Toon posts:

Computer begeeft het

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met mijn computer. Zojuist sloot ik een spelletje af en daarna kreeg ik het bericht dat er niet geschreven kan worden naar de C-schijf. Vervolgens bevriest mijn scherm en start ik mijn computer opnieuw op. Hij komt niet verder dan een flikkerend streepje linksboven, het blauwe windows (98)-scherm wordt niet eens gehaald. Ik heb alle kabels er al uitgetrokken en weer teruggedaan, maar dat heeft de boel niet opgelost. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Groeten en alvast bedankt, Dennis Bastiaenen

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mijn idee is dat de HDD defect is ;)

Probeer eens een merk-specifiek testprogramma, door deze op diskette te zetten en daarmee te booten. Alleen mogelijk natuurlijk als je dat nog weet te downloaden middels een ander systeem.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het klinkt als een harddisk die niet helemaal lekker meer is.
Wordt de harde schijf nog wel herkend in het BIOS? Download van de fabrikant van je harddisk eens een diagnose-tooltje, en test je HDD eens. Als je niet weet welk merk schijf je hebt, kun je het beste Powermax (van Maxtor) downloaden en gebruiken, die werkt met zo ongeveer ieder merk schijf.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Grote kans dat de hardeschijf gecrashed is.

Probeer eens met een bootfloppy/rescue disk de hardeschijf te benaderen.
Kijk ook eens in het BIOS of de harde schijf nog gevonden wordt.

Wat ook kan is een voeding die te weinig sap levert. De hardeschijf zal dan uitslaan en niet meer opspinnen wegens een gebrek aan stroom.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik ben zelf geen computerleek, maar zoveel als jullie weet ik er nou ook weer net niet vanaf :)

Ik heb Powermax gedownload en op een diskette gezet, maar als ik nu de computer opstart komt er te staan:

Non-System disk or disk error
Replace and strike any key when ready.

Wat moet ik doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:38:
Ik heb Powermax gedownload en op een diskette gezet, maar als ik nu de computer opstart komt er te staan:

Non-System disk or disk error
Replace and strike any key when ready.

Wat moet ik doen?
'ie start niet op vanaf de flop

TIP : FAQ en de helpfile bij powermax zullen je verder helpen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Maak ff een opstartdiskette. Als je een Windows XP bak hebt (waar je nu dus op post wellicht) kun je formatteren met systeembestanden. Op Windows 98 staat hij bij Configuratiescherm-Software-Opstartdiskette maken. Dan Powermax er bij op kopieren, en dan vanaf die floppy opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik begrijp even niet hoe ik zo'n opstartdiskette moet maken? Kan dit via een andere computer, waar ik inderdaad nu vandaan post? En hoe ik dat precies?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:11:
Sorry, ik begrijp even niet hoe ik zo'n opstartdiskette moet maken? Kan dit via een andere computer, waar ik inderdaad nu vandaan post? En hoe ik dat precies?
Welk operating system staat er op de PC waar je nu van post ?

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Druk een diskette in de diskette drive.
Ga naar Deze Computer --> Rechtermuisknopje --> Formatteren
Vink Een MS-DOS-opstartdiskette maken aan en je hebt een 'bootflop' ;)

Op http://www.bootdisk.com/ staan een lading images. Hier zit vast wel een rescue diskette bij van Windows 98 of een 'custom rescue disk' van bootdisk.com himself ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Thandor op 03-07-2005 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Ik heb inmiddels een opstartdiskette gemaakt en nu krijg ik op de computer te zien:

A:/>

Hoe nu verder?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Probeer eens naar de harde schijf te gaan.
Typ dus simpel weg het volgende in :
code:
1
 C:

Als je dan C:\> te zien krijgt kun je proberen om het volgende te doen :
code:
1
 dir

Je moet dan een lijst krijgen met alle gegevens die op de schijf staan. (Root + directory's en files)

Als je niet op C:\> (de hardeschijf kunt komen) moet je eens kijken of de hardeschijf wel gedetecteerd wordt in het BIOS.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 09:03
@Thandor, wat had je gedacht van NTFS? Daar kom je met een normale bootflop niet 1,2,3 op hoor.

