Toon posts:

Pentax *ist D/DS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.071 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Pentax *ist D (met optionele battery grip)
Afbeeldingslocatie: http://www.pentaximaging.com/files/product/istd_lg.jpg

Pentax *ist DS
Afbeeldingslocatie: http://www.pentaximaging.com/files/product/istds_lg.jpg

Pentax *ist Ds specifications
Type TTL autofocus, auto-exposure digital SLR digital-still camera with built-in retractable P-TTL auto flash
Effective Pixels 6.1 megapixels
Sensortotal pixels6.31 megapixels
Interline interlace CCD with a primary color filter
23.5mm x 15.7mm
Color Depth 8 bit (JPEG) or 12 bit (RAW)
Recorded Pixels JPEG: [6M] 3008 x 2008, [4M] 2400 x 1600, [1.5M] 1536 x 1024
RAW: [6M] 3008 x 2008
Sensitivity 200/400/800/1600/3200 (Standard Output Sensitivity)
Recording Formats JPEG (Exif 2.21), RAW, DCF (Design rule of Camera File system), DPOF (Digital Print Order Form), PRINT Image Matching III
Image Formats Compressed: JPEG - Baseline (***: Best, **: Better, *: Good)
Non-compressed: RAW
Storage Media SD memory card
Lens Mount PENTAX KAF bayonet mount (by using AF adapter)
Usable Lens PENTAX KAF2-, KAF-, and KA-mount lenses.
* Power zoom function not available. K-mount lenses usable with restrictions. S-mount lenses usable with adapter.
67/645 lenses usable with adapter and with restrictions.
Focusing System
TypeTTL Phase-matching 11-point autofocus system (SAFOX VIII)
Applicable illumination range
EV0 - EV19 (at Standard Output Sensitivity 200 with 50mm F1.4 lens)
ModeAF-single (with focus lock); Manual focus
AF-continuous available when you select Action mode.
Exposure ControlMetering SystemTTL open-aperture 16-segment metering (coupled with lens and AF information)
Metering Mode(1) Multi-segment metering (2) Center-weighted metering (3) Spot metering
Metering RangeEV 1 - 21.5 (at Standard Output Sensitivity 200 with 50mm F1.4 lens)
Modes(1) Auto Picture mode (2) Picture mode (3) Program AE (4) Shutter-Priority AE (5) Aperture-Priority AE (6) Metered Manual (6) Bulb
Picture modeStandard, Portrait , Landscape, Macro, Action, Night scene portrait, Standard Flash-Off
Exposure Compensation+/- 2 EV (1/2EV steps or 1/3EV steps)
Auto-Bracketing3 frames within range of +/- 0.5EV, +/- 1.0EV, +/- 1.5EV (0.5EV steps) or +/- 0.3EV, +/- 0.7EV, +/- 1.0EV (0.3EV steps)
White BalanceAuto, Daylight, Shade, Cloudy,Tungsten Light, Fluorescent Light (W, D, N), Manual setting
Shutter
TypeElectronically controlled vertical-run focal plane shutter
Speed1/4000 - 30 sec. and bulb
Drive Modes Single-frame advance, continuous advance, self-timer, auto bracket and remote control
Viewfinder
TypePentaprism
Focusing screenNatural-Bright-Matte focusing screen
Field of view95%
Magnification0.95X (with 50m F1.4 lens, -1m-1)
Diopter adjustment-2.5 - +1.5m-1
Viewfinder Indication (1) AF frame; (2) Spot AF frame; (3) Focus point indication (high lighted in red)
Viewfinder LCD Indication (1) Flash information; (2) Picture mode (Standard, Portrait, Landscape, Macro, Action, Night scene portrait); (3) In-focus; (4) Shutter speed; (5) Aperture value; (6) Exposure compensation factor; (7) Manual white balance; (8) Manual focus; (9) ISO sensitivity warning; (10) Auto exposure lock signal
Mode Dial Indication (1) Auto Picture mode; (2) Standard mode; (3) Portrait mode; (4) Landscape mode; (5) Macro mode (6) Action mode; (7) Night scene portrait mode; (8) Standard Flash-Off mode; (9) Program AE; (10) Shutter-Priority AE; (11) Aperture-Priority AE; (12) Metered Manual; (13) Bulb
External LCD Panel Indication (1) Shutter speed; (2) Aperture value; (3) Flash Information (Auto, Flash-On, Flash-Off, Red-eye reduction); (4) Single frame advance/Continuous advance; (5) Self-timer; (6) Remote control; (7) Metering Information; (8) Focus point indicator; (9) Auto bracketing; (10) Preset/Manual white balance information; (11) Battery information; (12) Exposure compensation factor; (13) Exposure frame number
LCD Monitor 2.0 inch, low-temperature polysilicon TFT color LCD monitor (Approx. 210,000 pixels)
Built-in Flash
TypeSeries-control retractable P-TTL pop-up flash
Guide number15.6 (Standard Output Sensitivity 200/m)
Angle of view coverage28mm wide-angle (equivalent to 35mm)
Flash Synchronization
With RTF and via hot shoe
Sync speed: 1/180 sec. set automatically with RTF or PENTAX dedicated flash unit at recharge completion
Self-timer Electonically controlled type with two-second or 12-second delay. Cancellation possible.
Custom Function 18 custom-programmable functions available
Main switch (1) ON; (2) OFF; (3) Preview
Interfaces USB 2.0 (HI-SPEED)
Video Output Compatible with NTSC and PAL formats
Power Sources Four AA (lithium, alkaline, and rechargeable Ni-MH) batteries, two CR-V3 lithium batteries.
Optional AC adapter also available.
Dimensions 125(W) x 92.5(H) x 66(D)mm (4.9 x 3.6 x 2.6 inches)
Weight 605g (21.3oz.) loaded and ready

