Huiskamerspeakers in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 1.952 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Faq aandachtig gelezen, search gebruikt, maar kan er geen info over vinden. Dan maar hier.

Kunnen boxen/speakers die gebruikt worden voor een huiskamer stereoset ook in een auto? Deze zijn namelijk stukken goedkoper. Heb hier bijvoorbeeld een paar oude jvc boxen staan met speakers van ca 20 cm er in. Maar kan ik deze gewoon op een autoradio aansluiten, of werkt/klinkt dat voor geen meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, werkt.
Kwestie van aansluiten en gaan :)

Let hierbij wel even op.. het kan zijn dat je huiskamerspeakers op 8ohm werken ipv 4ohm, en dan geeft je radio maar de helft van het vermogen af ;)

En qua prijs.. tja.. daar valt wat over te zeggen. :)
Als je meer geluid wil ben je misschien beter uit met een beginners subwoofer setje?
Dan kan je namelijk de bas lager zetten op je andere speakers waardoor deze ook weer harder kunnen.

Check ff http://www.rondevries.nl daar hebben ze altijd wel leuke pakketjes. < nee dit is geen spam ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je doelt bijvoorbeeld op dat setje van 399 euro?
Dat is echt te veel geld voor mij, veel heb ik niet te besteden, als die boxen niet werken kan ik nog wel een paar leuke speakers kopen, maar zo'n heel setje is niet voor mij weggelegd :'( ;)

En die 8 Ohm, betekend dat dat je de helft minder vermogen hebt? Ik heb nu een 4x40 headunit er in zitten en als ik de faq lees is dat hard genoeg voor de gewone mens, maar met 8 Ohm kan dat dus 4x 20 watt worden, of denk ik dan te simpel?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dit pakketje: €99,-
http://www.rondevries.nl/...info.php?products_id=1985
http://www.rondevries.nl/...info.php?products_id=2118

Maar heb je nog geen speakers in je auto zitten?

En die 4x40 is altijd piek vermogen.. je moet naar rms waardes kijken, dat is hoeveel de speaker/woofer/HU ook daadwerkelijk kan verdragen.(continu)

Dus je HU geeft ongeveer 4x25 watt rms.
Op 8ohm is dat dan idd gewoon de helft 12.5watt rms per speaker.

En ja het vermogen van 4x40 kan wel een redelijk goed geluid geven.
Ik heb wel gemerkt dat de speakers gewoon een stuk beter klinken(voller) als ze op een versterker hangen.

Maar dan ben je wel weer een bak meer geld kwijt.
Dus mijn tip: koop een woofer setje.. kijk of het dan hard genoeg gaan.
Bevalt het niet.. dan kan je daarna altijd nog meer geld uitgeven :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, die 40 W is misschien max 20W RMS, en met 8 Ohm mag je dan nog eens halveren. Blijft dus niet echt zoveel over (zo'n 10 tot 15 W denk ik). Kun je best nog wel herri mee maken hoor, maar echt top is het niet. Daarnaast zijn autospeakers geschikt voor de auto. Dat houdt in dat deze bestandt zijn tegen vocht en grote temperatuurwisselingen. Iets wat bij een standaard speaker absoluut niet gegarandeerd is.

Je hoeft ook echt geen 399 uit te geven. Er is voor veel minder ook zal leuk spul te vinden!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik rij al meer dan 15 jaar rond met huiskamer speakers achter in de auto (stationcar). Sterker nog - het is een van de redenen om een stationcar te nemen bij mij >:)

De speakers komen meestal van kringloopzaken. Je staat versteld van de kwaliteit speakers die daar voor een paar euro aangeboden worden. De speakers gaan niet zo lang mee, vanwege de omstandigheden in de auto (temperatuur, vochtigheid, trillingen).

