ECC, ECC Registered en Low Profile

Pagina: 1
Acties:

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 10:34
Voor een Compaq Proliant M330 wil ik graag meer geheugen hebben (en nieuwe SCSI schijven).
Nu is alleen de vraag welk?

Wat ECC betekend weet ik, en dit is ook een must voor server geheugen, maar wat moet ik met ECC registered en Low Profile :?

Van de Kingston site:
Registering (SDRAM): For SDRAM, the signal driving process is called registering. Registering is similar to buffering, except that in registering, the data is clocked in and out of the register by the system clock. Registered modules are slightly slower than non-registered modules, because the registering process takes one clock cycle.

Maar heeft registered geheugen nog een voordeel? want hier staat dat het alleen maar iets langzamer is.
Hopelijk weet iemand een antwoord op mijn vraag.

Ps. weet iemand of een Wide Ultra2 SCSI controller altijd een 68 pins aansluiting heeft?

thnx already :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tubbietje op 02-07-2005 14:49 ]

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-04 19:12

RicX

Het leven is geen ponypark

Tarod schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 14:49:
Wat ECC betekend weet ik, en dit is ook een must voor server geheugen, maar wat moet ik met ECC registered en Low Profile :?
Ps. weet iemand of een Wide Ultra2 SCSI controller altijd een 68 pins aansluiting heeft?
Als eerste: registered mem wil zeggen dat er een extra clockcycle het geheugen wordt vastgehouden. Registered mem heeft als voordelen dat het minder stroom verbruikt bij het storen en vasthouden van gegevens, waardoor in een server dit vaakt gebruikt wordt als ze bijvoorbeeld 32 reepjes geheugen derin willen frotten. Als tweede voordeel kunnen we noemen dat het veel stabieler is (waarom? beats me...)

Te tweede: low profile registered mem wil zeggen dat het een geheugenreepje is dat ongeveer even groot is als gewoon mem. Doordat registered mem extra chips derop heeft, wordt het kaartje meestal net iets hoger als een normaal geheugenkaartje. Low profile is dus gewoon lager.

Ten derde: een scsi controller met Wide derin is altijd 68 Pins (wide staat namelijk voor 68 pins, narrow staat voor 50 pins en SCA staat voor 80 pins interface)

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tarod schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 14:49:
maar wat moet ik met ECC registered
Registered: RAM FAQ » Registered

Oftewel, alleen interessant wanneer je relatief grote hoeveelheden geheugen gebruikt. Om en nabij de 4GB of meer :)
Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid » Een paar basiscursussen » SCSI school :)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 02-07-2005 15:02 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

BalusC schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 15:01:
[..]
Oftewel, alleen interessant wanneer je relatief grote hoeveelheden geheugen gebruikt. Om en nabij de 4GB of meer :)
Behalve dan dat het een Compaq is en hij waarschijnlijk alleen Registered slikt (of *juist* niet, even de chip codes van de dimms die er nu in zitten in google gooien, en je hebt uitsluitsel).

Daarbij wil je disks vervangen? Als die dingen nu hotplug zijn moet je 80pins SCA disks hebben. Als ze intern zitten, moet je 68 pins versies hebben. Ook hier geld: open je server, en kijk of je disks op het moment een losse scsi kabel en een molex aansluiting hebben, of enkel 1 brede connector (die laaste = 80pins SCA)

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 10:34
Bedankt voor de reply's allemaal.

De server is hier niet bij de hand, dus dat maakt het ff allemaal moeilijker.
Ik zal van de week nog even nakijken of het allemaal precies klopt en dan nieuwe schijven en geheugen bestellen :)

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kippenijzer schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 15:06:
Behalve dan dat het een Compaq is en hij waarschijnlijk alleen Registered slikt (of *juist* niet, even de chip codes van de dimms die er nu in zitten in google gooien, en je hebt uitsluitsel).
Je hebt volkomen gelijk, maar ik doelde eerder op de voordelen/nadelen van het aspect "registered". Natuurlijk is de ondersteuning afhankelijk van het gebruikte chipset danwel de implementatie daarvan op het moederbord :)
Pagina: 1