Toon posts:

Elk jaar een nieuwe harde schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van het weekend heb ik in allerijl allerlei data moeten backuppen, omdat mijn harde schijf weer kuren begon te vertonen. Het begint met een popupje van Windows dat er een bepaald bestand corrupt is geworden. Later crasht een programma, blauw scherm erachteraan en dan niet meer op kunnen starten vanwege een harde schijf fout. Als ik dan Windows (XP) opnieuw installeer, doet ie het vrolijk weer, maar een dag later weer hetzelfde probleem. Dit is nu dus al de 4e of 5e keer dat ik in een week Windows opnieuw installeer.

Dat een harde schijf het op een gegeven moment begeeft, kan ik begrijpen, maar op de een of andere manier trek ik er ongeveer ieder jaar een schijf door heen. Eerst een harde schijf van Maxtor 40GB (), daarna een Seagate van 80 en nu een Western Digital van 160 Giegjes die ik weg kan gooien.

De vraag is eigenlijk simpel. Hoe kan het dat een harde schijf het (bij mij) zo snel begeeft? De computer staat alleen maar in mijn huis, ik verwissel nog wel eens van stopcontact omdat ik wel eens lekker een film vanuit mn bed wil kunnen zien. Dan sleep ik de computer + tft mee. Verder laat ik nooit mijn pc stuiteren, omdat er wieltjes onder zitten :p . De computer staat wel zo'n beetje dag en nacht aan, zodat eMule lekker verder ratelt. Dat zou in mijn logica de enige oorzaak kunnen zijn...

Wie kan mij helpen?

Verwijderd

Kan het zijn dat je schijven te warm worden?

Verwijderd

Topicstarter
Het zou best kunnen, maar ik heb een Cooler Master Stacker 01 kast (welliswaar de front fans uitgeschakeld vanwege het geluid)... Het zou evengoed wel kunnen, omdat de schijf eigenlijk continu bezig is. Misschien dat ik dat thuis eens moet checken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan wat voor voeding hangt het?
Als je er een Q-tec of soortgelijke meuk in hebt hangen kan het idd zijn dat je hdds het niet leuk vinden.

• MADG0BLIN
  • Nu online
Misschien heb je wel een instabiele voeding? Kan het ook zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zalman 300W voeding, lijkt me toch wel een redelijk goede voeding, niet? Hoe kan ik zulks testen?

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

RBouman

René

Normale schijven zijn NIET gemaakt om dag en nacht te draaien, dit kan ook een reden zijn van je uitval!!
Ze zijn gemaakt om max een uur of 12 per dag te draaien, voor het 24/7 werk heb je speciale versies die meestal wel iets duurder zijn.

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Verwijderd

Topicstarter
RBouman schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:24:
Normale schijven zijn NIET gemaakt om dag en nacht te draaien, dit kan ook een reden zijn van je uitval!!
Ze zijn gemaakt om max een uur of 12 per dag te draaien, voor het 24/7 werk heb je speciale versies die meestal wel iets duurder zijn.
Ah kijk... Misschien is het zinvol om met mijn volgende harde schijf dan te investeren in een wat zwaardere versie dan. Wat zijn dan zinvolle alternatieven?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:11
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:25:
[...]

Ah kijk... Misschien is het zinvol om met mijn volgende harde schijf dan te investeren in een wat zwaardere versie dan. Wat zijn dan zinvolle alternatieven?
Maxtor MaxLine :)

http://www.tweakers.net/p...=50&Query=maxline&x=0&y=0

[ Voor 13% gewijzigd door Spixo op 04-07-2005 11:28 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 21:06
Tegenwoordig is dat ook geen probleem meer. Seagate geeft 5 jaar garantie sinds de 7200.7 serie, dus dat zit wel goed. Ik gebruik me schijven ook vaak 24/7 en tot nu toe is er nog geen één gesneuveld.

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-03 17:35
Dat is in principe wel waar, maar in de praktijk zullen er een hoop tweakers zijn die hun pc's dag en nacht laten draaien en daarbij niet zo'n hoge uitval hebben als jij. Ik denk toch dat er ergens iets (onvindbaars?) met voltage/kortsluiting/temperatuur/verplaatsen moet zijn wat je harddisks een voor een laat crachen. Ik ben bang dat het aanschaffen van een duurdere HD weggegooid geld is, en de oorzaak ergens anders ligt.

