probleem met SATA Controller

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BumEyes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02-2016
Ik gebruik nu bijna een half jaar de Promise SATAII150 TX2Plus controller in combinatie met een harde schijf van Maxtor (200 GB, volgens mij een diamondmax 10). Nu kreeg ik gisteren plotseling terwijl ik gewoon aan het internetten was de volgende error:

[Service: UtMsgAgt]
Warning: Read event from driver failed

Als ik daar op Ok druk komt de foutmelding gewoon opnieuw. Ook loopt mijn computer volledig vast en moet ik opnieuw opstarten. Tijdens het opstarten loopt hij ook vrijwel altijd vast, als hij dat een keer niet doet duurt het opstarten verschrikkelijk lang (10-15 minuten) en loopt hij even later alsnog vast.

Ik weet niet precies of het aan de controller ligt of aan de harde schijf, maar als ik het SATA kabeltje los haal is het probleem er niet. Ik heb ook geprobeert om windows in veilige modus op te starten en toen liep hij vast bij het laden van DontGo.sys (Promise Removable Disk Control Driver).

Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door BumEyes op 02-07-2005 11:24 ]

BumEyes!!

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Killraven

B1-66ER

Heb je al eens met een tooltje de S.M.A.R.T. informatie bekeken? Daar vind je meer informatie over de status van je harde schijf. Als ik mijn pc boot dan zie ik in mijn splash-scherm de status van al mijn drives die SMART ondersteunen. Je hebt ook Windows tools om die informatie uit te lezen maar ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe ze heten maar moeilijk kan het niet zijn om ze te vinden. Ik heb er eentje voor je gevonden die geregistreerd moet worden maar je hebt een gratis evaluatieversie op de site:

http://www.ariolic.com/activesmart/

Succes! :7

Pointless

Verwijderd

Download eens van de Promise site de nieuwste BIOS, drivers en PDCM, & installeer die handel. Misschien lost dit je probleem op.

Ik heb namelijk twee weken geleden eenzelfde controller gekocht + een MaxLine III disk type 7L250S0. Leek stabiel & snel te werken, alleen bij het unzippen van een zip file met 17000 files (unzipped 1.2 GB) kreeg ik gegarandeerd een freeze. Dit probleem bleek alleen op te treden wanneer TCQ/NCQ enabled was (kun je instellen met PDCM - staat overigens default uit). Na het upgraden van bovengenoemde zaken loopt alles als een zonnetje.

FYI:
Promise BIOS: oud = 1.00.0.28, nieuw = 1.00.0.34
Promise Driver: oud = 1.0.0.25, nieuw = 1.0.0.31
PDCM: oud = 1.0.0.5, nieuw = 1.0.0.8
7L250S0: firmware = BANC1E00, heb ik niet gewijzigd.
OS = W2K Server SP4.