Toon posts:

Rotate een foto

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb vraagje.. als ik verticaal foto's heb gemaakt wil ik ze horizontaal maken..
dit kan heel simpel door in Windows-viewer de foto te draaien, maar ik heb het idee dat de foto daardoor beetje ingekrimpt word.. |:(

lastig om uit te leggen, maar klopt het dat er kwaliteits verlies is ? en zijn er gemakkelijke tools om dit eventueel te doen ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:29

Thandor

SilverStreak

Er kan verlies zijn.

De meest waarschijnlijke reden is dat het aantal pixels meedraait en de Windows viewer het anders weergeeft. (Voorbeeld : 1280x960 kan prima op een 1600x1200 scherm, draait je 'm krijg je 960x1280, dan kan het er niet op dus wordt 'ie anders weergegeven)

Probeer 'm anders met Paint of Photoshop te draaien :)
Paint resized de uitvoer niet ;). Windows viewer resized eigenlijk ook niet maar zoomt uit om het beeld passend te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Thandor op 01-07-2005 18:06 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tools als ACDsee en Windows Image Viewer kunnen allemaal prima foto's roteren zonder kwaliteitsverlies. De pixels worden gewoon geroteerd, meer niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad.. zoals Thandor al zei.. volgens mij is het illussie omdat windows-viewer het inderdaad het beeld passend maakt.. maar et blijft raar :+

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:48

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:12:
inderdaad.. zoals Thandor al zei.. volgens mij is het illussie omdat windows-viewer het inderdaad het beeld passend maakt.. maar et blijft raar :+
Neej neej, Windows viewer geeft als t goed is zelf aan als je een afbeelding rotate dat er kwaliteits verlies kan optreden :P
T is alleen zo'n melding die je heel gemakkelijk op "niet meer weergeven" zet :+

T kan dus heel goed zijn dat je een beetje kwaliteits verlies hebt... andere compressie ofzo..

Maar gebruik anders idd Photoshop ofzo :) werkt uitstekend bij mij :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

De grootte van de file verandert anders wel.. is wel een marginaal verschil, maar toch...

Groetjes, FaceDown.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klopt, maar ik zie geen kwaliteitsverschil om eerlijk te zijn, zelfs niet met de Windows viewer :) Aangezien ik al m'n gelukte foto's met Photoshop bewerk (schiet meestal RAW), roteer ik met Photoshop :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
IrfanView heeft ook lossless JPG rotation.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:29

Thandor

SilverStreak

Grrrrrene schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 20:54:
Klopt, maar ik zie geen kwaliteitsverschil om eerlijk te zijn, zelfs niet met de Windows viewer :) Aangezien ik al m'n gelukte foto's met Photoshop bewerk (schiet meestal RAW), roteer ik met Photoshop :)
En als je toch al aan het bewerken bent is het ook veel makkelijker in Photoshop ;)
Alles in 1 programma :Y)

Ik heb overigens al eens meegemaakt met een JPG'je (wat sowieso al niet al te beste kwaliteit was) die na het roteren met 'Windows Viewer' een stuk lelijker was. Was één of ander afbeelding van een processor. Is al weer 2 jaar geleden dus ik weet niet meer welke afbeelding het was.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
in JPEG zit een property die de rotatie van de foto aanduid. Door deze aan te passen roteer je een foto, het is dus mogelijk (met de juiste tools) om een foto te resizen met 0.0 kwaliteitsverlies.

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
De Windows viewer geeft bij mij wel altijd aan dat er kwaliteitsverlies kan optreden. Ik vertrouw er dus niet op :P. Ik zou zoals Henk007 aangeeft de lossless JPG functions in IrfanView gebruiken om ze te draaien. Het zou eigenlijk ook nog geautomatiseerd moeten kunnen aan de hand van de EXIF informatie, zoals die zelfgemaakte border-tool die in dit forum staat. [edit: die van OrbitZ dus]

[edit] hier een plaatje van de IrfanView functie. Het is overigens een plugin; op de IrfanView site staat een pakketje met alle plugins waar deze ook bij zit.

Afbeeldingslocatie: http://pics.waxo.nl/jpg_functions.png

Het kan dus ook automatisch adv EXIF info, maar dan is het nog steeds 1 foto tegelijk. Toch?

[ Voor 33% gewijzigd door wacko op 01-07-2005 21:09 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
misschien rare vraag, maar welke resolutie draai je, en heb je een TFT of CRT-monitor, en welk type?

Verwijderd

Topicstarter
ik draai meestal de raw-foto's direct nadat ik ze van me camera heb..

draai met 1280x1024 op Samsung 913N 19" TFT.. dus daar ligt het niet aan denk ik :9

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Daar ligt het misschien wel aan. 1280*1024 is namelijk geen standaard verhouding. Dit in tegenstelling tot 800*600, 1024*768 en 1600*1200, dat is allemaal 4*3
Als de software een fullscreen view foutief oprekt, krijg je dat effect.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 02-07-2005 16:50 ]

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. :P

1280x1024 mag dan wel geen 4:3 zijn, de pixels blijven gewoon vierkant,
.... tenzij JIJ je monitor instelt dat hij 5:4 oprekt tot 4:3 ;)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mr_a schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 21:56:
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. :P

1280x1024 mag dan wel geen 4:3 zijn, de pixels blijven gewoon vierkant,
.... tenzij JIJ je monitor instelt dat hij 5:4 oprekt tot 4:3 ;)
als je monitor 5:4 is (CRT) ipv 4:3 (TFT) en je resolutie-verhouding klopt niet, krijg je wel degelijk dit soort vertekeningen. Pixels worden namelijk wel degelijk opgerekt. Pak maar eens een breedbeeldresolutie: alles is enorm verticaal opgerekt omdat je monitor verticaal gewoon een vol beeld scant. Met DVI heb je daar geen last van trouwens.

topicstarter: zet je monitor op 1280x960, ziet er eerst raar uit, maar alles klopt veel beter. Ik had namelijk exact dezelfde symptomen eerst.

[ Voor 11% gewijzigd door HunterPro op 02-07-2005 22:54 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:11

Pelle

🚴‍♂️

Dit is toch wel iets voor de search hoor...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.