[java] lichte cms oplossingen.

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Zo nu en dan ben ik voor mijn werk wel eens bezig met cms-problematiek en afgezien van een handje vol componenten die we hebben zetten we de meeste dingen met de hand in elkaar. Dit kan denk ik een stuk beter aangezien er zoveel cms-libraries uit zijn. Het enigste waar ik erg bang voor ben is dat ik langer bezig ben om een complexe cms omgeving naar mijn hand te zetten, dan dat ik het zelf in elkaar zet. Vaak zijn de cms gerelateerde features bij onze projecten redelijk eenvoudig en lijkt me zo`n hele omgeving eerlijk gezegd eerder een blok aan je been dan daadwerkelijk tijdbesparend.

Ik heb verder een aantal frameworks bekeken, opencms en mmbase en die zien er nogal log uit. Grote omgevingen met gigantisch veel functionaliteit, maar voor kleine projecten niet echt tijdsbesparend lijkt me. Verder heb ik ook niet de tijd om me in zo`n grote omgeving helemaal in te lezen/werken.

Wie heeft deze problematiek ook wel eens voor de kiezen gehad? En welke oplossing kiezen jullie? Zelf bakken? Eigen library? Goeie (kleine) cms (library)? Het lijkt me dat niet iedereen er op dezelfde tijdrovende manier mee omgaat als ik :)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb tot nu toe OpenCMS bekeken (zelfs met het boek erbij) en versie 5 vondt ik log en erg complex. (terwijl ik vindt dat een CMS systeem niet complex mag zijn).

MMBase heb ik ooit eens geïnstalleerd gehad maar hier vondt ik de documentatie onvoldoende. Daarnaast is het naar mijn idee niet snel inzetbaar.

JBoss nukes vondt ik behoorlijk goed werken maar hier vondt ik het probleem dat er te weinig documentatie is.

JBoss Portal is de opvolger van Nukes en is van de grond af aan opnieuw opgebouwd (rekening houdend met de mogelijkheden van JSF en de Portlet specificatie). Deze moet ik nog verder bekijken maar deze geef ik een aardige kans.

Het grootste probleem wat ik tot nu toe ervaar met de CMS systemen binnen Java is dat ze vaak groot en complex zijn.

Maar om op je vraag terug te komen, ik heb nog geen andere oplossing gevonden. Ook ik zoek eigenlijk een simpel en gemakkelijk CMS systeem binnen Java. Maar ik heb het idee dat die er niet zijn.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Alarmnummer
ronaldmathies schreef op zondag 03 juli 2005 @ 19:20:
Ik heb tot nu toe OpenCMS bekeken (zelfs met het boek erbij) en versie 5 vondt ik log en erg complex. (terwijl ik vindt dat een CMS systeem niet complex mag zijn).
Zo lang de problemen van de oplossingen niet groter zijn dan het probleem zelf :) Maar idd.. ik hou ook van licht en zeker als ik gewoon wat functies nodig ben zonder echt alle features.
MMBase heb ik ooit eens geïnstalleerd gehad maar hier vondt ik de documentatie onvoldoende. Daarnaast is het naar mijn idee niet snel inzetbaar.
Het 'schijnt' het helemaal te zijn. Het is dus hot bij klanten dus vandaar dat ik er naar had gekeken. Maar idd.. groot en complex. Verder werk je daar met een extreem generiek model en nooit met een specifiek domein model. En dat moet dus ook in het geheel passen.
JBoss nukes vondt ik behoorlijk goed werken maar hier vondt ik het probleem dat er te weinig documentatie is.

JBoss Portal is de opvolger van Nukes en is van de grond af aan opnieuw opgebouwd (rekening houdend met de mogelijkheden van JSF en de Portlet specificatie). Deze moet ik nog verder bekijken maar deze geef ik een aardige kans.

Het grootste probleem wat ik tot nu toe ervaar met de CMS systemen binnen Java is dat ze vaak groot en complex zijn.

