Toon posts:

Temperatuur Maxtor Sata 120GB ligt te hoog (55C)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc ineengestoken.
Dit is de (relevante) config:
MSI 915G Combo
Intel P4 530j 3Ghz
Maxtor Sata 120GB 8mb (6Y120LM of zoiets)
in een AOpen QF50C kast

Ik heb wat gesukkeld bij het plaatsen van de CPU koeling maar toch vast gekregen. (eerste keer dat ik dergelijke koeling in een systeem installeer). Na installatie van WXP Pro lijkt alles goed te functioneren, maar maak mij toch wat zorgen over de vrij hoge HD temperatuur : nl 55°C na nog geen 5 min in idle toestand. CPU en MB blijven rond de 43°C en CPU koeler draait aan gemiddeld 1000 rpm. De meetwaarden komen uit het programma SpeedFan 4.24. In de case zit er een (12cm?) fan. En op het openingspaneel zit een verschuifbare buis die boven de processor fan komt. Heb al geprobeerd om de bekabeling wat uit de buurt van de HD te houden maar zonder veel resultaat. (58->55)

Ikzelf heb volgende mogelijkheden voor:
- meetwaarden HD zijn incorrect. (hardware-matig dan, want andere progs geven zelfde aan)
- de case deugt niet qua koeling en heb extra fans nodig (eventueel hd-fans als dat kan ?)

Heeft er iemand suggesties ? Ben ik iets vergeten ?

update :
Heb een Zalman passieve HD koeling gekocht (ZM-2HC1). Enige resultaat is dat het wat langer duurt vooral de HD zijn 55C temp behaalt. Als ik een 5.25" slot uit het frontpanel verwijder (waar nu de HD achterzit) dan blijft de temp schommelen rond de 42-43C. Acceptabeler maar toch niet echt super , niet ? En dat is bovendien geen zicht. Heb nog wel een extra 8cm fan. Maar heb geen plaats om hem te installeren. Onderaan de front zit een minipanel voor headset en usb-poortjes in de weg.
Hoe wordt zoiets opgelost of kan ik beter naar een andere case gaan uitzien ?

BTW: ik vrees dat ik deze topic beter bij modding gepost had. Mijn excuses.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 22:36 . Reden: Nieuwe ontwikkeling ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die mij raad kan geven ?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hd's ventileren is het enige wat effect zal hebben. Als je je hd met zo'n Zalman koelt, en de temp bereikt na een tijdje het originele niveau, dan wil dat zeggen dat het ergens anders strop zit: je airflow. Hoe zit het daarmee? Heb je nog fans buiten je cpu-fan?

Sowieso is je airflow niet voldoende. Zelfs al is die Zalman HD-koeler passief, bij testen komt hij er altijd als een van de besten uit. Als je Zalman wél goed koelt als het slotje voor de 5,25" sleuf eraf is, dan spreekt dat boekdelen - opnieuw: airflow.

Mocht je nog vrije fanholes hebben, gebruik die dan. Indien niet, dan moet je er maken (liefst ook een met intake vóór de hd's indien mogelijk). Indien je dat niet ziet zitten, en bereid bent geld uit te geven aan een goeie kast die wel in zo'n koeling voorziet, dan kan ik je de volgende aanraden:
- Antec Super Lanboy
- Antec Sonata (met 380W PSU)
- Antec P160

Ik ben geen Antec fanboy, maar heb de 1ste kast zelf, en bovenstaande kasten hebben alledrie dezelfde structuur (ik heb al een setup met een Sonata gebouwd ook, alleen de P160 heb ik nog niet van binnen gezien, maar die krijgt steevast goede reviews). Het zijn kasten met 120 mm-fans, dus véél en stille koeling. Ik veronderstel dat dat wel aan je eisen tegemoetkomt :)

Wat de meetwaarden betreft: er is veel kans dat die waarden correct zijn - Maxtors zijn niet van de koelste.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 08-07-2005 22:47 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Ik heb dezelfde hdd, passief is het een heethoofdje maar als je een fan (80mm silent in mijn geval) over zen chippies laat blazen moet de temp normaal met de helft zakken (mijn hdd is nu 30graden en pc heeft heel de dag opgestaan en ondertussen max pain uitgespeeld)

EDIT: je intake moet natuurlijk voldoende zijn en hij moet alles er ook weer uit kunnen blazen. (bij mij 120mm intake / 90 & 80mm exhaust

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 22:49 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

hij heeft dus koeling te weinig.

dan had je beter inplaats van een passieve zalman een aktieve koeler kunnen halen zoals dit : http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/azz-09.html

of dit : http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/azz-05.html

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(