[ABIT AV8-3rdEye] Start niet meer op...

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:15

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb een ABIT AV8-3rdEye moederbord. Ik heb zojuist het BIOS geflashed van v19 naar v21 die onlangs is uitgekomen. Is goed verlopen, kan netjes in het BIOS dingen instellen....

Maar opstarten gaat niet meer. Na "Verifying DMI pool data..." kom ik niet verder dan, in het begin, één keer een "NT Boot loader is missings" melding en de volgende keren gewoon een zwart scherm. Bij een bootflop hoor ik 'm wel ff wat lezen van de flop, maar daarna gebeurt er niets meer. Bij de Windows 98 boot-CD krijg ik wel het bootmenuutje van de schijf met de keuze naar de HD door te booten of via de CD op te starten met of zonder CD-ROM ondersteuning. Maar na hier een keuze te hebben gemaakt gebeurt er verder ook niets meer.

Ik heb ook al een bootflop geprobeerd die automatisch het oude BIOS flashte, maar dat ging dus ook niet. Het CMOS heb ik ook al gecleared.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen??? Het is mijn eigen systeem en ik kan er nu niet meer op werken!! :( :(

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 03-07-2005 12:07 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Mischien je HD in de bios even op LARGE zetten (of een vd andere opties). Had mn Asus A7N8X-X ook, resette na de bios alle instellingen. Toen kreeg ik dus ook foutmeldingen omdat de schijf neit op Large stond. Ik weet neit of dit de rest ook oplost.
Mischien even kaartjes verwijderen als t niet lukt, wellicht een IRQ conflict oid. Mischien staat je onboard geluid oid ineens aan?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 22:26 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 22:24:
Mischien je HD in de bios even op LARGE zetten (of een vd andere opties). Had mn Asus A7N8X-X ook, resette na de bios alle instellingen. Toen kreeg ik dus ook foutmeldingen omdat de schijf neit op Large stond. Ik weet neit of dit de rest ook oplost.
Mischien even kaartjes verwijderen als t niet lukt, wellicht een IRQ conflict oid. Mischien staat je onboard geluid oid ineens aan?
Nee, systeem boot niet ook al schakel ik alle IDE-devices uit en enkel de floppycontroler ingeschakeld.

On-board geluid staat netjes uit.

Ik ga nu maar ff alle PCI-kaarten eruit halen.

Pokkezooi. Als het allemaal niet werkt zal ik het BIOS eruit moeten halen en door iemand laten flashen... :(

-- Edit: ja, hij boot nu wèl van floppy! Ik heb nu alle PCI-kaarten eruit liggen en de flash is klaar. Ik ga nu bezig om te kijken of 'ie nu weer wèl wil doorbooten...

-- Edit #2: yep, ik zie het Windows bootlogo... pak van m'n hart!

Conclusie: ABIT's BIOS 21 voor de AV8 en AV8-3rdEye heeft een conflict met ofwel de Audigy 2ZS ofwel de Promise Ultra133TX2... ben nu te murw door de zojuist geleden stress om te gaan testen welke het nou was.

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 02-07-2005 23:33 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
^^ Nog maar even een kickje, je begrijpt zo waarom ^^

Ondertussen heb ik nog even getest en ook nog contact gehad met ABIT NL.

Mijn eigen test wees uit dat BIOS AV821 een incompatibiliteit introduceerde met mijn Promise Ultra133TX2 kaart. Met die kaart in m'n systeem kon ik niet booten, zonder die kaart wel. Oudere BIOS-versies hadden geen enkel probleem met de kaart.

ABIT NL Heeft het vermoeden dat BIOS AV821 een aanpassing heeft gehad in enkele I/O-ranges, waardoor er een overlap is ontstaat tussen de I/O-ranges van het BIOS en dat van de Promise-kaart. Ze hebben de bug doorgegeven aan het BIOS-team.

Kortom: mocht er nog iemand zijn met een Promise Ultra133TX2-kaart (en wellicht ook vergelijkbare kaarten) die zijn ABIT AV8/AV8-3rdEye systeem niet meer kan booten na een upgrade naar BIOS AV821 te hebben uitgevoerd: verwijder die kaart tijdelijk om zodoende terug te kunnen flashen.