Toon posts:

Nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ Complete Systemen & Laptops gelezen. Maar omdat ik de ballen verstand van pc's heb maak ik dit topic.

Ik heb nu een

-AMD Athlon XP 2400+ (2,0 GHz), 266MHz FSB Tray
-Asus A7V8X LAN/ VIA KT400/ S-ATA SoA
-1,5 gig ddr ram:
1 x 512 MB DDR/333 PC2700 Infineon CL2,5
1x1 gig DDR333 PC2700 Kingston 2,5
-Club3D ATi Radeon 9500 128MB DDR BGA DVI/TV-Out
-Creative SB live Player 5.1
-IDE 80,0 Gb Western Digital (+ 1 oude 20 gig HD, geen idee welk merk hij is wel oud)
-Dit alles zit in een PX4-300 P4 ATX Middeltower
-en win XP home

Ik heb dit setje nu 2 jaar.
Omdat de nieuwere spellen niet zo lekker meer lopen wil ik een nieuwe bak kopen. Ik gebruik geen grote grafische tekenprogramma's oid. Ik wil een pc waar je lekker op kan gamen. Niks meer, niks minder. Ik speel haast alleen shooters. Dus grafisch moet het wel een goede pc zijn

Wat ik niet hoef is een top systeem (lees heel erg duur) Ik hoef niet alle games op 1280*720 te draaien, want dat kan mijn beeldscherm niet eens aan. Ook hoef ik niet alle grafische pracht zoals AA x8 of zo.

Ik wil het liefst een AMD 64. Ik denk aan een FX versie. Maar die zijn wel aan de prijzige kant.

ik heb echt geen idee welk moederbord daar bij past. Ik heb gelezen dat er verschillende sockets zijn. De ene socket is meer geschikt voor game pc's de ander weer voor multitask pc's.

ik denk dat ik wel voor nu genoeg ram heb

ik denk wel weer aan een ATI kaart.(1 van 256 mb) Maar geen kaart die ook geschikt is voor tv, alleen een kaart voor in de pc
Ik denk aan een agp kaart. Omdat ik hier lees dat die toch wat beter zijn dan pci:

http://www.sharpened.net/helpcenter/answer.php?57

Moet ik omdat er nu wat snellere onderdelen in komen, een ander kast kopen? En koeling natuurlijk.

ik hoef geen andere geluidskaart en geen ander OS.

Budget: rond de 1000 euro. Wat ik nu heb kostte ongeveer 900 euro.

Ik hoop dat iemnad mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt,

Mart

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 15:57 ]

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:57

ultimateharry

Team Slayer:-)

budget?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

En exacte beschrijving van de voeding en ram?

Je hebt gamen en gamen, ook exacte beschrijving.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 03-07-2005 15:35 ]

Verwijderd

Ik zou een AMD 64 X2 4000+ nemen met dit moederbord:

http://www.asus.nl/produc...939/a8nsli-d/overview.htm

Je zou toch nieuw geheugen moeten kopen omdat je FSB anders wordt, dus sneller geheugen.
1,5 GB is genoeg, maar mooi matchend zou 2 GB zijn.

Zou er 1 Nvidia 6600 GT erin zetten of 2 als je de SLI optie wilt gebruiken, maar dat ligt aan je budget.

Je kan de 80GB schijf eraan hangen, maar je kan beter een SATA II schijf erin hangen.

Laat je geluidskaart er maar uit, hier zit genoeg op ;)

Alles in een mooie kast, Lian Li, Coolermaster, Thermaltake of wat dan ook als het maar een front, side en rear fan heeft, goede koeling is het halve werk ;)

Denk dat je je OS wel naar XP Pro moet brengen om de dual core te gebruiken ;)

1 ding is zeker, je kan zo uitbreiden met dit bordje.
Mocht het allemaal iets te duur worden kan je natuurlijk ook een single core AMD64 erin hangen, maar de toekomst ligt bij de X2 denk ik.