Nogmaals, wat RBouman schrijft is waar, maar jouw uitval is wel erg hoog. :X

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
hier hetzelfde. ben nog nooit een hdd verloren.
alles werkt na al die jaren nog steeds.

Wat zijn de specs van je volledige pc? misschien is die Zalman 300w te licht

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Da's nou precies de rede dat ik op SCSI overstapte, en nou heb ik hier eindelijk wat schijven die het wel langer dan een jaar of 5 uithouden. Sterker nog, tot zover alleen ATA schijven kaduk (zo ongeveer alle merken gehad), de eerste SCSI schijf die het begeeft heb ik op dit moment nog niet meegemaakt hier.
Boel staat hier ook meer aan dan uit.
Kortom, als je iemand bent die echt gebruik maakt van z'n hdd's en die ook nog eens lang achtereen aan hebt, zou ik zeggen SCSI. Zelfs al zouden die na een jaar of 5 ook kaduuk gaan, heb je niet al 5 keer je data hoeven wisselen :).
De SCSI schijven zijn van Quantum (7200RMP-ers en 10000RPM-ers) en nu dus inmiddels ook enkele van Maxtor (15000RPM-ers) die Quantum overnam een poos terug, (Viking en Atlas reeksen). Yep, zelfs die inmiddels oude quantum's draaien hier nog fijn en minstens een uurtje of 12+ dagelijks.

[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 04-07-2005 11:39 ]

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Wannapuf schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:28:
[...]

Tegenwoordig is dat ook geen probleem meer. Seagate geeft 5 jaar garantie sinds de 7200.7 serie, dus dat zit wel goed. Ik gebruik me schijven ook vaak 24/7 en tot nu toe is er nog geen één gesneuveld.
Klopt, ik heb in de loop der jaren ook verschillende falende HD's gehad, maar echt niet allemaal uit mijn eigen 24/7 draaiende systeem.
Maar ik heb al sinds jaren luchtgekoelde schijven. Je hebt haast niks nodig om je schijven te koelen. Nu ook de 12 cm stackerfan, vroeger een 92 mm fan @ 7V. Geen geluid, en het verschil van handwarm met fan, en nauwelijks vast te houden zonder ;).

[ Voor 33% gewijzigd door mrknowitall op 04-07-2005 11:35 ]

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

En als je die dan nog fatsoenlijk koelt kan je er een heel leven mee doen (bij wijze van spreken ;))
En veel moet dat btw niet zijn hoor, gewoon een silent fannetje (een papst op 5 of 7v bv) op je HDD chippies laten blazen en het scheelt al heel veel (mijn hdd (maxtor) is van 50 naar 30 graden gegaan en de fan hoor je niet, je moet voelen of ie aan staat 8) )

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:32:
hier hetzelfde. ben nog nooit een hdd verloren.
alles werkt na al die jaren nog steeds.

Wat zijn de specs van je volledige pc? misschien is die Zalman 300w te licht
Specs zijn:
Zalman 300W voeding
Asus P4B moederbord
Intel Pentium IV 1400 MHz (op 1539 geklokt)
1x LG CD-RW
1x Plextor DVD-RW
1x 160GB HDD
LeadTek A250TD Ti4400 grafische kaart
WLAN kaartje, Soundblaster kaartje en dat was het wel zo'n beetje...

Dat kan een 300W voeding toch wel aan?

Misschien moet ik wel goed aan mijn koeling denken. En de voeding gewoon eens goed checken, SCSI en duurdere harddisks klinken als investering :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 11:40 ]

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:39:
[...]

Specs zijn:
Zalman 300W voeding
Asus P4B moederbord
Intel Pentium IV 1400 MHz (op 1539 geklokt)
1x LG CD-RW
1x Plextor DVD-RW
1x 160GB HDD
LeadTek A250TD Ti4400 grafische kaart
WLAN kaartje, Soundblaster kaartje en dat was het wel zo'n beetje...

Dat kan een 300W voeding toch wel aan?

