Computer start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 4.515 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik te kampen met een ernstig probleem. Als ik op de power-knop van de PC druk start de computer niet op. Totaal geen respons, geen draaiende fans, geen piepjes, geen lampjes, niets. Het lijkt wel alsof de computer niet 'merkt' dat ik hem opstart.

Gezien dit vreemde probleem op de meest ondenkbare manieren kan worden veroorzaakt zal ik even een stortvloed aan informatie geven: :)

PC specs:

Moederbord
- Asus P4C800 E-Deluxe
Processor
- Intel Pentium 4 3,2GHz Northwood
Geheugen
- Kingston HyperX PC2700 (2x512MB)
Videokaart
- Asus V9980 (FX5950 Ultra)
Geluidskaart
- Creative SB Audigy 2 ZS
Harde schijven
- Western Digital Raptor 74 GB 10.000 rpm
- Samsung Spinpoint (160 GB S-ATA)
- Samsung Spinpoint (160 GB S-ATA)
DVD Stations
- Pioneer DVD brander (black)
- Asus DVD speler (black)
- LG DVD speler (black)
Floppydrive
- Samsung 3,5 inch 1,44 MB (black)
Fancontroller
- Vantec Nexus 205
Toetsenbord
- Logitech Internet Navigator SE
Muis
- Logitech MX510 Blue
Beeldscherm
- Iiyama Visionmaster LS902UT 19'' CRT
Speakerset
- Creative GigaWorks S750 (7.1)
Waterkoeling
- Zalman Reserator 1
- Asetek GPU blok 12mm
CCFL
- 1x Sunbeam 30 cm CCFL
- 2x coolermaster 30cm CCFL
Voeding
- Coolermaster Realpower 450 Watt
Kastkoelers
- 2x 80mm Coolermaster Blue LED fans @7V
Behuizing
- Chieftec Dragon Blue (side window)
Fancard
- Vantec Spectrum Fancard

Aanvullende gegevens:
- PC dateert uit maart 2004, is dus 15 maanden oud.
- De PC heeft altijd, net als de andere randapparatuur, in een ongeaard stopcontact gezeten.
- Sinds dat de PC op willekeurige momentje artifacts begon te geven (ongeveer 4 dagen terug) heb ik besloten om de boel eens op een geaard stopcontact aan te sluiten (via verlengsnoer). De eerste keer geaard aansluiten gaf een behoorlijke vonk/flits bij het stopcontact.
- De waterkoeling heeft een tijdje vloeistof gelekt op de geluidskaart, redelijk dicht bij het PCI-slot. Door die lekkage kreeg ik soms op een willekeurig momenten problemen met het geluid (stottering, geluid valt weg) Nu heb ik een stuk van een plastic hoesje over de geluidskaart gelegd en zijn de problemen mbt het geluid en het lekken opgelost.
- Ik heb mijn PC 2 weken geleden eens onder handen genomen en toen heb ik alle kabels netjes achterlangs de kast weggewerkt.
- De PC kampt al ruim een maand met een afsluitprobleem (PC sluit pas na 2-5 minuten af)
- Het probleem mbt het niet opstarten van de PC is ontstaan nog voordat ik hem aan het geaarde stopcontact heb gezet.
- Het vreemde is dat de PC drie keer eerder deze week ook last had met opstarten. Ik drukte dan op de startknop, er gebeurt niets, ik loop weg, kom een kwartier later terug, staat ie doodleuk aan.

Ik wordt helemaal zenuwachtig van dit probleem, aangezien het een best dure PC is en ik dus nergens verhaal kan halen als hij op een dag in een onomkeerbaar coma zit. ;(

Het probleem is volgens mij niet aanwezig als ik de stekker in het stopcontact laat zitten, dus voorlopig haal ik de stekker er niet uit. :/ (normaal gesproken haal ik 's nachts de stroom eraf om hem de volgende dag weer in het stopcontact te prikken)

Wat heb ik al geprobeerd om het probleem op te lossen/verklaren?
- De PC proberen op te starten met een andere voeding. --> geen verschil, nog steeds geen respons bij opstarten.
- Zoveel mogelijk zaken losgekoppeld (geluidskaart, 2 van de 3 DVD spelers, 2 van de 3 HDD's, CCFL's losgekoppeld. --> geen verschil, pc start ook dan niet goed op
- Zoveel mogelijk randapparatuur en de netwerkkabel losgekoppeld. --> geen verschil.
- Switchen tussen geaard-ongeaard stopcontact. --> geen verschil.
- Gecontroleerd of de draadjes voor het opstarten van de PC wel goed op het moederbord zaten en goed aangedrukt. --> geen verschil.

Waar kan het probleem volgens mij zitten?
- Werkelijk waar geen idee, misschien dat de draadjes voor het opstarten een beetje rot zijn.

