Toon posts:

DVD-speler als 2e IDE app niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asrock K7s8x 3.0 mobo, met de laatste bios, versie 2.20. Ik heb het als vervangend moederbord geplaatst, zonder nieuwe windows install, maar met de truc van het instellen van de standaard IDE-driver in Windows, zodat ik het blauwe scherm niet zou zien.

Nu is het volgende aan de hand: Zowel de POST als Windows zien mijn LiteOn dvd-speler type xd-hd166s niet meer. Geen idee wat er hier aan de hand is. De speler is nog voor het verwisselen van mobo geupdate met de nieuwste firmware, meer uit gewoonte dan noodzaak overigens.

De opstelling is als volgt:

Primaire IDE master: HD
Primaire IDE slave: HD

Sec. IDE: Master: DVD-brander
Sec. IDE: Slave: DVD-speler.

Deze opstelling heeft altijd gewerkt, dus ging ik er vanuit dat het ook zou werken op mijn nieuwe mobo. Helaas pindakaas.

Als ik opstart zie ik de dvd-speler niet in de POST, en Windows start niet door. Ik weet dat de speler zelf niet stuk is, hij doet het namelijk prima in een andere pc. Haal ik hem weer los, dan start alles prima op.

Wat heb ik geprobeerd? Alle mogelijke instellingen en variaties met Master/Slave settings, Cable Select e.d, driver update van de IDE controller in Windows, met de driver van SiS. Ik zie iets over het hoofd geloof ik, maar ik weet zo gauw niet wat. Verder snap ik niet helemaal hoe de driver in Windows invloed heeft op het POST-screen, omdat de weergave van de gevonden IDE-apparaten in het POST-screen ook is veranderd sinds de nieuwe driver.

Het rare is dat als ik opstart met alleen de twee HD's als master en slave op IDE 1, en de dvd-speler op IDE 2 als master, POST niets ziet en Windows wel. Ik ben hier de draad kwijt!

Sys:

Win XP Pro SP2
Asrock K7S8X
NEC 3500 DVD brander
LiteOn xj-hd166s
2x IBM HD 40 Gb

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 00:13 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
aangezien het moederbord het enige is dat veranderd is (wat invloed heeft op de post, windows is vers 2) zal het toch aan het moederbord liggen. Misschien kun je de IDE instellingen in het bios nog wat tweaken?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 00:12:
Wat heb ik geprobeerd? Alle mogelijke instellingen en variaties met Master/Slave settings, Cable Select e.d
Alleen jumpertjes verzet?

Probeer dan ook eens om je dvd-speler alleen op een kanaal te hangen, desnoods ook even op je primaire IDE kanaal. Ook andere kabel geprobeerd?

edit:
Damn ik lees even verkeerd. Je had hem iig al alleen aan het kanaal gehangen. Wat als je dat combineert met de jumperinstelling op CS?
En windows boot dan wel en ziet de drive ook :? Werkt hij ook gewoon verder dan?

En IDE drivers hoef je je in dit stadium iig nog niet druk over te maken. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 02-07-2005 00:23 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+