Edit: Had het budget nog niet gezien, stond toen nog niet in de TS.
Maakt niet uit:

Hier de aanpassing:

A8N SLI149
Athlon 64 3500+ (2.2 GHz)289
Asus EN6600GT TOP Limited Edition209
Kingston HyperX DIMM 1GB II533-333169
Thermaltake Tsunami BWA105
Zalman ZM400B-APS 69
WD Caviar (250 GB)125
Totaal bij Alternate1115

Ok iets meer dan budget, maar da is wel rekbaar, toch? ;) anders kan je de schijf nog even achterwegen laten en gelijk een SATA II schijf kopen als ze er zijn.
Daarna kan je gaan uitbreiden ;)
Overigens persoonlijk zou ik het ergens anders kopen, maar ik heb even Alternate gepakt omdat die behoorlijk veel Asus hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 16:03 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 14:08
Je budget is 1000 euro en je haalt het uberhaubt al in je hoofd om over een FX te denken? Als je wilt gamen voor 1000 euro moet je gewoon een gemiddelde PC kopen met een redelijk goede videokaart van pakweg 250 euro.

En als je een videokaart gaat kopen kun je best een PCI-e kaart nemen hoor, dat artikeltje wat je aanhaalt gaat over PCI videokaarten, de nieuwe kaarten zijn PCI-e wat theoretisch sneller is dan AGP.

• ultimateharry

ultimateharry

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:40:

Je zou toch nieuw geheugen moeten kopen omdat je FSB anders wordt, dus sneller geheugen.

Zou er 1 Nvidia 6600 GT erin zetten of 2 als je de SLI optie wilt gebruiken, maar dat ligt aan je budget.

Je kan de 80GB schijf eraan hangen, maar je kan beter een SATA II schijf erin hangen.

Laat je geluidskaart er maar uit, hier zit genoeg op ;)

Alles in een mooie kast, Lian Li, Coolermaster, Thermaltake of wat dan ook als het maar een front, side en rear fan heeft, goede koeling is het halve werk ;)

Denk dat je je OS wel naar XP Pro moet brengen om de dual core te gebruiken ;)

Mocht het allemaal iets te duur worden kan je natuurlijk ook een single core AMD64 erin hangen, maar de toekomst ligt bij de X2 denk ik.
Hij heeft nog niets gezegd over zijn budget, beetje onzinnig advies op deze manier.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
Je systeem is zo slecht nog niet naar mijn mening, alleen de videokaart is duidelijk voor verbetering vatbaar. Zet daar een recente AGP kaart in en je kunt er nog ff tegenaan hoor. Als het dan toch moet (voor doom4 a 5 achtige spellen) kun je de rest nog upgraden.

Het ligt een beetje aan wat de eisen zijn

trouwens al geprobeerd die videokaart te softmodden naar 8 pipelines i.p.v. 4? Dat scheelt ook enorm.

[ Voor 15% gewijzigd door Initial G op 03-07-2005 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
-voeding:

Ik heb gegoogled op de naam van mijn kast maar die vindt google niet.

------------------------

FSB van het moederbord?

Wat is die SLI optie?

Laat je geluidskaart er maar uit, hier zit genoeg op

Alles in een mooie kast, Lian Li, Coolermaster, Thermaltake of wat dan ook als het maar een front, side en rear fan heeft, goede koeling is het halve werk

Ik zoek niet naar een mooi uitziende kast maar naar een functionel

Denk dat je je OS wel naar XP Pro moet brengen om de dual core te gebruiken

Dual core is toch dat je 2 processors tegelijkertijd kan gebruiken?

-------------------------------------------

Verwijderd

Topicstarter
Initial G schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:44:
Je systeem is zo slecht nog niet naar mijn mening, alleen de videokaart is duidelijk voor verbetering vatbaar. Zet daar een recente AGP kaart in en je kunt er nog ff tegenaan hoor. Als het dan toch moet (voor doom4 a 5 achtige spellen) kun je de rest nog upgraden.

Het ligt een beetje aan wat de eisen zijn

trouwens al geprobeerd die videokaart te softmodden naar 8 pipelines i.p.v. 4? Dat scheelt ook enorm.
Kan dat? Heeft mijn kaart 8 pipelines?
Bedoel jij dit:

http://www.techpowerup.com/softmod/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 15:58 ]

• Initial G
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:54:
[...]

Kan dat? Heeft mijn kaart 8 pipelines?
Bedoel jij dit:

http://www.techpowerup.com/softmod/
ja, dat bedoel ik. Je kunt het allicht proberen. Het is gewoon een kwestie van de juiste drivers installeren. Bij de laatste omegadrivers kun je makkelijk switchen tussen softmod en normaal: www.omegadrivers.net

http://www.techpowerup.com/softmod/faq.php
Hier kun je zien wat je mag verwachten als je een beetje geluk hebt, als het geheugen in L vorm zit kun je er misschien een volwaardige 9700 van maken (+overclock)

[ Voor 20% gewijzigd door Initial G op 03-07-2005 16:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:54:
Voeding?

