Toon posts:

Lawaaierige PC - AMD64 Socket 939 Systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een AMD Athlon64 3500+ 64bit Boxed Sckt939 (venice) aangeschaft.
Werkt op zich wel goed, maar na een kwartiertje ofzo maakt de pc enorm veel lawaai. Als ik bv een film aan't kijken ben met m'n koptelefoon hoor ik em er gewoon door op de rustige filmmomenten...

M'n systeem bestaat uit:
AMD Athlon64 3500+ 64bit Boxed Sckt939 (venice)
ASUS A8N-SLI (standaard versie)
Coolermaster Case Fan 120x120 Ultra Silent
Asus Nvidia EN6600GT 128MB Tv/DVI/2*VGA,PCIX (SLI geschikt)
en verder de gebruikelijke elementen zoals HD enzo uiteraard :P

Ik heb van de ASUS cdrom de tooltjes "PC Probe" (om temp etc te meten) en Cool 'n Quiet geinstalleerd (zou fans moeten afstemmen op wat nodig is, wat overigens geen verschil uitmaakte)

M'n CPU fan draait momenteel rond de 5800rpm. De Chipset Fan rond de 5600rpm.
De CPU temperatuur is 44°C en de MB temperatuur is 43°C.

Wat zijn m'n mogelijkheden om het lawaai te verminderen? Indien een andere CPU fan aangewezen is welke raden jullie me dan aan?

Momenteel zit de standaard fan die bij de cpu kwam erop dus heb geen aparte aangeschaft ofzo.

Alvast bedankt!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Zover ik weet is de AMD Athlon 64 niet zo warm ;)
Voel dus eerst aan de heatsinks of de temperaturen daadwerkelijk kloppen.
Controleer ook of je genoeg airflow hebt. De fan die de warme lucht wegblaast moet ook nieuwe lucht de kast in 'trekken'. Als er geen verse lucht de kast in kan hebben de koelers niet zo'n groot effect.

Zorg er ook voor dat Cool 'n Quiet goed geïnstalleerd is. Volgens mij heb je hier een driver voor nodig.
Hoe het Cool 'n Quiet exact geïnstalleerd moet worden weet ik niet wegens een gebrek aan ervaring :z

Mocht het zo zijn dat de temperaturen verkeerd worden uitgelezen, een BIOS update kan wonderen doen. :)

Wil je stillere koeling aanschaffen :
Probeer de Zalman CNPS7000B Al-Cu (of varianten ervan) voor de CPU en een Zalman ZM-NB47-J voor de Northbridge.
Link naar de Zalman site

Je kunt in plaats van de Zalman CPU koeler ook de Arctic Freezer 64 of de Arctic Silencer 64 kopen.
De site van Arctic Cooling kun je hier vinden :)

Controleer van te voren wel of de koelers gaan werken/passen i.c.m. jouw hardware.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Die temperaturen kloppen volgens mij wel. Hoe warm zou zo'n CPU mogen zijn dan?
Ik heb er wel Windows XP x64 op staan misschien dat de temperatuur dan niet correct wordt uitgelezen ofzo, maar ik denk 't wel.

Die Cool 'n Quiet draait op zich wel (of 't correct is is weer wat anders). Meer dan tonen op hoeveel Mhz de CPU draait en het voltage doet het ook niet op 't eerste zicht.

Ik heb net even de airflow getest door een helft van m'n case open te zetten, en na een minuutje ging de CPU fan (want die maakt zoveel lawaai) idd een stuk minder hard draaien.

Nieuwe waardes met halfopen case:
CPU: 36°C @ 4000rpm
MB: 36°C @ 5500rpm

Dus ik heb een airflow probleem.
Ik kom van een Intel P3 1Ghz systeem en daar heb ik dat probleem nooit gehad (zelfde opstelling verder). Ik heb wel de voeding veranderd door een Coolermaster Case Fan 120x120 Ultra Silent, die heeft zo'n goeie verluchtingsraster. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn denk ik?
Ik zit wel vlak onder het dak hier, dus in deze kamer is het zowieso al een pak warmer dezer dagen (27°C gemiddeld).

