Toon posts:

hp happy day pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Op de hp happy day heb ik een hp compaq dc5100 gekocht. Vooraf had ik nog contact opgenomen met hp om informatie te verschaffen over upgrade mogelijkheden. Op mijn vraag of het mogelijk was een videokaart in het systeem te plaatsen werd ja geantwoord.
Omdat mijn kennis op het gebied van computer niet heel erg groot is heb ik niet gevraagd om wat voor een soort slot het ging.
Na ontvangst bleek al snel dat mijn oude ati 9600 er niet in kon. Dit vond ik niet zo`n groot probleem omdat deze kaart toch al niet zo snel was.
Na contact opgenomen te hebben met de verkoper wist deze mij te vertellen dat het om het nieuwe veel snellere pci express slot zou gaan. Ik diende enkel mijn videokaart te vervangen voor een pci express videokaart.
Na wat gesurft te hebben over het net bleek al gauw dat het niet ging om een pci express 16 x maar om een 1x. Dit slot is dus niet geschikt voor het plaatsen voor een videokaart.
De dealer stelde voor om het systeem te ruilen voor een ander waar wel een agp slot in zat. Ik stelde voor om het systeem terug te sturen zodat zij het systeem van een nieuw moederbord konden voorzien met een slot voor een videokaart. Dit kon volgens hun niet i.v.m de garantie en de prestaties van het systeem.
Het vervangende systeem blijkt na wat speurwerk op het internet toch een stuk minder goed te zijn als het systeem dat ik heb gekocht.
Zo doet mijn systeem het met een Pentium® 4 processor 520 met HT technologie.
Het vervangende systeem draait op een AMD Sempron 3000+
De Intel® 915GV Express chipset blijk een stuk sneller te zijn als de toch al wat oudere SiS 741.
(wel besef ik me dat de chipset op het moederbord zit en deze dus evt. vervangen word)

Nu wil ik dus eigenlijk het gekochte systeem behouden en het moederbord daarvan vervangen alleen kom ik er totaal niet uit welk moederbord ik dan zou moeten nemen. Is het trouwens wel mogelijk of hebben die verkopers gelijk en is vervanging van het moederbord af te raden?
En als het kan met welke prijs moet ik dan rekening houden?
Wel ben ik erachter dat ik een moederbord moet nemen met een pci express slot voor de videokaart dat i.v.m het ddr 2 geheugen.

Wensen voor een nieuw moederbord:

De usb`s etc aan de voorzijde van de computer wil ik graag werkend houden.
Graag zou ik ook vier sloten willen hebben voor de geheugenbankjes waarvan twee dual channel.
Onboard geluidskaart met mogelijkheid tot upgrade voor een nieuwe zou ook fijn zijn.
Eventuele andere upgrade mogelijkheden voor in de toekomst.

Mijn vraag is dus of mijn wensen mogelijk zijn en zo ja welk moederbord past dan in mijn systeem?

In ieder geval bedankt voor de genome moeite mijn topic door te lezen en hopelijk voldoet hij aan alle eisen.

Met vriendelijke groet,

Onno Bolderman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31
Het beangstigende in de datasheets die ik net vond op google was dat er staat "low profile slots". Dit kan er op wijzen dat je ook een nieuwe kast + voeding nodig zal hebben bij het veranderen van het moederbord.
Edit:
Bij nader inzien zijn er dus 2 versies. In de small form factor versie zal waarschijnlijk geen normaal (ATX/ micro ATX) moederbord passen, en in de microtower versie misschien wel.

[ Voor 59% gewijzigd door Zeus op 01-07-2005 20:48 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,

maar hoe kan ik zien of zo`n moederbord erin past?

Gr Onno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja je hebt een desktop en een microtower ik heb de microtower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb net zo'n computer ff opengemaakt. Je kan een ander bord erin zetten als je wilt. Ik heb niet echt op de connectoren gelet maar volgens mij geen probleem.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net even de kast opengemaakt en het moederbord is ongeveer 22 bij 22 cm groot.
De voeding zit los van het moederbord bovenin aan de achterkant van de computer (standaard).

Het koelsysteem is een ven bovenop de processor

Groet Onno

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 20:49:
Bedankt voor de reactie,

maar hoe kan ik zien of zo`n moederbord erin past?

Gr Onno
Je maakt hem open, neemt globaal de afmetingen op van het moederbord en geeft ze aan ons. Kijk hoe 'druk' het is; geen in de weg zittende voedingen / aangepaste koelsystemen. Desnoods neem je een foto van de binnenkant en zet je deze hier neer.

edit:
Perfect :P ga het even voor je opzoeken :D

[ Voor 7% gewijzigd door Zeus op 01-07-2005 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 22:27
nog veel makkelijker is....

maak even een paar foto's en post die hier, die zeggen meestal nog meer dan woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi kippy,

Je hebt helemaal gelijk alleen beschik ik op het moment niet over een digitale camera :( oow die kijkt wel heel boos
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn straks dan regel ik er als nog een.

Maar als ik het zo kan inschatten is het moederbord wel degelijk te vervangen, maar ik weet gewoon niet voor welke.