FSB van het moederbord?

Wat is die SLI optie?

Ik zoek niet naar een mooi uitziende kast maar naar een functionel

Dual core is toch dat je 2 processors tegelijkertijd kan gebruiken?
1] Zoals ik al in mijn edit zeg: Zalman 400, lekker stil en redelijk genoeg power.
2] Front Side Bus, dit is waar de chipset, geheugen en de processer tussen zitten en de snelheid daarvan bepaald mede hoe snel je geheugen moet zijn of kan zijn, als je meer wilt weten moet je de hardware FAQ even lezen ;)
3] SLI is twee PCI Express kaarten parallel aanelkaar draaien, dus je maakt van 2 kaarten 1 grote kaart als het ware, even heel simpel uitgelegt ;)
4] Alle kasten zijn functioneel van die merken, de Thermaltake is met hardschijf ruimtes die je zo eruit kan halen, heeft 2 120 mm fans en 90 mm side fan.
De Lian Li is duurder maar strakker en beter opgezet, meeste kasten hebben echter 80 mm fans die meer geluid produceren.
Coolermaster Stacker bijvoorbeeld is een hele functionele kast, kan zelf BTX worden.
Kijk maar eens op de websites:
http://www.thermaltake.com/
http://www.coolermaster.com/
http://www.lian-li.com/
5] Ja en je OS moet dus ook 2 processors ondersteunen, dus heb je XP Pro of XP 64 bit edition nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 16:27 ]

• ultimateharry

ultimateharry

Ook met de softmod is het maar de vraag of je uitkomt op wat jij bedoelt met "lekker gamen".

Voor ongeveer 500 euro zou je een leuke upgrade kunnen doen:

Socket 939 n-force 4 ultra mobo (bijvoorbeeld Asus A8N-E)
Athlon 64 3000 s939 Venice, 512kb
Geforce 6600GT kaartje met 128 MB
Antec, Enermax of Zalman voeding van rond de 350 watt.

Hiermee kun je wel weer even vooruit.

Je zou hierbij natuurlijk een nieuwe kast kunnnen halen, ligt er een beetje aan of je huidige kast goed te voorzien is van koeling.
Ook een WD Raptor schrijf van 36 GB is voor een gamesysteem een leuke aanvulling, maar is natuurlijk wel duur.

Verwijderd

1x AMD Athlon XP 64 BIT 3200+ S939 Boxed €218
1x Zalman CNPS7700-Cu €39
1x ASUS A8N-SLI nForce4 S939 DDR1 PCI-E ATX €149
2x Kingston 512 Mb DDR1 400 PC-3200 €59
1x Maxtor 200 Gb HDD S-ATA 7200 RPM 8 MB Cache €104
1x AOpen Super Tower H600B Prescott 350W Zwart €84
2x ASUS EN6600GT/TD € 408

Totaal prijs: €1120,- (Com4 Computers Eindhoven)

Prima Game-systeempje, MET SLI. Als je SLI wilt kun je dat namelijk echt beter meteen doen, omdat het echt heel nauw komt welke revisie van de videokaart je pakt. Mijn ervaring is dat het onmiddelijk misgaat als je niet twee volledige identieke videokaarten pakt. Je hebt zeg maar na aankoop nog een week ofzo, daarna gaat het vrijwel zeker niet meer lukken. Afhankelijk van de service van je leverancier natuurlijk, die kan altijd besluiten gratis een nieuwe om te ruilen tegen jouw oude, zodat het dan toch nog lukt.

• pisart
  • Niet online
Ik zou ook geen al te duur merk geheugen nemen. Liever 2GB ram voor € 170 dan 1GB van een of ander duur merk.
Ik heb goede ervaringen met MTD geheugen: 2 x 1GB reepjes PC3200 cas 2.5 of gewoon 2x Kingston ValueRam 1GB.

Je kan ook kijken naar een nVidia 6800GT, deze kan je al vinden voor €240, maar €30 duurder dan zo'n 6600GT en een pak sneller.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou ook voor 1 enkele 6800GT gaan, kan je er later altijd nog 1 bij gooien, zou iig geen 2x 6600GT kopen.