NB: Ik zie zojuist dat mijn pc is opgestart (20 minuten na startknop ingedrukt te hebben) 8)7
Allemaal leuk en aardig dus, maar mijn zorgen zijn dus nog lang niet voorbij.

Als de PC eenmaal 'wakker' is, dan draait ie verder rockstable en dan kun je ermee doen wat je wilt. Farcry, GTA SA, benchmarken, enz. Aan de voeding zal het dus niet liggen.

Misschien kunnen jullie licht in deze duistere zaak brengen, want ik durf nu eigenlijk niet meer mijn pc uit te zetten. :|

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 02-07-2005 11:37 ]

Goud is geen geld

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

• Is de powerknop nog wel goed ?
Probeer de PC eens op te starten door met iets anders contact te maken op de PWR_ON connector op het moederbord. (Bv. kort verbinden met een schroevendraaier)

• Is de PC wel goed opgebouwd ?
Dus alle afstandsbusjes gebruikt zodat het moederbord geen kortsluiting maakt. Is de PC van binnen wel in contact met de voeding. via de behuizing
De aarde in de gehele PC moet nl. ook goed zijn, dit kan anders problemen opleveren

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zet alle wake on lan / toetsenbord / muis / anders eens uit zodat je hem alleen aan kan zetten met de powerknop.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Heee, goede opmerking. Ik heb een paar dagen terug wake on LAN in de BIOS aangezet, deze zal ik gelijk uitschakelen. (toch vaag dat de PC daar moeilijk over doet)

En de PC heeft gewoon ruim een jaar probleemloos gewerkt. Ik heb het moederbord sinds de eerste keer inbouwen nooit eruit gehaald, dus de afstandsbusjes zijn wel oke.

-------------------------------------------------------------------------------------
edit: Het uitzetten van Wake-on-LAN lost het probleem niet op..

[ Voor 21% gewijzigd door frankknopers op 03-07-2005 09:32 ]

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Jammer dat niemand verder een suggestie heeft om dit probleem op te lossen. Blijkbaar is mijn topicstart te lang en wil niemand het doorlezen. :/

Goud is geen geld

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
Het is idd een lastig probleem, je zult je echt moeten afvragen of er niet toch een component op het moederbord brak is. Dit aangezien de voeding al getest is. Of het moest de powerknop zijn, maar die had je al getest?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 11:33
Frank_Knopers schreef op zondag 03 juli 2005 @ 09:31:
Jammer dat niemand verder een suggestie heeft om dit probleem op te lossen. Blijkbaar is mijn topicstart te lang en wil niemand het doorlezen. :/
en als het tekort is gaat men weer zeuren om meer info 8)7

anyway, het klinkt als een kapot moederbord. kan heel goed omdat je zei dat er water gelekt was

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Het water is gelekt van mijn videokaartblokje rechtstreeks naar beneden op de geluidskaart. Het lijkt me dan logisch dat het moederbord geen water heeft gehad.

En hoe kan ik de powerknop testen? Met een multimeter aan het draadje?

Goud is geen geld

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de voeding 100% goed is, ligt het 99% aan je moederbord. ;)

Maar haal voor de zekerheid eens alles uit de kast en leg alles op een tafel. Misschien werkt het alles wel goed buiten de kast? Werk wel anti-statisch, leg niet alles zomaar op een tafelkleed, maar leg er anti-ESD zakken onder.

[ Voor 21% gewijzigd door PD2JK op 03-07-2005 09:50 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd met een andere kast of door zoals al voorgesteld met een paperclip oid verbinding te maken tussen er pwr on dingies op je mobo?

Powerknopjes zijn soms niet heel stevig gebouwd.....

Beetje een non-oplossing, maar wat je ook kan doen is wake up on keystroke o.i.d. aanzetten een je pc starten door op je tobo een toets aan te slaan

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Haal alles uit de kast en test het absoluut minimum (moederbord/proc+HSF/geheugen/voeding/videokaart/toetsenbord/muis) op die manier.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

De hoeveelheid aan informatie die je hebt gegeven is meer dan voldoende (beter te veel dan te weinig).

Is het probleem met opstarten ontstaan nadat er (koel)vloeistof is gaan lekken (wel schoon/droog gemaakt)?

Is er soms met het 'achterlangs' brengen van de kabels, 1 van de draden open getrokken en tegen de massa / metalen frame aan komen liggen?

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 09:52:
De hoeveelheid aan informatie die je hebt gegeven is meer dan voldoende (beter te veel dan te weinig).

Is het probleem met opstarten ontstaan nadat er (koel)vloeistof is gaan lekken (wel schoon/droog gemaakt)?

