Geheugen slecht, in andere pc goed ?

Pagina: 1
Acties:

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 13:15
Goededag tweakers,

ik had net een heel verhaal getypt wat ik kwijtraakte toen een andere link in dit venster opende :(

Maargoed: verkorte uitvoering:

Workstation 1:

AMD Athlon 64 3000+
MSI NEO (FIS2R K8T800 denk ik > foto hiero)
SB Audigy 2 ZS
Realtek nicjuh (Onboard uit ivm IRQ confl.)
Sapphire Radeon X800 Pro 256MB
Corsair TWINX 1024MB ((PC-3200) DDR400 (2-2-2-5)

Workstation 2:

AMD Athlon 2400+
Asus A7V8X-X
SB Live 5.1
Sapphire Radeon 9600XT 128MB
Reepje 512MB en Reepje 256MB (DDR266) (Kan zo ff het merk niet zien, mocht dat belangrijk blijken kijk ik ff.)

Ik had/heb last van een hoop uiteenlopende BSOD's, heb die opgezocht en ben tot conclusie gekomen, dat mijn geheugen niet goed is.
Reden: Ik draaide MemTest (van hcidesign.com), en die pikte een 3 tal errors op, voordat deze aangekomen was bij het 50% scannen van het "unused RAM".
Ik wilde wel zeker weten dat wanneer ik terugga naar de winkel waar ik 3 maanden geleden het geheugen gekocht heb, dat het ook echt aan het geheugen ligt.
Dus ik dat geheugen in mijn oude pc (workstation 2) geduwd, die nu nog steeds MemTest aan het draaien is ZONDER errors! En het geheugen van workstation 2 loopt nu op 1 ook errorloos.

[Edit]
Het geheugen zou compatible moeten zijn met het moederbord. Zie deze afbeelding.

Iemand een idee ?

[ Voor 9% gewijzigd door sjhgvr op 01-07-2005 21:22 . Reden: wat kleine verbeteringen ]

oisd.nl

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33

Thandor

SilverStreak

Heb je de BIOS instellingen goed gezet ?
Misschien dat de MSI Neo standaard een lagere vDIMM heeft dan de ASUS A7V8X-X. Het kan nl. best zijn dat die Corsair TWINX 1024MB nét iets meer vDIMM moet hebben dan standaard.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 13:15
DDR Voltage stond op AUTO (waarschijnlijk 2,5) , deze heb ik nu verhoogd naar 2,7.
En tot nu toe geen errors meer..
Het begint erop te lijken dat de maanden die ik me kapot heb zitten ergeren, te wijten zijn aan een te lage vDIMM (waar ik overigens ff google voor nodig had: http://www.google.com/search?q=define%3AVDimm).
Thnx @ Thandor ;) (Vreemd dat ik dit zelf niet heb kunnen vinden. Waarschijnlijk mede omdat ik dit ook een beetje zie als overclocken, wat ik liever niet doe, omdat ik daar eens een dode GF4 TI 4400 aan over heb gehouden.)

oisd.nl

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33

Thandor

SilverStreak

Volgens mij staat het ook in de specificaties van het geheugen (de minimale vDIMM die nodig is).
Mijn Kingston ValueRAM PC3200 heeft officieel 2,6V nodig dacht ik. Misschien heeft jouw geheugen net iets meer nodig vanwege de lage latency's.

En als de fabrikant het opgeeft kunnen ze er ook prima op draaien. Mijn DIMM's draaien nu op 2,77V vanwege de ~20MHz overclock :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moraal van dit verhaal:

Vertrouw als je problemen hebt nooit op 'AUTO' :z
dat gaat alleen goed als 1) juiste info in de SPD staat 2) SPD info juist door BIOS wordt uitgelezen en 3) BIOS SPD info ook nog eens juist interpreteert

Oslik blyat! Oslik!