[Alg] Carrière als Java developer

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Momenteel ben ik ongeveer 1 jaar professioneel aan het werk als Java/J2EE developer.
Ik ben gestart bij een kleiner bedrijf (50p.), waar ik ook mijn stage gedaan heb. Maar al snel bleek dat dit bedrijf niet goed bij mij pastte.
Niet zozeer omdat de meeste medewerkers (10 jaar) ouder waren dan mij, maar vooral omdat het bedrijf aan het evolueren was van 'Lotus Notes' bedrijf naar de Java wereld. Gekend zijnde als LN bedrijf, kwamen er dan ook niet veel Java opdrachten binnenlopen, buiten een paar proof of concepts. Na een aantal maanden support/helpdesk opdrachten, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging.

Eind van vorig jaar heb ik dan ook maar de overstap gemaakt naar een veel groter bedrijf (+/- 1300, waarvan een 100-tal in de Java Unit). Dit bedrijf past veel beter bij me, maar er zijn toch ook een aantal zaken die me minder goed bevallen. Eén daarvan is dat ik bijzonder lange afstanden moet afleggen omdat ik momenteel gedetacheerd bij een klant zit. Om een idee te geven is dat 230km per dag, varieërend tussen 3u en 6u per dag in de wagen zitten :/ . Daarenboven werk ik momenteel ook aan een redelijk grote financiële applicatie, maar hier komt ook niet veel creativiteit bij kijken. Met als gevolg dat het geheel wel redelijk saai aan het worden is. Bvb 10-tallen schermen bouwen, die uiteindelijk ongeveer hetzelfde doen, maar iets andere cijfers bevatten.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van een ander bedrijf, zelfde sector, zelfde type, maar ze claimen meer om de mensen zelf te geven. Nu heb ik niet bepaald zin om weeral van bedrijf te veranderen (jobhoppen is niet mijn bedoeling), maar het aanbod dat ik gekregen heb is wel bijzonder interessant, vooral financieel (+30%).
Op zich is het wel een interessant bedrijf, ze zijn wel iets kleiner maar doen het over het algemeen wel beter. Er blijkt ook meer 'kennis' te zitten. Waar ik dus veel van zou kunnen bijleren. Ook proberen ze ernaar te streven om de reistijden zo kort mogelijk te houden en ze proberen dezen dan ook te beperken tot 1u (dus 2u per dag max.), indien de klant toch verder gelegen is proberen ze te voorzien in een verblijfplaats op locatie.

Ik zit nu dus in een situatie, waarin ik zelf natuurlijk de weloverwogen keuzes moet maken.

Hoe zie jij op naar je carrière als (Java) developer? Wat zijn de punten waar je veel belang aan hecht en wat zou jou zeker doen nadenken over het veranderen van job?

Om even voor mezelf samen te vatten:
Ik verkies creativiteit, leuke collega's en een leuke werkomgeving boven het financiële. Maar uiteindelijk is het het financiële wat je overhoudt aan je job, buiten de opgedane ervaring en kennis natuurlijk. Verder doe ik niet graag zeer lange afstanden, vooral omdat ik buiten mijn uren nog graag met andere zaken bezig ben zoals het lezen van een goed boek over development/patterns/architectuur etc, maar ook met enkele hobbyprojectjes. Tenlaatste wil ik ook terechtkomen in een stabiele werkomgeving, misschien niet echt mogelijk met detachering opdrachten...

Uiteindelijk wil ik uitgroeien tot Java architect, eventueel technisch teamleader.. maar dat zal zeker iets zijn waar ik naartoe zal moeten groeien.

Hoe zie jij je toekomst? Als wat wil je uitgroeien? Wil je je huidige job blijven doen en in welke mate wil / probeer je je carrière te plannen? Last but not least: Ben je tevreden met je loon en/of extralegale voordelen? M.a.w. wat speelt er allemaal in jouw brein als developer :) ?

