Toon posts:

Overklokken op een Laptop.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de trotse bezitter van een sony vaio met een 1.73 ghz pentium m.
Er zit natuurlijk geen airflow in zo een kast en nauwelijks ventilatie maar kan ik proberen te gaan overklokken?
En het is heel schandelijk maar ik heb alleen op 2000pro echt veel overgeloked en ik heb dan ook nog niet echt gekeken maar hoe kom ik inde bios op wat moet ik drukken en wanneer bij het opstappen???

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0 :z :Z ;(

[ Voor 84% gewijzigd door HyperioN op 01-07-2005 22:00 ]

Verwijderd

Kun je proberen uit te leggen waarom je hebt gekozen voor een Pentium M?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
Laptop en overklokken, nee laten we dat maar niet doen. Afgezien van het feit dat je in de bios van je sony geen mogelijkheden heb, en dat er waarschijnlijk geen chipjes zijn waarmee je softwarematige kan praten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Ik geef je weinig kans dat je in je bios settings vind om je processor over te klokken. In mijn Vaio iig niet. En waarom zou je eigenlijk willen overclocken met die laptop? Die Pentium-M is van zichzelf al heel snel.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Icey schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:02:
Laptop en overklokken, nee laten we dat maar niet doen. Afgezien van het feit dat je in de bios van je sony geen mogelijkheden heb, en dat er waarschijnlijk geen chipjes zijn waarmee je softwarematige kan praten.
dat 'chipje' is je cockgenerator, die zit in elke pc/flappie.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Laptop niet bedoeld om te OCen mar ik vroeg het me af je weet maar nooit......

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
sapphire schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:13:
[...]

Jup, en soms kan je softwarematige dat chipje aanspreken, maar meestal niet :).

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 20:16
Pentium M kan je in ieder geval wel 'onder klokken'. Misschien dus ook wel boven een ergens vastgelegde 1,7GHz...

Verwijderd

Er zijn laptops die zichzelf 10% over kunnen klokken (ooit gelezen) Ik geloof die can computerland Alpha2500 of zoiets? maar iig lijkt me het niet goed voor je beestje ;) dus doe maar niet :>

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Pentium M's kon je toch met dipswitches op 2.13 ghz laten draaien? Iniedergeval was dat in een dell laptop. Ik ben er niet zeker over en heb deze info van tha_bulldog :) :P

Verwijderd

Je zou kunnen proberen om de ic (pll) chip uit te lezen en te editen (moet je wel je laptop voor open schroeven om te zien welke chip je hebt, en dan nog eens geluk hebben dat het net de goede ic chip is).

http://www.tweakzone.nl/tweaks/394

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Mobile proc is idd goed over te klokken, maar bij een laptop moet je 10x zo goed op de temperatuur letten! Zo'n klein kastje heeft natuurlijk meestal minder airflow...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
sapphire schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:13:
[...]

Heej cool, waar haal je die ? ;)

Verwijderd

Ik heb een Acer Aspire 2010 met Pentium M 1,5 GHz overgeclockt naar 1,7GHz. Hij kon nog hoger, maar verder niet geprobeerd. Dus het is wel degelijk mogelijk. Qua warmte niet echt een probleem. Meestal wordt er voor een laptop één model gemaakt en worden daar dan verschillende versies processors in geplaatst. Dus meestal kan het wel hoger.

Het enige probleem om over te clocken is je clock generator te vinden. Dit kan een beetje gokken zijn, maar op basis van de chipset kan je er wel geraken (check tweakers nieuws voor Pentium M overclock - tijdje geleden al)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:00:
Kun je proberen uit te leggen waarom je hebt gekozen voor een Pentium M?
^^ Met stom. Lijkt me dat je een Pentium M hebt gekozen omdat deze lekker energiezuinig zijn zodat je een lange accu werktijd hebt? Dan zie ik het nut van overclocken niet echt eigenlijk, underclocken lijkt me veel nuttiger...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Banshee79 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 00:22:
[...]Heej cool, waar haal je die ? ;)
Scherp! _/-\o_
Even ontopic: misschien kun je wat bereiken met CPUFSB

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

XanderH schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 00:27:
[...]

^^ Met stom. Lijkt me dat je een Pentium M hebt gekozen omdat deze lekker energiezuinig zijn zodat je een lange accu werktijd hebt? Dan zie ik het nut van overclocken niet echt eigenlijk, underclocken lijkt me veel nuttiger...
Alsof dat ik zit te overklokken op batterijmodus 7(8)7. Neen, ik doe het wel eens als ik een spelletje speel.
Wanneer ik op batterij werk, schakelt mijn laptop via Acer EPM automatisch over naar 600Mhz modus. Dan doe ik plus minus 4-5 uur op m'n batterij.
Wie interesse heeft in Pentium M overclock program, give a scream ;)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Rmg

[...]

kom je wat 'te kort' dan ? :Y)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ghehe :7 er zijn er nog meer wakker zie ik :P

[ Voor 63% gewijzigd door Banshee op 02-07-2005 01:41 ]

Verwijderd

Ik heb echt geen idee of het kan met die Sony dingen. Ik denk trouwens niet dat de onderdelen van je flaptop zo blij zin met dit soort experimenten, het is niet voor niets dat je nog nooit 1 fabrikant hebt horen pronken met het feit dat hun laptop zo goed overklokbaar is...Het is gewoon niet erg handig om te doen, je HDD houdt niet van warmte, je geheugen ook niet en je proc al helemaaaal niet. Maar goed, dat had je zelf ook al bedacht ;)

Ik heb eens gelezen dat het progje Coolbits gebruikt kan worden om je GPU over te klokken, verder dan dat kan ik je helaas niet helpen.

Verwijderd

[...]

B)
Pagina: 1