Toon posts:

cpu alleen stabiel bij verlaagde fsb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n 6 weken geleden kreeg ik out of the blue allerlei bsod's. Uit me hoofd noem ik er een paar zoals irq less or not equal, die over pagefile, iets met thread vrijgeven en nog meer van dat fraais. Na eerst 1 of 2 keer per dag zo'n scherm kon ik op een gegeven maximaal 5 minuutjes gamen of anderzins zware toepassingen draaien voordat er weer een fraaie melding verscheen.

Op onderzoek uit dus, alle foutmeldingen genoteerd en lekker gegoogled. Al die aanwijzingen zo'n beetje opgevolgd, maar geen verbetering. Ik dacht er is toch geen lijn te ontdekken in die foutmeldingen, dus het zal wel of cpu of mem of voeding zijn. Memtest draaien, ook die van ms, en voila fraaie foutmeldingen. Ok, dat zal het dan wel zijn. Met een vriend afgesproken om wat geheugen uit te wisselen (ik heb maar 1 bankje van dat soort geheugen). Hij zei echter, probeer die cpu eerst es onder te klokken, want je hebt wel vaker gezeur met die cpu (xp2000). Dat gezeur is dan met name de temperatuur (55-65 icm een zalman). Zo gezegd, zo gedaan, dus ik draai dat ding nu dus op een fsb van 100 ipv 133. De geheugenruil is er in de tussentijd niet van gekomen, maar nu alles zo mooi stabiel draait op die verlaagde fsb, en ik op die snelheid ook geen geheugenfouten krijg, weet ik eerlijk gezegd niet meer waar ik het moet zoeken.

Mijn vraag is dus: Als mijn pc weer volledig stabiel wordt bij een verlaagde fsb, waar moet ik de oorzaak van al die bsod's dan zoeken? Zou het kunnen zijn dat het toch het geheugen is, of is dit duidelijk een geval van een brakke cpu? Of zijn er nog andere dingen waar ik naar zou kunnen kijken. Naja, in ieder geval hoop dat er iemand is die op basis van deze gegevens de vinger op de zere plek weet te leggen.

Specs: xp2000, 512 mb ddr333, fx5700, cdrw, 300w, en wat usb spul.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:25
Ik zou voordat je conclusies gaat trekken m.b.t de CPU eerst je geheugen in de computer van je vriend testen. Levert het daar ook fouten op dan is je geheugen stuk. Het kan namelijk zijn dat door het onderklokken je het geheugen ook trager klokt en dat het gehuegen dan wel stabiel is.

Als je test haal dan zoveel mogelijk dingen van je moederbord af. Dus draai enkel met HD, graka, en geheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door EricJH op 02-07-2005 17:46 ]

Verwijderd

Draai eerst eens memtest.

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 17:57
offtopic:
Heb je de topicstart wel gelezen ?

Ga eerst even na of je geheugen op de juiste snelheid draait (cas latency enz.) en probeer het anders een s te testen in de pc van je vriend. Als het daar ook fouten geeft ligt het aan het geheugen. En probeer het geheugen van je vriend in jouw pc te testen om te kijken of het ergens anders aan kan liggen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Heb je met de FSB verlaging ook het geheugen op 100MHz gezet ?
65 graden is niet genoeg om de PC te laten crashen mits de geleiding tussen de 'die' en het heatsink goed is.

De voeding, wat voor voeding is het ?
Je hebt nl. een grote kans dat die te zwak is.

En als laatste : Welk moederbord heb je ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Snelle reacties 8)

Om even in willekeurige volgorde op de diverse vragen/reacties te antwoorden:
Moederbord is een msi KT4v...dit is overigens de tweede, de eerste had een aantal geplofte elco's. Heb ik ook nu streng op gekeken, maar er is niks te zien.
Voeding is een Maxpower...laten we zeggen een generiek pikkiepoelieding. Al hele discussies gehad met de leverancier hierover. Ik had toen de keuze tussen een zalman en deze. Zijn opmerking dat ie bij talloze systemen met een veel hoger energiegebruik met deze voeding geen problemen heeft ondervonden, heeft me uiteindelijk doen besluiten om het er toch maar op te wagen.
Het geheugen tot slot draait nog steeds op 333, met middels het mobo autosettings voor cas/latency. Ik edit die er zo in.