Belangrijkste verschillen tussen de *ist DS en de *ist D (z'n oudere broer):
  • Bij de DS is het kleinste formaat 1536 x 1024, de D ondersteunt ook nog 1152 x 768 en 960 x 640.
  • De DS kent alleen RAW en JPEG, bij de D kun je ook nog direct in TIFF fotograferen.
  • De DS heeft 7 'Picture modes' (gericht op beginnende fotografen), de D heeft deze niet.
  • De DS heeft een LCD van 2.0" i.p.v. 1.8", met 210.000 pixels i.p.v. 118.000.
  • De DS koppelt met de PC via USB 2.0 Hi-speed, terwijl de D daar USB 1.1 voor gebruikt.
  • De DS gebruikt SD geheugenkaartjes, de D CF Type I/II.

Verwijderd

Topicstarter
Let niet op de layout, ik ben niet zo'n held in HTML / UBB-code... :)

Ik ben overigens zelf sinds kort de trotse eigenaar van een *ist DS, met 18-55mm kitlens en 50-200 zoomlens (Pentax). Ik zal later wel vertellen waarom ik voor deze camera heb gekozen.

Aanvulling:
Mijn redenen om een Pentax *ist DS te kiezen:
  • Het merk, ik heb erg goede ervaringen met analoge Pentax SLRs.
  • Het formaat, een D70 is mij bijvoorbeeld te lomp.
  • De handligging en de 'feel'. Hij voelt niet zo 'plastic'aan als een 300D (de 350D heb ik nooit geprobeerd, want toen lag m'n keuze al min of meer vast).
  • De ergonomie, vrijwel alle knopjes en instellingsmogelijkheden zitten m.i. op de goede plaats. M.u.v. de scherpediepte-schakelaar, die hoort in de buurt van de lensmount, en niet bij de ontspanknop.
  • Natuurlijk de technische kwaliteit van de foto's (de *ist D en DS gebruiken dezelfde Sony CCD als de D70 en D100).
  • Leuk compact kitlensje (18-55mm) waarvan de kwaliteit niet eens tegenvalt. 't Is geen hoogvlieger, maar dat zijn die kitlenzen nooit. Maar 't is wel een prima lens om altijd bij je te hebben.
  • Heldere grote zoeker, die vreemd genoeg groter is dan die van de D70, terwijl daar in de body van de D70 toch veel meer ruimte voor zou moeten zijn.
  • AA batterijen i.p.v. een eigen accu.
  • Ik heb al vrij veel Pentax glaswerk (vooral primes van goede kwaliteit) en accessoires (tussenringen, omkeerring, etc.) die prima te gebruiken zijn op de *ist DS. meestal wel met beperkingen, maar ik vind 't niet erg om de boel handmatig in te stellen. Dat deed ik vroeger toch ook al. :)
  • 2e Hands Pentax KA en KAF lenzen zijn goed verkrijgbaar en betaalbaar. (maar dat geldt ook voor Nikon en Canon)
Er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen:
  • Pentax DA lenzen zijn moeilijk verkrijgbaar en moeten besteld worden (levertijd voor m'n 50-200mm was 4 weken).
  • 'Vreemdmerk'lenzenbouwers als Sigma, Tamron, etc. zijn er nog niet zo happig op om Pentax te ondersteunen. Deels omdat die markt (nog?) niet zo groot is, en deels vanwege het afwijkende autofocus systeem van Pentax.
    Bij Nikon, Canon en KM zit de autofocus motor in de lens, en die wordt gevoed via de 'powered lens mount'van de camera. Bij Pentax zit de motor in de body en is de lens mount niet 'powered'. Voor Pentax is er dus een afwijkend lensontwerp nodig.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 21:05 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:10