Ik zou overigens wel graag hebben dat dit topic in Pw blijft staan, aangezien ik vooral de ervaringen/meningen van de 'hardcore' PW'ers wil horen

[ Voor 5% gewijzigd door -FoX- op 02-07-2005 16:56 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 23:34
Ik plan eigenlijk niet. Ik zit nu 2 jaar in een microbedrijf (<10 mensen), leuke collega's maar na 2 jaar werk heb ik het daar wel gezien. Ik heb er geleerd wat ik er kon leren, eruit gehaald wat ik kon, dus de 'funfactor' is er wel vanaf. Wat ik merk is dat mijn nivo - zonder van een voetstuk te schallen - hoger is dan dat van al mijn collega's en mijn nivo te hoog is voor het werk wat daar gedaan word. Nou gebeurd dat met commercieel werk al snel denk ik, maar ik vind dat gewoon zonde en het is slecht voor de motivatie. Daarnaast is ook de reisafstand te groot, ik ben gemiddeld 1 tot 1.5 uur per dag kwijt aan reistijd en dat vind ik al te veel. Die zaken zijn voldoende voor mij om over te stappen naar iets dichter in de buurt. Als dat gepaard gaat met een financiele stap naar beneden vind ik het wel best, zolang ik maar kan betalen wat ik moet betalen. Uiteindelijk is mijn enige drijfveer qua werk of ik het er leuk vind, de rest is ondergeschikt.

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 10:03
Ik heb misschien niet helemaal recht van spreken maar wil toch graag reageren.
Heb nu een half jaar part-time bij een test bedrijf gewerkt. Bij dit bedrijf ga ik nu ook afstuderen.
Ik heb in dit half jaar en de komende stage alleen maar programmeer opdrachten gedaan
dus op dit moment voel ik me er erg happy bij. Bedrijf zit erg in de groei en is ondanks zijn
grootte, +/- 20 man, toch bezig met grote klanten.
Ik heb toekomst perspectieven om te blijven naar mijn afstuderen.
Deze beslissing hangt voor mij toch wel af van de programeer opdrachten die er komen.
Dit heeft gewoon meer mijn interesse dan het testen.

Al met al wil ik toch meer de Java Developer kant op en ik hoop dat ik dat bij dit bedrijf kan.
Mocht dit niet zo zijn dan hoop ik dat dit topic nog bestaat.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 13:14

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zelf zou ik nooit gedurende een lange tijd 1 type werk willen doen. Ik probeer altijd mijn horizon te verbreden en te kijken naar nieuwe mogelijkheden. En naar mijn idee moet je zeker in de ICT-sector niet op 1 paard gokken. Natuurlijk moet je wel de mogelijkheid op hebben om wat ervaring op te doen met een techniek, maar om echt bij wijze van spreken je helen leven/carrière te wijden aan Java (of een andere techniek) zou mij persoonlijk wat te ver gaan.

En ik denk dat er in elk type werk wel eentonige momenten zijn. Dus het is imo een utopie dat dat bij een andere werkgever anders zou zijn. Wanneer je net ergens bent is alles nog net nieuw en heb je dat gevoel niet zo snel misschien, alleen na een tijd zal dat precies hetzelfde zijn naar mijn idee.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Nou, wat is belangrijk bij een job.....
Ik denk dat het hypocriet is om te stellen dat het bedrag dat op jouw loonbriefje staat, niet belangrijk is. Tuurlijk is het belangrijk, zoals je zegt, is dat wat je er uiteindelijk aan overhoudt. Zeker als je later bv een hypotheek hebt op een huis, kids hebt, is het weldegelijk belangrijk.
Echter, het mag idd niet de 'overwegende' factor zijn. Dingen zoals plezier in je werk en reistijd zijn zeker ook belangrijk; nu zijn het de mooiste jaren van je leven,en die wil je niet 'verspillen' door uren in je auto te zitten, en je wil ze evenmin verkwanselen door 8u per dag ergens werk te doen waar je geen plezier in hebt.

