Wireless Groot gebied bestrijken?

Pagina: 1
Acties:

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:10

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
We willen op een kazerne complex in duitsland een netwerk aanleggen om internet te delen en om spelletjes te spelen.

Nu Vraag ik me af of er een methode bestaat om een gebied van ong. 3km² te bestrijken met een wireless AP, al dan niet legaal.
Ik kan er op internet niet echt iets op vinden, en zeker niet voor zo`n oppervlakte.

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Boven op elk gebouw een AP en richtantenne's ertussen?

Zoek eens op google op 'Cantenna', dan kom je al een eind denk ik.

Misschien kun je ook gewoon het zend vermogen opkrikken, maar dat is niet meer legaal... En hoever je er mee komt weet ik niet...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Kunnen jullie niet gewoon een paar ADSL lijntjes oid laten komen, lijkt me goedkoper...

Verwijderd

Nou, de bekabelde verbinding koppelen aan een wireless router en dan de wireless dekking uitbreiden met Access Points lijkt me het snelste.
Wat je ook zou kunnen doen is gebruik mken van het elektriciteitsnet via zo'n Ethernet to Poweline Brdige van D-Link of het Net2Plug systeem van PackardBell en er zijn nog een paar fabricanten die dat aanbieden...

Iemand nog een ander, beter, idee?

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 23:09
Je mot denk ik ook goed kijken, waar jullie eigen communicatie centrum zit op de kazerne of gebouwen waar veel elektro te vinden is. Dit kan namelijk voor nogal wat storing zorgen. Merkte ik laatst toen bij iemand het wireless over 5 m. het niet deed, omdat er een transformator huisje naast de muur van zijn huis stond. Aan de binnenkant van deze muur ter hoogte van dat kassie stond dus zijn pc. Dag dag ontvangst. Hij wilde nog wel ontvangen maar dan niet echt denderend. Die man had zelf de balle verstand van pc's, en had geen zin om elke keer zelf de verbinding te herstellen oid, dus toen heeft ie maar een draad getrokken.

Als je grote afstanden, zoals je zie, wil gaan overbruggen zal je moeten letten op storing etc. Veel succes!!

flickr - WOT Profile - Game PC

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Megamind schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:07:
Kunnen jullie niet gewoon een paar ADSL lijntjes oid laten komen, lijkt me goedkoper...
Nee, dat is niet mogelijk we hebben namelijk geen buitenlijnen in de gebouwen liggen alleen de mdtn-lijnen (militair dienst telefoon netwerk)
Wat je ook zou kunnen doen is gebruik mken van het elektriciteitsnet via zo'n Ethernet to Poweline Brdige van D-Link of het Net2Plug systeem van PackardBell
Is waarschijnlijk ook geen optie omdat de stroom ook via een noodstroom voorziening kan lopen, bijv. tijdens een stroomstoring. k denk niet dat dit gaat werken dan.

Stel je hang een AP op een hoog punt, en je zou (als t al mogelijk is) t zendvermogen flink opschroeven, hoe effectief zou dat zijn?
Zou daar al materiaal voor bestaan?

Verwijderd

Natuurlijk kan het, maar vind je niet dat je een beetje karig bent met de informatie die je geeft? Met andere woorden: wat en waar binnen die 3 vierkante kilometer wil jij aansluiten op een draadloze verbinding? Wil je dat iedereen overal binnen die 3 vierkante kilometer mee kan spelen, of wil je bijvoorbeeld slechts een aantal gebouwen binnen die 3 vierkante kilometer toegang tot het netwerk verschaffen? En wat wil je er precies mee?

Lekker Battlefield spelen met je matties op oefening terwijl jij veilig en droog in je barakje zit? :+

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Met een Cisco AP kan je een oppervlak ter grootte van een voetbalveld bestrijken (bij m'n stagebedrijf hadden ze die, voor in de magazijnloodsen) maar dan praat je wel over fikse bedragen. Ik denk niet dat het je dat waard is om een beetje te LANnen op een kazerne..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ik zou dat ook maar eens heel goed afstemmen met de leiding.

Gewoon netjes toestemming vragen. En dan is in "al dan niet legaal" het tweede uiteraard geen optie.

Je bent wel met zenders bezig, en laat Defensie daar nu ook het nodige mee doen...

Maar als je hier een goed plan voor maakt en toestemming krijgt is het technisch zeker mogelijk.

Via de homeplug (ethernet over power) standaard weet ik niet of dat gaat werken, hangt heel erg van je stroomnet af.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

mischien heb je hier wat aan ?

http://www.wifishop.nl/nl/dept_40.html

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:15:
Natuurlijk kan het, maar vind je niet dat je een beetje karig bent met de informatie die je geeft? Met andere woorden: wat en waar binnen die 3 vierkante kilometer wil jij aansluiten op een draadloze verbinding? Wil je dat iedereen overal binnen die 3 vierkante kilometer mee kan spelen, of wil je bijvoorbeeld slechts een aantal gebouwen binnen die 3 vierkante kilometer toegang tot het netwerk verschaffen? En wat wil je er precies mee?