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb ook een DS en naast de kitlens gebruik ik allerhande oude en nieuwe Pentax objectieven. Uiteraard heb ik geprobeerd de eerste SLR lens die Pentax ooit maakte (de 50mm f/3.5 Asahi-Kogaku Takumar van mijn Asahiflex I, fraai glaswerk in zwaar verchroomd messing) via een M37-M42 adapter en een M42-Pentax K adapter voor wat fotowerk te gebruiken. De foto's die ik daarmee maakte zijn een hommage aan Saburo Matsumoto (destijds President van Asahi Opt. Co), Ryohei Suzuki (objectievenbouwer die aan de wieg staat van de Takumar lenzen) en Nobuyuki Yoshida (de ontwerper en bouwer van de Asahiflex camera's en de eerste Pentaxen).

Plaatje gemaakt met de 50mm f/3.5 Takumar (klikken geeft een 1:1 crop van het beeldmidden):
Afbeeldingslocatie: http://www.shmgo-zwolle.nl/istds/asahif1.jpg

Snel portretje:
Afbeeldingslocatie: http://www.shmgo-zwolle.nl/istds/monique.jpg

Ik ben van plan in de toekomst nog meer oude(re) Pentax objectieven te testen op hun merites. Sowieso vind ik het prachtig dat dit mogelijk is bij de Pentaxen: het oudste objectief op de nieuwste camera te kunnen gebruiken!

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 03-07-2005 20:54 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Spotmatic schreef op zondag 03 juli 2005 @ 20:53:
Ik heb ook een DS en naast de kitlens gebruik ik allerhande oude en nieuwe Pentax objectieven. Uiteraard heb ik geprobeerd de eerste SLR lens die Pentax ooit maakte (de 50mm f/3.5 Asahi-Kogaku Takumar van mijn Asahiflex I, fraai glaswerk in zwaar verchroomd messing) via een M37-M42 adapter en een M42-Pentax K adapter voor wat fotowerk te gebruiken. De foto's die ik daarmee maakte zijn een hommage aan Saburo Matsumoto (destijds President van Asahi Opt. Co), Ryohei Suzuki (objectievenbouwer die aan de wieg staat van de Takumar lenzen) en Nobuyuki Yoshida (de ontwerper en bouwer van de Asahiflex camera's en de eerste Pentaxen).

Plaatje gemaakt met de 50mm f/3.5 Takumar (klikken geeft een 1:1 crop van het beeldmidden):
[afbeelding]

Snel portretje:
[afbeelding]

Ik ben van plan in de toekomst nog meer oude(re) Pentax objectieven te testen op hun merites. Sowieso vind ik het prachtig dat dit mogelijk is bij de Pentaxen: het oudste objectief op de nieuwste camera te kunnen gebruiken!
ff een vraagje, in de reviews van de *istds word geschreven dat de jpg's er nogal soft uitzien en je voor het beste resultaat het beste op Raw kan schieten.
Wat is jouw ervaring?

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

regmaster schreef op maandag 04 juli 2005 @ 09:21:
[...]
ff een vraagje, in de reviews van de *istds word geschreven dat de jpg's er nogal soft uitzien en je voor het beste resultaat het beste op Raw kan schieten.
Wat is jouw ervaring?
Je bedoelt waarschijnlijk de review op Dpreview. Wat de testers vergeten hebben te vermelden, is dat Pentax ervoor koos om spaarzaam om te gaan met de in-camera sharpening in de standaard mode (eigenlijk zijn alle digitaal geschoten foto's, met camera's van alle merken, in meer of mindere mate onscherp. Het is aan de fabrikant om hiermee om te gaan en dus wel/niet te kiezen voor verscherpen en met welke mate dat is). Dat betekent dat de Pentax meer ruimte overlaat voor nabewerking. Uiteraard kun je de verscherping in de camera bijstellen.

