barton is idle 48 hoe dan te oc-en

Pagina: 1
Acties:

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Topicstarter
wat zit erin

a7n8x -e deluxe
athlon xp 2500+ 11x166 op normaal voltage 1.650
2 reepjes geil, 2.5 pc 3200 ( 166 ,2cl, 3.3.5 ) dual channal
9800 pro met zm80D + fan 5v (met r360 core en wordt geflashed als garantie verlopen is.)
2 case fans op +/- 2000 rondjes pm. 1 in 1 uit
cpu cooler ( coolermaster met 80 mm fan op 2300/2200 rondjes pm) voelt lauw/warmig aan als het stressed

kamer 21
kast temp 22
cpu idle 48
cpu stressed 53

Ik zou graag mn cpu op 11X200 hebben. alleen vind ik de procesor nogal warm

zou het ook lukken door voltage wat om laag te brengen.
of moet ik er een andere cpu cooler op zetten.

[ Voor 1% gewijzigd door kless op 02-07-2005 12:12 . Reden: typo ]

http://www.adf-hq.nl

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zet je FSB op 400 en kijk es wat het geeft, draai Prime95 en een paar andere burn-in tests. Als hij stabiel blijft zit je goed. Zolang hij maar niet richting 60° gaat.

Edit: id zomer zijn je temps sowieso hoger... Zolang je id winter niet 48° idle hebt zou het wel ok moeten zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 02-07-2005 12:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kless

kless

Topicstarter
in de winter is mn kamer ook 20 gradens

Verwijderd

die temps zijn dat diode temps? of socket temps?
ik heb hier ook een 2500+ (op een a7n8x deluxe 2.0) en die deed eerst in games ook diode temps ruim over de 70 :X (zalman 7000BAlCu @ max toeren) .. bleek dat de shop er vrijwel geen koelpasta tussen had gedaan...

Nu even koeler/core schoongemaakt + as5 .. doet ie diode 50 graden idle (zalman 7000B AlCu @ minimaal :9 ) en core temp doet 39 graden idle.

Nog steeds geen super temps voor een barton helaas, maar ik denk dat mijn barton uit zichzelf al een beetje een heethoofdje is :/

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 12:56 ]

• kless

kless

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:54:
die temps zijn dat diode temps? of socket temps?
het is wat mn kwiktemp aangeeft op mn kamer

en de rest is wat asus probe voor mij uitleest

*kless gaat kijken wat diode temps eigenlijk zijn en hoe uit te lezen*

Verwijderd

gooi d'r even Motherboard Monitor op.. dan kan je je moederbord selecteren in de lijst en dan geeft ie zo je socket, cpu diode en mobo (=case) temp aan. :)

als het goed is geeft ie in de bios de cpu diode temp aan.. deze ligt meestal hoger dan de socket temp (hoe beter de cooler, hoe dichter bij elkaar).
cpu cooler ( coolermaster met 80 mm fan op 2300/2200 rondjes pm) voelt lauw/warmig aan als het stressed
Weet je zeker dat je cooler er wel lekker op zit? want bij mij wordt ie nu (nu hij goed gemonteerd is) best heet m'n heatsink.. terwijl hij eerst amper warm werd (slechte montage dus )

edit:
Kun je misschien effe met paint een tekeningetje maken van je kast met de fans die erin zitten (voor je airflow)..

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 13:02 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
kless schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:11:
wat zit erin

a7n8x -e deluxe
athlon xp 2500+ 11x166 op normaal voltage 1.650
2 reepjes geil, 2.5 pc 3200 ( 166 ,2cl, 3.3.5 ) dual channal
9800 pro met zm80D + fan 5v (met r360 core en wordt geflashed als garantie verlopen is.)
2 case fans op +/- 2000 rondjes pm. 1 in 1 uit

kamer 21
kast temp 22
cpu idle 48
cpu stressed 53

Ik zou graag mn cpu op 11X200 hebben. alleen vind ik de procesor nogal warm

zou het ook lukken door voltage wat om laag te brengen.
of moet ik er een andere cpu cooler op zetten.
Probeer eens je vcore iets te verlagen, steeds met kleine stapjes naar beneden, en kijk of ie stabiel blijft. Daar neemt je temp ook wel wat vanaf.