Misschien moet ik wel goed aan mijn koeling denken. En de voeding gewoon eens goed checken, SCSI en duurdere harddisks klinken als investering :)
Hoe heb je precies overgeklokt? Want er staat me iets van bij dat als je de FSB omhoog schroeft, de IDE bus dan ook overgeklokt wordt. En daar zou ook je probleem vandaan kunnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Caponi schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:54:
[...]

Hoe heb je precies overgeklokt? Want er staat me iets van bij dat als je de FSB omhoog schroeft, de IDE bus dan ook overgeklokt wordt. En daar zou ook je probleem vandaan kunnen komen.
Gewoon in de BIOS aangepast :p , staat CPU speed, automatic of manual en dan kun je de multiplier aanpassen.

Ik zal vanavond nog even wat kijken, want ik weet het niet uit mijn hoofd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 11:58 ]

• Skaah
  • Niet online
Geheugen goed? Instabiel geheugen geeft data-fouten.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarom heb je de 12cm fan van de CM Stacker uitgeschakelt? Die dingen maken weinig geluid, dus ik zou zeggen schakel deze weer in. Daarnaast is SCSI wel een erg dure investering. Je kunt ook voor de Maxtor MAXline gaan of de Western Digital RAID edition, deze laatst is geloof ik ook geschikt voor wat meer uurtjes achter elkaar draaien.

Oke, het viel mij niet op dat je aan het overclocken bent geweest. Stel alles eerst eens in op de normale waarden en ga daar eerst weer mee testen.Opzich is het niet echt vreemd dat een systeem zich vreemd gaat gedragen als je buiten de opgegeven specificaties gaat werken. Het kan goed gaan, maar ook fout. :)

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 04-07-2005 12:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou zeker die front fans in je stacker kast aandoen. Hoe koeler je harddisks hoe beter. Kan je misschien ook het verschil meten tussen aan of uit (fan) met everest of iets dergelijks?? :)
Verder lijkt SCSI mij nogal overbodig. Je kan met een ata of sata schijf ook wel een paar jaar 24/7 doen. Ik heb hier ook een pc staan met 2 ata schijven en 1 sata. (2x diamond max) en die draaien ook al 2 jaar bijna 24/7 :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:57
Ze zijn er niet voor gemaakt, het moet echter gewoon kunnen. Ik heb altijd tenminste 4 schijven 24/7 aan gehad. Hiervan zijn er nog nooit schijven gesneuveld! De oudste van mijn HDD's zijn 2 8.4GB Samsung schijven, die liggen in de kast maar doen het nogsteeds. Daarna zijn er 2 10GB Quantum schijfjes uitgekomen (ook IDE), die zijn weggegeven en nogsteeds in gebruik, laatste die ik er uit gegooid heb zijn 2 20GB Maxtor schijfjes die het ook nog gewoon deden (ze werden alleen wat luidruchtiger).
Op het moment heb ik 2 80GB Maxtor schijven, een 200GB Maxtor schijf en 3 250GB Seagate schijven 24/7 draaien. De 2 80GB'ers zijn de oudste, die houden het al een jaartje of 3.5 vol zonder problemen...?

Ok, ze zijn er officieel niet voor gemaakt, de levensduur wordt waarschijnlijk verkocht en je krijgt er ook geen garanties meer op misschien. Maar als je het mij vraagt blijft het erg vreemd dat 3 schijven achter elkaar maar 1 jaartje meegaan.

Ik ben niet zo into Overclocken, maar volgens mij kan het voor je HDD's geen kwaad als je een PCI-lock ofzo hebt. :P Verder zou ik kijken of je voedingsspanningen wel stabiel blijven (schommelende voltages zijn harddisks niet echt blij mee) en zou ik zeker die 12cm fan in je stacker weer aanzetten. Die fan zit daar ook met reden ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• catfish
  • Laatst online: 24-02 00:45
je zou er achter moeten komen wat er net stuk gaat,
gaat de HD werkelijk op een ZEER korte tijd kapot? zoja denk ik dat de schijven zelf niks hebben, maar dat de chips stuk gaan, wat meestal is door een slechte voeding, spanningspieken en warmte

je zei dat je de voorste fans uitzet, misschien toch niet zo slim

het beste is om je HD boven elkaar te monteren met wat ruimte tussen (voor luchtstroming) en daar een fan op richten, de lucht moet vooral de onderkant (de chips dus) koelen! (velen denken dat de bovenplaat moet gekoeld worden, maar da's minder belangrijk

misschien de aarding ook eens nakijken

Verwijderd

Is het ook bekend wat er precies stuk was aan de oude schijven?