Maar om op je vraag terug te komen, ik heb nog geen andere oplossing gevonden. Ook ik zoek eigenlijk een simpel en gemakkelijk CMS systeem binnen Java. Maar ik heb het idee dat die er niet zijn.
Hmmm tja... misschien dan toch maar eens sleutelen aan wat betere componnenten.

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 10:03
Ik heb hier eerder een klein topic over gemaakt.
Hier kwam toen weinig response op dus ben ik erg blij dat er iemand over begint.
Ik zal mijn ervaringen even qouten uit dat topic:

Inleiding
Op mijn werk zijn we op zoek naar een portal om meerdere Business Applicaties via 1
site te beheren voor onze klanten. De inlog van de portal moet ook werken voor de rest,
maar dat is een details. Voor PHP is het makkelijk, mambo, phpnuke etc. maar voor Java andere koek.

JetSpeed
Versie 1.5 is makkelijk te krijgen en te installeren. Documentatie en gebruik
is weer een totaal ander verhaal.
Voordelen:
- easy deployment
- klein en snel
Nadelen:
- Lelijk (ook na aanpassen)
- Gaar tot geen documentatie

We hebben ondertussen versie 2. Deze is alleen via CVS of andere bronnen te krijgen.
Laat zich ZEER lastig installeren. Ik krijg het niet aan de praat met Tomcat.
De handleiding is oh zo makkelijk en ik ben wel blond maar niet dom maar het gaat niet.
Tomcat klapt er steeds uit.

JBoss Portal
Als vervolg op JBoss Nuke wat naar mijn weten geen succes was als ik het zachtjes zeg.
Installatie zou weer ontzettend makkelijk moeten zijn maar ja :P
De bin versie, als in kant en klaar, leverder zeer veel problemen op.
Toen op forum gelezen dat de src versie het beter deed. Dus zelf builden.
Voordelen:
- JBoss???
Nadelen:
- Werkt half
- minder easy deployment

LifeRay
De Prof. editie. Gewoon map uitpakken en startup.bat in bin dir starten en klaar.
Voordelen:
- ZEER easy deployment
- snel en mooi design
Nadelen:
- Werkt 75%

eXo Platform
Gelezen dat dit een van de meest gebruikte Java portals was. Geheel volgens
de richtlijnen van de Java Community.
Voordelen:
- ZEER easy deployment
- werkt goed
Nadelen:
- Zeer ingewikkeld om te gebruiken.
- Documentatie is niet van een hoog niveau.

Conclusie:
Tot zover mijn ontdekkingen in Java Portal land.
Vooral gezien het feit dat documentatie schaars is heeft Java
een ENORME achterstand op php. Hierin had ik in een half uur een compleet
werkende site met alles erop en eraan. Nu is dit waarschijnlijk het verschil in jaren.
Java Portals worden steeds meer HOT item en het niveau zal wel stijgen hoop ik.

Op moment van spreken is er een nieuwe versie van JBoss Portal uit
die ik nog niet bekeken heb omdat wij er ,wegens deadline en de snelheid
waarmee een eenvoudige PHP portal gemaakt kon worden, niet meer naar gekeken.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