Als je eenmaal iets koeler kan draaien met een lagere vcore, kan je proberen om je fsb op te schroeven naar de 200, met kleine stapjes van steeds 5mhz.

Met een beetje geluk draai je dus net als ik op een 200 bus en dan ook nog op een lagere vcore ( in mijn geval 1.575) stabiel. En blijven je temperaturen ook nog netjes.

Gewoon even uitproberen dus, kan geen kwaad.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Banshee, welk mobo heb jij? En hoe heb jij je vcore nr beneden gekregen? Of draai je een mobile?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

In hoe grootte stapjes verlaagte jij je voltage dan? en wat zijn je temps nu (overclocked) ?
Want misschien wil ik die van mij ook nog wel eens overclocken.. maar ik wil ook de stilte van m'n zalman cooler @ minimaal behouden ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 13:16 ]

• kless

kless

Topicstarter
mbm en speedfan geeft wat lastig sensors weer.

127
48 -> ook bios cpu temp
25
22

fan direct naast cpu onder voeding blaast er uit
onderin 1 voor intake over de hdd's

core voltage uitlezen geeft 1,68

verdere info 2500+ locked, nummetje op stikker is weggevaagt door de aceton (pasta verwijderen)
huidige pasta heet "arctic alumina"

en fans worden op dubbele speed weer gegeven

[ Voor 16% gewijzigd door kless op 02-07-2005 13:55 . Reden: fannetjes ]

Verwijderd

de snelheid van de fans kun je aanpassen in MBM (bij "fans" en dan "fan type" kan je instellen of ie em nog door 2 ofzo moet delen, per sensor kan je dat dan aanpassen).

Heb je bij MBM wel de file geupdate en je moederbord uit de lijst geselecteerd ? (die staat er zeker in!). want als je dan bij high/low gaat kijken (of bij dashboard, of bij die getalletjes die in je systemtray komen te staan) dan kun je zien waar die sensors voor staan.

Ik heb van m'n a7n8x deluxe 2.0 maar 3 temp sensors:
-CPU diode (ook in bios)
-CPU socket
-Case temp

Als ie bij jou 48 graden in bios geeft is dat wss de diode temp wat dan gewoon netjes is (aangezien je socket temp hier nog wel onder ligt).

• Banshee
Borromini schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 13:10:
Banshee, welk mobo heb jij? En hoe heb jij je vcore nr beneden gekregen? Of draai je een mobile?
Ik heb een Abit NF-7 Rev2.0, met een Barton 2600+ (1917mhz), die ook standaard 1.65v hoort te draaien.

Ik heb nooit langer als 1 dag op die snelheden gedraaid eigenlijk, maar ik kan me wel herrinneren dat ik op die snelheid 1.47 v kon instellen, en dat dat dan ook stabiel was. Temperaturen waren toen ook heel erg laag, kwam eigenlijk zelden over de 37c heen (ook niet na high stress acties).

Tis geen Mobile volgens de specs, maar aangezien ik op een zo lage vcore kan werken zou het misschien best wel eens zo kunnen zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 13:15:
[...]

In hoe grootte stapjes verlaagte jij je voltage dan? en wat zijn je temps nu (overclocked) ?
Want misschien wil ik die van mij ook nog wel eens overclocken.. maar ik wil ook de stilte van m'n zalman cooler @ minimaal behouden ;)
Ik ging elke keer met 0.025 naar beneden, en ging op standaard snelheid zet zo lang door met verlagen tot ik hem niet meer stabiel kon houden.

