Toon posts:

Mobo en/ of CPU te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een probleem en wel dat de computer op willekeurige momenten reboot (in Windows of in games), terwijl ik toch niet erg veel programma's draai op het moment van herstarten.

Specs:
-----------------------------------
ASUS VIA KT600
AMD Athlon XP 2800+
512 mb ddr400
80 gb harde schijf (welke weet ik ff niet meer ;) )
ATI Radeon 9700pro 128mb ddr

Voltage lijnen:
------------------------------------
Vcore1: 1,74V
Vcore2: 0,0 V (betekent dit dat er 1 fan niet draait?)
+3,3V: 3,30V
+5V: 4,76V
+12V: 11,74V
-12V: -16,97V
-5V: -8,78V
+5V: 5,08V
Vbat: 4,08V

Temperatuur:
------------------------------------
Temp1 (is dit het mobo of CPU?): 61 graden celcius
Temp2: 39 graden celcius
Temp3: -1 graden celcius
Harde schijf: 35 graden celcius

Metingen zijn verricht met SpeedFan.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik verwacht zelf dat het aan de temperatuur ligt en aan het feit dat de volt lijn van Vcore2 0,0V bedraagt, maar ik zal dit graag bevestigd zien.

Avast bedankt.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Je cpu voltage staat te hoog, moet 1.65 zijn, die 2e kan je negeren.

Zorg voor een betere airflow in je kast, want daar komt die hoge temperatuur vandaan denk ik.

Verder is aan je spanningslijnen te zien je voeding ook een beetje aan de matige kant.
Probeer ergens eens een wat steviger exemplaar te bemachtigen.

Je bios batterij (Vbat: 4,08V) ziet er ook niet zo charmant uit, maar dat kan een uitlees fout van een van je sensoren zijn vermoed ik.

[ Voor 52% gewijzigd door Banshee op 01-07-2005 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
moet die Vcore1 op 1,65 staan? Hoe kan ik dit veranderen?

En welke voltlijn(en) zijn dan aan de matige kant?

• Banshee
Dit kan je in je bios wijzigen. Kijk voor de zekerheid even in je boekje waar je dat moet doen, en let er op dat je verder niets wijzigd als je niet weet wat het is.
Je +5v en je +12v lijnen zijn wat laag, helemaal als die waarde is gemeten toen je pc nagenoeg niets stond te doen.

Dat kan betekenen dat zodra je pc hard aan de slag moet die waardes nog verder zakken.
Zodra die 2 meer dan 5% af gaan wijken als wat hoort kan je instabiliteit verwachten, waar dus nu ook last van hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 300watt voeding in de kast zitten wat toch zowieso al wat aan de lage kant is t.o.v. de specs of niet?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die waarden zijn idd wat laag, zeker idle, maar met een goede voeding hoeft dat (nog) geen probleem te zijn. Gezien je problemen neem ik aan dat je niet over een dergelijke voeding beschikt.

Overigens kun je veel handige info over voedingen vinden in de TS van: Welke voeding heb ik nodig? Deel 11
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 19:01:
Ik heb een 300watt voeding in de kast zitten wat toch zowieso al wat aan de lage kant is t.o.v. de specs of niet?
Nee, hoeft niet. Welk merk is het? Een goed merk (zie de TS van het voedingen topic) zal dit nog wel kunnen trekken, no-name voedingen zijn hierbij vaak al twijfelachtig ;)

oeps, sorry @ hieronder :>

[ Voor 42% gewijzigd door Roamor op 01-07-2005 19:06 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 19:01:
Welk merk 300W voeding ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

300watt, mits een kwaliteitsvoeding, is zéker genoeg voro jouw systeem :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk deze, maar weet niet zeker.

http://www.paradigit.nl/pdf/10004492v.htm

Ik zie dat dit ook wel de goedkoopste is :p

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Dat is een Fortron Source voeding. Zijn niet de slechtste eigenlijk :)

Misschien dat je een slechte serie hebt ?

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 01-07-2005 19:14 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een idee dat het toch bij de temperatuur ligt of niet?

• Banshee
Kan, zet je zijkap eens open en zet er maar een tafelventilator voor.
Als je probleem nu weg is weet je gelijk de oorzaak, en het heeft geen moeite gekost ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even de volledige specs in de offerte hieronder overgenomen:

1 A PARA ULTIMA KOPREGEL
PA ATH XP 2800+/333/512/SO-AA (BARTON)
KOELER FCPGA &SO-A TM XP3200+ SPIRE U-LN
KOELER 12 - volts SLEEVE / 3 WIRE
MBA A7V600_SO_A_KT600_DDR400_S-ATA_SND_L

Dit is denk ik het interessantste op dit moment denk ik.

Edit: Ik heb helaas geen ventilator in huus

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 19:26 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Aangezien je vastlopers willekeurig zijn, zou ik eens proberen om Memtest te draaien, om te kijken of je geheugen wel goed is. Voeding en warmte problemen zullen zich namelijk voornamelijk voordoen bij belasting (gamen etc).

Zie verder ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor veel handige tips.

Overigens, aangezien je refereert naar een offerte; als je hem net hebt (onder de garantie) zou er ook mee naar de winkel kunnen gaan. (is niet echt de tweakersspirit natuurlijk :P , maar als je geen vervangende onderdelen rond hebt slingeren om te testen...)

[ Voor 31% gewijzigd door Roamor op 01-07-2005 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg gisteren een BSOD scherm met de melding:
DRIVERS_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

het bestand waar het om gaat heb ik helaas vergeten op te schrijven, maar kan je dit nog terug halen? Of moet ik wachten op een volgend BSOD scherm ;)?

Betekent dit probleem dat bepaalde drivers een conflict geven of dat er meerdere kaarten op 1 IRQ kanaal zitten?

Ik heb namelijk een onboard netwerkkaart en een onboard geluidskaart en die geluidskaart zit op dezelfde IRQ als de USB bus.

De PC is ook echt zo ontzettend traag (soms, bijvoorbeeld bij opstarten browser of andere gewone handelingen), al vanaf de aanschaf van de computer en nieuwe windows installaties hebben niet mogen baten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik jou was zou ik ff met memtest86 aan de gang gaan, dat proggie test je geheugen en ik denk als ik die foutmelding zo zie dat daar wel eens iets mis mee zou kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
oh sorry, dat ben ik vergeten te melden maar ik heb memtest86 2 uur laten draaien en die gaf geen foutmelding.

En ik heb voor de ATI Radeon kaart al zoveel drivers geprobeerd dat het daar ook waarschijnlijk niet aan ligt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 14:09 ]

Pagina: 1