De ideale job (die al deze punten combineert) bestaat imho niet; althans, zo heb ik het ondertussen ervaren. Ik heb zo 'n beetje alle combinaties ervaren denk ik: leuk werk maar saaie collega's, leuke sfeer en toffe collega's, maar niet echt de job waar ik op zoek naar was, etc...

Als je pas op de 'markt' terechtkomt, dan denk ik dat het belangrijkste is dat je ervaring op doet; dat je in een bedrijf kunt werken / groeien waar je veel kunt bijleren. Het loon kan misschien in 't begin wat minder zijn, maar dat moet je zien als een investering. Naarmate je ervaring opdoet, bijleert, dan groeit je loon ook wel.

Wat ik belangrijk vind in een job:
- loon
- kans op bijleren zodat je niet vastgeroest raakt
- plezier in het werk
- sfeer.
(dit is in willekeurige volgorde)
Het probleem is, dat, als je ergens begint te werken je slechts van 1 puntje v/h bovenstaande lijstje echt zeker bent, en dat is het loon dat je zult betaald krijgen; dat ligt nl. vast in je contract.
Of de job aan de overige punten voldoet, dat kan je -jammergenoeg- pas weten als je er een tijdje werkt. Tijdens het sollicitatie-proces kan men wel zeggen dat je idd de kans krijgt om veel bij te leren, etc..., maar er ligt een wereld van verschil tussen wat je beloofd krijgt, en wat je uiteindelijk krijgt.

https://fgheysels.github.io/

• Mick
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04-2022

Mick

iedereen is uniek behalve ik

-FoX- schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:43:
[..] Daarenboven werk ik momenteel ook aan een redelijk grote financiële applicatie, maar hier komt ook niet veel creativiteit bij kijken. Met als gevolg dat het geheel wel redelijk saai aan het worden is. Bvb 10-tallen schermen bouwen, die uiteindelijk ongeveer hetzelfde doen, maar iets andere cijfers bevatten.[..]
Dat is eigenlijk een uitgelezen kans 'iets creatiever' te zijn. Immers, als die schermen bijna hetzelfde doen, dan maakt de hard-core programmeur (faced with the job) één scherm en pompt daar die net iets andere cijfers naartoe. :)

Ik heb dat ook wel eens meegemaakt (was alleen geen Java, maar goed). Soms komt het doordat je aan applicaties werkt die een ander in elkaar heeft 'geprutst' en dan is het dilemma of je op die brakke manier doorgaat of niet. 't Kan verfrissend (en tijdsparend) zijn om dan het een en ander om te gooien.

computo ergo sum

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Roboticles schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 02:57:
Dat is eigenlijk een uitgelezen kans 'iets creatiever' te zijn. Immers, als die schermen bijna hetzelfde doen, dan maakt de hard-core programmeur (faced with the job) één scherm en pompt daar die net iets andere cijfers naartoe. :)

Ik heb dat ook wel eens meegemaakt (was alleen geen Java, maar goed). Soms komt het doordat je aan applicaties werkt die een ander in elkaar heeft 'geprutst' en dan is het dilemma of je op die brakke manier doorgaat of niet. 't Kan verfrissend (en tijdsparend) zijn om dan het een en ander om te gooien.
Even een kleine update...

Ik heb het er toch maar op gewaagd en de stap genomen. Het bedrijf op zich spreekt me niet alleen meer aan, maar ik denk ook dat ik me er beter zal thuis voelen. De personen die er werken, hebben over het algemeen meer ervaring dan mij, waardoor ikzelf ook sneller die ervaring zal kunnen opdoen. Ook de doorgroeimogelijkheden zijn er beter, dit wil zeggen dat je zelf je carrière pad ook voor een deel kan bepalen. Heb je meer interesse in architectuur, projectmanagement, analyse of wil je doorgroeien tot senior developer? Je kan dit min of meer zelf bepalen, terwijl ik nu vooral moet doen wat de klant wil. OK, dit zal altijd wel aanwezig zijn, maar ik vermoed toch in mindere mate bij het 'nieuwe' bedrijf. Naast het financiële hebben bovenstaande zaken dan ook de doorslag gegeven. Al zal ik waarschijnlijk wel harder moeten werken in het nieuwe bedrijf, kan ik dit toch enigszins relativeren door de 6 dagen extra verlof.