Het rendement van een huiskamerspeaker is een stuk hoger dan de gemiddelde autospeakerinstallatie. Met een standaard autoradio (30W) kan ik bijna tot aan de pijngrens gaan met het geluidsnivo zonder veel vervorming. En de omgeving heeft er minder last van dan bij deurspeakers, waarbij de deurruimte als klankkast gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

joopv schreef op zondag 03 juli 2005 @ 22:08:
Het rendement van een huiskamerspeaker is een stuk hoger dan de gemiddelde autospeakerinstallatie. Met een standaard autoradio (30W) kan ik bijna tot aan de pijngrens gaan met het geluidsnivo zonder veel vervorming.
Juist niet. Car audio zit toch al vaak tegen de 90 dB aan (vaak zelfs meer), zeker de compo en coax setjes. En als het pijn doet, dan is het meestal juist wel aan het vervormen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
deepspace schreef op zondag 03 juli 2005 @ 22:10:
[...]
Juist niet. Car audio zit toch al vaak tegen de 90 dB aan, zeker de compo en coax setjes. En als het pijn doet, dan is het meestal juist wel aan het vervormen ;)
Ik weet het verschil wel tussen pijn door een hoge geluidsdruk en pijn door vervorming hoor. Ben je wel eens naar een concert geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een gemiddeld concert is net zo waardeloos als in de auto zitten hoor ;)

Misschien zit mijn pijngrens wel wat hoger :+

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 03-07-2005 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopv jij kan me dus echt niet wijsmaken dat jij een dikke geluidsdruk kan krijgen in je auto door alleen huiskamer speakers te gebruiken.
Ja je kan er wat bas mee krijgen.. maar echte geluidsdruk NEE.
Kom anders ff volgende week in mijn auto luisten..(dan heb ik weer een nieuwe amp.) DAT is pas geluidsdruk(gaat ongeveer 140dB pompen). >:)

En krijgt veel sneller last van je gehoor als je de speakers gewoon op je radio heb zitten.
Komt gewoon omdat de gemiddelde HU ook hele schelle tonen doorlaat, en dan ervaar je dat als hard geluid ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:27:
Joopv jij kan me dus echt niet wijsmaken dat jij een dikke geluidsdruk kan krijgen in je auto door alleen huiskamer speakers te gebruiken.
Ja je kan er wat bas mee krijgen.. maar echte geluidsdruk NEE.
Kom anders ff volgende week in mijn auto luisten..(dan heb ik weer een nieuwe amp.) DAT is pas geluidsdruk(gaat ongeveer 140dB pompen). >:)

En krijgt veel sneller last van je gehoor als je de speakers gewoon op je radio heb zitten.
Komt gewoon omdat de gemiddelde HU ook hele schelle tonen doorlaat, en dan ervaar je dat als hard geluid ;)
140dB !! 8)7 Sorry maar is dat niet wat overdreven? Of doe je mee met die contest "hoe irriteer ik de buurt het hards"?

EDIT: net op haargel gekeken, ik vind dat wel imposant hoor van die getunde bakken met veel lawaai maar hier bij ons gaan ze er soms wat over (no offence)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:43:
[...]

140dB !! 8)7 Sorry maar is dat niet wat overdreven? Of doe je mee met die contest "hoe irriteer ik de buurt het hards"?

EDIT: net op haargel gekeken, ik vind dat wel imposant hoor van die getunde bakken met veel lawaai maar hier bij ons gaan ze er soms wat over (no offence)
Ja.. het is gewoon vet.. beetje bas in je rug.
Ik heb het nu ook al, maar momenteel een te klein subje.

En 140dB, je denkt toch niet dat ik dan in m'n auto blijf zitten hè ? :)
Gewoon afstandsbediening pakken en buiten staan :Y)
Ja het is wel voor wedstrijden maar dan niet om de buurt te pesten, maar gewoon voor om bovenin de rankings te komen bij evenementen :)

Als ik nu m'n muziek opendraai wacht ik altijd netjes totdat ik de wijk uit ben hoor })
En ja sommige bakkies gaan er te ver mee, maar ik laat m'n achterbank nog gewoon in m'n auto zitten zodat ik ook nog gewoon mensen kan vervoeren ipv alleen de audio installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het binnenkort gewoon even proberen, hoedeplank speakertjes los koppelen en dan gewoon die boxen er kant en klaar inzetten.

De speakers die nu in de auto zitten zijn standaard speakers, en het geeft echt zo'n wekker radio geluid, ze zitten dan ook in een Opel Corsa sedan 8)7
Pagina: 1