het 24/7 verhaaltje kun je wmb. gewoon vergeten. Ook consumenten IDE producten hebben er geen problemen mee 24/7 te draaien, mits er een goede voeding aan zit en mits ze voldoende gekoeld zijn. Ikzelf draai al sinds m'n 13e (ben nu 31) 24/7 met opeenvolgend MFM, RLL en IDE schijven, en heb 1 keer uitval gehad (wat temperatuur-gerelateerd was).

De fabrikanten garanderen het niet en raden het niet aan. Daar zit een heel groot gedeelte politiek in; ze willen hun business producten ook verkopen uiteraard..

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 18:15
Hoe warm worden je schijven dan wel niet zonder koeling?

De maxtor hd in de pc van mijn pa werd dik 55 graden, die van mij blijven tussen de 32-35 (afhankelijk van de warmte in mijn kamer en de schijfactiviteit). Daar hangt een 12CM koeler voor die op 1200 rpm staat.
Je hoort dat alleen als je met je oren tegen de kast aan gaat liggen.

Installeer Speedfan eens en kijk wat voor temps er op de HD wordt gemeten. Misschien dat de hitte voor de snelle slijtage zorgt.

Verwijderd

Ja ik weet het ook niet. Maar ik heb eens 5 schijven achter elkaar kapot gehad. De één na de ander. Verschillende type's. De één ratelen de ander tikken vrij kort na installatie, bij een nieuw gekocht MB. Uiteindelijk gaf de MB boer me maar een ander MB. Probleem over!!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:51:
Eerst een harde schijf van Maxtor 40GB (), daarna een Seagate van 80 en nu een Western Digital van 160 Giegjes die ik weg kan gooien.
euh wel eens gehoord van rma :?
weggooien lijkt me nogal overdreven.

maar je kan inderdaad je hd's slopen als de voeding niet goed is.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:21:
[...]

euh wel eens gehoord van rma :?
weggooien lijkt me nogal overdreven.

maar je kan inderdaad je hd's slopen als de voeding niet goed is.
Gelukkig heb ik van de laatste het aankoopbewijs ook nog enzo, heb ik voor de zekerheid maar bewaard omdat ik mijn harde schijven nogal snel stuk vond gaan. Ik ga deze keer inderdaad even een RMA-tje doen. Even uitzoeken hoe dat zit :).

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren even de front fans weer aangesloten (moet de voltage nog even naar beneden halen want nu maken ze echt herrie :p) en mijn pc weer op 1,4GHz laten lopen. Windows opnieuw geinstalleerd (chkdsk gedraaid en eigenlijk erg weinig Bad Sectors gevonden) en allerhande andere zaken, en het lijkt nu goed te gaan :). Ik ga het nog even een paar dagen aanzien. In ieder geval bedankt voor de hulp!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:05:
[...]

Gelukkig heb ik van de laatste het aankoopbewijs ook nog enzo, heb ik voor de zekerheid maar bewaard omdat ik mijn harde schijven nogal snel stuk vond gaan. Ik ga deze keer inderdaad even een RMA-tje doen. Even uitzoeken hoe dat zit :).
Ook zonder bon, maar alleen op het serienummer heb je vaak al RMA (niet altijd)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 09:46:
[...]

Ook zonder bon, maar alleen op het serienummer heb je vaak al RMA (niet altijd)
Het ligt eraan hoe je je RMA claimd. Als je het via de winkel doet heb je wel een bon nodig, indien je het rechtstreeks via de fabrikant doet lijkt me niet altijd. :)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Heb ff geen tijd om alle postings door te lezen, maar dat Maxtor een hoge uitval heeft is een algemeen bekend fenomeen, maar Seagate heeft dit niet... natuurlijk kan het zijn dat jij simpelweg pech hebt, maar 3x?
Wat kan zijn dat jouw voeding een te hoog voltage afgeeft, maar wat je ook vaak ziet dat mensen 24h/dag hun pc aan laten staan, waar IDE schijven simpelweg niet voor gemaakt zijn (slijtage wordt echt vele malen hoger). Wat je daarbij dan ook nog eens ziet, dat mensen geen koeling hebben voor hun HDD en vaak zelfs de HDD compleet geisoleerd hebben staan met rubbere demping materiaal waardoor die totaal geen warmte via de kast kan afgeven...