Hmm, maandag iig even dat geheugen vriendmans erin klikken...had ik ook kunnen bedenken :P _/-\o_, bedankt alvast.

Verwijderd

het geheugen heeft geen aparte klokgenerator, het werkt door dividers, dus als je de fsb verlaagt, gaat de memspeed ook mee omlaag, dus het kan heel goed aan het geheugen liggen

Verwijderd

Dat hoeft niet, normaal draait het geheugen synchroon, je kunt echter inplaats van een verlagende divider (5:6 bv) ook een verhogende divider hebben, dan loopt je proc op bv 266 fsb en het geheugen op 333 dmv een 3:2divider

Verwijderd

jah, dus als je de fsb verlaagt, gaat het mem dus ook mee omlaag. ;) daar ging het om (lees mijn post maar nog een keer)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:49:
jah, dus als je de fsb verlaagt, gaat het mem dus ook mee omlaag. ;) daar ging het om (lees mijn post maar nog een keer)
Hoeft niet. Dit kan varieren per moederbord. Mijn ASRock K7S8XE Rev3 doet dit niet. Mijn EPoX 8RDA wel mits ik 'm heb ingesteld op xx% van de FSB.

• dc5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

dc5

Heb zelfde probleem gehad. Was een xp2000+ op een KG7RAID. Alles geprobeerd, het was mobo. Op een NF7-S ver2 draait die 2000+ wel op 133MHz FSB. Een XP2600+ kon op dat KG7 ook alleen stabiel draaien op FSB 100MHz.

Groeten

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mijn mobosettings en sandra draait het geheugen gewoon op 333.

@dc5: had je dat probleem meteen out of the box, of was er iets stuk gegaan op je mobo?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als het geheugen nu op 166MHz (DDR333) draait denk ik niet dat het geheugen het probleem is. Anders zou de PC nu nog steeds onstabiel draaien.

Meest voor de handliggende redenen bij een PC die pas weer stabiel wordt bij een lagere FSB :
• Koeling van de Northbridge is extreem slecht waardoor de Northbridge kan crashen.
• Voeding kan niet genoeg sap leveren.

Verwijderd

Ik kan er weinig aan toevoegen dat mijn koeler (voorbeeld) een keer scheef zat.. Hij bootte nog wel door naar XP maar bij het inlogscherm was het pats uit...

Je zou kunnen kijken naar de geleiding van je cpu.

wat betreft de fsb thing heeft thandor wel het meeste gedaan.. Staan de memory Timings wel goed? Probeer alles eerst op default / 133mhz en kijk hoe het dan draait. Dit zal je vast wel geprobeerd hebben.

Verwijderd

Ik heb ook last van BSOD's. Ik heb het programma debugging tools for windows gedownload en de hele tijd opgeschreven waardoor het waarschijnlijk werd veroorzaakt (ik hed ook irql_not_less_or_equal). De meest voorkomende zijn intelppm.sys en ati2mtag.sys, maar er zijn nog veel meer verschillende fouten volgens dit programma.

In dit topic staan al veel dingen die ik eens zou kunnen proberen, maar zou het bij mij dezelfde oorzaak kunnen zijn? Slechte voeding bedoel ik daar vooral mee of mijn mobo (P5P800)?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:17:
Ik heb ook last van BSOD's. Ik heb het programma debugging tools for windows gedownload en de hele tijd opgeschreven waardoor het waarschijnlijk werd veroorzaakt (ik hed ook irql_not_less_or_equal). De meest voorkomende zijn intelppm.sys en ati2mtag.sys, maar er zijn nog veel meer verschillende fouten volgens dit programma.

In dit topic staan al veel dingen die ik eens zou kunnen proberen, maar zou het bij mij dezelfde oorzaak kunnen zijn? Slechte voeding bedoel ik daar vooral mee of mijn mobo (P5P800)?
Wandel de :Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

De voeding inderdaad het probleem zijn bij onstabiliteit. Gebruik hiervoor eerst de search en zoek een aantal oplossingen. Er zijn nl. erg veel topics over onstabiele PC's.

Als je er écht niet uitkomt kun je altijd nog een nieuw topic starten.
Het is nl. niet netjes om in andermans topic jouw probleem te gaan bespreken ;) (Topic kaping met een mooi woord)

Verwijderd

Mijn excuses daarvoor. Ik wou ook een nieuw topic openen, maar ik vind niet dat ik daarvoor genoeg research gedaan heb.
Pagina: 1