Verder merk ik eerlijk gezegd niets van 'softe' foto's. Misschien valt het in mindere mate op bij een directe vergelijking met foto's die met een andere camera zijn gemaakt, maar dat is volgens mij mierenneukerij. Je gaat in de praktijk immers niet dagelijks foto's maken met als doel de scherpte met het resultaat van andere camera's te vergelijken. Dat vind ik geen fotografie. Verder moet je ook de rol van het objectief niet uitvlakken. Een slecht objectief levert eerder softe foto's af dan een haarscherp tekenend standaardobjectief.

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 04-07-2005 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op maandag 04 juli 2005 @ 09:21:
in de reviews van de *istds word geschreven dat de jpg's er nogal soft uitzien en je voor het beste resultaat het beste op Raw kan schieten.
Ik schiet sowieso bij voorkeur in RAW, en converteer ze dan met Pixmantec RawShooter Essentials 2005 (gratis) naar JPEG of naar 16-bits TIFF.
Maar het klopt dat bij de default instellingen de sharpening niet zo agressief is. Maar dat is zowel op de camera als later op de PC prima aan te passen.

Zo is bv. de default instelling van de kleuren naar mijn smaak ook niet geweldig (teveel 'vrolijke' kleuren). Dit is goed te zien op pagina 19 van de review van DPReview.
Hadden ze hier de Image Tone setting op 'Natural' gezet i.p.v. 'Bright' (default), en de Sharpness op +1, dan waren de crops niet of nauwelijks meer te onderscheiden geweest van die van de D70.

De *ist DS hinkt eigenlijk een beetje op 2 gedachten: aan de ene kant is het een volwaardige prosumer dSLR waar werkelijk alles aan in te stellen is, en aan de andere kant richt Pentax zich ook op de 'instap' markt. Zie bijv. die 7 'Picture modes' (die een ervaren fotograaf nooit zal gebruiken) en die default 'Bright' instelling (doet 't goed op 10x15 afdrukjes).
Maar als je dat eenmaal weet, is er niks aan de hand.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:11:
[...]

Ik schiet sowieso bij voorkeur in RAW, en converteer ze dan met Pixmantec RawShooter Essentials 2005 (gratis) naar JPEG of naar 16-bits TIFF.
Maar het klopt dat bij de default instellingen de sharpening niet zo agressief is. Maar dat is zowel op de camera als later op de PC prima aan te passen.

Zo is bv. de default instelling van de kleuren naar mijn smaak ook niet geweldig (teveel 'vrolijke' kleuren). Dit is goed te zien op pagina 19 van de review van DPReview.
Hadden ze hier de Image Tone setting op 'Natural' gezet i.p.v. 'Bright' (default), en de Sharpness op +1, dan waren de crops niet of nauwelijks meer te onderscheiden geweest van die van de D70.

De *ist DS hinkt eigenlijk een beetje op 2 gedachten: aan de ene kant is het een volwaardige prosumer dSLR waar werkelijk alles aan in te stellen is, en aan de andere kant richt Pentax zich ook op de 'instap' markt. Zie bijv. die 7 'Picture modes' (die een ervaren fotograaf nooit zal gebruiken) en die default 'Bright' instelling (doet 't goed op 10x15 afdrukjes).
Maar als je dat eenmaal weet, is er niks aan de hand.
Dus het is niet zo dat jpg's niet bruikbaar zouden zijn, iets wat wel door Dpreview min of meer als conclusie gegeven word:
On the downside we were very disappointed that such a good camera appears to be let down by an average image processor which is very clearly not extracting all that's being delivered to it by the sensor. The difference in detail rendition between JPEG and RAW is stark, a much bigger difference than we're used to seeing. If you're happy shooting RAW and processing all your images (and have a copy of Adobe Photoshop CS) then the *ist DS could indeed be an excellent proposition. Unfortunately this camera's average buyer will most likely shoot JPEG, and not get the most out of the camera, which in our eyes would have taken it one step higher.
Misschien dat Pentax het één en ander nog aanpast bij de DL, omdat die wat meer bedoeld is als 'overstap' camera.

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:28:
Dus het is niet zo dat jpg's niet bruikbaar zouden zijn, iets wat wel door Dpreview min of meer als conclusie gegeven word:
Zeker niet! Zogauw het weer wat beter wordt (het regent hier nu), post ik wel een paar 100% crops met verschillende instellingen. Default, Image tone natural / Sharpness +1 en RAW. En met een beetje mazzel ook nog vergelijkbare crops met een Nikon D100.
Ze zullen wel gemaakt worden met de kitlens, want ik ben nu niet thuis, en daar liggen m'n primes...