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Geen coolers aan je harddisk monteren. Heb ik ook gehad begint je schijf te tikken en was daarna kapot.
Kijk of er coolers echt dicht in de buurt zitten van je harddisk.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 19:58
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:38:
Heb ff geen tijd om alle postings door te lezen, maar dat Maxtor een hoge uitval heeft is een algemeen bekend fenomeen, maar Seagate heeft dit niet... natuurlijk kan het zijn dat jij simpelweg pech hebt, maar 3x?
Wat kan zijn dat jouw voeding een te hoog voltage afgeeft, maar wat je ook vaak ziet dat mensen 24h/dag hun pc aan laten staan, waar IDE schijven simpelweg niet voor gemaakt zijn (slijtage wordt echt vele malen hoger). Wat je daarbij dan ook nog eens ziet, dat mensen geen koeling hebben voor hun HDD en vaak zelfs de HDD compleet geisoleerd hebben staan met rubbere demping materiaal waardoor die totaal geen warmte via de kast kan afgeven...
Dit verschilt per ervaring, want bij mij hadden de seagate's enorm veel uitval en de Maxtor's niet.

En waarom zou je 5 jaar met een schijf willen doen, koop je nu een 200GB, dat is over 5 jaar echt niet meer genoeg ;).

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

depl0y>

De uitval van Maxtor vertel ik niet alleen vanuit persoonlijke ervaringen van de xxx pc's die ik gebouwd heb voor anderen, maar ook vanuit ervaringen van verschillende importeurs, hardware handelaren etc.
:/

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 05-07-2005 12:58 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:05:
[...]

Bij Maxtor kun je gewoon RMA aanvragen via de website, daar heb je geen kassabon voor nodig. Via de website kun je aan de hand van de nummers op de hardeschijf zien of er nog fabrieksgarantie op zit.

Als de schijf nog niet ouder dan een jaar is dan kun je gewoon (met kassabon) terug naar de winkel gaan en een andere schijf op garantie claimen.

Maar ik zou ook eens heel serieus gaan kijken naar de rest van het systeem. Ik gebruik al jaren Maxtor schijfen en oke ik heb wel eens uitval of een DOA gehad, maar dat kan altijd gebeuren.

Ik weet niet of Maxtor nu zoveel meer uitval heeft dan een ander merken, misschien een keer een slechte serie gehad, Maxtor wordt ook veel verkocht. Ik kan mij in iedergeval de IBM dekstar schijfen herinneren welke niet voor niets de bijnaam "Deathstar" hebben gekregen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 19:58
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:57:
depl0y>

De uitval van Maxtor vertel ik niet alleen vanuit persoonlijke ervaringen van de xxx pc's die ik gebouwd heb voor anderen, maar ook vanuit ervaringen van verschillende importeurs, hardware handelaren etc.
Toevalligerwijs dan de laatste jaren alleen maar goede schijven gehad dan :S heel toevallig

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:57:
depl0y>
Toch kloppen je ervaringen niet, aangezien Maxtors RMA percentages niet hoger of lager liggen dan van de concurrentie..

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hoezo toevallig? hoeveel schijven heb jij verbruikt dat je dit daadwerkelijk in de statistieken kan gebruiken? dan heb je er dus minstens wel 1000 gebruikt neem ik aan afgelopen jaren?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

sorted.bits schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:49:
[...]
Toevalligerwijs dan de laatste jaren alleen maar goede schijven gehad dan :S heel toevallig
mja toevallig dat jij alleen maar goede hebt gehad dan ;) heel toevallig.
ik heb alleen maar uitval met de maxtor schijven dus die komen er bij mij niet meer in. maar ja dat is persoonlijk natuurlijk.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• mjszwo
  • Niet online
chucky666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:59:
[...]

mja toevallig dat jij alleen maar goede hebt gehad dan ;) heel toevallig.
ik heb alleen maar uitval met de maxtor schijven dus die komen er bij mij niet meer in. maar ja dat is persoonlijk natuurlijk.
Same here ;)
Voor mij alleen Western Digital. Ik heb hier nog een Caviar van 1,6gb uit 1996 liggen, en die werkt nog steeds perfect, geen enkele bad sector of wat dan ook. Je hebt tegenwoordig alleen niet veel meer aan 1,6gb ;)

Verwijderd

Uhm... Draai nu al ~3 jaar met 2x 80 GB harddisks van Maxtor in raid 0. Computer staat gewoon altijd aan (behalve als de stroom uitvalt). Nog nooit geen gezeik van gehad.

