Toon posts:

Problemen met X in FC4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb FC4 gedownload, alle cd's gecheckt ( zij zijn allemaal goed) en dan geinstalleerd.
Als ik opstart krijg ik echter een witte achtergrond die niet heel het scherm vult en de cursor, daarna verdwijnt de cursor en zie ik alleen het witte scherm en hangt de computer vast.

Wat heb ik al gedaan ?
Ik heb proberen het opnieuw te installeren met wat meer packets en dat hielp niet. Toen heb ik hem in konsole opgestart en StartX getypt.
Ik kreeg de foutmeldingen errno22 en errno3, de rest heb ik helaas niet kunnen opschrijven, maar dat kan ik wel doen als ik erachter kom dat de informatie nodig is.
Daarna heb ik op google gezocht naar mijn probleem, en ik vond mijn probeem hier (kan nu geen links maken) : http://www.f6.parsimony.net/forum6028/messages/7985.htm

Deze dame (Franzosin = vrouwelijk toch? :p) heeft ongeveer hetzelfde probleem ; en dat heeft ze verholpen, want ze had alleen "packet : unix socket" vergeten. Ik wist niet wat dit was dus ging ik weer googlen en daar staat dat unix sockel word gebruikt voor network programming etc.
Nu wil ik wel proberen te installeren, maar ik weet niet hoe, ik ben namelijk een linux noob :p
Weet iemand misschien onder welke kategorie unix sockel valt als je in het begin van de installatie de packetten welke je wilt gaat kiezen ? Of hoe ik in console unix sockel kan installeren ? of een andere opossing ?

Ik hoop dat ik genoeg zelg heb gezocht zodat dit topic open kan blijven :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ik kan me vergissen, maar Unix-sockets zijn toch onderdeel van de kernel? :? Ik mag toch hopen dat die standaard wordt geinstalleerd bij FC4?

[ Voor 30% gewijzigd door Bergen op 03-07-2005 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik ken er niks van :p dus veel kan ik je niet vertellen.
Maar ik denk wel dat er een optie "kernel upgrade" ofzo was bij de rescue cd, dus die zou ik ook kunnen proberen.

EDIT: fout gezien dus, nergens kernel upgrade.Ik had 2 woorden van verschillende regels door elkaar gehaald.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 16:31 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

unix sockets zijn niet het problem (ook niet bij franzosin trouwens).

weet je zeker dat de pc vast zit? of alleen het beeldscherm? wat doet ie als je (net als franzosin) ctrl+alt+backspace doet? reageert ie nog op pings van een andere machine? wat staat er in /var/log/Xorg.log.0

probleem is hoogstwaarschijnlijk gewoon een verkeerd geconfigureerde Xserver. zoals er al zo veel voor jou geweest zijn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat ben, maar de adapter van de router is kapot dus ik kan niet met mijn pc op het internet en ik moest wachten tot de benedenpc vrij was.

Als ik ctrl alt backspace doe, dan verandert mijn scherm helemaal zwart en lijkt het in konsole te gaan, maar de cursos knippert en als ik iets typ beweegt hij maar ik zie geen tekst oid verschijnen.

Ik kan met de rescuemodus in konsole starten, en dan krijg ik deze fouten bij startx ;
code:
1
2
3
4
5
6
hostname : localhost.localdomain lookup failure
Fatal server error : cannot open log file /var/log/Xorg.0.log
X11transsocketINET connect() can't get adress for localhost:6000 
temporary failure in name resolution. giving up.
xinit : invalid argument (errno22) unable to connect to X server
xinit : no such process (errno3) server error

Hoe bekijk ik het logbestand ? met vi toch ? wat is dan het gehele adres, want met vi /var/... kan ik hem niet openen.
I'm a linux noob :p I know.

Verwijderd

Als je het logbestand niet kunt openen omdat je misschien geen rechten hebt doe je het volgende:
$ su
en dan je root passwd invullen. Daarna kan je het openen met je favo editor. Hetzij Vi(m), Nano of wat je ook maar tegen komt ;)

vi /var/log/Xorg.0.log bijvoorbeeld. Maar kijk ook eens in de andere logfiles die je in /var/log kunt vinden. Daar staat meestal de nodige informatie als er iets fout gaat. (cd /var/log als je echt erg noob bent ;))

Verwijderd

Topicstarter
ohja root password :p waarom had ik daar niet aan gedacht ?
Maar blijkbaar is mijn weinige linux kennis die ik heb aan het verzwakken ; als ik su invoer zegt hij "incorrect password" zonder iets te vragen.en als ik $ su invoer zegt hij "sh : $: command not found.

toen typte ik konsole in (weet niet of het een echte command is) ; error while loading shared libraries: libqt-mt.so.3: cannot open shared object file: no such file or directory.

