Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Elektromagnetisch veld

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
van een subwoofer komt een elektromagnetisch veld af, hoe kan ik dit afschermen zodat mijn beeldscherm/hdd/mobo er geen last van hebben.

kan dit werken met
Aluminium Folie?
MDF?

of zijn er andere alternatieven

ja ik ben ook al aan het zoeken geweest.. hier noemt iedereen de kooi van faraday of hoe je dat ook schrijft.
en men noemt koperen platen.
maar aangezien ik niet maar zo een koperen kooi hier in elkaar kan frutselen dacht ik aan aluminium folie? kan die werken? of ?!?!

iemand ooit zoiets geprobeerd? of?!

Iemand ideeen?
(het is voor een case mod, jukebox die ik wil bouwen).

mijn hardware voor dat kastje is:

1* 10gb hdd (voor mp3's) deze komt in en hdd case te zitten die ik er tijdens het vereiden uit kan halen.
1* 4gb hdd (voor windows, komt vast in de kast te zitten.)
1* 180mhz CPU (mobo/pci soundcard/pci grafic card).
1* 14" CRT (Zonder een hoes tegen magnetische velden).
1* Subwoofer
2* klein box
(kast wordt gemaakt van 12mm MDF, met aantal blowholes voor fan, verder helemaal geverfd).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 20:45 ]

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 13:11

RicX

Het leven is geen ponypark

Aluminiumfolie zou kunnen werken... kwestie van proberen... Het principe is dat er iets van metaal omheen zit dat zoveel mogelijk gesloten is. De straling blijft dan in dit metalen 'vat' gevangen (kooi van faraday... straling zit gevangen...)
Persoonlijk zou ik de voorkeur aan iets dikker ijzer geven. Je kunt bijvoorbeeld om de box een houten doos maken (voor de geluidskwaliteit) en daaromheen een ijzeren doos die de straling voor je binnen de perken houdt.

suxes :P

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over het 'echte' magntetische veld uit de subwoofer. Dit geeft hele rare verstoringen van je beeld.
Kromgetrokken hoek van je beeld... Laten we het ervaring noemen >:)

Probleem is alleen dat je die storing alleen kan 'tegenhouden' door de afstand tov. je monitor te vergroten.

Ik denk dat de EM-storing vrijwel verwaarloosbaar is, maar ik ben geen kenner van dat soort zaken... ;(

[ Voor 18% gewijzigd door APClll op 01-07-2005 20:54 . Reden: toevoeging ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 22:49
magnetische velden kun je alleen afschermen met mu-metaal (zoek eens op internet). koper gaat niet werken.. (ijzer werkt trouwens wél een beetje, maar dan wel het goede soort (heb ik verder geen verstand van :) )

[ Voor 33% gewijzigd door WVL_KsZeN op 01-07-2005 20:54 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Magnetische velden (dus geen elektromagnetische) kun je niet afschermen door er een plak lood tegenaan te hangen ofzo. Dit houd overigens wel radioactieve straling tegen :P

Wat je moet doen tegen magnetisme van een luidspreker is hem afschermen, door een contramagneet ertegenaan te plakken, en een afschermkap eroverheen te doen.

Die dingen zijn te verkrijgbaar bij speakerboeren zoals Speaker & Co en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
heb het toch maar even geprobeerd... en ja hoor het werkt gewoon fantastisch zonder ook maar enig probleem.
(tot dat men broer binnen kwam en een MDF plaat boven op me mobo liet knetteren), maar ok alles leeft nog... subwoofer is lekker aan het trillen win 98 draait lekker, en me monitor nog hdd doet raar.

subwoofer + 2 boxjes staan op 2cm van voeding/beeldscherm.

en 10cm van hdd.
CLICKBAAR
Afbeeldingslocatie: http://www.csapeldoorn.nl/FotoSubwoofer_Monitor2.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 21:33 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

loodverf.

HDD's zijn zoiezo al goed afgeschermt, mag je een grote magneet hebben wil je dat ontregelen. voor je monitor: t is type afhankelijk. maar ik denk dat zodra je het volume opschroeft je meer last krijgt. er loopt dan ook meer stroom door je spoel e.d. dus sterekere krachten. het is ook net welke monitor.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:27
Hier kan je een hoop informatie vinden over de kooi van Faraday en ook wat over de afscherming daarvoor:
Wikipedia: De kooi van Faraday
Succes! :Y)

Verwijderd

Seers schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 21:23:
Magnetische velden (dus geen elektromagnetische) kun je niet afschermen door er een plak lood tegenaan te hangen ofzo. Dit houd overigens wel radioactieve straling tegen :P

Wat je moet doen tegen magnetisme van een luidspreker is hem afschermen, door een contramagneet ertegenaan te plakken, en een afschermkap eroverheen te doen.

Die dingen zijn te verkrijgbaar bij speakerboeren zoals Speaker & Co en dergelijke.
inderdaad ik had er ook nog nooit van gehoord.. baas trouwens ook niet maar die dingen bestaan en zijn onder andere te verkrijgen van visaton
in meerdere maten zelfs en het werkt fantastisch moet ik zeggen

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
zo te zien is dus je speakerset al afgeschermd, anders was zo je monitor niet meer leesbaar geweest (is zeker een pc/tv setje, die zijn eigelijk altijd afgeschermd)

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22-11 22:49
labtec setje? :)

* WVL_KsZeN herkent de subwoofer

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1