HDD softwarematig even uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Hoi,

Ik vroeg me af of je een HDD (waar de systeem partitie in windows niet op staat), even uit kan schakelen, net als wat gebeurt bij standby (dus dat hij niet meer draait en dat je'm weer kan activeren en opspint). Dat leek me wel handig omdat ik een extra HDD heb die wat lawaai maakt, en als ik de eropgeparkeerde data (downloads etc) toch niet gebruik, leek het me net zo handig om die even uit te schakelen zonder dat ik de pc moet uitschakelen, kabel eruit, etc.
Kan dit (eenvoudig), of is dit een stom idee?

Alvast bedankt

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Onder Linux kan het wel, uit de hdparm-manual:
-y Force an IDE drive to immediately enter the low power consump-
tion standby mode, usually causing it to spin down. The current
power mode status can be checked using the -C flag

-Y Force an IDE drive to immediately enter the lowest power con-
sumption sleep mode, causing it to shut down completely. A hard
or soft reset is required before the drive can be accessed again
(the Linux IDE driver will automatically handle issuing a reset
if/when needed). The current power mode status can be checked
using the -C flag.
Als de driver het toelaat zou het onder Windows ook mogelijk moeten zijn en aangezien het Windows Power Management het kan moet je het zelf ook kunnen maken. Ik zal eens kijken of ik kan toveren met Delphi...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik ken alleen SwapManager :)

Verwijderd

In windows kun je bij energiebeheer toch ook "vaste schijven uitschakelen" na x minuten.
Het lijkt me dus wel mogelijk.
Ik zit me af ter vragen wat er met een HD gebeurt als je die bijv op het secundaire IDE-kanaal zet en deze uitschakelt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 22:31 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Met Delphi krijg ik 't niet voorelkaar. Op MSDN staat wel een uitleg over GetDevicePowerState (en SetDevicePowerState) maar op de een of andere manier heb ik daar geen toegang tot. Misschien moet ik een of andere API laden, maar dat staat er niet bij. Google is ook niet echt behulpzaam. GetSystemPowerStatus werkt wel, ik kan prima uitlezen of de pc aan de netspanning of aan de batterij hangt, hoe vol de batterij is etc.

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 19:03

RicX

Het leven is geen ponypark

Bergen schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:31:
Met Delphi krijg ik 't niet voorelkaar. Op MSDN staat wel een uitleg over GetDevicePowerState (en SetDevicePowerState) maar op de een of andere manier heb ik daar geen toegang tot. Misschien moet ik een of andere API laden, maar dat staat er niet bij. Google is ook niet echt behulpzaam. GetSystemPowerStatus werkt wel, ik kan prima uitlezen of de pc aan de netspanning of aan de batterij hangt, hoe vol de batterij is etc.
misschien moet je dan de SDK hebben 8)7

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12
Die ken ik ook, ben zelf een hele tijd geleden namelijk naar dit op zoek geweest, helaas was er niets dat naar behoren werkte, ook swapmanager niet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

RicX schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:40:
[...]

misschien moet je dan de SDK hebben 8)7
De SDK? Nu wordt alles ineens duidelijk! 8)7 Er zijn nogal wat SDK's maar in het hele powermanagement-hoofdstuk op MSDN heb ik geen verwijzing naar een specifieke SDK gezien. Wel naar de DDK maar daar heb ik niets aan.

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Bedankt voor de reacties. Het uitschakelen van schijven na X minuten helpt al wat, ik ga morgen eens kijken of Swapmanager wat is. Misschien dat ik in de vakantie tijd heb op zelf wat te puzzelen met delphi of iets anders, alvast bedankt voor de tips :)

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:48

Killjoy

Klingon lawn products

In het DOS tijdperk waren hier freeware programma's als Spindown voor verkrijgbaar. Wellicht kun je eens in die hoek zoeken voor een moderne versie. Een DOS versie kun je iig niet gebruiken omdat windows die directe benadering van de HDD niet echt kan waarderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Killjoy op 07-07-2005 23:14 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Pagina: 1