Ik heb een beetje gezocht en ben erachter gekomen dat ik niet in konsole zit, maar in shell ; hie zal wel een verschil tussen zijn ? :?

Dit is nu vanaf de rescue-cd ; ik ga nu proberen om gewoon op te starten in konsole.
Ik kan in een command komen waar het met "grub> " begint, maar ik denk niet dat deze de jusite is, hij herkent su ook niet.

hetgene waar ik aan zou denken is om het met knoppix te openen, maar ik ga zien of die daar wel toegang tot heeft.

UPDATE : als ik ctrl+alt+backspace doe, dan gaat het zoals ik al zij naar die vastzittende cursor ; maar als ik langer wacht dan gaat hij weer naar het witte scherm; maar nu mét cursor en dan kan ik die cursor bewegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 12:10 ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:03:
....
Ik kan in een command komen waar het met "grub> " begint, maar ik denk niet dat deze de jusite is, hij herkent su ook niet.
....
Dit is je boot loader
....
als ik ctrl+alt+backspace doe, dan gaat het zoals ik al zij naar die vastzittende cursor ; maar als ik langer wacht dan gaat hij weer naar het witte scherm; maar nu mét cursor en dan kan ik die cursor bewegen.
Start nog een keer normaal op. Als je het witte scherm krijgt druk ja op ctrl + alt + F1 tegelijk. als het goed is krijg je nu text login. vul hier je gebruikersnaam in gevolgd door enter en daarna je password gevogd door enter. Let op, bij het invullen van je password verschijnen geen sterretjes of iets dergelijks, de cursor blijft stil staan. zoor dat je rechten voldoende hebt (root rechten) om de log bestanden te bekijken in /var/log

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• smokalot

smokalot

titel onder

grub is je bootloader, die heeft wel een shell, maar die kan alleen maar OSen opstarten :D

konsole is een programma van kde, console is de normale naam voor een text-terminal. konsole wil graag X gebruiken, dus dat gaat sowieso niet werken.

Ik begin trouwens te denken dat je installatie echt f*cked up is, als ie libraries niet kan vinden, vage X foutmeldingen begint te spugen, en geen letters laat zien op de terminal is er best wel iets mis.

als iemand $ commando zegt, geeft ie daarmee aan dat je dit als user moet uitvoeren, als iemand # commando zegt, als root. je hoeft de $ of # dus niet mee te typen. ik denk dat het probleem is dat je niet in de groep wheel zit, en dus niet mag su'en naar root.

Je kunt er vanaf knoppix zeker bij, je bent immers gewoon root op je machine dan.

lezen van textbestanden zou ik zelf met less doen trouwens, vi(m) om te editen.

Verwijderd

Topicstarter
Thx mensen, ik ben het nu aan het proberen.
En ik denk zelf ook dat mijn installatie fucked up is, maar het is gewoon een clean install, ik heb het al 2x geprobeerd en telkens hetzelfde.

Eh als ik ctrl+alt+F1 doe op het witte scherm komen er zwarte strepen, groene vierkantjes, rode vierkantjes etc. op het scherm met een kleine witte cursor onderin die niet reageert.Daarna gaat het na een tijdje terug naar het witte scherm

Eeen beetje onduidelijke foto hier ;
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/9482/foto210yf.jpg

Ik denk dat dat op de achtergrond text moet zijn die witte scrambled vierkanten en rechthoeken.

Elke linux avontuur loopt voor mij op een fiasco uit ; in mandrake had ik ook een probleem met de X-server maar die heb ik opgelost, en nu is mijn hele installatie precies naar de kloten terwijl ik alle cd's nog gecheckt heb etc.
ik ben gewoon niet goed genoeg voor linux :+ zou ik windows opnieuw installeren..

Verwijderd

Topicstarter
ok mensen, ik heb dingen die afmoeten en heb geen zin om nog uren te klooien zonder resultaat ; dus ik installeer windows er terug op.

Nu ik de beschikking over mijn log file niet meer zal hebben, zal het probleem ook waarschijnlijk niet meer opgelost kunnen worden.

Maar bedankt voor alle hulp ;)

EDIT: omg, nu lijkt de xp-installatie ook te gaan mislukken, zou het aan mijn oude computer liggen ? :? Ik ga nog wat proberen

Ok, mijn setup start niet meer, mijn cd is kapot, negeer deze berichten maar :p

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 17:01 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

je kunt het beste in een dualboot werken, dan kun je altijd nog ergens bij. ik heb ook twee OSs op mn PC staan, als er 1 bokt heb ik de andere nog. is in mijn geval 2 keer linux, maar goed :P

je zou ook een andere distributie kunnen proberen, (k)ubuntu is voor n00bs heel goed te gebruiken.

Pagina: 1