Welke opties heb ik voor dit airflow probleem (zonder m'n pc te moeten verhuizen) ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 00:56 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hoe warm zou zo'n CPU mogen zijn dan?
Zo'n 65 - 70 graden, afhankelijk van het type cpu core.
Ik heb er wel Windows XP x64 op staan misschien dat de temperatuur dan niet correct wordt uitgelezen ofzo, maar ik denk 't wel.
Check dan de waarden in de bios.
Die Cool 'n Quiet draait op zich wel (of 't correct is is weer wat anders). Meer dan tonen op hoeveel Mhz de CPU draait en het voltage doet het ook niet op 't eerste zicht.
Daar hebben we CPU-Z voor.
CPU: 36°C @ 4000rpm
Prima temp
Indien een andere CPU fan aangewezen is welke raden jullie me dan aan?
De boxed koelers maken heus niet veel lawaai hoor.
De fan op de chipset van het mobo zou het probleem kunnen zijn, al zie ik dat je de nieuwe revisie van de A8N hebt.
Misschien is die 120mm fan van Coolermaster wel de boosdoener.
Wat ook kan helpen is een andere case, die het geluid meer tegenhoudt.

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n oor er goed tegengelegd (zodat hij net niet mee erin draaide :9 ) en het is wel degelijk de CPU fan die zoveel lawaai maakt.

Ondertussen is het weer hemels rustig hier, met een CPU temp van 38°C @ 3400rpm (waaraan je gelijk kan zien dat dat idd ook het probleem was daarnet).

Ik zal dan maar een keer gaan kijken voor een goeie geluidsdichte case dan, want ik kan em moeilijk van plaats veranderen hier, en een halfopen case vind ik ook maar niks :P

Enige suggesties ?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Soms staat in je bios een optie voor een gewenste CPU temperatuur. Aan de hand hiervan gaat ie de fan harder of zachter laten draaien tot de gewenste temp. bereikt is. Default staat dit vaak heel laag, waardoor je fan heel snel al hard gaat blazen en niet meer ophoudt (kan hem niet zo laag krijgen). Qua geluid helpt het dan om die gewenste temp. gewoon op 50 oid te zetten.

Maar een structurele oplossing is om gewoon een zalman cpu koeler te kopen en die op quiet mode te zetten. Die boxed koeler kán idd best stil zijn, maar in jouw geval blaast ie toch echt op 5800 toeren, en das niet meer stil ;) Die Zalman laat je gewoon hardhandig op lagere toeren draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 04 juli 2005 @ 01:09:
Soms staat in je bios een optie voor een gewenste CPU temperatuur. Aan de hand hiervan gaat ie de fan harder of zachter laten draaien tot de gewenste temp. bereikt is. Default staat dit vaak heel laag, waardoor je fan heel snel al hard gaat blazen en niet meer ophoudt (kan hem niet zo laag krijgen). Qua geluid helpt het dan om die gewenste temp. gewoon op 50 oid te zetten.

Maar een structurele oplossing is om gewoon een zalman cpu koeler te kopen en die op quiet mode te zetten. Die boxed koeler kan best stil zijn, maar in jouw geval blaast ie toch gewoon op 5800 toeren, en das niet meer stil ;) Die Zalman laat je gewoon hardhandig op lagere toeren draaien.
Dus met een zalman zou ik ook al een goeie oplossing hebben (ipv een nieuwe case) ?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je kan het proberen ja, al weet ik niet waarom jouw cpu koeler aan 5800 rpm draait, die van mij komt nooit boven de 3000.

Let er trouwens op dat je voor die Zalman koelers veel plaats nodig hebt rond de cpu.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/7700_cu_f_p.jpg

March of the Eagles

• Palomar
  • Niet online
Jazeker, ik had nl. hetzelfde probleem met mn athlon64 en de standaard koeler. Ging steeds harder draaien en hield ook niet meer op (terwijl mn cpu niet echt heet was, dus misschien een foutje in de bios oid). Na aanschaf van die zalman 7000alcu was mn PC meteen lekker stil (wel op quiet mode zetten met de meegeleverde fanmate).

Nadeel is wel dat je je daarna ws. aan andere lawaai producerende componenten in je PC gaat ergeren ;) Ik heb later ook nog maar een Zalman videokaartkoeler gekocht omdat het fannetje van mn videokaart er weer bovenuit kwam. En een stille HD, stille fan in de voeding etc....

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 04-07-2005 01:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga een keertje kijken voor zo'n Zalman dan, moet wel lukken denk ik wbt die ruimte rond de CPU, enige wat min of meer in de buurt staat zijn m'n DDR latjes.

Bedankt voor de tips!

