Internet delen mbv WiFi USB dongle

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:00

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe computer (zie Systeemspecs) en daarbij kreeg ik ook een USB WiFi dongle. Omdat ik van plan ben in September een PSP te kopen en ik graag wil games via internet, leek het mij wel handig om een internet deelverbinding op te zetten, daarbij mijn (oude, maar goede) laptop gebruikende als test-client om zo de verschillende draadloze netwerkaspecten te testen.

Hier een snelle overview over het (draadloze) netwerk:
- Kabelinternet verbinding gelust via kabelmodem naar gedrade Sitecom DC202 V1 router
- Ethernetkabel naar computer
- USB WiFi dongle (11 mbits Packard Bell branded Wireless Key) in computer
- Laptop met Sitecom 54 mbit PCMCIA kaartje

Software:
- Computer: Windows XP SP2 NL. De WiFi dongle wordt aangestuurd door de Wireless Zero Configuration Utility dat is ingebakken in SP2.
- WiFi is beveiligd met een WPA-none TKIP 128 bits encryptie en een 13 ASCII tekens lang wachtwoord.
- Laptop: Windows XP SP2 NL. Ook hier is de native utility van SP2 aan het werk voor de wireless verbinding.

Het grote probleem is niet zozeer het opzetten van het draadloos netwerk, maar het delen van de internetverbinding. Steeds als ik op de bedrade LAN verbinding kies voor
'Andere netwerk gebruikers mogen via de internet-verbinding van deze computer verbinding maken'
krijg ik de foutmelding
'Er is een fout opgetreden tijdens het inschakelen van Internetverbinding delen. Kan internetnetverbinding delen niet inschakelen. Er is reeds een LAN-verbinding geconfigureerd met het IP-adres dat voor automatische IP addressering nodig is.'
Als ik dit doe op de draadloze verbinding (wat niet kan, aangezien ik het internet op de bedrade verbinding wil delen, maar voor de test heb ik het toch geprobeerd), krijg ik een heeeeele lange foutmelding (dis ik niet ga overtypen :p), maar waarin zoveel staat als dat als ik dat wil doen, deze LAN adapter wordt ingesteld op 192.168.0.1 en dat ik alle computers in het netwerk met DHCP een IP moet laten verkrijgen etc.

Blijkbaar wilt Windows XP het IP adres 192.168.0.1 gebruiken om IP adressen uit te delen voor alle computers die verbinding willen maken met mijn computer. Hartstikke leuk, ware het niet dat mijn router als dit IP adres heeft! En in mijn router heb ik geen optie kunnen vinden om het IP adres van de router te kunnen veranderen.
Heeft iemand enig idee hoe ik Windows XP SP2 kan laten overtuigen dat hij niet dat IP adres moet hijacken, maar een door mezelf toegekend adres (bijvoorbeeld 192.168.1.1, moet kunnen, want het is een klasse C netwerk, als ik het goed onthouden heb)? Zijn de stappen die ik hierboven heb omschreven de juiste stappen?

In het kort:
kabelinternet -> bedrade router -> desktop -> WiFi -> Laptop. Hoe? Wat doe ik fout?

Voordat jullie schreeuwen 'GoOggleeeeee!!!!1122achttien' of GoT Searchchchchchc!!!!1111eeneentwee',ik heb niets gevonden, dat wil niet zeggen dat er misschien niets is, misschien heb ik niet goed gezocht, in dat geval zou ik het aardig vinden om me op dat topic/website te wijzen. Thanks!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
*bump

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik denk dat voor jou de beste optie is om je gewone router te vervangen door een WLAN router. Deze bevatten vaak ook gewone bedrade aansluitingen.
Als jij binnenkort een PSP en een laptop hebt die gebruik maken van wlan, zou je met de manier die je nu probeert moeten kiezen: of laptop, of psp. Het kan niet beiden tegelijk.
Met een draadloze router kan je zonder problemen meerdere wlan aansluitingen gebruiken.

Tevens kan je in plaats van een nieuwe router ook gewoon een WLAN accesspoint aanschaffen en die gebruiken samen met je oude router, dit werkt het zelfde maar is iets goedkoper.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Hmm, ik kan dus niet de computer opwaarderen naar een router, dwz meerdere dingen tegelijk te verbinden (draadloos dan he ;))? Goed om te weten, dit wist ik niet! Ik zat inderdaad te denken om mijn router danwel te vervangen, danwel op te waarderen dmv een access point. Ik dacht ff goedkoop uit te wezen met me dongletje, guess I was wrong :(

OK, nu dat is opgehelderd, wil ik voor de time being toch nog een wireless netwerkje opzetten zoals in de startpost aangegeven. Het is toch wat lekkerder om tijdens de zomerperiode in de koele woonkamer te zitten, ipv mijn hete kamer, duzz vandaar.

Nogmaals bedankt BlackMage voor het ophelderen van dit :)