Toon posts:

ASUS A8V Deluxe bord met twee bloedhete Maxtor SATA drives

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een nieuw systeem met daarin een Asus A8V Deluxe moederbord aangeschaft. Daarop aangesloten twee Maxtor DiamondMax Plus 9 160gb SATA drives (RAID 0).

Na amper twee maanden werd de tweede HD niet herkend, althans ik kon hem wel zien in de Windows verkenner maar er werd geen HD grootte aangegeven en hij was niet te benaderen.

Nu ben ik een leek, dus terug naar de shop ermee. Bij het openen bleken beide HD's bloedheet te zijn. En dat terwijl ze ongeveer een uur niet aangestaan hadden en daarvoor ong 5 uur aangestaan hadden.

Na heel veel geklooi besloten de heren techneuten dat het aan de schijven lag. Ze kwamen er niet uit en er werd me aangeraden twee "gewone schijven" te nemen. Dit met name omdat ik het vertrouwen in dat hele RAID verloren had. Omdat ik de Maxtor schijven niet terug wilde geven (er staat (of beter, stond denk ik nu) dermate vertrouwelijke informatie op dat ik ze niet uit handen wil en kan geven) heb ik dus twee nieuwe schijven moeten kopen.

Nu is dat laatste me een zorg, maar waar het mij eig om gaat is dat ik dit hele verhaal tamelijk vreemd vind. TWEE!! schijven die allebei tegelijk zo heet worden dat je je hand er aan verbrandt??

Ik heb geprobeerd info te vinden over onboard RAID controllers en de betrouwbaarheid daarvan, maar heb niets kunnen vinden. Maar zoals gezegd, ik ben een leek.

Iemand enig idee??

Ict

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:23

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Heb je maby overgeklokt en heb je de pci ook overgeklokt ( daar houden hdd niet zo van )

en heb je wel ruimte tussen de 2 schrijven in je kast ?

en heb je wel airflow in je kast ?

Ps mijn maxtor's ( 2x 120 gig sata in raid 0) die worden rond de 40 graden ..... dus als ik ze aanraak zijn ze ook tamelijk WARM ( nog niet heet )

Spec's A8v deluxe , met 1 case fan , passieve vga cooler duss logies dat mijn schrijven ook een beetje warmer worden

verder zou ik het niet weten

Vake bei te bange

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De hitte van de schijven heeft niets te maken met RAID of SATA. Dat lijk je een beetje te suggeren in je startpost.

Kijk zoals aangegeven eerst een beetje naar de airflow en hang de schijven desnoods in een 5 1/4" bay in een speciale hdd koeler.

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hier net hetzelfde probleem: ook een Maxtor S-ATA van 160 GB die veel te warm wordt. Terwijl mijn 4 andere schijfjes rond de 35° gaan, gaat deze Maxtor naar de 55° toe, soms nog hoger. Airflow en plaatsing van de schijf zijn geen probleem, want ook na het verplaatsen van de schijf blijft de temperatuur zo hoog.

Zijn er nog andere mensen met dit probleem?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 00:27:

Na amper twee maanden werd de tweede HD niet herkend, althans ik kon hem wel zien in de Windows verkenner maar er werd geen HD grootte aangegeven en hij was niet te benaderen.

Ict
Mag ik vragen wat voor RAID config je nou hebt, RAID 0 is namelijk een striped array, dat betekent dus in het kort: Gaat je ene harde schijf naar de hemel, dan is het absoluut onmogelijk om in Windows te komen, op wat voor manier dan ook.. Het feit dat jij geen 2e harde schijf ziet is waarschijnlijk juist omdat je hem in RAID 0 hebt staan en dat windows er dan maar eentje ziet is juist de hele grap aan raid 0 >:)

Ontopic: airflow maken in je kast, fannetje voor (zuigen aan de voorkant), fannetje achter (idem)...

Verwijderd

Topicstarter
De twee HD's waren in drie partities verdeeld, waarbij in mijn lekenoog C: en D: op de eerste schijf stonden en E: op de derde schijf. Excuses voor die misinformatie.

Net zoals BUMEYE in zijn post over SATA problemen begon de hele ellende met een systeem wat steeds trager werd. Opstarten duurde uiteindelijk 10-15 minuten en daarna was er eig niet meer mee te werken. In de shop bleek dat het opstarten zo lang duurde omdat er problemen waren met het wegschrijven van het swapfile naar DF0 (als ik het goed onthouden heb). Er stonden honderden foutmeldingen in het log.
Ik kon in verkenner wel C: en D: zien met inhoud, maar alhoewel E: wel aanwezig was stond er geen schijfgrootte bij en de partitie was ook niet meer te benaderen.
Het is me overigens wel gelukt alle data die ik nodig had van C: en D: af te halen. Gezien het verhaal dat als er eentje niet werkt je dan alles kwijt bent in RAID 0 had dat toch eig ook niet moeten kunnen?