En ja, de computer is bijna altijd wel bezig met iets (downen, coderen, whatever).

Dus ik vind die uitspraak van jou niet helemaal voor rede vatbaar...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb zelf ook die uitspraak gemaakt, een IDE HDD is NIET gebouwd om 24h/dag te functioneren. Dit betekent dus dat ze mechanisch hier niet op gebouwd worden en je garantie dus vervalt bij verkeerd gebruik.

Als je een betrouwbare schijf wilt die 24h/dag kan functioneren, moet je gewoon een SCSI schijf kopen of minstens zorgen dat je IDE schijf goed gekoeld wordt.

Verwijderd

Weet iemand hoe het trouwens zit met externe schijven wat 24/7 betreft? Ze worden namelijk niet/nooit met een schakelaar geleverd. Wil je het uitzetten dan moet je aan de voeding trekken.
Ik heb sinds kort een LaCie externe van 250 Gb en ik krig problemen telkens als ik de HD weer aanzet.... mn laptop met XP herkende de schijf dan niet meer en zei zelf dat de schijf ongeformatteerd is. MOeten deze schijven dan wel 24/7 aanstaan?

• sig69
  • Laatst online: 03:37
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:24:
[...]Weet iemand hoe het trouwens zit met externe schijven wat 24/7 betreft? Ze worden namelijk niet/nooit met een schakelaar geleverd. Wil je het uitzetten dan moet je aan de voeding trekken.
Ik heb sinds kort een LaCie externe van 250 Gb en ik krig problemen telkens als ik de HD weer aanzet.... mn laptop met XP herkende de schijf dan niet meer en zei zelf dat de schijf ongeformatteerd is. MOeten deze schijven dan wel 24/7 aanstaan?
Externe HD's zijn daar volgens mij juist helemaal niet voor gemaakt. Meestal slechte, of zelfs geen koeling. Mijn externe hd's hadden overigens wel een schakelaar, en het is verstandiger om eerst in windows dan het apparaat te ontkoppelen. Maar goed, externe HD's sucken.

Roomba E5 te koop

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-03 17:56
Wat me voornamelijk opvalt is dat er rotte series tussen zitten en goeie series :). Ik heb 2 20 GB, een met ata 100 en een met ata 66. De ata 66 draait tijden perfect nooit problemen, de ata 100 is al twee keer naar maxtor geweest.

Verwijderd

Feit is gewoon dat de uitval van de grotere capaciteit schijven van de laatste tijd veel hoger is.

Ik heb al bijna 3 jaar een klein thuisservertje draaien met als primary disk een goeie oude Seagate van 3.6gig... Ding had al lange tijd zijn werk gedaan in een desktop pc en zit nu dus al bijna 3 jaar 24/24 7/7 zijn toertjes te doen in mijn server. Beperkte data in die server staat op een 20gig schijf, welke er ook al 1+ jaar inzit. Heel die server stat op zolder waar de omgeving met die warme dagen vaak 50 graden of warmer wordt... Buiten het feit dat ik de case open heb en er enkel een bescherm gaas rond de case zit om te vermijden dat er iets in zou vliegen blijft dat ding dus werken.

Uiteraard is dit geen opstelling die je voor een bedrijf gaat gebruiken, het is maar een dom thuisservertje, maar feit blijft wel dat er oudere schijven inzitten en dat die verdomd hun werk blijven doen.

Doe je hetzelfde met moderne 250gig schijven dan kan je ze onder diezelfde omstandigheden gegarandeerd na een jaar weggooien ja...

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mja, geen problemen met zowel oude Maxtors (1GB) als nieuwe Maxtors (60GB, 200GB), Maxtors moeten alleen wel ERG goed gekoeld worden. Maar vergeet niet:
chucky666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:59:
maar ja dat is persoonlijk natuurlijk.

