Toon posts:

upgradeproblemen van geforce 4 mx4000 naar fx5600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

Ik heb een nvidia geforce 4 MX 4000 (128mb) die niet zo lekker meer loopt op de nieuwere spellen. Vandaag heb ik een club 3d geforce fx5600 (256mb) gekocht als upgrade.

Eerst heb ik de oude videokaart eruit gehaald en vervangen met de nieuwe. Na het opstarten kreeg ik een slecht beeld waarin de muis sporen achter laat en en onduidelijke/dubbele/vage teksten op het scherm verschenen. Ik heb toen de nvidia driver gedeinstalleerd en opnieuw opgestart met de nieuwe fx5600. het probleem is er nog steeds.

Zodra ik de oude erin stop heb ik weer perfect beeld. Wat doe ik verkeerd en wat moet ik doen om dit op te lossen?

grt

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:10

Polycom

Poes van goud

Een nieuwe videokaart vereist vaak een format en nieuwe windows install :) Het kan ook anders, maar dat is vrij lastig om te doen.

Ik raad aan om dus een format te doen en opnieuw windows te installeren.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je geen zin hebt om een format te doen. Download drivercleaner zodat echt al je driver zooi weg is en download dan forceware drivers van de nvidia site. :)

Verwijderd

Topicstarter
Pudy is jouw methode hetzelfde als die van Metal? Ik heb trouwens gedaan wat je zei metal alleen het helpt niet. Ik blijf slecht beeld houden met de fx5600. Is XP opnieuw installeren echt de enige optie?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PuDy schreef op zondag 03 juli 2005 @ 22:50:
Een nieuwe videokaart vereist vaak een format en nieuwe windows install :) Het kan ook anders, maar dat is vrij lastig om te doen.

Ik raad aan om dus een format te doen en opnieuw windows te installeren.
Dat is dus dikke onzin (nofi). Ik heb al zoveel uiteenlopende videokaarten op verschillende systemen geinstalleerd en nog nooit heb ik problemen ondervonden waarbij het nodig was om windows opnieuw te moeten installeren. Op moment van schrijven heb ik zelfs nog allemaal nvidia spul op de achtergrond draaien terwijl ik al tijden een ATI kaart heb (kwam ik toevallig laatst achter, was me nooit opgevallen). Performance van mn huidige kaart is prima en 0,0 problemen.

In 99% van de gevallen kun je gewoon nieuwe kaartje erin zetten, windows detecteert hem, drivers installeren en klaar. Vooral als de gpu van hetzelfde merk is.

Maar misschien heeft de topicstarter al veel getweaked (cq. geprutst) met overclock/tweak tooltjes om de instellingen van zn videokaart te veranderen. Dan kan het soms vreemde resultaten opleveren als er ineens een andere kaart in zit.

Maar om op het probleem terug te komen. Vaak duidt dit op een defecte kaart (geheugen). Simpelst is om hem even in een andere PC te proberen. Is het beeld daarop ook corrupt dan ligt het vrijwel zeker aan de kaart.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 03-07-2005 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Palomar ik heb inderdaad coolbits geinstalleerd en de freq's hoger gezet.

ik heb inmiddels opnieuw forceware geinstalleerd. wat voor opties zijn er nog om zonder een format toch verder te kunnen?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09
kan het niet gewoon op de ouderwetse manier?
-driver+applicaties uninstallen
-als standaard VGA instellen
-reboot
-registertweaks of wat er nog op staat verwijderen, evt in veilige modus

-kaart wisselen
en de rest is play na the plug

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:29

Thandor

SilverStreak

Palomar heeft inderdaad gelijk.

Ik kan hier switchen tussen verschillende FX5600's. TNT 2, GeForce 2's, GeForce 4. 3dfx Voodoo 3/4/5 noem maar op. Geen enkel probleem gehad :)

Als je geen vreemde dingen hebt gedaan zoals overclock/tweak programma's die niet in de gaten hebben dat er een andere kaart in zit mag er niets aan de hand zijn. Met RivaTuner maakt het bv. niet uit als ik van een overclockte FX5600 naar een GeForce 2 MX 200 ga :). (En andersom uiteraard ook geen problemen)
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 00:00:
Palomar ik heb inderdaad coolbits geinstalleerd en de freq's hoger gezet.

ik heb inmiddels opnieuw forceware geinstalleerd. wat voor opties zijn er nog om zonder een format toch verder te kunnen?
Met coolbits maakt het ook niet uit. Tenminste, dat blijkt hier met een verschillend aantal kaarten.

Als je zonder format, zelfs zonder Windows verder wilt moet je Knoppix eens proberen. Dit is gebasseerd op Linux en kun je direct van de CD opstarten. Als je dan nog steeds problemen hebt met het beeld kun je er vrijwel zeker van zijn dat de kaart stuk is.

Mocht de kaart niet stuk zijn (m.a.w. dat 'ie in een nieuwe andere PC wél werkt) dan kan het een compatibiliteits probleem zijn met jouw moederbord. Te weinig vermogen van de voeding of een BIOS instelling die verkeerd staan. Echter zijn dat in mijn ogen de minst logische oorzaken bij deze kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 04-07-2005 00:07 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

ik denk gewoon dat je kaart stuk is, het kan niet komen doordat er nog resten van een nvidiadriver (unified architecture ;)) dit kunnen veroorzaken, gewoon terug gaan en zeggen dat hij niet goed werkt
Pagina: 1