Female XLR en female 3-voudige tulp

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-01 09:22
Beste allen,

ik heb het internet en de search hier al afgezocht zonder resultaat. Ik zoek het volgende. Onlangs heb ik de volgende bekabelingen in mijn woning aangebracht in de muur:

- nieuwe electra (wel duidelijk waarvoor)
- UTP (voor netwerk en analoge telefonie)
- VGA (van pc naar lcd-tv)
- 3 voudige tulp (voor DVD, video, audio etc naar LCD-tv)
- Speaker kabel op diverse plekken)

De diverse kabels monden momenteel uit in standaard wandcontactdozen (inbouw) waar ook de electra 220v in in gecombineerd is. Tot zover prima, voor de electra en UTP heb je mooie standaard plaatjes waar de stekkertjes inkunnen. Nu komt het....ik zoek female XLR stekkers, female VGA-stekkers en female 3-voudige tulp (rood/wit/geel) die ik kan verwerken in een standaard wandcontactdoos, zodat het geheel op een nette manier afgewerkt kan worden zonder dat de kabels rechtstreeks uit de open wandcontactdoos komen vallen zoals nu het geval is. Het laatste is dus echt geen gezicht en de kans op kabelbreuk is natuurlijk een stuk groter. Voor alle duidelijkheid...het gaat om standaard wandcontactdozen waar de female connectors in moeten kunnen.

Bij voorbaat dank voor alle hulp en reacties.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

Ik weet zeker dat die dingen bij de gemiddelde electronica zaak te koop zijn.
en anders hebben ze het wel hier.
http://www.conrad.nl
zoek op sub d, xlr en op cinch

veel plezier

But then again, I could be wrong..

• Roy Batty
Pinky bedankt voor je reactie; ik heb nog maar eens gespeurd bij Conrad; ik heb in verleden al bij hun besteld en prima ervaringen. Ik kom echter niet verder dan het volgende product:

CYNCH AANSLUITPLAAT 3-POLIG
Bestnr.: 736910 - 8B

Deze is niet in een standaard wandcontactdoos te verwerken; althans niet zonder zaag, kit en soldeerwerk.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-02 15:36
misschien kun je een blindplaat voor inbouw gebruiken en daar de gaten inboren, dat zou wel moeten lukken toch??

en anders een electra centraal doos kopen en op de muur schroeven met daarin de aansluitingen ingebouwd.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Roy Batty
shure-fan schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 15:06:
misschien kun je een blindplaat voor inbouw gebruiken en daar de gaten inboren, dat zou wel moeten lukken toch??

en anders een electra centraal doos kopen en op de muur schroeven met daarin de aansluitingen ingebouwd.
Ja zo`n blindplaat zet ik er in als er echt geen andere mogelijkheid is; ik vind het niet de mooiste oplossing. De electra centraal doos met ingebouwde aansluitingen die je voorstelt ken ik niet; is dit opbouw?

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:24
Waarvoor wil je die XLR gebruiken? Voor je speakers? Kun je er dan niet beter speak-on van maken, heb je meer aansluitmogelijkheden en is het meteen wat duidelijker dat het om een versterkt signaal gaat.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Roy Batty
nescafe schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:59:
Waarvoor wil je die XLR gebruiken? Voor je speakers? Kun je er dan niet beter speak-on van maken, heb je meer aansluitmogelijkheden en is het meteen wat duidelijker dat het om een versterkt signaal gaat.
Nescafe, dat is een sterke opmerking; je hebt 100% gelijk. XLR is inderdaad bedoelt voor speakers. Ik heb rood/zwarte speakerkabel door mijn huis laten trekken en XLR is het enige klik-systeem dat ik ken. Speak On ken ik niet; als dit beter is, zal ik hier zeker gebruik van maken, dus ;) bedankt voor de input, ik ga het meteen opzoeken. Wel kom ik dan weer terug bij de kern van mijn probleem; hoe krijg ik dit netjes als plug-in systeem verwerkt in een standaard inbouw wandcontactdoos?

Verwijderd

Speak-on wordt heel veel gebruikt voor bijvoorbeeld podium monitors etc. Alleen denk ik dat je van speak-on niet veel makkelijker een wandcontactdoos kunt maken.

Maargoed, dit heeft weinig te maken met NT, eerder iets voor Audio, Video & HiFi Forum.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 13:47 ]

Verwijderd

Speakon (zonder spatie of koppeltekens 8)) zijn inderdaad goede stekkers voor speakers aan te sluiten. Voordeel is dat de contactoppervlakken groter zijn als XLR wat in theorie een betere signaaloverdracht levert.

Zoals altijd met professionele aansluitingen zijn alle mogelijke aansluitingsmogelijkheden. Je kan het perfect in een contactdoos zo een stekker plaatsen. Bijkomend voordeel is dat het een ander soort stekker is. Jij (of de kuisvrouw 8)7 ) kan dus niet per ongeluk een stekker verkeerd aansluiten

Afbeeldingslocatie: http://www.arx.com.au/gifs/speakon-ext.gif

• Roy Batty
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 13:45:
Speak-on wordt heel veel gebruikt voor bijvoorbeeld podium monitors etc. Alleen denk ik dat je van speak-on niet veel makkelijker een wandcontactdoos kunt maken.

Maargoed, dit heeft weinig te maken met NT, eerder iets voor Audio, Video & HiFi Forum.
JSS heeft natuurlijk gelijk; verkeerde forum, helemaal mijn fout, niet opgelet. Daarnaast moet ik ook nog eens met het :o schaamrood op de kaken bekennen dat ik xlr en speakon door elkaar heb gehaald; ik bedoelde speakon, maar dacht dat XLR de naam van deze stekker was (met dank aan Nescafe). Ok, beter mijn huiswerk doen in het vervolg. Mijn probleem blijft natuurlijk....er moeten toch meer mensen zijn die de kabels netjes weg willen werken in de muur zonder dat de losse draden uit de muur bungelen. De types die ik zo wil verwerken zijn dus: female speakon, tulp en VGA. Ik bedoel....voor coax is dit algemeen geaccepteerd, waarom dan niet voor andere types aansluitingen. Iemand ervaring hiermee?

