Toon posts:

[2000]Oude AD-objecten komen steeds terug in License Server*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Af en toe loopt bij ons de license server helemaal vol. Dit komt niet omdat we te weinig licenties hebben of teveel gebruikers, nee hij haalt dan alle gebruikers op die OOIT in A/D hebben gezeten: ex-medewerkers, stagiaires en test-users zorgen er dan voor dat de licenties vol zitten en we handmatig deze licenties (windows 2000 server en exchange) moeten verwijderen.

Dit gedaan hebbende komen ze een x-aantal dagen gewoon weer vrolijk terug. Ik snap niet hoe dit komt. Deze ex-medewerkers etc zitten allang niet meer in A/D maar toch hoest de license server ze weer op.

Ik heb hier al meer over gelezen. License server deinstalleren etc wordt er gezegd. Maar toch... ik heb wat vragen:

1) Wat veroorzaakt dit probleem?
2) Hoe is het op te lossen?
3) Kan het deinstalleren van de license server geen kwaad? Of kun je dan met andere zaken problemen verwachten?
4) Moet de licenseserver hierna weer geinstalleerd worden?

Dus alle tips en trics zijn uitermate welkom want ik ben het nu toch wel onderhand beu om telkens weer de licenses handmatig te revoken en/of te deleten. :(

(Aub normale reacties, en niet in de geest van lees de manual etc etc want ik heb er al over gelezen en onderzoek gedaan...)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://support.microsoft.com/kb/824196/

Oftewel: tenzij je Terminal Services Licensing moet gebruiken, niet op letten en lekker laten lullen. (of idd gewoon LLServer service uitzetten).

Het zou handig zijn als je ook even de OS versie erbij vermeldt.

Ik heb het overigens ook vaak gezien, domain gemigreerd naar windows 2000 en LLS neemt vrolijk de users van het oude NT4 domain ook mee, kom je 2x zo hoog uit.
Nee, sIDHistory cleanen maakt niet uit.
Nee, de oude users staan niet in de AD.
Nee, het oude domain bestaat niet eens meer (server gesloopt)

[ Voor 41% gewijzigd door alt-92 op 01-07-2005 16:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft Windows 2000 Server en we hebben Terminal Server wel draaien / in gebruik ivm Citrix.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zie ook niet helemaal in wat Windows 2000 License Logging service nou te maken heeft in Netwerk troubleshooting eerlijk gezegd (ja ok, het draait in een netwerk, maar het is gewoon een OS-specifiek probleem en eerder op zn plek in WOS).

Zoals je uit genoemde link kan opmaken is LLS op zn minst gezegd een aantal probleempjes kent ;)
Ik zou me dan ook niet echt zorgen maken over de meldingen in je Eventlogs en de aantallen in Licensing, het enige vervelende is dat je die errors niet kan weg krijgen zonder LLS te stoppen (met eventueel gevolgen voor je TS licensing).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 10:31
terminal licensing is voor zover ik weet los van normale licensing. wij hebben het ook draaien en bij administrative tools is het een ander progsel

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31
RippyNL schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:08:
terminal licensing is voor zover ik weet los van normale licensing. wij hebben het ook draaien en bij administrative tools is het een ander progsel
Het gaat dus om de licentie's voor je terminal server, want anders snap ik niet wat je probleem is? Voor deze licentie's kun je naar Microsoft Nederland bellen, je krijgt dan gewoon een "nieuw" licentie package want hun kennen dit probleem ook.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

leon1e schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:16:
Het gaat dus om de licentie's voor je terminal server, want anders snap ik niet wat je probleem is?
Euh..
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:19:
Hallo. Af en toe loopt bij ons de license server helemaal vol. Dit komt niet omdat we te weinig licenties hebben of teveel gebruikers, nee hij haalt dan alle gebruikers op die OOIT in A/D hebben gezeten: ex-medewerkers, stagiaires en test-users zorgen er dan voor dat de licenties vol zitten en we handmatig deze licenties (windows 2000 server en exchange) moeten verwijderen.
Geen TS dus maar "gewone" CALs.
Ik ken het probleem wat de topicstarter aangeeft uit ervaring ;)

Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, ja, ik weet dat TS licensing apart loopt van je 'normale' LLS.
Alleen heb ik ooit eens vage licensing probs gehad @ TS server die niet zonder de LLS weg wilden gaan, vandaar mijn slag om de arm.

Verwijderd

Topicstarter
en we handmatig deze licenties (windows 2000 server en exchange) moeten verwijderen.
Ik had volgens mij in het eerste bericht geschreven dat het gaat om de gewone W2K licenses + Exchange.

TSlicenses zijn niet van toepassing in dit topic! Ér werd alleen gezegd dat het weggooien/stoppen van de license server geen probleem is tenzij je geen TSlicense hebt draaien. Toen heb ik aangegeven dat ik deze wél heb draaien ivm Citrix..... dus het gaat hier even niet om de TSlicenses maar om de gewone W2K en Exchange licenses waar ik problemen mee heb.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 14:47 ]

Verwijderd

Move NT > WOS + titelfix

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor het verplaatsen.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://support.microsoft.com/kb/153140/

Ik vond nog even deze informatie; How to reset License manager information. Hiermee moet ik een heel eind kunnen komen.

Blijft de vraag open staan; weet iemand of dit effect heeft op de terminal server licensies die je hebt draaien. Deze mogen namelijk niet in de knoop raken omdat wij Citrix hebben draaien en de terminal server licensies gewoon door moeten draaien.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Terminal Services licensing en 'normale' licensing zijn twee aparte services en ook twee aparte consoles :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:26:
Terminal Services licensing en 'normale' licensing zijn twee aparte services en ook twee aparte consoles :)
haha dat wist ik wel. Het gaat erom of je het ene zomaar zonder het andere kunt laten draaien. (TSprofiles mogen namelijk niet in het gedrang komen)..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij staat het antwoord op die vraag al een aantal keer in dit topic ;) Je zal het voor de rest gewoon moeten testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Voor degenen die hetzelfde probleem kennen als ik, dit is ook een goede uitleg! klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
en het probleem is/lijkt te zijn opgelost door het deleten van de file llsuser.lls in de system32/lss directory. :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
eddykiprich,

Zou je als je zelf de laatste poster bent in een topic, en je hebt binnen 24 uur nog iets toe te voegen, je laatste bericht willen wijzigen? Dit per de Algemene gedragsregels (Netiquette). Het voorkomt dat je topic onnodig in de klijst omhoog wordt gehaald ten koste van anderen. Het blijft immers altijd 24 uur staan :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
ok, duidelijk
Pagina: 1