Is dat Powermax trouwens niet een Bootable Diskette creatie programma ? Dus uitvoeren (onder windows op een werkende PC), en vrolijk de procedure volgen die het setupprogramma je geeft ?

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Delta2 schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:39:
@Thandor, wat had je gedacht van NTFS? Daar kom je met een normale bootflop niet 1,2,3 op hoor.

Is dat Powermax trouwens niet een Bootable Diskette creatie programma ? Dus uitvoeren (onder windows op een werkende PC), en vrolijk de procedure volgen die het setupprogramma je geeft ?
het blauwe windows (98)-scherm wordt niet eens gehaald
Zover ik weet ondersteunt Windows '98 geen NTFS :z

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 20:21

neh

Delta2 schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:39:
Met het OS wat ie heeft (win 98) ook niet.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Verwijderd

Topicstarter
Na dir ingetypt te hebben, krijg ik een lijst met 15 files en 18 dirs.

Ook staat er dat er 12,562.13 MB vrij is.

Hoe kan ik nu het probleem detecteren en oplossen?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:47:
Na dir ingetypt te hebben, krijg ik een lijst met 15 files en 18 dirs.

Ook staat er dat er 12,562.13 MB vrij is.

Hoe kan ik nu het probleem detecteren en oplossen?
Dan is de hardeschijf nog niet helemaal 'dood'.

Probeer een Windows '98 bootdiskette te regelen*. Gelieve dezelfde versie als je eerst had.
Dan boot je wederom met die diskette en typ je het volgende in :
code:
1
sys a: c:

Mocht je de melding krijgen dat 'sys' niet gevonden en/of een ongeldig commando is doe je het volgende : (er vanuit gaande dat je Windows op C:\Windows heb geïnstalleerd)
code:
1
2
3
c:
cd \windows\command

*Wederom op http://www.bootdisk.com kijken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 03-07-2005 19:01 ]

Verwijderd

Mijn idee is eerst met die bootflop opstarten en daarna 'scandisk c:' intypen (achter a:\>)
Ook kun je nu de powermax diskette in het station doen en dat opstarten om je harddisk verder te testen. (powermax.exe ?)

edit: sys a: c: is naar mijn idee het slechtste wat je kunt doen, hiermee zou je ms-dos op je c-schijf zetten. Als je harddisk in orde is kun je beter gewoon je windows-98 cd in je speler doen, d: intypen (als d: je cd-romspeler is) en setup.exe intypen om de windows-98 systeembestanden te herstellen

@hieronder:
Als scandisk erg veel bad-blocks geeft dan nieuwe harddisk kopen, als scandisk geen bad sectors geeft gewoon ff windows 98 setup draaien die je systeembestanden en mbr etc voor je fixed.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 19:12 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:58:
Mijn idee is eerst met die bootflop opstarten en daarna 'scandisk c:' intypen (achter a:\>)
Ook kun je nu de powermax diskette in het station doen en dat opstarten om je harddisk verder te testen. (powermax.exe ?)

edit: sys a: c: is naar mijn idee het slechtste wat je kunt doen, hiermee zou je ms-dos op je c-schijf zetten. Als je harddisk in orde is kun je beter gewoon je windows-98 cd in je speler doen, d: intypen (als d: je cd-romspeler is) en setup.exe intypen om de windows-98 systeembestanden te herstellen
Daarom zeg ik ook, een Windows 98 bootdiskette van dezelfde versie. Dan gaat het prima :).

Overigens is scandisk draaien geen slecht idee. Het kan nl. zijn dat jouw hardeschijf op z'n einde is en een lading bad blocks heeft. Die kunnen misschien gerepareert worden. Echter heb je wel de kans dat de schijf dan na verloop van tijd toch stuk gaat.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 09:03
Thandor schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:42:
Zover ik weet ondersteunt Windows '98 geen NTFS :z
Oops, my bad O-) ..... had niet goed gekeken naar de startpost en kwam wat later winXP tegen.

Ik zou trouwens eerst eens zoals vermeld een Scandisk proberen.
En dat programma van maxtor (zoals ook al vermeld) dient te worden uitgevoerd onder windows, zodat daar een specifieke bootdisk aangemaakt kan worden.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 20:54

Acheron

updatepack.nl

Eerst
code:
1

Vervolgens
code:
1
fdisk /mbr

Succes!

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1