• catfish
  • Laatst online: 24-02 00:45
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:24:
Weet iemand hoe het trouwens zit met externe schijven wat 24/7 betreft? Ze worden namelijk niet/nooit met een schakelaar geleverd. Wil je het uitzetten dan moet je aan de voeding trekken.
integendeel, er zijn al veel klachten geweest over LaCie schijven die vroegtijdig doodgaan, de koeling is namelijk zeer slecht in zo'n case

als je pc uitgaat, geeft hij gewoon een stop commando aan de HD('s) en daarna haalt hij de stroom eraf, als je in Windows de "safely remove ..." doet en daarna de stekker uittrekt is dat net hetzelfde
het is zeker af te raden om externe disks lange tijd te gebruiken

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:10:
[...]

Feit is gewoon dat de uitval van de grotere capaciteit schijven van de laatste tijd veel hoger is.

Ik heb al bijna 3 jaar een klein thuisservertje draaien met als primary disk een goeie oude Seagate van 3.6gig... Ding had al lange tijd zijn werk gedaan in een desktop pc en zit nu dus al bijna 3 jaar 24/24 7/7 zijn toertjes te doen in mijn server. Beperkte data in die server staat op een 20gig schijf, welke er ook al 1+ jaar inzit. Heel die server stat op zolder waar de omgeving met die warme dagen vaak 50 graden of warmer wordt... Buiten het feit dat ik de case open heb en er enkel een bescherm gaas rond de case zit om te vermijden dat er iets in zou vliegen blijft dat ding dus werken.

Uiteraard is dit geen opstelling die je voor een bedrijf gaat gebruiken, het is maar een dom thuisservertje, maar feit blijft wel dat er oudere schijven inzitten en dat die verdomd hun werk blijven doen.

Doe je hetzelfde met moderne 250gig schijven dan kan je ze onder diezelfde omstandigheden gegarandeerd na een jaar weggooien ja...
Dat komt omdat men bij huidige ATA schijfjes eigenlijk meer op een platter propt dan echt verantwoord is, naar mijn mening. Waarom denk je dat er bij SCSI vaak veel minder per platter aan opslag is? ;) Daar telt eerst de betrouwbaarheid, daarna wat er op past. Bij behoefte aan meer wordt er dan gewoon een schijf bijgeplaatst.

Het is op een gegeven moment een beetje té hard gegaan met ATA vind ik zelf. Heel bekend voorbeeld was wel de IBM uit de Deskstar serie die qua snelheid en opslag toen aan de top stond. Helaas stond hij ook aan de top als snelst defect rakende schijf.
Hier zelf ook een gehad, na slechts 3 maanden, en zeer goed gecooled waarmee ik door m'n SCSI schijven niet onbekend was. De Quantum 5,25 was overigens ook geen succes :'( maar dat was een heel ander type :).

En inderdaad sneuvelen om mij heen ook de ATA schijfjes van Maxtor het meest, dan WD, Samsung en Seagate in volgorde. Maar dat licht ook wat aan 'welke serie' en gebruik uiteraard.
Qua SCSI heb ik alleen met Quantum en Maxtor, goede, ervaring.

[ Voor 27% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-07-2005 14:23 ]

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

hier het zelfde probleem gehad maar dan ging het om 3 schijven in 2 weken !! Ik had ook vrolijk overgeklokt maar de pci bus ging met die snelheid mee omhoog( de ide bus dus ook ) hier door is eerst mijn soundblaster overleden en toen gingen de hd's langzaam aan sneuvelen.
Ik zou toch maar eens kijken of jou pci dus niet hoger komt dan 33 mhz, Dis dit wel het geval dan kan het daar aan liggen. Anders zou ik ook zeggen de warmte, kijk die schijven zijn eigenlijk niet gemaakt voor 24/7 maar dat kunnen ze wel maar dan moet je er toch wel minsteds 1 fan goed over heen laten blazen. Richt er bij je nieuwe harddisks gewoon een stille 120 mm fan op en je problemen zijn voorbij. Succes verder