Verwijderd

regmaster schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:28:
[...]

[...]

Misschien dat Pentax het één en ander nog aanpast bij de DL, omdat die wat meer bedoeld is als 'overstap' camera.
de DL is toch al uit? Ok nog geen reviews, maar hij zou toch al vekrijgbaar moeten zijn dacht ik (staat toch al op topvision.de hoor )

Ik heb ook een vraagje:

Ik heb nu een lekkere oude Pentax SP500, met een paar lenzen die toch wel wat waard zijn.
Ik zou graag weten of deze gaan passen op de D reeks?

D reeks is in ieder geval dit:
• Pentax KAF2, KAF, KA mount lenses
* Power zoom not available
* K mount lenses available with (function limited)
* S mount lenses available with adapter (function limited)
* 67/645 lenses available with adapter (function limited)

De lens mount voor de SP500 42mm (42M dus)

Help me out someone

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:41:
[...]
Ik heb nu een lekkere oude Pentax SP500, met een paar lenzen die toch wel wat waard zijn.
Ik zou graag weten of deze gaan passen op de D reeks?

<knip>

De lens mount voor de SP500 42mm (42M dus)
In jouw lijstje stond de S-mount vermeld. Dit staat voor "screwmount" en is in feite hetzelfde als M42 mount. Wat je nog nodig hebt is de Pentax M42 adapter. Vervolgens moet je in je D/DS nog een custom function aanzetten dat je de sluiter kunt ontspannen als de diafragmaring op een andere waarde dan "A" staat. Je kunt vervolgens in de M-stand (Manual) het licht meten met behulp van de AE-L knop. Eigenlijk krijg je dan een soort veredelde Spotmatic, maar wel eentje die veel sneller en gemakkelijker werkt ;)

Verwijderd

Spotmatic zeg je? :Y)

Interessante uitleg, blijkbaar kost zo'n adaptor ongeveer 20 euro...

Thanks for the help :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:41:
de DL is toch al uit? Ok nog geen reviews, maar hij zou toch al vekrijgbaar moeten zijn dacht ik (staat toch al op topvision.de hoor )
De *ist DL is pas op 1 juni officieel aangekondigd, zie dit persbericht. De kans dat 'ie dan nu al verkrijgbaar is, is vrij klein...

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 20:24:
Spotmatic zeg je? :Y)

;)

Interessante uitleg, blijkbaar kost zo'n adaptor ongeveer 20 euro...
Thanks for the help :)
Verder nog een handige tip voor alle *ist bezitters die op de schroefdraadtoer willen: de M42 adapters zijn vaak voorzien van een klein verend stukje metaal aan de binnenkant van de bajonetzijde. Dit lipje zorgt ervoor dat de adapter, wanneer hij bevestigd is op de body, vergrendeld wordt. Helaas is het een behoorlijk gepriegel om dit lipje terug te drukken wanneer je de adapter wilt verwijderen. Ik heb zelfs verhalen gehoord van adapters die niet meer te verwijderen waren. Ik zou je daarom aanraden om, net zoals ik, dit lipje te verwijderen. Tenzij je schroefdraad objectieven zeer moeilijk scherpgesteld kunnen worden omdat de scherpstelvatting stroef loopt, denk ik niet dat je lenzen tijdens een snelle scherpstelactie zomaar op de grond vallen omdat je het objectief met adapter en al uit de bajonet draait. Daarvoor zit de bajonet toch behoorlijk vast.

Een ander optie (die ik nu zelf in de praktijk aan het brengen ben) is een verzameling van Asahi Pentax SMC Takumar vastbrandpuntobjectieven aan te leggen en deze stuk voor stuk te voorzien van een eigen M42 adapter (een beetje lijm doet wonderen). Hoppa: je hebt objectieven die ook nu nog hun mannetje staan (in vergelijking met willekeurig welke zoom) en die gebouwd zijn voor de eeuwigheid (want: 100% metaal en echt glaswerk). En dat voor een appel en een ei. :P

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 22:20
Sinds 6 weken ben ik in het bezit van de *ist DS. Helaas heb ik deze van de week op moeten sturen voor reparatie.

Hoe is jullie ervaring met de "oudere" objectieven? Ik gebruik 2 sigma objectieven, en moet wel zeggen dat de scherpte me erg tegenvalt. Ik ben me nu aan het orientern op een nieuwe lens; de pentax 50-200 is een goede kans hebber, heb alleen nog geen goede test/vergelijking kunnen vinden.

