Netwerk met 2 pc en 1 router

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik heb sinds vandaag een router ipv een usb modem en wil deze nu aansluiten. Het probleem is dat er op de modem maar 1 aansluiting zit en ik 2 pc's heb.

Nu wil ik de modem aansluiten op pc1 (waarvoor ik vandaag een 2de netwerkkaart heb gekocht). En dan wil ik pc2 weer aansluiten op pc1.

Nu is het probleem dat ik op pc2 geen internet kan krijgen, maar als ik hem een statische ip geef kan ik wel de gedeelde mappen benaderen.

Weet iemand hier een oplossing voor? Als ik meer info moet geven moet je dat maar even laten weten.

opzet:
PC1
Internet netwerkkaart (verbonden met modem)
- ip 10.0.0.150
- gateway 10.0.0.138
- subnet 255.255.225.0
Lokale netwerkkaart (verbonden met netwerkkaart pc2)
- ip 169.254.168.222
- gateway
- subnet 255.255.0.0

PC2
Lokale netwerkkaart (verbonden met netwerkkaart pc1)
- ip 169.254.120.120
- subnet 255.255.0.0

[ Voor 30% gewijzigd door thriller op 01-07-2005 19:15 . Reden: info toegevoegd ]

Verwijderd

In zo'n geval heb je helemaal geen router nodig tussen de twee pc's maar volstaat het gebruik van een ethernet-crossover kabel en het activeren van Internet Connection Sharing
http://www.annoyances.org/exec/show/ics_xp

• thriller
Internetten gaat volgens mij een beetje moeilijk zonder router ofniet

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
koop een cheap-ass switchje van 20 ballen, verbind de router met de switch, de 2 pc's ook :D

[ Voor 6% gewijzigd door jealma op 01-07-2005 19:00 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• dev icey
  • Laatst online: 09-12-2025
thriller schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:34:
Ik heb sinds vandaag een router ipv een usb modem en wil deze nu aansluiten. Het probleem is dat er op de router maar 1 aansluiting zit en ik 2 pc's heb.
Een router met maar 1 lan poort? Bedoel je niet dat de router 1 wan poort heeft? Dus kabel vanuit je kabel/adsl modem aansluiten op je wan poort en de pc's op de lan poorten?

• DataGhost
  • Laatst online: 23:04

DataGhost

iPL dev

misschien een domme vraag mara wat voor router heb je? :) ik maak uit je post op dat je je usb modem hebt vervangen door een router, daar komt dan neit magischerwijs een internetverbinding op als het geen modem/router is
en je moet achter die ene routerpoort gewoon een switch plaatsen :)

• thriller
Ik ben ten eerste niet van plan om nog wat extra's te kopen, pc1 staat 24/7 aan dus dat is geen probleem.

De modem heeft 2 aansluitingen, 1 voor ADSL en 1 voor de netwerkkabel.

Maar mijn probleem is zoals hierboven beschreven dat ik op pc2 geen internet kan krijgen terwijl dat wel zou moeten. Het probleem ligt dus niet bij hardware maar bij mijn software instellingen.

Ik zie trouwens bij mijn netwerk connecties 4 connecties namelijk:
1. SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter (verbinding met modem)
2. 1394 Net Adapter
3. Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC (verbinding met pc2)
4. Internet (internet verbinding)

DIt is volgens mij ook niet helemaal goed

Ik heb een speedtouch 530 (of heet dit ook gewoon een modem, want dan heb ik me daarin vergist)

[ Voor 10% gewijzigd door thriller op 01-07-2005 19:18 . Reden: router veranderd in modem ]

• DataGhost
  • Laatst online: 23:04

DataGhost

iPL dev

als pc1 24/7 aanstaat heb je ook geen router nodig.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

Beaves

Usque ad Finem

DataGhost schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 19:10:
als pc1 24/7 aanstaat heb je ook geen router nodig.
Waarom niet? Een router met NAT is anders een goede beveiliging, beter als een Windows OS met een of ander internet deel programma.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Bertus
  • Niet online
Dat zeg hij toch ook? (8> :Z

was @ dataghost

Ik denk dat je beter af bent met een goedkope switch, geen geziek met IP's, uitstaande pc's etc.
Je zegt nu dat die ander ebijna 24/7 aan staan, maar dat gaat in de praktijk nog behoorlijk tegenvallen :P

Tevens heb je op de 2e netwerkkaart een APIPA adres, wat wil zeggen dat die netwerkkaart geen IP heeft, en windows een standaard (apipa dus) adres toewijst.

Je moet daarvan een statisch IP maken, bvb 192.168.1.1, en van de andere pc 192.168.1.2

[ Voor 90% gewijzigd door Bertus op 01-07-2005 19:53 ]

Heeft ook een computer!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Uitgang van de router in (de uplinkpoort van) een 10/100 Mbit switch steken en daar beide PC's op aansluiten werkt ook prima.. Ik heb wel een 4-poorts Speedtouch, maar slechts 1 kabel naar mijn computerhok. Daar staat een goedkoop Twister-switchje met in poort 8 (kan als gewoon en als uplink gebruikt worden) de kabel vanaf de Speedtouch en in de andere poorten sluit ik mijn PC's aan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• thriller
Allemaal bedankt voor jullie reacties, maar ik heb nog niet echt een duidelijk antwoord gezien.

Ik lees dat ik mijn tweede netwerkkaart een statisch ip adres moet geven. Dit heb ik gedaan, alleen ook dan werkt het niet, en gek genoeg werken de shared folders wel gewoon.

Moet ik ook een gateway instellen en zoja, welke.

PS. Zoals ik eerder al zei, mijn pc staat altijd aan en op de 2de pc wordt eigelijk alleen gemsned.

De oude situatie was dat ik 1 netwerkkaart had en een usb modem en toen werkte het wel.

Verwijderd

Hallo , ik zit met met een vergelijkbaar probleem

Ik heb sinds jaar en dag een computer (windows 98SE) met een adsl usb modem, dit is altijd redelijk goed gegaan. Nu is er sinds 2 dagen een splinternieuwe pc bij gekomen (windowsXP) en natuurlijk moet er hier ook internet op komen. We hebben dus een modem/router (van sweex) aangeschaft met bijbehorende kabels. Voor me oude pc moest ik nog een netwerkkaart kopen en erin zetten omdat die er niet in zat. Na een beetje pielen heeft de nieuwe pc nu wel internet maar me oude niet meer! Bij deze moet ik op een gegeven moment me ip van me netwerkkaart vrijgeven maar dit lukt me voor geen mogelijkheid. Het ip adres staat ook hele tijd in een 169..... beginnend nummer. Ook knippert de netwerkkaart achterin de pc.

Heeft iemand wat oplossingen /tips ?

Alvast bedankt ! :'(
Pagina: 1