Op dat punt ben ik gaan oc-en, ( mijn Mulitplier zit helaas gelocked, kan dus niet wijzigen) mp vast op 11.5, en dan langzaam de fsb opschroeven van 166 tot wanneer de rek eruit is.

Deed dat telkens met stappen van 4/5 mhz.

Uiteindelijk ben ik bij 200mhz gestopt, tussentijds een paar keer het voltage weer verhoogt om de hogere snelheden te compenseren.

Zo draai ik op dit moment op 11.5 x 200 @ 1.575 v stabiel op maximaal 45c (idle 37)
Dit bereik ik met een Thermalright AX-7 blok, icm een stille papst 80mm fan die op 1621 rpm zijn rondjes maakt.
Wat de temperaturen waren met het originele blok weet ik niet, want die heb ik nog nooit gebruikt.
(Heb toen alleen voor de garantie een boxed cpu gekocht )

Het maximale wat ik tot nu toe gedaan heb is 11.5 x 218 geweest, en daar had ik 1.80v voor nodig.
Fancontroller moest toen wel op max (3600rpm) en daarbij werd de cpu idle 47c en max kon oplopen tot 55c. Best nog wel netjes @ air vind ik.

Hij zal vast nog wel harder kunnen, maar ik vind het prima zo, en zodra ik merk dat ik bepaalde progs/games niet meer kan hebben gooi ik hem weer iets omhoog. ;)

In dit geval blijkt dus dat sommige cpu's op een hogere snelheid kunnen draaien als stock, met een lagere vcore, en lagere temperaturen als stock.

Je kunt dus geluk hebben.

Verwijderd

zijn dat diode temps? of socket temps?

• kless

kless

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 14:09:
Heb je bij MBM wel de file geupdate en je moederbord uit de lijst geselecteerd ? (die staat er zeker in!). want als je dan bij high/low gaat kijken (of bij dashboard, of bij die getalletjes die in je systemtray komen te staan) dan kun je zien waar die sensors voor staan.

Ik heb van m'n a7n8x deluxe 2.0 maar 3 temp sensors:
-CPU diode (ook in bios)
-CPU socket
-Case temp
mbm geeft na update alleen maar een socket temp (48 - idem aan cpu temp in bios) weer en een case temp(22)

cpu diode staat niet in de bios BIOS "(ASUS A7N8X-E Deluxe ACPI BIOS Rev 1013 )

aida 32 geeft ook alleen maar een cpu en mobo temp niks over een diode te lezen

• Banshee
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 14:21:
zijn dat diode temps? of socket temps?
Nu met dit warmere weer en hoge omgevingstemp (28.7c) is de core 44c en de socketdiode temp 36c.

De laatste beta van Everest Home Edition (voormalige AIDA32) is een van de weinigen die zowel socket als core temps kan laten zien.

edit:
@TS, hoe warm wordt je bord btw? die zie ik nml niet in je lijstje staan hierboven.

Zodra je synchroon 200 gaat draaien met je cpu/mem, wordt je chipset zwaarder belast en zal dus ook warmer worden. Helemaal als je de smaak te pakken krijgt, en gaat uitzoeken waar je max ligt. Aangezien veel socket A borden een passieve northbridge sink hebben ( waarbij ook heel vaak slecht met pasta gesmeerd wordt standaard), is het dus raadzaam daar even naar te kijken.

Haal, als je de temps gezien hebt en ze blijken te hoog te zijn, desnoods even je nb blok eraf, en check even hoe het met de pasta zit.
Was bij mij ook niet best geregeld, en een nieuw mooi gladgestreken laagje AS3/5 onder een NB blok doet wonderen. Scheelde hier iets van 6c ( ging van 33 naar 26/27c toe, met een goede airflow in mijn kast, maar met alle fans @ laag rpm. Als ik wil stofzuigen heb ik daar wel andere spullen voor. Hoor ik daar iemand Delta roepen? })