Momenteel zit ik dan ook in mijn opzegperiode (6 weken).
De reply die ik hierboven gequote heb, gaat hier niet echt op. De schermen zijn toch nog nét zo verschillend van elkaar, dat ze niet herbruikt kunnen worden. Maar nu ik in mijn opzegperiode zit, krijg ik ineens wel meer vrijheid in het afwerken van mijn bestaande taken. Aangezien het voor de projectmanager nu opeens wel belangrijk is dat deze applicatie goed onderhouden kan worden na mijn vertrek. Dus voorlopig heb ik het hier wel weer naar mijn zin :).

Het verbaasd me ook wel ergens dat er nog niet zoveel reacties zijn gekomen. Staat de gemiddelde developer niet stil bij hun carrière en voelen ze zich goed op de plek waar ze werkzaam zijn?? Wat maakt die plek voor jouw zo interessant??

Hoe oud is de gemiddelde devver hier en op hoeveel verschillende plaatsen heb je dan gewerkt?

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 21:24
Het verbaasd me ook wel ergens dat er nog niet zoveel reacties zijn gekomen. Staat de gemiddelde developer niet stil bij hun carrière en voelen ze zich goed op de plek waar ze werkzaam zijn?? Wat maakt die plek voor jouw zo interessant??

Hoe oud is de gemiddelde devver hier en op hoeveel verschillende plaatsen heb je dan gewerkt?
Ik ben 26, bij mijn huidige werkgever ben ik begonnen als helpdeskmedewerker, met als enige ervaring veel hobbyen. Vanuit de Helpdeks een studie aan het OU gaan volgen voor informatica (technische richting), na een 2,5 jaar studeren kon ik doorgroeien naar onze developer afdeling.

Daar ben ik nu naast de OU studie een MCAD cursus aan het volgen, en krijg er steeds meer devtasks bij.

Ik kan dus zeggen dat ik me zeer goed voel bij mijn huidige werkgever.
Ik heb nog zat doorgroei en leermogelijkheden, een goed loon, en alle cursussen worden betaald en beloond met een bonus.

Het is de eerste plek waar ik develop, maar zolang ik nog veel kan leren en doorgroeien ben ik niet van plan om weg te gaan.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Standeman

Prutser 1e klasse

-FoX- schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:26:
[...]

29 :)

Eigenlijk ben ik direct na mijn afstuderen bij een detacheringsbedrijf gaan werken en dat was toch wel 1 van de slimste dingen die ik kon doen. Je ziet dan een hoop bedrijven van binnen en krijg je wel een redelijk beeld wat je wel wilt en wat je vooral niet wilt! Zo heb ik 1x bij een bedrijf ver weg gezeten (90Km over de A12), de mensen waren eikels (aardig gezegd) en het werk onwijs vervelend. Ik was het dan ook direct spuug en spuug zat, gelukkig was het maar voor 3 maanden!!

In totaal ben ik bij zo'n 6 bedrijven gedetacheerd en altijd wel redelijk naar mijn zin gehad. Na het uit elkaar spatten van de internet-zeepbel ging het vrij slecht met het bedrijf en werden er overal mensen ontslagen (afdeling ging van 300+ naar 30+). Niet dat ik dat op zich zo vreselijk vond, maar hoe ze ons voorlichtte was erg onder de maat. Toen ben ik naar ander werk op zoek gegaan en ik zit nu bij mijn 2e baan..

Op het moment zit ik er sterk aan te denken om voor mezelf te beginnen. Het is dat of ik ga binnen een jaar weer solliciteren, aangezien ik ook wel dichterbij wil gaan werken. Ik zie me bij mijn huidige baan in iedergeval geen 40 jaar meer zitten :+

In die toekomst wil ik me verder gaan leggen op de techniek & architectuur. Het schiet nog niet zo op, maar ik maak er ook nog niet zo erg druk om.