Is er soms met het 'achterlangs' brengen van de kabels, 1 van de draden open getrokken en tegen de massa / metalen frame aan komen liggen?
Volgens mij is het probleem inderdaad ontstaan toen de waterkoeling begon te lekken. Vanaf het moment dat mijn geluidskaart kuren begon te geven kreeg ik ook die opstartproblemen.

En het loshalen van het moederbord uit de PC zie ik toch niet zo zitten. Mijn ouders willen liever dat ik zo weinig mogelijk aan de pc zit te trekken en dat kan ik goed begrijpen.

Ik denk zelf dat het een heel lullig klein probleem is. En misschien dat ik de kabels iets te ruig had weggedrukt achter de DVD drives / Harddisk bays dat ik misschien en kabeltje heb beschadigd of tegen het metalen frame heb gedrukt.

Toch wel apart dat het alleen bij het opsrten een probleem is, want zoals ik in de startpost zei: eenmaal opgestart is ie 24/7 uberstabiel.

---------------------------------------------------------
Edit: Mijn geluidskaart leek gisteren stervende. Gaf geen geluidssignaal door aan speakers. Misschien dat ik die er eens uit moet halen. :/

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 03-07-2005 10:09 ]

Goud is geen geld

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je geen warmteprobleem? Sommige mobo's willen niet opstarten als de temp. van de omgeving, mobo of CPU (laatste meest voor de hand liggend) te hoog is. Controleer je temperaturen eens, en voel je koelblok op je CPU.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
Frank_Knopers schreef op zondag 03 juli 2005 @ 10:05:
[...]

Volgens mij is het probleem inderdaad ontstaan toen de waterkoeling begon te lekken. Vanaf het moment dat mijn geluidskaart kuren begon te geven kreeg ik ook die opstartproblemen.

En het loshalen van het moederbord uit de PC zie ik toch niet zo zitten. Mijn ouders willen liever dat ik zo weinig mogelijk aan de pc zit te trekken en dat kan ik goed begrijpen.

Ik denk zelf dat het een heel lullig klein probleem is. En misschien dat ik de kabels iets te ruig had weggedrukt achter de DVD drives / Harddisk bays dat ik misschien en kabeltje heb beschadigd of tegen het metalen frame heb gedrukt.

Toch wel apart dat het alleen bij het opsrten een probleem is, want zoals ik in de startpost zei: eenmaal opgestart is ie 24/7 uberstabiel.

---------------------------------------------------------
Edit: Mijn geluidskaart leek gisteren stervende. Gaf geen geluidssignaal door aan speakers. Misschien dat ik die er eens uit moet halen. :/
dat lijkt me een goed idee. Spuit anders even wat contactspray in de PCI-sloten, contacten e.d. Werkt vaak verbazingwekkend goed. Ik had ook eens een sloot water gelekt op mijn TNT2 kaart (door slechte epoxy ;) ) en daarop verscheen ook corrosie na verloop van tijd met een wat trillerig beeld als gevolg, contactspray erop en klaar :)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Cool! Contactspray... Laten we dat eens proberen!

Ik heb inderdaad we wat troep rond de contactpuntjes zitten. De meeste contactpuntjes dienen slechts als aansluitpinnetjes voor kabels die ik toch niet aaansluit, maar ook zit er een beetje troep bij de contactpinnetjes van de condensatoren.

Dat ga ik eens proberen.

Notitie: zonder geluidskaart start de pc nog steeds niet op. (ik ga even ontbijten en dan kijken of de pc aan gesprongen is als ik terug ben. :) )

Goud is geen geld

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Frank_Knopers schreef op zondag 03 juli 2005 @ 10:44:
Cool! Contactspray... Laten we dat eens proberen!

Ik heb inderdaad we wat troep rond de contactpuntjes zitten. De meeste contactpuntjes dienen slechts als aansluitpinnetjes voor kabels die ik toch niet aaansluit, maar ook zit er een beetje troep bij de contactpinnetjes van de condensatoren.

Dat ga ik eens proberen.

Notitie: zonder geluidskaart start de pc nog steeds niet op. (ik ga even ontbijten en dan kijken of de pc aan gesprongen is als ik terug ben. :) )
Heb je nou al aan je koelblok gevoeld....?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
troep rond contactpinnetjes van de condensators ? dat klink niet goed , dat klinkt als slechte condensatoren.

maar als je systeem uberstabiel loopt als de handel eens is opgestart zou het mij verbazen dat die kapot zijn.

voor de rest zou k het niet weten

Out of the box? What box? There is no box.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
De temperaturen van mijn PC zijn in orde :)

CPU: 31
GPU: 37
Case: 30
Mobo: 30
HDD1: 32
RAID: 28

Ook voldoende airflow met 1 intake fan en 1 outtake in de voeding.

De voltages zijn ook okay volgens speedfan 4.22.

Vcore: 1,58
12V: 12,04
5V: 4,91
3,3V: 3,28

----------------------------------------------------------------
Edit: Straks even wat contactspray op de contactpuntjes sprayen. Dan even laten drogen en testen in een andere PC.

