Toon posts:

[WA1] 2.1.4.4. Interactive elements onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het lezen van de Web Applications 1.0 specificatie. Ik ben nu bij sectie 2.1.4.4. aangekomen die gaat over Interactive elements. Het is mij geheel onduidelijk wat ze er mee bedoelen.

Even een directe paste uit de specificatie:
When activation is performed via some method other than clicking the pointing device, the default action of the event that triggers the activation must, instead of being activating the element directly, be the dispatching of a new event, click, on the same element, with the mouse-specific fields (button, screenX, etc) set to zero, and the key fields set according to the current state of the key input device, if any (false for any keys that are not available). [DOM3EVENTS]
The default action of this click event, or of the real click event if the element was activated by clicking a pointing device, shall be to dispatch yet another event, namely DOMActivate. It is the default action of that event that then performs the actual action.
...
Need to define how default actions actually work. For instance, if you click an event inside a link, the event is triggered on that element, but then we'd like a click is sent on the link itself. So how does that happen? Does the link have a bubbling listener that triggers that second click event? what if there are multiple nested links, which one should we send that event to?
Anne? Mophor? Clay? BtM909? Crisp? Andre? Iemand?

"the default action of the event that triggers the activation" > default action? :?
"if you click an event inside a link" > Een event klikken? :?
"Does the link ... second click event?" > Bedoelen ze hier een Chain of Responsibility waarbij ieder event z'n parentNode's event execute totdat er geen parents meer zijn?

Kortom, een erg onduidelijk stukje van de specificatie. Ik wil eerst eens kijken wie hier uberhaupt bezig is met WA 1.0 voordat ik de mailinglist ga spammen.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp bedoelen ze het volgende:

Stel, jij wilt vanuit javascript (of een andere taal) een link in je document activeren. Dan moet je dat doen via een dispatchEvent, en niet door bijvoorbeeld de href van de link uit te lezen, en de window.location.href aan te passen.

Of een submit button in een form, die heeft ook een click() functie (dat is dus direct activeren), en die mg je dus niet gebruiken. i.p.v. daarvan moet je dus dispatchEvent gebruiken om een click op die button te simuleren.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 13:10 . Reden: Nóg een voorbeeldje :) ]

Verwijderd

het gaat hier over default actions van interactieve elementen, dus bijvoorbeeld een link volgen of een form submitten. Als een element zulke acties heeft, moeten die ook methodes anders dan de muis geactiveert worden, bijvoorbeeld met het keyboard

De spec zegt hier dat als dat zo is, deze handeling een click event moet firen, ongeacht of er daadwerkelijk met de muis geklikt is (dat soort gedrag heb je nu al geloof ik met een checkbox, maar niet met een a)

waar die note over gaat is volgens mij de vraag hoe dit afgehandeld moet worden, aangezien je nog met die action zit. Volgens mij wordt in essentie afgevraagd of de action en/of het click event omhoog moet bubblen, maar dit zie ik ook nog niet echt duidelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 13:14 ]

Verwijderd

Het probleem is vooral:
code:
1
2
3
<a href="/foo">foo
 <a href="/bar">bar</a>
</a>
... in XML context. Wat moet er gebeuren als je op 'bar' klikt, qua DOM Events, qua interactie, et cetera.