[ Voor 41% gewijzigd door Standeman op 09-08-2005 14:55 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 19:19

TheDane

1.618

[...]

Even een kleine update...

Ik heb het er toch maar op gewaagd en de stap genomen.

[..]

Staat de gemiddelde developer niet stil bij hun carrière en voelen ze zich goed op de plek waar ze werkzaam zijn?? Wat maakt die plek voor jouw zo interessant??

Allereerst, gefeliciteerd ! :)

Daarnaast, Ik werk nu voor mijn tweede werkgever. Ben vanuit school -stage, afstuderen- uiteindelijk bij een marketingbedrijf -als webdeveloper- begonnen wat na 3 zware-bevalling-jaren uiteindelijk failliet is gegaan. Daarna bij mijn huidige werkgever aan de slag gegaan. Klein bedrijf, destijds 10 werknemers, nu 2+parttimer.

Bij dit bedrijf ben ik in principe verantwoordelijk voor alles behalve 't binnenhalen van nieuwe klanten en de financien. Kortom, ik kan alle kanten op, kan ervaring in het hele spectrum van de I(C)T opdoen, weliswaar op redelijk kleine schaal, maar toch. Over enkele weken begin ik een cursus project management; niet dat er veel te managen valt, maar vanuit carrière-perspectief wel handig, lijkt me.

Ik ben nu 27 over precies 1 week jarig \o/ dus nog 'redelijk jong'. Vind wel dat ik te laat aan een 'echte carrière ben gaan denken, maar gezien mijn verantwoordelijkheden nu, denk ik dat ik dat nog wel inhaal :)

Verwijderd

Ik ben 28 jaar,
[...]
28 :-)

Ik heb tijdens mijn studie al veel gewerkt, waardoor ik er wel 6 jaar over heb gedaan (ben nu Drs. Informatica :*) ).

Ben begonnen bij een handels bedrijf die een eigen development afdeling had. Ik heb daar een aantal jaar gewerkt, waarbij we vooral veel met C++ en MFC op het Windows platform deden. In het begin was dit vooral code-stampen, maar in de latere jaren kon ik ook (vanwege mijn studie) veel aan software architectuur doen. Daarnaast heb ik nog een paar jaar als student assistent gewerkt. Halverwege mijn studie heb ik ook nog met een vriend een eigen bedrijfje proberen op te zetten, waarvoor ik dan een programma ging ontwikkelen en die vriend de commerciele zaken zou regelen. Helaas is dat niet helemaal goed gegaan, maar de ervaring is natuurlijk mooi meegenomen :-)

Dit alles wel naast mijn studie, zodat ik maar ongeveer voor 50% aan studeren toe kwam.

Na mijn studeren ben ik bij een bedrijf begonnen wat een web applicatie ontwikkeld. Het is een redelijk klein bedrijf (slechts 2 andere programmeurs) met ongeveer 10 mensen in dienst. Hier werk ik nu ongeveer 2 jaar en doe heel veel met serverside Java. Omdat het bedrijf zo klein is doe je eigenlijk van alles en nog wat, maar het mist wel een beetje aan procedures & design (vanwege de schaal van het bedrijf is daar wat minder noodzaak voor dan in een groter bedrijd).

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
25 :)

Ik ben bij m'n afstudeerbedrijf blijven 'plakken' :) Ik ben "Allround Developer" wat inhoudt dat ik niet 'vast zit' aan 1 soort werk. Ik ontwikkel vooral in C#, af en toe Java als een klant Java gebruikt (je ziet erg veel bedrijven richting .Net gaan trouwens). Ik ga wel eens 'bij een klant langs', maar dat is over het algemeen maximaal een week. Zo ben ik al in San Fransisco, LA en Little Rock geweest om bedrijven daar met de integratie van onze backend software te helpen.