• ultimateharry

ultimateharry

PilatuS schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:34:
Zou ook voor 1 enkele 6800GT gaan, kan je er later altijd nog 1 bij gooien, zou iig geen 2x 6600GT kopen.
Eens, TS geeft aan dat hij geen high end systeem zoekt, ook 2GB intern is redelijk onzinnig.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor alle reacties!

Ik ga het vanavond eens flink uitzoeken!

• pisart
  • Niet online
ultimateharry schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:37:
[...]

Eens, TS geeft aan dat hij geen high end systeem zoekt, ook 2GB intern is redelijk onzinnig.
Als hij nu al 1.5GB heeft, dan zal hij het verschil wel merken tussen 1.5GB en 1GB. Een stap terug is niet leuk, heb het zelf ondervonden.

Voor €30 zou ik niet moeilijk doen en verkies ik een 6800GT boven een 6600GT. Wat hij wilt geven is zijn zaak, hij zoekt maar een review en kijkt maar of hij die €30 extra wil uitgeven en het een meerwaarde geeft.

Ik veronderstel wel dat hij ook 2 jaar met dit systeem wilt doen en met 1GB kom je geen 2 jaar mee toe en een 6600GT ook niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:30:
1x AMD Athlon XP 64 BIT 3200+ S939 Boxed €218
1x Zalman CNPS7700-Cu €39
1x ASUS A8N-SLI nForce4 S939 DDR1 PCI-E ATX €149
2x Kingston 512 Mb DDR1 400 PC-3200 €59
1x Maxtor 200 Gb HDD S-ATA 7200 RPM 8 MB Cache €104
1x AOpen Super Tower H600B Prescott 350W Zwart €84
2x ASUS EN6600GT/TD € 408

Totaal prijs: €1120,- (Com4 Computers Eindhoven)

Prima Game-systeempje, MET SLI. Als je SLI wilt kun je dat namelijk echt beter meteen doen, omdat het echt heel nauw komt welke revisie van de videokaart je pakt. Mijn ervaring is dat het onmiddelijk misgaat als je niet twee volledige identieke videokaarten pakt. Je hebt zeg maar na aankoop nog een week ofzo, daarna gaat het vrijwel zeker niet meer lukken. Afhankelijk van de service van je leverancier natuurlijk, die kan altijd besluiten gratis een nieuwe om te ruilen tegen jouw oude, zodat het dan toch nog lukt.
Die totaal prijs klopt ook voor geen meter, ik kom toch echt uit op 1528 euro
en 2 6600GT's zou ik dus echt niet doen, pak dan maar een 7800 GTX als je geld te veel hebt ofzo

trouwens, met je huidig systeem zou ik alleen een nieuwe kaart erin steken ofzo

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

tk, rekenfoutje? Ik heb het nageteld en het lijkt mij 1120 euro (rekenmachientje zegt dat toch).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Borromini schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:29:
tk, rekenfoutje? Ik heb het nageteld en het lijkt mij 1120 euro (rekenmachientje zegt dat toch).
Dan toch de videokaarten vergeten x 2 in rekening te brengen?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

SLI is alleen zinnig als je nu direct 2 grafische kaarten van € 500+ prijsklasse kan betalen. Je kan nu 2 kaarten van € 200 insteken die in ideale omstandigheden even snel is als een dure kaart van € 400. Nu een dure kaart kopen van € 500 en later de afgeprijsde variant tegen € 300 kopen zodat je uiteindelijk op de performance-niveau van een nieuwere € 500 single kaart zit. Dit kan interessant zijn, maar je hebt in totaal wel € 800 + hoogvermogen voeding + SLI-mobo-meerkost uitgegeven om aan die performance te geraken en het vreet stroom. Het is pas interessant als je nu 2 duurste kaarten in 1 keer koopt en het snelste systeem van de lanparty bezitten, waar ze een jaar naar kunnen gapen. Niet alle games profiteren van SLI, de winst ligt tussen 0% en 100%.