• Alarmnummer
Bbfreak schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:01:
Nadelen:
- Lelijk (ook na aanpassen)
- Gaar tot geen documentatie
Dat lijken me genoeg nadelen om het product niet te kiezen. Een systeem dat niet gedocumenteerd is, is waardeloos. Zeker als het gaat om iets dat niet mijn dagelijkse bezigheid is.
We hebben ondertussen versie 2. Deze is alleen via CVS of andere bronnen te krijgen.
Laat zich ZEER lastig installeren. Ik krijg het niet aan de praat met Tomcat.
De handleiding is oh zo makkelijk en ik ben wel blond maar niet dom maar het gaat niet.
Tomcat klapt er steeds uit.
Definitief nee dus :P
Voordelen:
- JBoss???
Nadelen:
- Werkt half
- minder easy deployment
Misschien toch eens naar kijken dan (alhoewel.. werkt half.. misschien beter dan de helft werk neit :P )
LifeRay
De Prof. editie. Gewoon map uitpakken en startup.bat in bin dir starten en klaar.
Voordelen:
- ZEER easy deployment
- snel en mooi design
Nadelen:
- Werkt 75%
die 75% klint niet echt aantrekkelijk.
eXo Platform
Gelezen dat dit een van de meest gebruikte Java portals was. Geheel volgens
de richtlijnen van de Java Community.
Voordelen:
- ZEER easy deployment
- werkt goed
Nadelen:
- Zeer ingewikkeld om te gebruiken.
- Documentatie is niet van een hoog niveau.
Hmm tja.. CMS-achtige zaken bouwen doe ik zo nu en dan (meestal zit ik zelf voornamelijk aan de achterkant..dus alles wat neit met webpagina`s te maken heeft). Dus ik wil zeker geen complexe omgeving die mij meer tijd kost dan dat ik het zelf maak. Meestal is het toch niet zo complex: maar de problemen van de oplossing mogen nooit meer tijd kosten dan het probleem zelf.

Hmmm tja.. misschien toch eens onze api wat uitbreiden met wat meer cms stuff ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 04-07-2005 00:21 ]

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 10:03
Alarmnummer schreef op maandag 04 juli 2005 @ 00:19:

[...]

Misschien toch eens naar kijken dan (alhoewel.. werkt half.. misschien beter dan de helft werk neit :P )
Er is nu dus een nieuwe versie die wel 100% zou moeten werken maar
daar heb ik dus nog niet naar gekeken.
[...]

Hmm tja.. CMS-achtige zaken bouwen doe ik zo nu en dan (meestal zit ik zelf voornamelijk aan de achterkant..dus alles wat neit met webpagina`s te maken heeft). Dus ik wil zeker geen complexe omgeving die mij meer tijd kost dan dat ik het zelf maak. Meestal is het toch niet zo complex: maar de problemen van de oplossing mogen nooit meer tijd kosten dan het probleem zelf.

Hmmm tja.. misschien toch eens onze api wat uitbreiden met wat meer cms stuff ;)
De overhead die je "gratis" mee krijgt met de meeste portals is voor veel bedrijven
denk ik een overweging om het toch maar zelf te maken.
Het is dus afwegen wat uiteindelijk goedkoper is.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

- magnolia is erg interessant als puur website cms. geen bloat qua UI en features, maar doet gewoon wat het moet doen: webpagina's publiceren ;)

- alfresco is/wordt een leuke oplossing als je een portal oplossing zoekt. het ontwikkelteam prijst het zelf aan als een gratis multiplatform variant van sharepoint. zit nu in de preview fase maar heeft al een behoorlijk aantal leuke feats aan boord. gebaseerd op de JBoss Enterprise Middleware stack (dus o.a. portal en app server) en een aantal andere bekende opensource producten. Gemaakt door een aantal ex-developers van Documentum, dus qua code en kennis zit het wel snor ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Het nadeel van magnolia is dat je on-site je dingen moet gaan aanpassen en er niet echt een "extra" interface achter je site hangt.

• Alarmnummer
Ik ben intussen naar Wicket aan het kijken (een webframework) en daarmee is het beter mogelijk om componenten in elkaar te zetten. Dus we hebben nu een manier die beter is dan standaard copy paste werk om cms-achtige functionaliteit (we zijn niet zo veel nodig) onder te brengen in een eigen library. Dat is tot zover het pad wat we gaan bewandelen. Een fullblown CMS zijn we meestal niet nodig en zo gauw we dat wel nodig zijn gaan we wel kijken naar een reeds bestaand product.
Pagina: 1