adsl aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102419

Topicstarter
Ik ben van plan om vanmiddag adsl aan te sluiten(opnieuw), ik had alleen ff wat vraagjes, waarop ik het antwoord niet kan vinden via google oid.

Eerst ff een situatieschets zoals de situatie nu is:

De lijn komt binnen via zo'n wit aansluitkastje van kpn. Als je het kapje van het kastje afhaalt, dan komen daaruit 5 draden, vnlr : rood, blauw, groen/geel(aarde?), oranje , wit.

Vanuit dat kastje loopt weer een draad verder, naar het enige (enkele)telefoonstopcontact in de huiskamer.

Nu wil ik de computer, die boven staat, voorzien van een telefoonlijn, aangezien daar geen contact zit. Ik heb hiervoor een UTP kabel door een leiding naar beneden getrokken, naar de meterkast met het aansluitkastje.

Ik wil dus de splitter tussen het aansluitkastje en de lijn naar de huiskamer plaatsen.

Nu mijn vragen:

1. als ik het goed begrijp heb ik maar 4 van de 8 draden nodig van de utp kabel voor adsl, maakt het iets uit welke kleuren ik pak, zoja welke moet ik dan hebben ?
2.vanuit het aansluitkastje lopen dus 5 draden, kan ik de groen/gele draad gewoon weglaten, dus niet verder trekken vanuit het aansluitpunt ?

En moet ik nog verder ergens op letten ?

('t zou makkelijker zijn om het te laten doen, maar zo leer ik zelf ook nog iets ;) )

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ADSL signaal zit op 2 aders, doorgaans rood en blauw, maar oranje wit kan ook. Je kunt even testen op welk aderpaar je telefoon binnenkomt met behulp van een telefoonstekker, je kunt ook gewoon gelijk op rood en blauw gokken (meest waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus ik kan heb in totaal maar 2 draden nodig die er binnen komen ? voor zowel adsl als telefoon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ADSL gaat over dezelfde aders als telefonie, maar op een hogere frequentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, geldt hetzelfde dan voor die utp kabel, kan ik gewoon 2 willekeurige kleuren nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zijn genoeg schema's te vinden, maar ok ;)
Als je adsl hebt, moet je een splitter op de binnenkomende telefoonlijn monteren, dit zijn 2 aders, in dit geval de rode en de blauwe.
Op de splitter zitten 2 uitgangen (met een plastic rj11 telefoonstekkertje), 1 gaat naar je adslmodem en de andere wordt het startpunt om alle telefoons op aan te sluiten.

Deze splitter monteer je vlakbij het kpn doosje dat je noemde en daar vandaan kun je met de netwerkkabel zowel het adsl-signaal als telefoon naar de huiskamer voeren.
Een 2e telefoon komt parallel aan de 1e, je kunt ze achter de splitter parallel zetten, dat lijkt me in dit geval het makkelijkst.
Verder moet je straks de rj11 stekkertjes aan de netwerkkabel zien te monteren, daar heb je een crimptang voor nodig, of je knipt een telefoonsnoer door met aan beide kanten een rj11 stekkertje.
Adertjes strippen, goed op de kleuren letten en dan kun je ze bijv. met een kroonsteen op de netwerkkabel monteren.
Van de netwerkkabel gebruik je steeds een paartje, bijv. oranje/oranje-wit voor adsl en blauw/blauw-wit voor telefoon :)
In de rj11 stekkertjes gebruik je de middelste pinnetjes bij zowel adsl als telefonie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, ik heb ff een schets gemaakt om te kijken of ik het goed begrepen heb :)

www.xs4all.nl/~petrus23/schets.JPG

klopt het zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja, zo is het goed, als je bij je pc geen telefoon nodig hebt (want die zie ik niet).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee, die hoef ik niet :)
ok, ik ga het proberen, thx voor de reacties _/-\o_
Pagina: 1