Lekker Battlefield spelen met je matties op oefening terwijl jij veilig en droog in je barakje zit? :+
Op oefening zal niet gaan, maar op de kazerne toch vast wel :)

T is lastig te zien maar t gebied in de Rode cirkel, en net daar buiten is t gebied wat we willen bedekken.
Hoeveel gebruikers we in totaal hebben weten we niet precies, maar als bekend word dat er zo`n netwerk bestaat zullen er ongeveer 100 gebruikers zijn maar dit kunnen er mogelijk meer worden.
En omdat we niet van iedere gebruiker precies weten waar ie zit, dachten we aan wireless.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.dobber1/seedorfwireless.JPG

T hoeft natuurlijk niet helemaal legaal te zijn ;) er bestaat bij ons in t "werkgebied" ook al een fm-zender die 538 doorgeeft op 88.80FM

Verwijderd

Sow dat is best groot
Maar euh, AP's zijn niet miniscuul hé dus die zullen toch worden opgemerkt, vooral als je zo'n grote ruimte wilt bestrijken en als ze erachter komnen dan heb je het flink zitten lijkt me, maar het is inderdaad prima mogelijk om dat gebied te bestrijken, maar dat worden veel AP'tjes kopen lijkt me...

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 18:41 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:49
allure schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:37:
[...]
T hoeft natuurlijk niet helemaal legaal te zijn ;) er bestaat bij ons in t "werkgebied" ook al een fm-zender die 538 doorgeeft op 88.80FM
Dat zou ik hier niet al te hard roepen, je weet nooit wie meeleest ;-)
allure schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:14:
Stel je hang een AP op een hoog punt, en je zou (als t al mogelijk is) t zendvermogen flink opschroeven, hoe effectief zou dat zijn?
Zou daar al materiaal voor bestaan?
Kijk eens naar LinkSys WRT54G's icm. Sveasoft Firmware. Je moet wel een tikkeltje technisch aangelegd zijn, maar daarmee kan je denk ik vrij goedkoop realiseren wat je wil. Op de Sveasoft-fora zijn ook vrij veel mensen die je concreet hiermee kunnen helpen.

De vraag of je aan één router/accesspoint genoeg hebt. Hangt af van de bouw (steen, beton, gewapend beton) van de gebouwen af. Verder is het ook erg afhankelijk met wat voor apparatuur mensen verbinding gaan maken met je AP. Standaard kaartjes in de winkel zijn behoorlijk underpowered ivgl accesspoint: Je kan dus wel het signaal van het accesspoint ontvangen, maar niet andersom.

Wat is je budget ongeveer?

[ Voor 43% gewijzigd door Klaus_1250 op 01-07-2005 18:54 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.limburgsejagers.nl/image/kazerne/seedorf_024_Slaapgebouw.JPG

Beeld van de achterste straat, (waar op de foto 6 van deze gebouwen op rij zichtbaar zijn)

Verwijderd

Als je alleen die gebouwen wilt dekken dan denk ik dat een router volstaat samen met die Sveasoft firmware en eventueel een iets sterkere antenne voor de AP...
Maar vraag blijft, waaruit zijn die gebouwen gemaakt? Gewoon baksteen, beton...?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
De vraag of je aan één router/accesspoint genoeg hebt. Hangt af van de bouw (steen, beton, gewapend beton) van de gebouwen af. Verder is het ook erg afhankelijk met wat voor apparatuur mensen verbinding gaan maken met je AP. Standaard kaartjes in de winkel zijn behoorlijk underpowered ivgl accesspoint: Je kan dus wel het signaal van het accesspoint ontvangen, maar niet andersom.
Dat is ook een goeie zo had ik t ook nog niet bekeken, als je de zender super sterk maakt kun je m wel onvangen maar als je geen vermogen hebt om de zender te bereiken kun je natuurlijk ook niks terug zenden... mmm logisch...

en als we nou de gebouwen waar eventuele gebruikers inzitten een AP "geven" en die intern weer koppelen aan een normale switch oid. dat zou natuurlijk ook een oplossing zijn.

De gebouwen zijn van steen, en de kelders van gewapend beton al maakt dat niet uit natuurlijk.

Hoe sterk zou je dan een AP maken als je geen line of sight hebt maar ongeveer 1000 meter zou moeten overbruggen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wimax

http://www.intel.com/netcomms/technologies/wimax/
http://www.intel.com/netc...gies/wimax/flash/base.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Wimax
WiMAX base station would beam high-speed Internet connections to homes and businesses in a radius of up to 50 km (31 miles); these base stations will....

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 01-07-2005 22:27 ]

Iperf

Verwijderd

Ik wil niet lullig zijn maar de WiMax standaard is nog niet eens afgerond, dat zou ergens eind deze zomer moeten gebeuren bovendien denk ik niet dat een WiMax AP nou bepaald goedkoop is, en probeer er maar een te vinden, ze zijn praktisch onverkrijgbaar omdat de WiMax standaard dus nog niet is afgerond...
Dus tenzij je tot ergens in de herfst wil wachten...

