BSD herpartioneren zonder data te verliezen

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Hoi allemaal, ik zit met het volgende probleem:

Ik heb nu een gentoo-installatie, die opzich wel draait maar ik vind gentoo niet echt lekker werken. Daarom wil ik nu overstappen op NetBSD, ook om eens te kijken hoe dat werkt. Het enige probleem:
ik heb maar een partitie. Daar staan dus de homedirs op en m'n data dir (muziek/films/etc.). Die wil ik natuurlijk wel graag blijven benaderen :)

Wat ik nu wil, is het volgende:
/home verplaatsen naar een eigen partitie
/data verplaatsen naar een eigen partitie

Ik heb alleen geen buffer om die data tijdelijk op te slaan. Ook vroeg ik me af welke tools er goed zijn voor het herpartitioneren en resizen van partities. Ik hoef geen stap-voor-stap uitleg, maar een paar schoppen in de goede richting zouden erg fijn zijn.

Een ander probleem, vind het ook weer zo wat om daar een apart topic voor te openen:
Ik zou het relaxed vinden als ik NetBSD kan installeren terwijl m'n server gewoon doordraait, zodat ik het helemaal relaxed kan configureren zonder dat ik last van downtime heb. Is dit mogelijk? Ik zat zelf te denken aan iets als een chrooted install ofzo, maar eigenlijk weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen. Hier zou ik ook graag een paar schopjes over willen hebben ;).

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:40

Zym0tiC

^_^

Hou er wel rekening mee dat bsd iets anders met partities werkt dan linux, hier staat een stukje daarover. Ok het gaat dan wel over freebsd maar ik kan me voorstellen dat het bij netbsd bijna het zelfde gaat.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

chris schreef op zondag 03 juli 2005 @ 19:17:
Hoi allemaal, ik zit met het volgende probleem:

Ik heb nu een gentoo-installatie, die opzich wel draait maar ik vind gentoo niet echt lekker werken. Daarom wil ik nu overstappen op NetBSD, ook om eens te kijken hoe dat werkt. Het enige probleem:
ik heb maar een partitie. Daar staan dus de homedirs op en m'n data dir (muziek/films/etc.). Die wil ik natuurlijk wel graag blijven benaderen :)

Wat ik nu wil, is het volgende:
/home verplaatsen naar een eigen partitie
/data verplaatsen naar een eigen partitie

Ik heb alleen geen buffer om die data tijdelijk op te slaan. Ook vroeg ik me af welke tools er goed zijn voor het herpartitioneren en resizen van partities. Ik hoef geen stap-voor-stap uitleg, maar een paar schoppen in de goede richting zouden erg fijn zijn.

Een ander probleem, vind het ook weer zo wat om daar een apart topic voor te openen:
Ik zou het relaxed vinden als ik NetBSD kan installeren terwijl m'n server gewoon doordraait, zodat ik het helemaal relaxed kan configureren zonder dat ik last van downtime heb. Is dit mogelijk? Ik zat zelf te denken aan iets als een chrooted install ofzo, maar eigenlijk weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen. Hier zou ik ook graag een paar schopjes over willen hebben ;).
mijn advies: niet doen. als het al mogelijk is, is het veel moeite, riskant (ik ben een keer 80GB aan data kwijtgeraakt door zo met partities te klote). Downtime is sowieso onvermijdelijk, want je kunt geen gemounte partities resizen. parted en ext2resize zouden je eventueel kunnen helpen [strike]je data te vernielen[/strike] je partities opnieuw in te delen. mits je ext2/3 gebruikt uiteraard.

als je echt per se zelf wilt zien dat gentoo stukken beter is dan welk ander OS ook (;)) zou ik er een andere harde schijf bijpakken, en daarop een install doen. gewoon vanaf CD, voor zover ik weet is gentoo het enige OS dat bedoeld is om chrooted te installeren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

smokalot schreef op zondag 03 juli 2005 @ 19:43:
[...]mijn advies: niet doen. .
Da's ook mijn eerste gedachte. Als het tóch wil doen dan zou ik in eerste instantie kijken of je de data op een FAT32 primary partitie krijgt. Daar kan linux nog altijd bij. Vervolgens linux d'r af en BSD d'r op en dan kijken of BSD ook die FAT32 wil mounten.
Zo ja: taadaa! Zo nee: je had niet naar mij moeten luisteren....

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het nog niet voor elkaar heb om NetBSD m'n FAT32 te laten mounten. De documentatie gaat er van uit dat de FAT32 partitie 'primary' is, en ik heb mijn data op een logical partitie en ik weet niet of de BSD varianten daar mee om kunnen gaan.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik heb zelf 'n hekel aan dit soort posts, maar nu maak ik er zelf eentje :P

Waarom NetBSD? Je vermeldt geen platform, maar op i386 is FreeBSD toch echt de meest complete BSD-variant. NetBSD is leuk op een iMac G3 of een ander exclusief platform, maar FreeBSD heeft meer driversupport, een grotere userbase, en IIRC een grotere portscollectie.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Probeer het anders is met een live cd met een hele nieuwe kernel zoals 2.6.8 en probeer dan je partities te resizen, terwijl je werkt in een ram-disk aangemaakte partitie. Je kunt dan ruimte vrij maken terwijl je je data behoudt. Verder moet je er wel rekening mee houden dat je vervolgens wel genoeg ruimte vrij houdt dat je ook tijdens de installatie van NetBSD ook partities kunt aanmaken. Ik zou zeggen probeer het. Ext3 moet als het goed is geresized kunnen worden zonder dat je te maken krijgt met corrupte data.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Ik dacht dat het wel mogelijk was met Netbsd met Openbsd weet ik het zeker omdat ik het laast nog gedaan heb.
Solaris heeft ook zo iets ik dacht dat daar overlap heten. Maar mischien eerst een backup maken van de data met bv winscp op je lokaale schrijf zetten ofzo dat je iets hebt om terug te zetten ? ;)

Mischien dit iets ?
http://www.netbsd.org/Ports/macppc/partitioning.html
of
http://www.netbsd.org/Ports/cobalt/faq.html

Je kan dus gewoon die partitie intact houden en de rest er vanaf halen en daar Netbsd opzetten en dan gewoon die /home en andere weer mounten en klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door stefklep op 04-07-2005 10:52 ]

Pagina: 1