Ik heb in de BIOS naar overklokken gekeken, dat staat op AUTO.

De boel leek me goed gekoeld, maar de schijven zelf hadden geen fan. En nee, ze zaten niet tegen elkaar aan geplaatst.

Eig heb ik geen super modern systeem nodig, ik heb iets nodig wat stabiel is en werkt en me niet dit soort verrassingen oplevert. In dat opzicht heb ik me laten verlekkeren door de enthousiaste knul in de shop. Weer wat geleerd ;)
Omdat ik alle vertrouwen in RAID verloren heb, zijn er nu twee gewone Maxtor ATA schijven in gezet en dat werkt perfect (wel met extra fan er nu op). De twee SATA schijven heb ik nog wel, maar die liggen in mijn bureau. (wat ik eig wel een beetje zonde vind).

Ict

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 12:53 ]

Verwijderd

als het je om stabiliteit gaat dan hang je toch gewoon 2 schijven in raid 1 (mirrroring). Als er dan 1tje overlijdt dan staat alles ook nog op de 2e (en dan hang je er gewoon weer een nieuwe bij zodat je weer safe bent als het weer gebeurd).

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 00:27:
Nu is dat laatste me een zorg, maar waar het mij eig om gaat is dat ik dit hele verhaal tamelijk vreemd vind. TWEE!! schijven die allebei tegelijk zo heet worden dat je je hand er aan verbrandt??

Ik heb geprobeerd info te vinden over onboard RAID controllers en de betrouwbaarheid daarvan, maar heb niets kunnen vinden. Maar zoals gezegd, ik ben een leek.
Je hoeft helemaal niet in de richting van RAID of het moederbord te zoeken. Dit is gewoon een klassiek voorbeeld van inadequate koeling. Bij een RAID-opstelling kan dit effect verergerd worden omdat er vaak meerdere harddisks dicht bij elkaar staan.

Ik heb enige tijd geleden een RAID 5 systeem gehad waarbij 4 schijven naast elkaar gemonteerd zaten zonder enige vorm van koeling. Na enkele uren draaien was dit geheel niet meer aan te raken. Zelfs de drive cage stond bloedheet. Ik hoef je niet duidelijk te maken dat dit ook een weinig positieve invloed op de werking van de schijven had. Regelmatig uitvallers...

Helaas duurde het enige tijd eer ik dit warmteprobleem opmerkte omdat ik de kapotte harddisks meestal vervangde nadat het systeem een paar dagen had af gestaan (als een harddisk uitviel schakelde ik het systeem voor de zekerheid maar uit en wachtte tot ik een nieuwe disk had).

Na wat verbrande vingers heb ik de hele zooi dan maar in een iets ruimere kast gezet waarbij er een grotere ruimte tussen elke schijf kon zijn en er tevens een fan een zeer zacht briesje over de schijven blaasde. Resultaat: geen uitvallers meer en schijven die hoogstens lauw aanvoelen.

Trouwens, je hebt je vertrouwen in RAID verloren? Hoezo? Je hebt niets eens RAID gebruikt? RAID 0 is GEEN RAID niveau ondanks wat de naam impliceert. Waar RAID voor een hogere data-integriteit zorgt is RAID 0 net het omgekeerde. Je hebt meer kans op falen en dataverlies!

Verwijderd

Volgens mij is die RAID set van je op zich vrij gezond, maar moet je de boel gewoon beter koelen, is niks supermoderns aan, behalve dan dat het vroeger niet nodig was natuurlijk, maar het is volkomen normaal om met fannetjes van 5 euro je systeem wat koeler te houden. Is gewoon slimmer omdat problemen als die van jou gewoon minder snel voorkomen als je systeem niet zo ontzettend heet wordt. Daarbij wil ik nog zeggen dat RAID en SATA iets is wat compleet los van elkaar gezien kan worden, je suggereert namelijk dat je het gehad hebt met RAID en dat je daarom 2 IDE schijven hebt gekocht... 8)7
Samenvattend:
- Je HOEFT geen RAID set te bouwen als je SATA schijven aansluit...
- je hebt je IDE schijven voor jan-met-de-kort-achternaam gekocht |:(

en nog iets anders: je kunt in een RAID0 set dus niet spreken van: "de ene partitie op de ene schijf en de andere 2 partities op de ander schijf", immers staat de helft van die partities altijd juist NIET op die ene schijf maar op die andere, you snap?

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle input. Ik had al gewaarschuwd, ik was - en ben nog steeds - een leek.

Ict
Pagina: 1