Verwijderd

een 6600gt kost geen 408 euro, dus ik ga er van uit dat hij dat al keer twee gedaan heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Initial G schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:00:
[...]

ja, dat bedoel ik. Je kunt het allicht proberen. Het is gewoon een kwestie van de juiste drivers installeren. Bij de laatste omegadrivers kun je makkelijk switchen tussen softmod en normaal: www.omegadrivers.net

http://www.techpowerup.com/softmod/faq.php
Hier kun je zien wat je mag verwachten als je een beetje geluk hebt, als het geheugen in L vorm zit kun je er misschien een volwaardige 9700 van maken (+overclock)
moet je voor de softmod eerst je ati drivers er af gooien?

• Initial G
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:20:
[...]

moet je voor de softmod eerst je ati drivers er af gooien?
je moet gewoon even de omegadrivers downloaden, dat zijn in mijn visie de beste, je kunt je er in ieder geval geen buil aan vallen. Installeer ze gewoon zoals in de readme file erbij staat. Ik geloof dat je als je voor het eerst omega installeert je de Ati + control panel eraf moet halen en standaard vga moet instellen, bij het upgraden naar een nieuwere omega hoeft dat niet tenzij anders vermeld. Als je ze installeert kun je kiezen voor soft-mod of normaal, later kun je dat ook nog switchen met een tooltje wat erbij zit.
Simpel eigenlijk

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:16:
een 6600gt kost geen 408 euro, dus ik ga er van uit dat hij dat al keer twee gedaan heeft...
Juist dat klopt, maar waarom heeft hij dan het geheugen niet verdubbeld?
1 reepje is op die site 58 euro, dus dat moet nog wel x2

Verwijderd

Topicstarter
ik kan inderdaad alleem maar 1 nieuwe videokaart kopen.
Maar dan moet ik over een tijd weer n nieuwe kaart kopen omdat deze te oud is.
Ik denk dat t dan beter is om dan meteen alles te vernieuwen.

Ik informeer nu waar ik op moet letten e.d. Wat ik in mijn openingspost vertelde is dat ik haast alleen maar shooters speel. En die vragen nogal wat kracht van de pc en vooral van de grafische kaart.
Spellen die ik wil gaan spelen (als ze uitkomen) zijn F.E.A.R. en S.T.A.L.K.E.R

BF2 kan nu net aan op mijn huidige pc.

Verwijderd

Ook niet onbelangrijk lijkt mij: is dat budget van +/- 1000 inclusief of exclusief de opbrengst wanneer je oude onderdelen verkoopt?

Verwijderd

Topicstarter
nou, das een hele slimme vraag :) . Ik heb nog geen idee wat ik met dit ding ga doen. En of er wel vraag naar is natuurlijk.

Verwijderd

Er is altijd wel vraag naar, zeker op marktplaats etc. En zoniet kun je zeker wel de meeste onderdelen los verkopen. :) Persoonlijk vind ik een budget van 1000 euro zat voor een goede pc, dus ik zou die dan aanhouden en alles dat je terugkrijgt door het verkopen van oude onderdelen is dan mooi meegenomen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu weer wat geprobeerd samen te stellen:

Kast:
Coolermaster centurion CAC-T105
E65

Moederbord:
Asus A8N-E nForce4 Ultra S939
E108

Videokaart
Asus AX850Pro 256mb PCIE
E249

Processor
AMD Athl 64 X2 4200+ S-939 BOX
E499

Cooler
Coolermaster DK8-7I52D A64 Clr
E9.95

Geheugen
2x 1024 van
E190

Harde schijf
Hitachi 250Gb 8mb 7200rp SATA2
119

Totaal: E1239,95

Maar, als dit een goed systeem is, heb ik een vraag over windows xp. Kan ik mijn windows xp gebruiken op een 64 bit processor?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Leuk boodschappenlijstje... maar moeten wij nu voor je gaan winkelen en spullen in de schappen terugleggen en omruilen voor iets anders? Geef even aan waarom je hiervoor hebt gekozen.

Of je XP kunt gebruiken op een 64 bits CPU is erg makkelijk terug te vinden met wat zoeken. Maar ik ga het je nog gemakkelijker maken, ja.

ARME AOW’er

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Neem Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? nog even door; als je al een oud topic omhoog schopt, zorg dan wel dat dit gebeurt met een goede toevoeging. Je laatste vraag kan je makkelijk beantwoorden door wat zelfonderzoek; de A64 processor kan goed omgaan met zowel 32-bit instructies als 64-bit instructies. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.