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 08:43:
[...]

Verder nog een handige tip voor alle *ist bezitters die op de schroefdraadtoer willen: de M42 adapters zijn vaak voorzien van een klein verend stukje metaal aan de binnenkant van de bajonetzijde. Dit lipje zorgt ervoor dat de adapter, wanneer hij bevestigd is op de body, vergrendeld wordt. Helaas is het een behoorlijk gepriegel om dit lipje terug te drukken wanneer je de adapter wilt verwijderen. Ik heb zelfs verhalen gehoord van adapters die niet meer te verwijderen waren. Ik zou je daarom aanraden om, net zoals ik, dit lipje te verwijderen. Tenzij je schroefdraad objectieven zeer moeilijk scherpgesteld kunnen worden omdat de scherpstelvatting stroef loopt, denk ik niet dat je lenzen tijdens een snelle scherpstelactie zomaar op de grond vallen omdat je het objectief met adapter en al uit de bajonet draait. Daarvoor zit de bajonet toch behoorlijk vast.

Een ander optie (die ik nu zelf in de praktijk aan het brengen ben) is een verzameling van Asahi Pentax SMC Takumar vastbrandpuntobjectieven aan te leggen en deze stuk voor stuk te voorzien van een eigen M42 adapter (een beetje lijm doet wonderen). Hoppa: je hebt objectieven die ook nu nog hun mannetje staan (in vergelijking met willekeurig welke zoom) en die gebouwd zijn voor de eeuwigheid (want: 100% metaal en echt glaswerk). En dat voor een appel en een ei. :P
Kun je me eens een adres geven waar deze adapters verkocht worden? Bedankt! Liefst in Belgie btw, of opsturen is ook goed

Verwijderd

Vandaag is de DS2 aangekondigt!

Niets verandert, alleen een groter schermpje zo luidt het op www.dpreview.com
Volgens hen zou deze release NIET voor de EU zijn, what the hell? :'(

• marsian
Lekker nuttige update! Het grootste verschil tussen de DL en de DS is de display (en de AF punten), waarom dan een DS2 met alleen een groter display?

Heb geen last van de display van de DS, vindt de huidige groot genoeg.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Aangezien de D70s en D50 van Nikon er al zijn, zal er te weinig markt voor die DS2 zijn. Vergeet niet dat de *ist D/DS eigenlijk een D70-lite is ;)

LinkedIn
Instagram

• marsian
Aangezien de D70s en D50 van Nikon er al zijn, zal er te weinig markt voor die DS2 zijn. Vergeet niet dat de *ist D/DS eigenlijk een D70-lite is ;)
Dat mag je uitleggen.....

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Zelfde sensor/processor waarschijnlijk. Pentax koopt al die techniek gewoon in, net zoals Nikon ook de sensor eigenlijk gewoon inkoopt bij Sony (correct me if am wrong)

|>

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik zie zo niet een Pentax DSLR topic die nog heel erg actief is, dus ik post dit hier maar:

Ik was dit weekend in Enschede, en zag daar een objectief van Pentax liggen bij de MediaMarkt voor een belachelijk lage prijs. Nee, ik werk er niet. En ja, ik heb zitten nadenken om hem zelf aan te schaffen, om met winst te kunnen verkopen, maar dat is ook weer zo...lullig.

Het gaat om de Pentax FA 24/2.0 AL IF ø 67mm.
Deze kost bij onze grote welbekende fotoboer uit Den Ham 525 euro. (Een vrij normale prijs, als je het mij vraagt.
Bij de MediaMarkt zijn ze blijkbaar gek geworden (no pun intended) want ze vragen er 199 euro voor!

Waarschijnlijk een foutje, maar het kan in je voordeel werken lijkt me.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Voor de *ist DS is nu de firmware naar versie 2.0 te downloaden:
  • Continuous AF" mode has been added to the AF settings in the Record Mode menu and AF.S /AF.C can be selected in the Menu
  • Auto Sensitivity has been added in the sensitivity mode
  • AE-L button on M has been added in the Custom menu.
  • The effect of Digital soft filters can be selected from weak, middle or strong
  • Dutch and Swedish languages has been added to the language
  • The sample picture will be displayed in the LCD monitor when select picture modes
  • For prevent the confusion, the item that was not able to be set by the menu, made a gray character.
Heel mooi, precies dat wat ik miste is nu toegevoegd (Continuous AF en Auto ISO) en dat de menu's nu ook Nederlandstalig zijn is handig!

Pagina: 1