Als dat niet lukt: RMA proberen.
Als dat goed gaat: In mijn eigen PC terugplaatsen.

Edit2: Ik heb eens wat zitten drukken op het zwarte beschermlaagje van het PCB. Dat stond een beetje bol bij de contactpuntjes... Komt er opeens oranje vloeistof onder het PCB tevoorschijn. Dat heb ik dus eventjes grondig bij alle pinnentjes gedaan en toen met WC papier alles droog gemaakt.

En wat blijkt: Geluidskaart leeft weer!!! Ik heb hem letterlijk gereanimeerd :P Hij doet weer perfect al een hele middag.
---------------------------------------------------------------

Maar helaas is het opstartprobleem nog steeds aanwezig.. :(

[ Voor 86% gewijzigd door frankknopers op 03-07-2005 17:09 ]

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Okay, nadat het een tijdje weer aardig stabiel ging met mijn pc zijn de problemen weer terug. :( :'(

Vanmorgen wilde ik doordleuk de PC opstarten, doet ie het niet.

Ik dacht: Ik ga eerst wat anders doen en dan kom ik zo terug, misschien gaat ie dan aan, net zoals 3 weken terug. Maar nee hoor, hij laat het nog steeds afweten.. :/

Wat heb ik getest om het probleem op te lossen?
- Meerdere malen power knop indrukken (ook langer ingedrukt houden heb ik geprobeerd) -> geen resultaat
- Pin 4 en 6 van de ATX stekker doorverbonden. -> Voeding springt heel kort even aan en gaat meteen uit. Doet het dus nog wel.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/test-psu.jpg
- PWR ON draadje meerdere malen los gemaakt, aangedrukt, vastgemaakt, omgedraaid. -> geen resultaat
- PWR ON connector doorgemeten met de multimeter. -> Meter slaat uit dus de power knop doet het goed.
- De PWR pinnetjes op het moederbord proberen te verbinden dmv schroevendraaier en ijzerdaadje. -> PC start niet op.

Wat kan het probleem mogelijk zijn?
Misschien dat de banen op het moederbord brak zijn en moeilijk het 'startsignaal' kunnen doorgeven aan de ATX stekker?? :?

Edit: PC is zojuist opgestart na dik 2 uur te hebben zitten kloten aan het ding... Nu wordt het echt vaag :X . Ik krijg nog een hartaanval van die grappenmakende PC van me. :/

Goud is geen geld

Verwijderd

Ik had het exacte probleem als jouw, als je even de stekker erin zet zie je alle fans voor 0.6 sec's draaien en dan alles uit...power knop reageerd niet en een schroevendraaier helpt niet.

Had mijn mobo laten veranderen en alles was weer in orde ...

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:43

psy

Nou dit had ik laatst ook bij een van mijn pc's. Bleek na heeeeel lang zoeken te zijn veroorzaakt door een blikseminslag in de buurt. Die had dus de netwerkkaart naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, plus één poort van mijn switch waar die aan vasthing. Gelukkig was het een PCI NIC die ik dus kon vervangen. Daarna starte hij weer gewoon op.

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 25-07-2005 15:39 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Schade door bliksemslag lijkt me onwaarschijnlijk, want als het gaat onweren haal ik zowel de stroom als het internet eraf (UTP kabeltje uit router halen). Bij onweer is dus alle netwerkapparatuur en alle PC's offline.

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 25-07-2005 16:10 ]

Goud is geen geld

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:43

psy

Weer iets wat van de lijst kan :'(

Nog één vaag iets wat ik heb gehad: een brakke IDE kabel die de hele pc in de war stuurde.

Verder, het is wel veel werk, maar als ik jou was in de huidige situatie, zou ik het moederbord eruit halen en in een andere setup proberen (als dat kan...)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Okay.. ik ben weer iets meer te weten gekomen..

Het probleem m.b.t. het niet opstarten van de pc doet zich alleen voor als deze langer dan een bepaalde tijd, ongeveer 8 uur, heeft uit gestaan (PC uit, wel aan netstroom)!

Het doet mij denken aan een batterij die leeg loopt ofzo :? :X

Misschien is het mobo batterijtje brak? Ik heb echt geen flauw idee.. Die kutpc wil al dik 5 uur niet meer opstarten.. :(

Edit: Ik heb momenteel geen soortgelijk systeem om in te testen. Een brakke IDE kabel lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien het allemaal nieuw spul is en het altijd goed heeft gewerkt.. :/

Edit2: Vanavond toch de hele pc uit elkaar schroeven dan maar. :/
Echt het enige wat ik niet geprobeerd heb.

[ Voor 30% gewijzigd door frankknopers op 28-07-2005 16:24 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1