[Redhat] Kernel modules laden tijdens booten

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb een module ip_conntrack_ftp. Nou wil ik zorgen dat deze geladen wordt tijdens boottime en niet dat ik na elke reboot 'modprobe ip_conntrack_ftp' moet doen.

Echter, welke file moet ik editten (en hoe ) ?

/etc/modprobe.conf lijkt me meer de file voor het 'modprobe' commando.

Ik kan het natuurlijk ook in rc.local zetten .. maar dat lijkt me niet netjes.

Verwijderd

waarom niet...
anders maak je een scriptje aan waar je alles inzet wat je alsnog wilt starten en verwijs je daar in je rc.local naar... Houd je rc.local schoon op 1 regel na... en als je nog eens wat hebt ..
(maar eigenlijk lijkt het mij om het even...)

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 21:21:
waarom niet...
anders maak je een scriptje aan waar je alles inzet wat je alsnog wilt starten en verwijs je daar in je rc.local naar... Houd je rc.local schoon op 1 regel na... en als je nog eens wat hebt ..
(maar eigenlijk lijkt het mij om het even...)
Omdat het daar niet hoort?
TS: kijk eens naar /etc/modules, daar staan alle modules die tijdens bootup geladen moeten worden.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij redhat kan je dit regelen in /etc/sysconfig/iptables-config voor modules en instellingen, en in /etc/sysconfig/iptables voor de rules zelf. Die laatst is in iptables-save formaat. (kan ook met 'service iptables')

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 19:16
Het lijkt me dat je een firewallscript gebruikt, misschien is het handig als je daarin de benodigde modules laat modproben. Kijk maar eens hoe ze dat doen in de IP Masquerade HOWTO

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

nog meer voorbeelden in:
http://en.tldp.org/HOWTO/...TO/firewall-examples.html
eigenlijk een Google vraagje...

• BoXie
/etc/modules bestaat niet (meer) in Fedora / Redhat.

Het gaat hier om een machine met Plesk. En deze gebruikt een database gestuurd firewall script en zodoende kan ik de module niet laten loaden via dat script (script wordt nl. regelmatig gereset).

Dus ik ging er vanuit dat er in Fedora / CentOS / RHEL nog wel ergens een bestand of setting moet zijn waarin je de 'tijdens boottime' te laden modules kan configureren.

Voorzover ik kon zien is /etc/modprobe.conf hier niet voor bedoeld.

Idee ?

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Wat je zoekt is /etc/modprobe.preload. Hierin kun je gewoon de naam van de module opgeven.
Dit is onder kernel 2.6 hetzelfde als dat /etc/modules onder kernel 2.4 was.
Als het bestand niet bestaat kun je het trouwens gewoon aanmaken.

https://timelord.nl

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Radiant schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 23:27:
[...]

Omdat het daar niet hoort?
TS: kijk eens naar /etc/modules, daar staan alle modules die tijdens bootup geladen moeten worden.
In de officieuze howto's van tldp (zoals die waarnaar gelinkt wordt eerder in dit topic) worden de modules ook gewoon geladen in het firewallscript en die wordt ook gestart vanuit de rc-scripts. Niets mis mee toch?

Verwijderd

Op een RHEL4 machine had ik hetzelfde probleem. Dat heb ik opgelost door een /etc/rc.modules te maken waar letterlijk in staat: "modprobe modulenaam"

Vervolgens in /etc/modules.conf een alias maken (hoeft niet altijd).

Red Hat kijkt blijkbaar standaard bij het wakker worden of er een rc.modules bestaan, en als dat zo is, wordt er uitgevoerd wat er in staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 23:44 ]

• BoXie
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:38:

Vervolgens in /etc/modules.conf een alias maken (hoeft niet altijd).
Je bedoelt 'modprobe.conf' neem ik aan ?

Verwijderd

Ehh sorry. Ja die bedoel ik.

modules.conf is soooo 2.4.....
Pagina: 1