[ Voor 58% gewijzigd door Banshee op 02-07-2005 15:24 ]

Verwijderd

Ik heb ook een Barton 2500+ op normale snelheid 11x166 met AMD boxed koeler, mobo A7V333-X, GF2MX passief gekoeld, cpukoeler wordt heet@1,68Vcore, er zat één casefan in tijdens deze meting, en de case temp en temp van de kamer was ong 30C:

idle:
cpu diode:59 C
socket:67 C

stressed:
cpu diode: 62 C
socket: 72 C

inmiddels heb ik er een casefan-stofzuiger bijgezet, hij draait nu op 56C idle..
Heb 1 intake vooraan, en een out+voeding bovenin
Hij heeft niets te klagen volgens mij, of ik heb een probleem :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 17:33 ]

Verwijderd

vreemd dat je diode temp onder je socket temp ligt.. heb je je koeler wel met degelijke pasta bevestigd (liefst AS5, en een dun laagje alleen op de core) en uberhaupt er wel goed op zitten?

Als je kast het overgens toe laat zou ik de intake fan van voor verplaatsen naar achter als outtake fan (onder je voeding/naast je processor zit daar vaak al een rooster voor) zodat ie direct de warme lucht van je proc wegzuigt.
Als je kast dan verder niet overal gaten en kieren heeft wordt de lucht vanzelf door de openingen die er nog zijn naar binnen gezogen (bijv. opening vooraan) waardoor je airflow beter wordt.

Opzich zijn die temps niet rampzalig.. maar ze zijn wel hoger dan gemiddeld voor een barton.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 18:05 ]

Verwijderd

Er zat standaard een laagje tussen de koeler en het kleine CPU gedeelte, ik heb er verder geen pasta tussen gesmeerd, het stond niet aangegeven dat het nodig was. Heb de koeler bevestigd zoals op de plaatjes van AMD en hij wordt behoorlijk heet, er zit geen ongekoeld gedeelte ofzo, dan smelt een gedeelte van de processor weg toch :P Op de plek die je aangaf zit dus nu een fannetje extra, heb wat gaten gedicht, maar er zitten standaard veel gaten achterin :/ De temps zijn wel iets lager, stressed komt hij nu niet verder dan 61C en socket 67. Ik heb alleen de laatste tijd naar de temperaturen gekeken want er moet ipv de geforce2 een radeon 9700pro inkomen :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 19:22 ]

• kless

kless

Topicstarter
Wat is hier loos/hoe verbeter ik dit

190X11 draait als een zonnetje prime reuteld rustig 6 uurtjes achtereen + allerhande andere activiteiten

200X11 bevriest het systeem na 20/30 minuten fullload (prime95+gamen)

12volt lijn stijft van 12.8 naar 13.1 bij cpu belasten. rest is stabiel
Rest normaal corevoltage is 1.68 (altijd al)

cpu socet stijgt tot 55/56 gradens
mobo blijft gewoon 24

mn reepjes geil value op T2.5-3-3-6

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:39
Zakt je 5 volt niet in? Meestal gooien voedingen de 12 volt omhoog als de 5 volt inzakt. En pak even een multimeter om het na te meten. Een veel te hoge 12 volt lijn han schadelijk zijn. Uit ervaring weet ik dat een HD het net langer als een half jaar op 13,6 volt uithoudt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• kless

kless

Topicstarter
martijn_tje schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 19:09:
Zakt je 5 volt niet in? Meestal gooien voedingen de 12 volt omhoog als de 5 volt inzakt. En pak even een multimeter om het na te meten. Een veel te hoge 12 volt lijn han schadelijk zijn. Uit ervaring weet ik dat een HD het net langer als een half jaar op 13,6 volt uithoudt.
ok tijd om de elchapo voeding de deur uit te doen...

prime reuteld nu wel lekker op 1.675-> 1.70 uitgelezen met 200X11
cpu socket temp 56...

Pagina: 1