• Palomar
  • Niet online
Enige nadeel is dat je officieel je moederbord eruit moet halen en het plaatje achter de CPU (waar de koeler mee vastzit) moet vervangen door een zalman plaatje. En dan is het nog maar de vraag of je dat vastgelijmde plaatje los kunt krijgen. Ik heb toen maar de zwarte bracket aan de bovenkant van het mobo eraf gehaald en de zalman erop gezet. Dan met de schroeven waarmee dat zwarte bracket vastzat de Zalman vastschroeven. Is dus niet volgens de officiele manier, maar het zit wel stevig en het is een stuk makkelijker.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 16:14

MBV

Als het zoveel scheelt tussen kast open en dicht denk ik dat de TS beter een casefan kan kopen voor wat meer airflow. Heb je alleen je voeding als ventilatie door de kast heen? Om geluid te 'besparen' draaien die dingen maar net hard genoeg om zichzelf koel te houden, en blijft de warme lucht om je processor 'hangen'. Als je een 8cm fan onder je voeding erbij zet zal dat denk ik meer schelen dan een andere CPU fan...

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-08 23:52

vr6-only

Blub Blub

of inplaats van een zalman een beetje airflow creeren! 1 fan intake en 1 fan out moet opzich wel genoeg zijn....want je hebt een airflow probleem dus geluidsdichte kast kopen kan wel nut hebben maar je componenten blijven wel warm...dat moet je natuurlijk niet hebben. tenminte ik wil dat niet.

It ain't stupid if it works!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:08
En Qfan in de BIOS aanzetten, dit kan een hoop lawaai schelen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als Aopen HQ8 (maxitower) als case (zie afbeelding)

Een fan onder m'n voeding zetten kan niet (daar zit m'n mobo namelijk), erboven wel, maar of er dan wel genoeg airflow is betwijfel ik ik aangezien, het deel waar de voeding zit en het deel waar het mobo zit min of meer gescheiden zijn door een metalen plaat (zit wel een gat in maar daar gaan ook m'n voedingskabels door enzo dus is al niet geheel open voor een goeie airflow).

De onderkant van m'n voeding bevat al een grote fan (een stille), die dus recht op m'n mobo gericht staat.

Het lijkt me idd ook slimmer om het airflow probleem op te lossen ipv onderdelen aan te schaffen die het probleem verdoezelen. Ik heb nog nooit een case fan gebruikt dus niet echt een idee hoe en waar dat dan juist kan in mijn type case.

• danielsrje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 00:54:
Ik heb wel de voeding veranderd door een Coolermaster Case Fan 120x120 Ultra Silent, die heeft zo'n goeie verluchtingsraster. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn denk ik?
Beetje onnozele vraag misschien 8)7 , maar heb je die fan wel goed gezet? Dat-ie lucht de kast UIT haalt?

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-08 23:52

vr6-only

Blub Blub

je kast maakt het je niet makkelijk in ieder geval...voorkant kun je geen fans plaatsen ja misschien wel maar waar moet ie frisse lucht aanzuigen :? zijkant is ook dicht volgens mij,
bovenkant ook. en achterkant is er wel ruimte maar het heeft bijna geen nut....beetje modden dan kan het wel...bovenkant een gat maken en zijkant...allebei fans plaatsen die inblazen en achterkant laten uitblazen :Y)

It ain't stupid if it works!

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n voeding kan je moeilijk ondersteboven plaatsen he :9
Voor de duidelijkheid: de voeding heeft een fan op het mobo gericht (naar onder dus) die de lucht aanzuigt en zo naar buiten brengt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb de Aopen HQ8 ook voor m'n vader's pc. Je kan aan de voorkant wel een fan plaatsen, de lucht wordt langs onder aangezogen. (je moet dus zien dat de case op z'n voetjes staat)
Aan de achterkant is geen opening, maar daar kad ik zelf een 60mm (groter ging niet) gat gemaakt met een dremel.
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 01:55:
Zo'n voeding kan je moeilijk ondersteboven plaatsen he :9
Voor de duidelijkheid: de voeding heeft een fan op het mobo gericht (naar onder dus) die de lucht aanzuigt en zo naar buiten brengt.
;)

[ Voor 40% gewijzigd door XWB op 04-07-2005 01:57 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
vr6-only schreef op maandag 04 juli 2005 @ 01:54:
je kast maakt het je niet makkelijk in ieder geval...voorkant kun je geen fans plaatsen ja misschien wel maar waar moet ie frisse lucht aanzuigen :? zijkant is ook dicht volgens mij,
bovenkant ook. en achterkant is er wel ruimte maar het heeft bijna geen nut....beetje modden dan kan het wel...bovenkant een gat maken en zijkant...allebei fans plaatsen die inblazen en achterkant laten uitblazen :Y)
Of gewoon case uitkiezen waar dat wel bij kan ;)
Ben namelijk niet zo modding minded aangelegd.

