Toon posts:

Asus EAX800 Pro + Asus A8V-E Deluxe - conflict of defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet helaas niet of dit topic in het moderborden forum hoort of hier. Ik neem de gok maar omdat het zich uit als een video probleem.

Ik heb al een hele tijd problemen met mijn videokaart/moederbord en ben al een tijdje aan het hopen dat die alles-oplossende driver update uitkomt. Maar het begint onderhand de spuigaten uit te lopen. Beide componenten zijn van ASUS: een Radeon X800 Pro kaart, en een moederbord met een VIA K8T890 chipset. De interface is PCI-Express.

Het probleem is als volgt:
Bij grafische applicaties (spellen: HL2, WoW, BF1942) slaat de VPU-recover van ATI binnen een paar minuten in en reset de GPU. Nu, als dit binnen een paar minuten naar het opstarten van het spel gebeurt, dan kan ik er donder opzeggen dat het binnen korte tijd nog maal twee keer gebeurt en hij in software rendering springt.
Als dit NIET binnen de eerste paar minuten gebeurt, dan draait het systeem mooi en soepel voor een paar uur, misschien tussendoor nog een keer een VPU-recover, maar ik kan 90% van de tijd ongestoord gamen.
Het is een soort 50-50 iets, dus neem ik het rebooten af en toe op de koop toe. Maar vandaag heb ik al vijf keer herstart na een volledige vastloper, dus ik heb het een beetje gehad.

Dus in het kort:
- Binnen 5 minuten na starten spel een VPU-recover: 99% zeker rebooten door software rendering of zelfs vastloper
- NIET binnen 5 minuten een VPU-recover: 99% zeker dat ik de rest van de dag ongestoord kan gamen (met uitzondering van een sporadische recover)

Ik heb ergens gelezen dat er een "eeuwenoud" conflict tussen VIA chipsets (waarvan er een de A8V-E Deluxe siert) en ATI chips is. Maar ik heb hier weinig bronnen van dus het zou best een gerucht kunnen zijn.

Een video driver probleem kan ik bijna wel uitsluiten omdat ik ze zowat allemaal gehad heb. De ASUS drivers van de CD en website, officiele ATI drivers (inclusief de 5.6 met de VPU-recover bug) en nu de laatste Omega drivers.
Temperatuur van CPU/GPU heb ik een tijdje in de gaten gehouden maar komen niet boven de 60 graden uit.
Ook de laatste BIOS (1006) van ASUS mocht niet baten.

Dus, is mijn vraag, kan ik het er op wagen dat dit een MOBO/videokaart conflict is, of doe ik er beter aan om mijn videokaart RMA te doen en een tijdje zonder PC te zitten?

Systeem:
---------------------------------
MOBO: ASUS A8V-E Deluxe (1006 BIOS)
Videokaart: ASUS AEX800 PRO (PCI-Express)
Video drivers: ASUS drivers, ATI driver, nu Omega
Geheugen: 2x Dane-Elec Memory 512 MB, PC3200
CPU: AMD Athlon 64 3500+ (Boxed cooler)
PSU: Enermax EG425AX-VE (420W)
HDD: 2x Hitachi Deskstar 7K250 160 GB
Noemenswaardige software: nee, eigenlijk niet

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Omdat zowel moederbord als video kaart van Asus zijn, zou ik zeggen neem eens contact op met Asus Technical Support. http://www.asus.nl/contact/contactindex.htm

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/