Toon posts:

POST gaat hangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een moederbord ECS P6BAT-A+ - BIOS Award 4.51G, hier kan zowel een PPGA370 processor op als 'n slot 1 SECC processor. Ik wil m'n pc updaten van een oude Celeron 433 PPGA naar een tweedehandse PIII 600E slot 1 (SL43E).

Bij het opstarten met de PIII hangt de POST tot er maximaal op het scherm komt "Please enter setup to enter clock ratio". BIOS ingaan lukt echter niet daar het keyboard dan hangt. Bij het opstarten zo snel mogelijk "Del" indrukken en BIOS ingaan lukt maar dan hangt 'm nog voor ik iets kan veranderen.

Met de Celeron 433 terug geinstalleerd werkt alles perfect. Met die processor erin de BIOS aanpassen lukt enkel voor voltage, clock ratio geeft waarden aan aangepast aan de cpu en kan ik niet wijzigen naar 6x100 .
De moederbord jumper verzetten naar forced 100 Mhz FSB zorgt ervoor dat de POST wel telkens tot het einde van de POST loopt, zonder die jumper freezed 'm al eerder dat het scherm enkel "Award" weergeeft in de linkerbovenhoek.

De cpu fan van de PIII werkt ook naar behoren wat warmte betreft en zo is mijn checklist afgewerkt en m'n ideeën op. Wat ik nog kan aannemen is dat de PIII stuk is maar dan zou m'n pc logischerwijs moeten rebooten of crashen, niet hangen.

Als 'm vasthangt blijft alles wel draaien, keyboard lampjes ook (bij opstart in mijn geval enkel 'n multimedia lampje). numlock doet niks, maar als ik meer dan 5 toetsen induw (en inhoudt, anders niet) brandt de numlock, caps lock en scroll lock wel.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Al bios update gedaan? Weet je zeker dat je p3 nog helemaal goed is? Heb je ook het juiste geheugen (dus pc100 of pc133 ipv pc66)?

Verwijderd

Topicstarter
Vandaar mijn specificaties:
pc start op met andere cpu dus aan ram kan niks fout zijn, bovendien is het idd 100 Mhz SDRAM.
award bios 4.51 is de laatste voor mijn moederbord en heb ik ook al 's opnieuw geflashed ondertussen. de laatste bios update hield ook een "new CPU signon" update in, wat me toch wel beviel maar me blijkbaar niet helpt.

Waar ik niet zeker over ben is dat de PIII 100% is, maar indien het niet zo is mag de PC normaal totaal niet opstarten of uitvallen naar ik weet, niet hangen. Nu geeft de POST nog braafjes 'PIII 600E' weer voor ie vastloopt. De koeling & warmte is in elk geval in orde.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Die Pentium 3 is een Coppermine als ik mij niet vergis ?
Volgens mij gaan niet werken in een PPGA systeem. Hiervoor heb je minimaan een FCPGA moederbord nodig :z

De Celeron 433 werkt wel omdat die gebasseerd is op de Mendocino core. Deze is wel compatible met PPGA.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord heeft 2 verschillende CPU sloten.

Op slot 1 ondersteunt de gebruikte chipset wel de PIII 600E , (van PII tot PIII 1 Ghz) en het is trouwens een Katmai. misschien dat m'n mobo wel coppermine maar niet katmai ondersteunt ? want daar ken ik het verschil niet in.

Er zijn wel een aantal versies van deze PIII (FSB, L2 cache en voltage) en het lijkt me dat het misschien kan zijn dat m'n BIOS daar bij de initialisatie van de CPU in de POST iets verkeerd doet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Als je een Slot1 connector op het moederbord hebt kun je een Slocket nemen die FCPGA2 'ready' .
Die Slocket kan de support voor FCPGA en FCPGA2 processoren mogelijk maken :)

Slocket --> Converter om S370 processoren in een Slot1 connector te steken
Zoeken met Google afbeeldingen naar 'Slocket' of 'Slotket' maakt meer duidelijk ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1