Een Chieftec Case lijkt me wel een goeie keuze daarvoor? Zo eentje hebben we op 't werk, is heel stil en zit op de zijkant een case fan in.

Verwijderd

Topicstarter
Hacku schreef op maandag 04 juli 2005 @ 01:56:
Ik heb de Aopen HQ8 ook voor m'n vader's pc. Je kan aan de voorkant wel een fan plaatsen, de lucht wordt langs onder aangezogen. (je moet dus zien dat de case op z'n voetjes staat)
Aan de achterkant is geen opening, maar daar kad ik zelf een 60mm (groter ging niet) gat gemaakt met een dremel.

[...]

;)
Die voetjes staan er bij mij dus niet onder, omdat ik er gewoonweg geen plaats voor heb (case staat op de rand van m'n buro) en omdat ik 't ook gewoon lelijk vind.
Onderaan in de case heb je idd onder de speaker een cirkel met gaatjes, maar daarvoor heb je toch gewoon die front nog zitten?
Dus een echte airflow kan je daar ni creeeren?
Aan de achterkant zitten m'n pci kaarten, dus heb ik geen plaats voor een 66mm gat ?

Lijkt me gewoon makkelijker om een andere case te zoeken ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Afbeeldingslocatie: http://www.antp.be/pic/pc_ant_inside.jpg

Rechts beneden kan je een fan plaatsen.
En vlak boven de videokaart is plaats om een 60mm gat te maken :)

Die voetjes kan je trouwens naar binnen zetten, dan vallen ze zo niet op.
maar daarvoor heb je toch gewoon die front nog zitten?
Ja, maar daartussen is een opening, neem maar eens een kijkje aan de onderkant van je case ;)

[ Voor 47% gewijzigd door XWB op 04-07-2005 02:26 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga het een keer proberen, als 't ni lukt kan ik alsnog een andere case aanschaffen :)

Bedankt voor de tips ;)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:20
de A8N MB fan draait meer dan 5k toeren dus da klopt niet :) denk maar meer eens aan de 8-12k

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bschnitz schreef op maandag 04 juli 2005 @ 02:48:
de A8N MB fan draait meer dan 5k toeren dus da klopt niet :) denk maar meer eens aan de 8-12k
De nieuwe revisies draaien aan 5k ;)

March of the Eagles

Verwijderd

8 tot 12 k rofl , ik ken maar 1 koeler die dat doet en dat zijn de 4 cm hoge 60x60mm XEON koelers die tot 13k kunnen , draaien meestal rond de 5000 a 5600 rpm.

Die amd dingetjes doen maximaal 6k , als het al 6 is , meestal draaien ze rond de 4200 rpm

en als het wat warmer mocht worden dan misschien 5.2k rpm

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 13:21 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hacku schreef op maandag 04 juli 2005 @ 07:23:
[...]

De nieuwe revisies draaien aan 5k ;)
Inderdaad, en die NB Fans zijn altijd verschrikkelijke luid, probeer er eens een Zalman NB47J op te zetten, heb je lagere temps, en geen geluid meer :Y) Scheelt echt heel veel in het geluid.

[ Voor 1% gewijzigd door Phyxion op 04-07-2005 13:29 . Reden: Punt na geluid toegevoegd :P ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 21:05

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:51:

Ik heb van de ASUS cdrom de tooltjes "PC Probe" (om temp etc te meten) en Cool 'n Quiet geinstalleerd (zou fans moeten afstemmen op wat nodig is, wat overigens geen verschil uitmaakte)
Heb je wel de AMD Athlon 64 driver geïnstalleerd? (www.amd.com) en in Windows aangegeven dat minimaalenergieverbruik aan staat (energiebeheer in config scherm)?.

Anders gaat idd de CPU fan niet minder toeren maken. Want dan blijft je clock op max staan (met bijbehorend energieverbruik).
Pagina: 1