[ISA bridge] Wat is nog het nut van zo'n ding?

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:56

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ben nu bezig met mijn nieuwe server (komt linux op) en nu was ik 's aan het rondkijken, en keek naar de uitvoer van lspci en wat zag ik?

code:
1
2
0000:00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface 
Bridge (rev 02)

Hu? waarom zit er een isa bridge op een asus p4p800-vm?

Kijk bij me eigen pc (p4pe/x-te)
code:
1
2
0000:00:1f.0 ISA bridge: Intel Corp. 82801DB/DBL (ICH4/ICH4-L) LPC Bridge 
(rev 02)

Wat doet dit nog in de huidige p4's?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
interne elementen/sensors/apparaten (geintegreerd op het mainboard) die nog ISA praten? :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:56

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Lijkt me sterk, die interne zut is allemaal i2c, en dat is gene isa, maar ook geen pci.

Enige wat ik kan bedenken is parralel/serieel, maar alsof daar geen pci chipsets voor zijn?

ISA zit al jaren niet meer op mobo's en ik vraag me echt heel sterk af of ze niet gewoon isa sloten hebben die ongebruikt zijn en ze gewoon niet in de pc's doen (reden: geen idee?, misschien als iemand per-se een moederbord wil maken met isa???)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Er zijn wel wat zeldzame moederborden met recente chipsets die ISA-sloten hebben. Ik denk dat het inbouwen van de ondersteuning van ISA dusdanig weinig kost dat het er "gewoon" inzit.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:37
ik zie in dezelfde regel LPC staan.. das n bus oid voor dingen als floppy-, parallel-, serieel- en ps/2-controller

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FatalError schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 23:46:
ik zie in dezelfde regel LPC staan.. das n bus oid voor dingen als floppy-, parallel-, serieel- en ps/2-controller
Waarschijnlijk is het dus ook zo zolang we de legacy meuk nog onboard hebben (ook al wordt die steeds minder gebruikt) we een ISA bridge hebben.
En waarom ook niet, om het allemaal opnieuw te gaan ontwerpen kost alleen maar tijd en geld.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In ziekenhuizen of bij andere industriële toepassingen worden ook nog wel eens ISA kaarten gebruikt. Bij de electro-beurs in Utrecht heb ik twee jaar geleden nog een ISA kaart gezien waar een complete PC opzat.

Voorbeeld van een Geode:
Afbeeldingslocatie: http://www.icp-deutschland.de/produkte/Produktbilder/bild_600_105305.jpg

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ISA bridge is heel makkelijk te verklaren. Nog los van legacy floppy, seriele, keyboard en paralelle poorten (allemaal op ISA) die evt weg te denken zijn, is er één essentieel onderdeel dat niet weg te halen is - de BIOS :o

Zonder ISA geen BIOS, zonder BIOS is je PC niet PC compatible

Intel werkt (eindelijk...) aan een opvolger van de BIOS die niet ISA-dependent zou zijn, maar tot de tijd dat dat een realtieit is, is ISA een noodzakelijk kwaad.

En wat betreft die Geode hierboven - bedenk wel dat dat essentieel een opgefokte 486-core is. Dat een 486 nog ISA heeft is niet zo gek 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1