Groet Onno

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boos moest teleurgesteld zijn lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BumEyes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02-2016
Als je foto's gaat maken probeer dan ook de connectoren erop te zetten, dan met name de gene waarmee de aan/uit knop, de resetknop en hdd-lampjes enzo op aangesloten zit, dat is dus degene waarvan alle kabeltjes naar de voorkant van de kast lopen.
Ik heb vroeger namelijk ook een compaq computer gehad. Toen ik daarvoor een nieuw moederbord had gekocht, bleek dat de compaq kast totaal andere aansluitingen had dan op iedere andere kast. Ik heb toen dus ook meteen een nieuwe kast moeten kopen. Ik denk dat de verkopers het over hetzelfde probleem hebben.

BumEyes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien morgen toch maar ff een camera regelen....

Bedankt voor de tip trouwens

ps.

Ik heb net mijn andere computer (medion pentium 4) los gemaakt en deze stekkertjes ogen hetzelfde als die in de hp.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
http://www.tweakers.net/p...t2=476&Query=matx&x=0&y=0
Dit zijn waarschijnlijk de moederborden waaruit je kan kiezen. Probleem is inderdaad:
Of je neemt een PCI-E moederbord en je koopt er een snellere PCI-E videokaart bij, of je moet je DDR2 geheugen verkopen en je neemt een AGP moederbord waarbij je normaal DDR geheugen moet kopen.
-4 Geheugen sloten moet je waarschijnlijk laten met micro-atx moederborden. Dat zijn er bijna altijd maar 2.
-USB aan de voorkant gaat bijna altijd wel lukken maar je weet maar nooit met compaq :)
(offtopic: snap je het nog? Het zijn best veel termen maar je hebt ook het nieuwste van het nieuwste genomen :D en je moet misschien een stapje terug doen dus. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Althalus,

Als eerste wil ik je bedanken voor de genomen moeite, en ja tot zover kon ik je volgen :P
Ik zal de moederborden eens gaan bekijken en mochten er nog vragen komen en zijn ze hier te vinden.

Jammer dat er maar twee geheugenbankjes inkunnen maar ja dan moet ik alles maar in een keer goed upgraden ;).

Nogmaals bedankt groet,

Onno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zal wel even kijken of mijn Asrock PIV 775Dual erin gaat. Ik wil toch zo'n bord gaan vervangen door iets beters. Als het lukt zal ik het posten en zo niet waarom.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij de foto`s van het systeem.

De vraag is nog altijd of het mogelijk is het moederbord van dit systeem te vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/20/pcmaarten0037pa.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/6492/pcmaarten0016rq.th.jpg

Groet,

Onno

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BumEyes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02-2016
Ik kan het niet helemaal goed zien maar ik geloof dat de aansluiting wel goed is, het gaat dus om de aansluiting helemaal rechtsonder. Als die precies hetzelfde is als de andere computer lijkt het me wel goed.

[ Voor 28% gewijzigd door BumEyes op 02-07-2005 21:38 ]

BumEyes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bum_eye schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 21:36:
Ik kan het niet helemaal goed zien maar ik geloof dat de aansluiting wel goed is, het gaat dus om de aansluiting helemaal rechtsonder. Als die precies hetzelfde is als de andere computer lijkt het me wel goed.
In het ergste geval is het 1 blokje dat je dan even los moet snijden. OEMs hebben over het algemeen 1 stekker zodat het snel in te bouwen is. Maar dat is niets dat een scherp aardappelschilmesje niet oplost.

Verder is het gewoon een micro ATX moederbord wat erin moet en die zijn niet zo gek moeilijk te vinden over het algemeen (ik krijg het idee dat dat spul steeds populairder wordt als ik zie wat ik hier aan mobos heb liggen daarvan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:00
pricewatch: Asus P5LD2-VM, 945G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA) heeft 4 ddr2 sloten, de duurste uit het lijstje ook.
dit zijn allebij ddr2 sloten. 4 ddr bankjes vind je op dit bord: pricewatch: Asus P5GD1-VM, 915G (mATX, Sound, Lan, Sata, Vga)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben blij te horen dat het gaat om een micro ATX moederbord die dus wel te vervangen is. Wat betreft een nieuw moederbord moet ik me eerst maar eens gaan verdiepen welke chipset voor mij aantrekkelijk is en wat de beste keuze is qwa upgrademogelijkheden. Nu zit er in de nieuwe computer volgens mij ook een sata aansluiting voor de harddisc dus dan is het misschien verstandig een nieuw moederbord te kopen met zowel sata als ide aansluiting i.v.m. een harddisc die ik nog bezit.
Maar dat zijn keuzes waar ik wat langer de tijd voor kan nemen :P. Aangezien dat ik voor die pc ongeveer 400 heb betaald en nu bij dezelfde winkelier bijna 1000 kost heb ik besloten hem maar mooi te houden....

Mocht iemand toch te denken dat een nieuw moederbord moeilijk word laat het me dan ff weten, die pc kan namelijk nog terug ;)

Nogmaals bedank iedereen voor de genome moeite....

Groet,

Onno
Pagina: 1