Maxtor 7200RPM 10GB HD maar 3MB/sec

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 00:17
primary master: Maxtor 40GB 5400RPM HD Ultra DMA5
primary slave: Maxtor 10GB 7200RPM HD Multiword DMA2
secondary master: Benq DW1620 (dvdwriter) Multiword DMA2
secondary slave: Pioneer DVDROM Multiword DMA2

op de 40GB HD staat mijn OS en programma's

die 10GB HD is later bijgekomen...

ik ontdekte het toen ik mijn nieuwe 16x dvd+r van vertabim wou testen, en het schrijven meer dan een half uur duurde

ik heb de laatste nieuwe aspi drivers dan proberen te installeren, maar dit hielp niet...

vervolgens heb ik geprobeert te defragmenteren, maar hoewel er 3.5GB van 10GB vrij is, blijft er nog 70% rood (fragmented stukjes) en maar 30% ofzo blauw (defragmented stukjes)
maar dit defragmenteren hielp dus ook niet

toen ik vervolgens met het programma HD Speed de HD snelheid testen bleek de 40GB HD zo'n 40MB/sec te doen, en de 10GB (die normaal sneller zou moeten zijn met zijn 7200rpm) deed maar 3MB/sec (wat dus ook de reden was dat het dvd schrijven zolang duurde)

kan enkel en alleen de slave setting ervoor zorgen dat een snelle HD max 3MB/sec doorlaat?? (is al bijna even erg als usb 1.1 HDs)
of is er (zoals ik vermoed en hoop) nog iets anders dat de snelheid naar beneden haalt?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je DMA aanstaan in je bios en in Windows?
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

[ Voor 63% gewijzigd door Microkid op 03-07-2005 20:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mastakilla
primary master: Maxtor 40GB 5400RPM HD Ultra DMA5
primary slave: Maxtor 10GB 7200RPM HD Multiword DMA2
secondary master: Benq DW1620 (dvdwriter) Multiword DMA2
secondary slave: Pioneer DVDROM Multiword DMA2

zeggen deze 4 regels dat niet?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Dat multiword dma2 is in elk geval al een probleem (althans bij een hd).
Reinstall je ide drivers (nieuwere versie als het mogelijk is).

En hang alsjeblieft die hd als secondary master in je systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 03-07-2005 21:37 ]

• Mastakilla
ik zou denken dat de DVD-Writer beter master kan zijn...

en de HDs op een ander IDE kanaal leek mij ook het beste...

is dit dan verandert tov vroeger? (zo was het volgens mij toch aangeraden in de tijd van cdwriters)

zal eens proberen die multiword dma2 te fixen...

maar kan er eigelijk wel iets fout zijn met de drivers als die andere HD wel dma5 is en 40MB/sec doet?

[ Voor 27% gewijzigd door Mastakilla op 03-07-2005 22:15 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

job schreef op zondag 03 juli 2005 @ 21:37:
Dat multiword dma2 is in elk geval al een probleem (althans bij een hd).
Reinstall je ide drivers (nieuwere versie als het mogelijk is).

En hang alsjeblieft die hd als secondary master in je systeem.
MWDMA2 is helemaal geen probleem bij een HD :) Da's gewoon 16MB/s (zelfde als PIO4, maar dan met DMA)

Wat wel een probleem is, die Maxtor schijf zal UDMA33 of UDMA66 zijn, dus hoort ie niet op MWDMA2 te draaien :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Die schijf moet gewoon op UDMA66 kunnen draaien hoogstwaarschijnlijk, in elk geval UDMA33 als het een Diamondmax Plus 2500 is of een (nieuwere) Diamondmax Plus 20.

Maar onthoud wel dat een DVD branden op 16X een datastream kan opleveren van maximaal zo'n 20 megabyte per seconde, en ik zou niet durven zeggen dat zo'n oude schijf dat zomaar aankan. Het is natuurlijk wel een lichtelijk archaïsch ding.

Verwijderd

ik zou zowiezo je ide config effe aanpassen .. op ieder IDE kanaal een harde schijf als master en een cd/dvd drive als slave!

Zo heb werkt je systeem veel sneller aangezien je bij gewoon de pc gebruiken dan voor iedere HDD een aparte bus ter beschikking hebt.
Dan wel zorgen dat de HDD's op master zitten: trage apparaten op master is geloof ik vragen om problemen!

Wat is de rest van je systeem? heb je je chipset drivers geinstalleerd? en sommige chipsets hebben ook zo'n IDE acceleratie driver (nvidia, via en intel geloof ik in ieder geval).

Verder moet je ook in windows even kijken of DMA aan staat voor al je devices (staat in xp bij de controller, en in w98 ed bij de schijf zelf).

En als dat allemaal niet werkt misschien eens een diskchecktooltje van de fabrikant over de schijf heen halen, of een low level format .

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 23:08 ]

Pagina: 1