• Roy Batty
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 14:02:
Speakon (zonder spatie of koppeltekens 8)) zijn inderdaad goede stekkers voor speakers aan te sluiten. Voordeel is dat de contactoppervlakken groter zijn als XLR wat in theorie een betere signaaloverdracht levert.

Zoals altijd met professionele aansluitingen zijn alle mogelijke aansluitingsmogelijkheden. Je kan het perfect in een contactdoos zo een stekker plaatsen. Bijkomend voordeel is dat het een ander soort stekker is. Jij (of de kuisvrouw 8)7 ) kan dus niet per ongeluk een stekker verkeerd aansluiten

[afbeelding]
Dit is inderdaad de female-stekker die ik zoek, hoe zou je deze in een wandcontactdoos verwerken, heb je daar standaard beugeltjes en plaatjes voor? Of wordt het zagen, boren, solderen en kitten?

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Voor speakon en XLR zijn wel female chassisdelen te verkrijgen. Je boort een rond gat in een blindplaat, chassisdeel erin, vastschroeven en klaar. Dekt prima af en ziet er netjes uit. Zijn onderandere wel te koop bij www.new-line.nl. succes!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
www.new-line.nl
Merkenlijst, zoeken bij Neutrik. Daar heb je ze :)
Overigens kun je daar ook pin aanduidingen vinden (techtalk) en verschillende onderdeeltjes zoals hierboven genoemd :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-02 15:36
afhankelijk waar je de aansluitingen wilt plaatsen, zou je dan het beste kunnen zoeken naar 4polige speakon aansluitingen, die centraaldoos waar ik het over had, is een lasdoos die je bij elke bouwzaak kan krijgen, en die zul je dus OP de muur moeten schroeven, en dan met chassis aansluit materialen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 13:48
die speakon connectoren zitten als chassisdeel in een rechthoekig of vierkante plaat. Tulpaansluitingen kun je ook in die variant krijgen, dan heb je daar in ieder geval 1 geheel van.

Afbeeldingslocatie: http://www.neutrik.nl/images/ock/sublevel/thumbs/3_204_1386454248.pngAfbeeldingslocatie: http://www.neutrik.nl/images/ock/sublevel/thumbs/3_204_54361.png

Kijk verder eens op http://www.elektroshop.nl/

[ Voor 41% gewijzigd door Pino op 13-07-2005 18:26 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Bij de TU kan je XLR op inbouwplaat kant en klaar krijgen. Speakon wordt wat lastiger denk ik.

• Roy Batty
Ok...hier even een update naar aanleiding van jullie reacties en flink wat speurwerk:

- Speakon, Cinch en VGA lijkt niet verkrijgbaar voor een standaard wandcontactdoos. Ik blijf het vreemd vinden aangezien Cinch en VGA toch essentiele aansluittypes zijn voor home cinema en ik daarnaast niet de enige ben die zijn kabeltjes netjes in de muur weggewerkt wil zien.

- XLR is inderdaad beschikbaar in dit formaat o.a. bij Busch Jaeger. Er is echter nog een alternatief, ook weer verkrijgbaar van het merk Busch Jaeger:

http://www.elektroland24....730615.html?categoryId=17

Bijbehorende kapjes ook hier te verkrijgen. Dit systeem wordt het dus, je kunt de schakelaars vergelijken met de rood zwarte schakelaars achter op je versterker. Onderdelen zijn inmiddels besteld. Netjes afgewerkt systeem voor speakeraansluitingen overal in je ruimtes.

Vwb Cinch en VGA......de kabels zijn inmiddels door de muren getrokken. De chassisdeeltjes worden uitgeboord in een blindplaat en vastgezet door wat soldeerwerk in de contactdoos. Ik blijf het prutswerk vinden, maar het lijkt de enige manier.

Zodra de boel er in zit, zal ik wat afbeeldingen toevoegen ter lering ende vermaak. Ik zal dan tevens aangeven er ook zuiver beeld en geluid uitkomt.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 14:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Over wat voor afstanden denk je nog het VGA signaal een beetje knap te kunnen vervoeren? Wat voor kabel gebruik je daarvoor? (Merk, DVI of analoog?)

• Roy Batty
superduper schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:50:
Over wat voor afstanden denk je nog het VGA signaal een beetje knap te kunnen vervoeren? Wat voor kabel gebruik je daarvoor? (Merk, DVI of analoog?)
Ik schat de lengte van de kabel een meter of 5; heb je slechte ervaringen hiermee? Het merk kabel weet ik zo niet, zal straks even kijken, hij bungelt nog uit de muur. Alles is aangelegd door een installatiebedrijf en ik heb gevraagd om VGA-kabel omdat de meeste LCD-tv`s een VGA-aansluiting hebben en nog geen DVI. In principe is alle kabel te vervangen omdat ze door een eigen buis in de muur lopen.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

-d-

Ik heb 5 meter VGA kabel (3m + 2 meter verleng) van Belkin op m'n LCD tv en ziet er prima uit :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 14:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

5m moet inderdaad nog wel te doen zijn met een goeie kabel. Heb er verder geen ervaringen mee, maar heb wel eens met het idee gespeeld.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 14:44
Ik zou inderdaad gaan kijken naar Neutrik connectoren. Zie een foto van mijn aansluitingen in mijn DJ Meubel:

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/aansluitingen.jpg
Pagina: 1