Is het heelal holografisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Bestaan alle werkelijkheden tegelijkertijd?

Alle deeltjes bevinden zich in een kwantumsuperpositie totdat het waargenomen wordt. Dat zou inhouden dat alle mogelijkheden zich tegelijkertijd voordoen totdat jij er naar kijkt of waarneemt. Pas dan neemt het een bepaalde staat aan.

Wat is dan hetgeen wat die bepaalde staat bepaalt? Als het de waarnemer is die dit bepaalt, zou dit dan betekenen dat wat wij waarnemen in feite een projectie is van een bovenliggende werkelijkheid?

Wat wij zien als materie, is dat wel materie, solide? Als we naar een atoom kijken denken we dat het een hard bolletje is. Maar als we dieper kijken zien wij een kern met deeltjes die in en uit het bestaan springen. Kijken we nog verder dan is het niets dan een vreemde mist, het bestaat eigenlijk niet. Je zou het kunnen zien als loutere informatie, golven zonder concrete massa.

Wat wij aanraken, raken wij niet aan. Aanraking is slechts een waarneming van deze golven met ons lichaam die in feite ook uit golven bestaat. Je zit nu met je rechterhand op de muis en je denkt dat je de scrollwiel nu aanraakt. Maar in feite worden de atomen van jouw hand afgestoten door de atomen van de muis, er zit een ruimte tussen. Maar die atomen op zich, zijn zoals ik zei ook alleen maar golven.

Is de werkelijkheid wat we zien, ook wat er is? Zijn feiten eigenlijk fantasie, die passen in het huidige beeld van wat men gelooft te kunnen? Alles bevindt zich immers in een superpositie, tot we het waarnemen. Zou er een bovenliggende laag zijn, de zelfbewustzijnslaag wat nog boven deze manifestatie van golven bestaat, die bepaalt wat we waarnemen?

Laat ik het vergelijken met een hologram. Een hologram is projectie op een plaat die bestaat uit interferentiepatronen van een gesplitte laserstraal die onder bepaalde hoeken reflecteert op een bepaald object. Gaan we die plaat door midden knippen en beschijnen het met de golflengte van de laser, dan zal het niet zo zijn dat de hologram door midden geknipt is, maar elk deel van de plaat zal de volledige hologram bevatten. Zo kun je de plaat oneindig delen, elk deel zal de gehele hologram bevatten.

Afbeeldingslocatie: http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/BellsTheorem/hologram.gif

Dit is te vergelijken met de superpositie van deeltjes. Alles is alles tegelijkertijd, alles bevat alle mogelijkheden en informatie. Stel de werkelijkheid is ook holografisch, is hetgeen we dan waarnemen eigenlijk een projectie van ons bewustzijn? Verkaart dit alles-in-in concept waarom vreemde zaken als kwantumverstrengeling bestaat? Het ene deeltje beweegt, en de andere doet precies hetzefde, ongeacht de afstand. Is dit een gevolg van de holografische illusie?

Het superhologram zou dan reeds moeten bestaan, gecreerd moeten zijn door een Opperwezen, God. Het superhologram wat alle informatie tegelijkertijd bevat, alle mogelijkheden, alle wezens op aarde en in het heelal zou oneindig complex zijn.

Zouden wij mensen, met ons bewustzijn dit hologram op een bepaalde manier beschijnen met aannames? Zijn feiten eigenlijk fantasie, die passen in het huidige beeld van wat men gelooft te kunnen? Zouden wij dan niet veel meer kunnen, dan wij nu voor mogelijk houden, als je er maar in gelooft?

[ Voor 3% gewijzigd door Mastermind op 02-07-2005 13:38 ]

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

inXs

known as inXs

Maar waarom zouden al die dingen niet "bestaan"? Als wij iets waarnemen, dan "bestaat" het toch voor ons? Het feit dat heel misschien iemand anders het op een andere manier waarneemt doet niets af aan het begrip "bestaan" denk ik.

superB

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Alleen feitelijk gezien zou het niet bestaan.

Maar alles wat je ziet bestaat voor jou.
Als je zou dromen, en je zou nooit wakker worden, hoe zou je in die droom dan weten dat je droomt? Het is de werkelijkheid voor jou. Tenzij je door iets ontdekt dat je aan het dromen bent. En de theorie lijkt inderdaad uit te wijzen dat de beelden die we zien slechts een bestraling zijn op een holografisch iets.

Maar dan kan er nog iets bijzonders aan de hand zijn.

Stel je gaat naar bed en je droomt, dan speelt de droom zich af alsof het een film is. Maar op het moment dat je beseft dat je droomt, kun je ineenkeer de onmogelijkste dingen. Dit heet zogenaamd lucide dromen.

Zou het ook niet zo zijn, dat, wanneer wij beseffen dat wij nu aan het 'dromen' zijn, ineens ook de onmogelijkste dingen kunnen als we geloven dat we dit kunnen? Immers, de theorie in de starpost wijst er immers op dat dingen pas een bepaalde staat aannemen op het moment dat JIJ dit waarneemt?

Do you wanna take the blue pill or the red pill?

