandacht en drang om JUIST te kijken :P
daarnaast is het voluit gebruik ervan in een nieuwstekst ook 'tedious' zeg maar ;)
Maar dat snap ik weer, als leek op het maken van nieuws0ls, dan weer niet.
te·di·ous Afbeeldingslocatie: http://cache.lexico.com/dictionary/graphics/AHD4/JPG/pron.jpg ( P ) Pronunciation Key (tAfbeeldingslocatie: http://cache.lexico.com/dictionary/graphics/AHD4/GIF/emacr.gifdAfbeeldingslocatie: http://cache.lexico.com/dictionary/graphics/AHD4/GIF/emacr.gif-Afbeeldingslocatie: http://cache.lexico.com/dictionary/graphics/AHD4/GIF/schwa.gifs)
adj.

1. Tiresome by reason of length, slowness, or dullness; boring. See Synonyms at boring.
2. Obsolete. Moving or progressing very slowly.
Misschien voor diegene die de afkorting kennen, maar ik zou het zélf niet als storend ervaren als het slechts één keer voor de volledigheid genoemd wordt.
Rataplan schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:56:
[...]
Dan weet je dus niet dat 'ie van Sony is, en...
[...]
>:)

En verder is de wetenschap dat de PSP van Sony is nauwelijks - zeg maar niet - relevant voor het artikel. Maar dat vind je blijkens je voorzetje zelf ook al.
Ik denk dat de meesten wél weten dat de PlayStation van Sony is en 't is idd niet zo relevant. Maar mocht men het wél relevant vinden, máár het afwimpelen naar gekke verborgen features, dán zou ik het een kwalijke zaak vinden :P

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 04-07-2005 14:07 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Het probleem is alleen, dat wat Erkens al aangeeft: veel mensen kennen PSP van de klassieke afkorting: Jasc's Paint Shop Pro, in plaats van Playstation Portable. En daar wringt em de schoen: Paint Shop Pro is software, en dat linken aan een ingebouwde webserver ziet er een beetje raar uit, ook al is het niet onmogelijk ;)
ach ik ken wel meer stukjes software waar een nutteloze http server inzit, dus zo raar is het niet :P
Een gulden middenweg zou zijn om bv Sony als bedrijfsnaam erbij te gebruiken: dus Sony's PSP en Jasc's PSP, dan is het al wat duidelijker zonder enorm veel tekens te gebruiken.
daarmee maak je de titel juist veel duidelijker zonder te veel overhead :)
Pagina: 1