Windows 2000,98,NT en Linux

Pagina: 1
Acties:

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Ik heb nu de drie windows versie's op mijn pc staan.
Ik wil ook gaan experimenten met linux (redhat 7.0 ofzo).
Maar ik vind het opstart menuutje van windows wel makelijk. Hoe kan ik dit behouden als ik linux installeer. En hoe moet ik natuurlijk linux toevoegen aan het rijtje?

Thanx

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Eerst installeer je linux zodat je eerst je linux-bootmenuutje krijgt en als je windows kiest, je je windows-menuutje krijgt.

Als dat werkt vraag je maar weer hier hoe je nou lilo in je windows-menuutje kan krijgen.

Trouwens. Die vraag is al vaker gesteld. Zoek even in de archieven.

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Ik heb al eventjes in het archief gezocht, maar ik kon geen bevredigend antwoord vinden.

En als ik na jou antwoord kijk dan heb ik nog een paar vraagjes, want als ik dat doe. Dan heb ik geen bootmenu van windows meer. En alleen lilo. En dat wil ik dus niet.

Ik hoorde dat je lilo op een andere partitie moet installeren, en dan met een opstartdiskette moet gaan werken, en verder was ik eventjes de draad kwijt. Wie kan me zo verder helpen. Want ik wil wel experimenteren, maar het werkt momenteel erg fijn. Wie weet de weg verder??

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Staat ergens op een of andere linux site, wel in nederland. Zoek ff bij altavista oid op nt bootloader met linux.

Wie zoekt zal vinden, ik ben er een keer langs gekomen maar heb het nog nooit gebruikt.

• maquiz921
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om te zorgen dat linux in je Windows2000 bootmenu komt moet je het volgende doen:
pas c:\boot.ini aan door een regel
c:\bootsec.lin="Linux" toe te voegen; straks ga je onder linux de bootsector naar een file brengen waar de NT-loader mee overweg kan; op je C:\ staat ook een file c:\bootsec.dos wat voor je win9x is...
nu onder linux moet je de volgende regel op je console uitvoeren:
dd if=/dev/hdXX count=1 bs=512 of=/mnt/dos/bootsec.lin , waarin hdXX je drivenaam is van je linux-partitie ( / ) en /mnt/dos/ je c:\-partitie is van WindowsNT/2K
Hierna kun je Linux opstarten vanaf je bootmenu'tje
Voorwaarde is echter wel dat je lilo niet op je MBR hebt geïnstalleerd dus niet in /dev/hda maar in /dev/hda3 bijv. maar dat NT in je MBR staat..

PS: zodra je een nieuwe kernel installeert of lilo draait moet je dit regeltje opnieuw draaien om je c:\bootsec.lin te vernieuwen, want anders gaat ie van een andere kernel uit.

Farting is Futile

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
nu onder linux moet je de volgende regel op je console uitvoeren:
dd if=/dev/hdXX count=1 bs=512 of=/mnt/dos/bootsec.lin , waarin hdXX je drivenaam is van je linux-partitie ( / ) en /mnt/dos/ je c:\-partitie is van WindowsNT/2K
Dan nog wel een vraagje, ik heb een win98 bootpartite (primaire) en daarnaast een extended met nt en 2000. Moet ik voor de c:\partitie nou de windows98 root patitie nemen, of de e: waar win2000 opstaat

Verwijderd

De partitie waar je boot.ini staat.

veel succes.

[ff een typo gekilled]

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Oke thanx allemaal tot nu toe.
Ik heb het aangedurft en heb linux geinstalleerd. En zoals altijd had ik daarna problemen met Windows. :'(
Het wilde niet opstarten als ik voor win2000 in mijn bootmenuutje koos, kreeg ik winnt. En ik kon dus niet in win2000 komen. Wat bleek, linux had de partitie opgeschoven en nadat ik in boot.ini de partitie eentje hoger had gemaakt werkte dit weer. :)
Maar nou wilde ik windows2000 in, en ik kreeg een stop voor mijn kiezen.
Een BAD_POOL_CALLER. Ik weet nog niet wat het is, maar ik heb een beetje met de swapfile van windows lopen klieren, en nu werkt het weer.
En nou ga ik zo maar eventjes Linux in het bootmenuutje zetten. Dit staat eigenlijk ook mooi in het boekbeschreven die ik er bij kreeg, maar toen ik het vroeg wist ik nog niet dat het in het boek stond, want ik had nog geen boek.

Eindelijk is een lang verhaal waar niets in staat, maar toch allemaal bedankt, en succes met het verder stoeien met andere os's.

Straks nog wel eventjes mijn }:O installeren in Linux, want dat is wel handig natuurlijk.

Pagina: 1