Verwijderd

Alle deeltjes bevinden zich in een kwantumsuperpositie totdat het waargenomen wordt. Dat zou inhouden dat alle mogelijkheden zich tegelijkertijd voordoen totdat jij er naar kijkt of waarneemt. Pas dan neemt het een bepaalde staat aan.
Dit is een populaire weergave van een van de interpretaties van de quantummechanica. Het presenteren als feit gaat wellicht wat ver.
Wat is dan hetgeen wat die bepaalde staat bepaalt? Als het de waarnemer is die dit bepaalt, zou dit dan betekenen dat wat wij waarnemen in feite een projectie is van een bovenliggende werkelijkheid?
Met deze interpretatie heb ik wat moeite. Na de waarneming is er geen enkele manier om de originele golffunctie terug te krijgen: Als je een deeltje wil waarnemen, krijg je een deeltje. Als wat wij waarnemen een projectie is, beinvloedt het verkregen beeld het origineel. Eenmaal waargenomen blijft waargenomen, met alle consequenties ten aanzien van ingestorte golffuncties van dien.
Wat wij zien als materie, is dat wel materie, solide? Als we naar een atoom kijken denken we dat het een hard bolletje is. Maar als we dieper kijken zien wij een kern met deeltjes die in en uit het bestaan springen. Kijken we nog verder dan is het niets dan een vreemde mist, het bestaat eigenlijk niet. Je zou het kunnen zien als loutere informatie, golven zonder concrete massa.

Wat wij aanraken, raken wij niet aan. Aanraking is slechts een waarneming van deze golven met ons lichaam die in feite ook uit golven bestaat. Je zit nu met je rechterhand op de muis en je denkt dat je de scrollwiel nu aanraakt. Maar in feite worden de atomen van jouw hand afgestoten door de atomen van de muis, er zit een ruimte tussen. Maar die atomen op zich, zijn zoals ik zei ook alleen maar golven.
Dit is een wat vrijblijvend filosofisch punt, aangezien ik niet zie hoe de rest van je post er iets mee te maken heeft. Het naieve atoombeeld, dat van harde bolletjes, is inderdaad onjuist, daar geef ik je volkomen gelijk in.
Is de werkelijkheid wat we zien, ook wat er is? Zijn feiten eigenlijk fantasie, die passen in het huidige beeld van wat men gelooft te kunnen? Alles bevindt zich immers in een superpositie, tot we het waarnemen. Zou er een bovenliggende laag zijn, de zelfbewustzijnslaag wat nog boven deze manifestatie van golven bestaat, die bepaalt wat we waarnemen?
Als wat je ziet van een hogere werkelijkheid afhankelijk zou zijn van een mysterieuze invloed van wat jij bewustzijn noemt, zie ik een aantal zaken om in je overweging mee te nemen.

- De opmerkelijke overeenstemming in observaties tussen verschillende mensen.
- Het feit dat de probabilistische interpretatie van golffuncties prima werkt zou je als argument kunnen aanvoeren tegen invloed van een bewust wezen.
- Mijn waarneming verandert de werkelijkheid voor zowel mij als jou.
Laat ik het vergelijken met een hologram. Een hologram is projectie op een plaat die bestaat uit interferentiepatronen van een gesplitte laserstraal die onder bepaalde hoeken reflecteert op een bepaald object. Gaan we die plaat door midden knippen en beschijnen het met de golflengte van de laser, dan zal het niet zo zijn dat de hologram door midden geknipt is, maar elk deel van de plaat zal de volledige hologram bevatten. Zo kun je de plaat oneindig delen, elk deel zal de gehele hologram bevatten. Dit is te vergelijken met de superpositie van deeltjes.
Is dat zo? Superpositie van deeltjes wil zeggen dat je een beschrijving kan geven die de kans aangeeft dat bij een meting het deeltje toestand X heeft.
Het superhologram zou dan reeds moeten bestaan, gecreerd moeten zijn door een Opperwezen, God. Het superhologram wat alle informatie tegelijkertijd bevat, alle mogelijkheden, alle wezens op aarde en in het heelal zou oneindig complex zijn.
Je laat je opperwezen nu wel heel erg uit de lucht vallen... Ik zie in je post geen enkele reden waarom, zelfs als je theorie volledig consistent en correct zou zijn, daar het bestaan van een opperwezen uit volgt.
Zouden wij mensen, met ons bewustzijn dit hologram op een bepaalde manier beschijnen met aannames? Zijn feiten eigenlijk fantasie, die passen in het huidige beeld van wat men gelooft te kunnen? Zouden wij dan niet veel meer kunnen, dan wij nu voor mogelijk houden, als je er maar in gelooft?
Ik zie je post als een variant op de Kopenhaagse en many-worlds intepretaties van de quantummechanica, aangevuld met holisme, religie en Plato. Maar je baseert je op zoveel ongenoemde aannames en gigantische gedachtensprongen dat ik er onmogelijk een ander antwoord op kan geven dan "wat moet ik hiermee?". Dus wat dat betreft, wat is jouw bedoeling hiermee?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Met name met je tweede post erbij krijg ik het gevoel dat je doelt op een matrix achtige opbouw. Ik heb me ook wel eens afgevraagd in hoeverre je in een realiteit leeft en wat echt is en wat niet, ik denk dat iedereen daar wel eens over nadenkt.

En natuurlijk is het mogelijk dat we in een soort van schijnwereld leven en ala Plato (geloof ik, heb gespiekt bij de cap.) niet meer zien dan "schaduwen". Maar wat een belangrijk punt in de wetenschap is, waar jij ook aan relateerd, is dat je in eerste instantie uitgaat van waarnemingen, daar vandaan kun je proberen te onderbouwen wat je niet waarneemt maar toch moet bestaan. Ik heb het idee dat jij vanuit een filisofie bent gaan werken en daarna stukjes waarnemingen hebt gebruikt die hierin passen, volgens mij kun je dan heel veel theorieen aannemelijk maken.

Wat betreft het beinvloeden van de werkelijkheid door aan jezelf opgelegde beperkingen snap ik niet precies wat je bedoeld. Het is misschien wel mogelijk dat er meerdere werkelijkheden bestaan (maar toch zitten we gevangen in deze) en misschien werken die wel als een hologram zoals jij aangeeft. Maar waarom zouden wij deze kunnen beinvloeden als we onze beperkingen aan de kant zetten? Een hologram is zelfs helemaal niet te beinvloeden!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.