Toon posts:

Beste MIDI oplossing voor systeem zonder MIDI aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een keyboard mbv. MIDI op mijn pc aansluiten.
Ik heb een pc met daarin een onboard geluidskaart (chip), de Realtek ALC650 5.1
(AC97 v2.2 compiant). Er is echter geen MIDI/gameport aansluiting.
Ik heb twee mogelijkheden:
1) Een usb<->MIDI kabel kopen, deze kosten minstens 37 euro.
Alleen usb latency is als het goed is hoger dan een MIDI port op een pci kaart.
2) Een geluidskaart met MIDI port kopen.

Optie 2 lijkt me zelf het beste, ik zit te denken aan een soundblaster audigy 2 zs omdat
je met de sb kaarten soundfonts kunt laden voor MIDI. Ik kan ook samples kiezen voor MIDI
in software, maar volgens mij krijg ik zo een hogere latency.
Mijn vragen zijn:

1) Krijg ik idd. een hogere latency met het kiezen van samples in software ipv soundfonts?
Of is dit niet waar en valt het te verwaarlozen met de tegenwoordige cpu's? Dus in hoeverre worden de soundfonts hardwarematig geladen?
2) Zijn er ook andere geluidskaarten die iets soortgelijks hebben als soundfonts?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Optie 1: krijg je idd hogere latency en dat lijkt me niet leuk
Optie 2: Kijk ook eens naar terractec kaarten, of ze kunnen wat jij willen weet ik niet.

Alles kan stuk.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:11
Zelf gebruik ik hier een Terratec DMX 6Fire 24/96, m'n geluiden haal ik uit VSTI-plugins in Cubase. Het leuke vind ik dat ik door ASIO2.0 support (heeft de Audigy 2 volgens mij ook BTW) met een latency van zo'n 15ms keyboard kan spelen met de geluiden die ik uit die VSTI's haal :) Ook kan ik natuurlijk MIDI programmeren met m'n keyboard (Yamaha PSR-620 :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

een USB MIDI interface geeft om en nabij 4ms delay; dit is niets. Zodra je met audio over USB begint te werken moet je je pas zorgen gaan maken over latency, niet voor MIDI.
Soundfonts worden in het geheugen geladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 14:20 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1) Krijg ik idd. een hogere latency met het kiezen van samples in software ipv soundfonts?
Of is dit niet waar en valt het te verwaarlozen met de tegenwoordige cpu's? Dus in hoeverre worden de soundfonts hardwarematig geladen?
Niet boeiend. Zorg dat je een audio interface koopt met fatsoenlijke ASIO ondersteuning en lage latency. Oftewel bijna alle fatsoenlijke kaartjes van tegenwoordig. Creative heeft niet mijn voorkeur btw, uit tests blijkt dat ze niet heel erg onderdoen voor gangbare 'semi-prof' audio interfaces, maar het blijft Creative.
2) Zijn er ook andere geluidskaarten die iets soortgelijks hebben als soundfonts?
Als je een ASIO kaart koopt kan je bv Cubase met VSTi's gebruiken. Forget soundfonts :P Je kan ze altijd nog importeren in VSTi samplers zoals HALion etc.

Edit: hiero, een prima kaartje voor weinig knaken (€99 bij www.feedback.nl)
Edit2: of bv deze. Ben zelf zeer tevreden met de 'non-midi' versie.

[ Voor 21% gewijzigd door Mike Jarod op 02-07-2005 14:35 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

keyboard via USB is gewoon prima.
Latency valt o zo mee.

Als je echt een goeie midi bak wilt heb ik nog wel een unitor8 te koop staan. helaas wil ik em niet voor minder dan 150 euro weg doen.

Ik denk dat als je een audigy2 koopt je dan al goed uit bent.

Zoals Mike zegt, Creative is nog niet echt een voorkeur, maar doet het prima.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik denk dat ik een geluidskaart koop, idd. geen soundblaster maar een terratec ewx 24/96 oid.

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Mocht je nog geen kaart gekocht hebben, ik kan ook van harte de genoemde M-audio Audiophile 2496 aanbevelen. Heb hem nu al een flinke tijd erin zitten en werkt heerlijk met goede Asio drivers.
Er zijn ook regelmatig updates op de site van M-audio.
Pagina: 1