Graka kapot?

Pagina: 1
Acties:

• The Chone
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-04 22:35
Ik heb vandaag een nieuwe voeding binnengekregen voor mijn shuttle, dus ik direct aan de slag, voeding erin, computer opstarten, en maar weer verder gaan met het oc'en van mijn graka (Gigabyte 6600 GT 128MB AGP SilentPipe). De graka heeft het een aantal weken prima gedaan op 540/1130, dus ik dacht ik ga een stap omhoog met de core, probeer gewoon 550. Na het opstarten van 3dmark03 zag ik vrij snel artifacts, dus ik gauw op esc drukken, en weer de snelheid terugzetten naar 540/1130.

Na het opstarten van 3dmark03 kreeg ik vrijwel direct nogmaals artifacts, dus ik dacht daar klopt iets niet. Weer 3dmark03 afgesloten, en de snelheid teruggezet naar de standaardwaardes (ik geloof 500/1100). Vervolgens nogmaals 3dmark03 opgestart, en weer artifacts.

En toen: zwart beeld, computer geeft geen reactie. Waar ik ook op druk, er gebeurt niets. Ik denk ik start even de computer opnieuw op maar helaas. Ook na het opnieuw opstarten behoud ik mijn zwarte beeld. Zelfs het opstartscherm is niet zichtbaar. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd maar helaas. Uiteindelijk heb ik mijn oude kaart in de computer gedaan, en die doet het. Vervolgens de 6600 GT in een andere computer gestopt, ook geen beeld. De computer aangesloten via de 15-pins connector (zit normaliter via DVI aangesloten), en daar krijg ik wel beeld, maar met heel erg veel verkleuringen en strepen.

Mijn vragen:
- Is deze kaart definitief kapot of hebben jullie nog suggesties?
- Kan een kaart op deze manier kapot gaan door de core met een stap van 10 MHz. hoger te zetten?
- Als die kapot is zou ik graag naar de winkel ermee terug willen. Ik neem aan dat zij hem zullen opsturen naar Gigabyte, zullen die zien dat de kaart overgeklokt is of is geweest?

[edit] vraagje erbij gezet

[ Voor 4% gewijzigd door The Chone op 04-07-2005 01:06 ]

Are there any experienced suicide bombers?

Verwijderd

Software oc'en komen ze geloof ik niet achter. Ik denk dat de kaart echt kapot is. Ik zou het gewoon terug brengen..

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ruik je iets verbrand aan de ventilator op je videokaart?

March of the Eagles

• The Chone
Hacku schreef op maandag 04 juli 2005 @ 00:54:
Ruik je iets verbrand aan de ventilator op je videokaart?
SilentPipe = passief gekoeld (fabriek af)
En ik heb geroken, ruik niets (wat er niet hoort)

[edit] nog een vraagje erbij gezet....kan een kaart op deze manier kapot gaan door de core met een stap van 10 MHz. hoger te zetten?

[ Voor 21% gewijzigd door The Chone op 04-07-2005 01:05 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het kan best dat je graka een tik heeft gehad, en aangezien je er in een ander systeem geen beeld van krijgt, zou ik al het ergste vrezen. Garantie vervalt ook bij overklokken.
nog een vraagje erbij gezet....kan een kaart op deze manier kapot gaan door de core met een stap van 10 MHz. hoger te zetten?
Als je hoger gaat dan de fabrikant oplegt kan dat ja, alhoewel de praktijk ons leert dat 10MHz bijna nooit een probleem mag zijn. Maar het kan natuurlijk altijd.

[ Voor 47% gewijzigd door XWB op 04-07-2005 01:08 ]

March of the Eagles

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben ook wel nieuwsgierig of er een soort logs in die graka achterblijven op welke frequencies ie liep, als iemand dat weet :)? anders is overclocken namelijk bijna nooit aantoonbaar lijkt me

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jann1s schreef op maandag 04 juli 2005 @ 01:11:
ik ben ook wel nieuwsgierig of er een soort logs in die graka achterblijven op welke frequencies ie liep, als iemand dat weet :)? anders is overclocken namelijk bijna nooit aantoonbaar lijkt me
Lijkt me niet dat ze zoiets opslaan, aangezien de overclock ook door een apart programma geregelt wordt. Ze kunnen het natuurlijk wel zien als je met de bios gaat zitten klooien. Het lijkt me ook nogal zinloos om zo'n log in te bouwen aangezien maar een heel klein percentage terug gebracht wordt dat kapot is gegaan door overclocken. 95% clockt zowiezo nooit over lijkt mij. Als je niet alleen naar tweakers kijkt. :)

Verwijderd

het schijnt dat ze dat bij een CPU wel kunnen zien, maar ja dat zijn over het algemaal wel wat duurdere dingen en dus meer de moeite waard om na te kijken, zeker gezien Intel (AMD inmiddels niet meer :*) ) nogal tegenstander is van overklokken.
Stel dat je hem terugbrengt, de winkel zal echt niet de moeite nemen om dat ding te checken.

tip van de week: Laat je vader/moeder/seniele zusje je graka terugbrengen, die verdenken ze nooit :Y) als je dat niet gaat, kun je altijd je opa of oma nog vragen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 02:17 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
AMD inmiddels niet meer
Enkel voor de Athlon64 FX, voor alle andere modellen vervalt je garantie als je gaat overklokken.

March of the Eagles

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hacku schreef op maandag 04 juli 2005 @ 02:32:
[...]

Enkel voor de Athlon64 FX, voor alle andere modellen vervalt je garantie als je gaat overklokken.
pers bericht van AMD een tijdje terug lied wat anders horen, dat ze het promotte of iets dergelijks,
maar men kan bij AMD wel zien of je er meer voltjes door heen heb gehad, bij een GPU is software matig overclocken niet te controleren, alleen een bios flash

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

GoldenSample schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:33:
[...]

pers bericht van AMD een tijdje terug lied wat anders horen, dat ze het promotte of iets dergelijks,
maar men kan bij AMD wel zien of je er meer voltjes door heen heb gehad, bij een GPU is software matig overclocken niet te controleren, alleen een bios flash
Bij een intel ook. Er was zo'n programma van intel waar je kunt zien of je cpu was overgeclocked.

• The Chone
Dit zet me wel aan het denken, op de doos van mijn kaart staat een logo van de programma V-tuner 2 wat op CD is bijgeleverd. Als een fabrikant je de middelen levert om over te klokken lijkt het mij sterk dat je garantie daarop vervalt. Als dat wel zo is dan is het wel erg krom. Enfin, ik zal eens naar de winkel teruggaan, ik laat wel even weten wat de afloop is (kan een maand duren volgens hun RMA
afdeling).

[edit] grammaticale fixes

[ Voor 5% gewijzigd door The Chone op 05-07-2005 14:28 ]

• The Chone
Heb de kaart bij de leverancier (Yorcom te Vlaardingen) teruggebracht, en na een dag een nieuwe kaart ervoor teruggekregen! Top service.

Heb voor de zekerheid maar niets gezegd over overclocking.

Pagina: 1