Aangezien de muren waar het signaal doorgaat gewoon baksteen is denk ik dat je zelfs met 1 AP per twee huisjes genoeg hebt... Wat je ook altijd kunt doen is een extra externe antenne koppelen aan het AP (als dat kan) of i.p.v een omnidirectionele antenne een directionele antenne gebruiken waardoor het signaal veel verder draagt, maar dan wel 1 richting uit en niet in cirkels zoals bij een omnidirectionele

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 00:27 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:49
:? Ik zou eerst zelf even de links lezen voordat je ze post!
allure schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 19:03:
en als we nou de gebouwen waar eventuele gebruikers inzitten een AP "geven" en die intern weer koppelen aan een normale switch oid. dat zou natuurlijk ook een oplossing zijn.

De gebouwen zijn van steen, en de kelders van gewapend beton al maakt dat niet uit natuurlijk.

Hoe sterk zou je dan een AP maken als je geen line of sight hebt maar ongeveer 1000 meter zou moeten overbruggen?
Als de diverse gebouwen waarin gebruikers zitten, allemaal hun eigen AP hebben en je dat gunstig kan plaatsen (hoog en ze min mogelijk opstakels tussen de diverse antenne's), moet het allemaal niet te veel moeite kosten (muv. het aanleggen van netwerkkabels).

Maar 1000 meter zonder LoS; is de afstand die je moet overbruggen niet minder als 1000m? En wat zitten er allemaal voor obstakels en hoeveel? 1000m overbruggen door een paar bomen is wel mogelijk met een directionele antenne.

[ Voor 82% gewijzigd door Klaus_1250 op 02-07-2005 11:06 ]

Verwijderd

ik zou aan richtantennes en access points denken.

maar dat word best prijzig.

Verwijderd

Prijzig word het zeker, pas een inkoopactie gezien waar je versterkers voor accespoints kon kopen, kon je het vermogen tot een aantal (mega)watt opschroeven

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie vind het maar vaagjes en moeilijk gedoe allemaal :X
Hang gewoon per gebouw / om het gebouw een Linksys AP op (deze zijn bekend om de velen fw's die er zijn) evt. met een iets betere antenne.
Geef sowieso eens een budget aan ??

Tijd voor een nieuwe sig..

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:57

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Koffie schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 21:23:
* Koffie vind het maar vaagjes en moeilijk gedoe allemaal :X
Hang gewoon per gebouw / om het gebouw een Linksys AP op (deze zijn bekend om de velen fw's die er zijn) evt. met een iets betere antenne.
Geef sowieso eens een budget aan ??
inderdaad, ik zou gewoon 1 zender per gebouw installeren, heb je tussen door wel wat gaten maar dat zal niet zo heel veel uit maken?

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

Verwijderd

je hebd voor 1000€ een AP die een straal van 5km kan overbruggen dus daar kom je zeker mee toe maar om met 100 man op 1 AP te spelen = superlag

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 22:56
Zwaar Off-topic!
zou ik misschien mogen weten welke kazerne dat is (ik ben niet van een instantie ofzo, die dat soort dingen opspoort), maar ik ben erg benieuwd of hij niet stoort op andere legale programma's in de buurt :)

PM het desnoods eventjes :)

thnx!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:26
Volgens mij kan je het beste een zooi linksys wap54g's aanschaffen en deze bridgen.

Kabeltje naar binnen en daar een switch eraan.

code:
1
2
3
4
5
Wan ------ router ----- lan ---- wap  ------ wap 
                                            / | \
                                          /   |   \ 
                                        /     |     \
                                      wap     wap    wap

Of wrt54g omdat je die kan modden met alternatieve firmware's.
Eventueel kan je nog externe antennes eraan zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door TRAXION op 03-07-2005 12:05 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:26:
Prijzig word het zeker, pas een inkoopactie gezien waar je versterkers voor accespoints kon kopen, kon je het vermogen tot een aantal (mega)watt opschroeven
Het vermogen van een AP opschroeven heeft geen enkele zin als je het vermogen van de andere kant (de gebruikers) niet ook kunt opschroeven.

Je hebt tenslotte 2-weg communicatie nodig. Wat heeft het voor zin als jij de AP wel kunt 'horen' maar de AP jou niet kunt horen?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:32
ik ben het eigenlijk met koffie eens, dit moet je doen

koop 3 ap's per gebouw (even overdrijven)

1ap, plaats je in het gebouw als accespoint waar je op in kunt loggen.

2de ap op het dak met een richt antenne
3de ap op het dak met een omni antenne

de 3de ap verspreidt he signaal en de 2de ap kan het signaal oppikken van de 2de ap (2 en 3 dus in multiple bridge mode zetten)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Het probleem blijft wel wat al is aangehaald. Als je met teveel gebruikers in hetzelfde domein van botsingen zit je enorme lag gaat hebben...

Beter is denk ik in elk gebouw een AP zetten en deze onderling verbinden met utp.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:32
en HOE wil je die utp dan gaan aanleggen? door de bomen rijgen?? ingraven?? afwerking?? bedenk wel dat dat enorm veel tijd in beslag neemt (tijd =geld)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1