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Tot nutoe lees ik veel over peg met series en daar geloof ik zelf ook wel in. Maar wat ook kan is de stroomtoevoer. Ik ben onlangs verhuist dus heb er nu geen last meer van, maar waar ik woonde (erg buitenaf) hadden we veel problemen met de electra. Daar merk je nooit iets van hooguit heel soms dat je het idee hebt dat de lamp net iets feller was, maar dat was erg zeldzaam. Maar omdat we ook veel last hadden van het uitvallen van de aardlekschakelaar met een goede onweersbui (en dat me ook al een HD had gekost) heb ik jaren geleden een APC aangeschaft. En omdat ik er zo'n leuk netwerk ding had geplugd kreeg ik telkens een email als er iets was. En wat blijkt nu (ik heb het over een periode van zeker meer dan 5 jaar) wij hadden vaak maar 190 a 200 Volt in plaats van 220 / 230. Nu slaat je APC dan aan en vult het gat, maar ik kan me zo voorstellen dat als je dat niet hebt je voeding dat niet fijn vindt. Maar een goede voeding Antec (100% zeker, Zalman wet ik niet 100% zeker) kan dit best opvangen voor enkele seconden. Soms bijna tot een halve minuut. Maar vaak bleef het bij mij ongeveer enkele uren het geval. En dan kan het fout gaan. PC onderdelen zijn heel gevoelig, zeker HD's. Je TV zal het er echt niet minder om doen...
Ik zou toch maar eens gaan kijken naar een APC met smart boost als je 100% zeker weet dat jij niets raars doet met je PC. Maar het eerste waar ik aan moest denken, weer iemand die zijn PC op de wasmachine (of een ander veel bewegend apparaat) zet. Maar aangezien hij op wielen staat zal dat wel niet het geval zijn. (Maar zorg ervoor dat je PC niet schut als je bijvoorbeeld je bureaula dichtgooit of zet hem niet naast je wasmachine. En ook niet onbelangrijk zet je PC niet naast je boxen!!! Dat is erg slecht voor je HD. (Maar dat is allemaal vij obvious)

Maar die RMA zou ik zeker doen, nee heb je ja kun je......

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:16:
Ik heb zelf ook die uitspraak gemaakt, een IDE HDD is NIET gebouwd om 24h/dag te functioneren. Dit betekent dus dat ze mechanisch hier niet op gebouwd worden en je garantie dus vervalt bij verkeerd gebruik.

Als je een betrouwbare schijf wilt die 24h/dag kan functioneren, moet je gewoon een SCSI schijf kopen of minstens zorgen dat je IDE schijf goed gekoeld wordt.
Je blijft in deze draad dingen beweren waar ik mijn vraagtekens bijzet. Daarom deze post.

De Maxline series van Maxtor zijn gemaakt voor 5 jaar lang 24/7 professioneel gebruik voor in o.a. servers. Nu wil het feit dat de Maxline III series fysiek precies dezelfde schijven zijn als de DiamondMax 10 series, ze worden alleen intensiever getest en hebben 5 i.p.v. 3 jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Het leek even goed te gaan... Tot gisteravond. De meldingen van Windows XP vlogen me om de oren dat er files corrupt waren. Visual Basic wilde niet meer starten, even later Outlook niet meer, Het enige dat ik nog kon doen was MSNen (omdat die nog aan stond) en een beetje internetten (waarbij om de zoveel tijd een balonnetje met de melding dat er een bestand in de Temporary Internet Files corrupt was). Ik heb toen gauw het bonnetje opgezocht om even te kijken hoe oud de schijf werkelijk is. Hij is van 27/11/2004, amper 8 maanden oud dus!

Ik heb gelijk een RMA ingevoerd bij Western Digital, wel een fantastische service dat ze mij eerst een schijf toesturen en dat ik dan mijn schijf naar hun stuur (met opgave van Credit Card nummer uiteraard). Nu maar hopen dat het goed komt.

@baaf.nl: nee, ik ben niet zo'n boer die z'n pc naast de wasmachine, droger, centrifuge of douche zet. De kast staat gewoon vrij naast het bureau op de grond, ik heb geen bureaulades. Er staat ook geen sub of speaker pal naast (ongeveer een halve meter verder staat de sub). Ik denk dat ik gewoon de pech heb gehad met overclocken (fsb die iets hoger was) en de koeling.
Pagina: 1