Naast 't feit dat ik een leuke en uitdagende baan heb (ik doe de 'moeilijke' dingen die klanten zelf niet kunnen kwa integratie), is het een vrij klein (28 man) bedrijf, en zijn een aantal van m'n collega's ook hele goeie vrienden geworden. Voorlopig nog geen enkele reden hier weg te gaan :)

https://niels.nu

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:39:
Ik ben 28 jaar,
Omdat het bedrijf zo klein is doe je eigenlijk van alles en nog wat, maar het mist wel een beetje aan procedures & design (vanwege de schaal van het bedrijf is daar wat minder noodzaak voor dan in een groter bedrijd).
Idem, en blij van bovendien. Tijdens m'n studie waren we 50% van de tijd bezig documenten te schrijven. Tegenwoordig een stuk minder. Je kunt prima een goed design opzetten zonder een full blown design doc te schrijven. Ik heb samen met 2 collega's de OO API voor onze software gebouwd (gemaakt in C#, en wordt uitgegenereerd naar Java, zodat we voor beide platformen deze API's beschikbaar zijn, erg cool), en daar deden we 't vooral met veel brainstormen. En daar is een hele mooie API uit gekomen.

https://niels.nu

Verwijderd

Ik ga in september afstuderen bij een redelijk groot ICT bedrijf waar kennis op plaats een komt en daarna net zo belangrijk de medewerkers zelf. Het bedrijf zelf is erg interessant en ik kan ontzettend veel ervaring opdoen. Daarnaast krijg ik wellicht na mijn afstuderen een contract aangeboden afhankelijk van verschillende factoren. Zon kans laat ik dus echt niet liggen. Ik moet er wel wat voor over hebben. moet namelijk elke dag zon 5 uur reizen (ja ja 5 uur). maar ik heb er zeker voor over.

Software ontwikkeling is zeker mijn ding.dus ik ben er blij om bij een bedrijf te kunnen werken waar (willekeurige volgorde):
- je redelijk verdient als software engineer (hoeveel verdient een trainee eigenlijk? 2500 euro per maand?);
- Gevarieerde opdrachten van kantoor applicaties, web applicaties tot gespecialeerde / geadvanceerde applicaties;
- de mogelijkheid krijgen om door te groeien;
- verantwoordelijkheid en vrijheid;
- leuke werkomgeving (lees collegas etc);

maar ja ik ben redelijk jong als ik klaar ben met afstuderen dus om serieus aan de bak te kunnen gaan moet ik zeker heel veel dingen bij leren.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Standeman schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:52:
Op het moment zit ik er sterk aan te denken om voor mezelf te beginnen. Het is dat of ik ga binnen een jaar weer solliciteren, aangezien ik ook wel dichterbij wil gaan werken. Ik zie me bij mijn huidige baan in iedergeval geen 40 jaar meer zitten :+

In die toekomst wil ik me verder gaan leggen op de techniek & architectuur. Het schiet nog niet zo op, maar ik maak er ook nog niet zo erg druk om.
Op jezelf beginnen is in het begin natuurlijk altijd een gok. Natuurlijk heb je ook hier weer verschillende vormen van op jezelf beginnen? Denk je dan eerder aan freelance werk, ga je een volledige onderneming opstarten en waar wil je je dan voornamelijk op focussen?

Het is natuurlijk altijd een risico, maar indien je bij de juiste mensen terecht komt of misschien al gekomen bent, gaat het van een leien dakje.
Een ideaal beeld is natuurlijk dat je een paar opdrachtgevers hebben waarin je in onderaanneming voor werkt. Op die manier kan je je concentreren op het software development gebeuren (ook architectuur, design en eventueel analyse), terwijl andere het commerciële werk voor je doen.

Ik ken zelf mensen die ook zo begonnen zijn, met zelfs maar 1 konkrete opdracht voor ogen... en die personen krijgen het werk nu niet meer alleen gedaan.

In ieder geval veel succes ermee!
En post je bevindingen eens je begonnen bent zeker nog eens...
Pagina: 1