[testcase] Rondje park

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 18:37
Al een poosje geleden (eerste dagen van het heerlijke weer) ben ik met mijn 300D en 50mm mk2 maar eens een rondje gaan lopen in een stukje natuur in Veenendaal. Ik heb nu pas eindelijk de tijd gevonden om ze klaar te maken voor mijn eerste [*case] post hier in het FG-forum. Aangezien ik nog niet geheel overtuigd ben van mijn fotografische kwaliteiten is dit een testcase geworden.

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/park-01-thumb.jpg

Ik vond de symmetrie en lijnen hier erg mooi uitkomen. Heb ook geprobeerd de focus op de witte brug erachter te leggen, maar dat leverde een minder tekenend resultaat op.

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/park-02-thumb.jpg

Het gaat met hier vooral om de 'blauwe vlekken' in de achtergrond, waar de spriet ook 'heenwijst'. Op de buik liggend genomen vanuit het gras. Had het rechterbloemetje er af gecropped moeten worden?

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/park-03-thumb.jpg

Heerlijk, F1.8! Misschien jammer van het pluizige gedeelte onderaan het veertje?

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/park-04-thumb.jpg

Gewoon een mooie bloem, wederom ben ik wel weer gecharmeerd van de bokeh links. Origineel had nog meer ruimte aan de linkerkant, maar hoe mooi de achtergrond ook is, het is denk ik niet echt handig om het subject zover in een hoek te drukken?

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/park-05-thumb.jpg

Misschien vinden jullie het wel helemaal niks, maar ik vond het zeker wel wat hebben :-) Probleem is misschien dat de focus niet echt op een gedefinieerd punt ligt en het daardoor rommelig lijkt? Het lijnenspel spreekt mij in ieder geval wel aan.

Alle platen zijn in RAW geschoten, geconverteerd met RawShooter Essentials 2005, beetje levels in PS, croppen en beetje USM...

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en hoop vaker te kunnen posten!

off-topic: weet iemand een shop waar ze nog wel de 70-200L F4 op voorraad hebben? Lijkt overal wel uitverkocht, beetje jammer want ik wilde er graag een voor mijn vakantie naar de USA in augustus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien niemand hier zich aan commentaar lijkt durven te wijden na bijna negen uur zal ik maar eens een blik kritiek op je foto's opentrekken :) Over het algemeen vind ik alle foto's uit deze testcase een beetje vreemd gekaderd. Op foto vier na, hier staat de bloem in mijn ogen op een goede plek in het frame. Nu zal ik wat commentaar geven op de afzonderlijke foto's.

Bij foto #1 erger ik me een beetje aan de storende achtergrond. Ik ken de situatie daar niet, maar het is niet een ideale plek om een foto te nemen. Daarnaast was het waarschijnlijk leuker geweest als je nog zo'n verticale brugreling had meegenomen die nu een beetje eenzaam in het midden van de foto staat.

Foto #2: Tsja, ik vind het niets. Drie bloemetjes die op een vreemde plek in de foto staan. Als je nou alleen de twee rechtse bloemetjes van wat dichterbij had geschoten (bijvoorbeeld iets meer van bovenaf, het gras meenemend zodat je een mooie egale achtergrond hebt) had ik het al een stuk leuker gevonden ;)

Foto #3: Inderdaad erg jammer van dat veertje. Probeer het de volgende keer van schuin bovenaf te nemen om zo de gehele veer scherp in beeld te krijgen.

Foto #4: In mijn ogen de mooiste foto uit deze testcase :) Zoals ik in het begin van deze post al aangaf staat de bloem in mijn ogen op een goede plek in het frame. Wat ik wel weer jammer vind is dat de takjes links een beetje storend zijn. Wel leuk dat je de blaadjes rechts ook hebt meegenomen.

Foto #5: Leuk! Probeer de volgende keer te focussen op de takken die wat dichterbij zijn. Je kan beter onscherpe dingen in de achtergrond dan onscherpe dingen in de voorgrond hebben. Verder ook iets uitzoomen zodat de bovenkant van de takken er ook op staan.

Ten slotte wil ik nog even zeggen dat dit geheel mijn persoonlijke mening is. Als jij de foto's zo mooi vind, dan is dat natuurlijk prima en dan moet je vooral zo doorgaan om gewoon een eigen stijl door te zetten. Ik post dus alleen maar mijn gedachten erover. En over die Canon EF 70-200 F/4L: Heeft Foto Konijnenberg deze ook niet meer? Voor de rest lijkt hij inderdaad erg slecht beschikbaar te zijn, veel succes met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 18:37
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 22:20:
Aangezien niemand hier zich aan commentaar lijkt durven te wijden na bijna negen uur zal ik maar eens een blik kritiek op je foto's opentrekken :)
Dank je, gelukkig niet helemaal voor niks de post in elkaar gesleuteld :)
Over het algemeen vind ik alle foto's uit deze testcase een beetje vreemd gekaderd. Op foto vier na, hier staat de bloem in mijn ogen op een goede plek in het frame.
Kun je ook uitleggen waarom de anderen vreemd gekaderd zijn? Je legt eigenlijk alleen #2 concreet uit.
Bij foto #1 erger ik me een beetje aan de storende achtergrond. Ik ken de situatie daar niet, maar het is niet een ideale plek om een foto te nemen. Daarnaast was het waarschijnlijk leuker geweest als je nog zo'n verticale brugreling had meegenomen die nu een beetje eenzaam in het midden van de foto staat.
Het was misschien niet een ideale plek inderdaad. Het was misschien zelfs beter geweest als het verticale stukje er helemaal niet zat, maar de brug wilde niet luisteren ;-) Misschien iets minder bomen op de achtergrond, dan was het rustiger geweest. Maar ik vond (zoals gezegd) de lijnen wel leuk, een 'brug in een brug', de sloot die net uit een bocht wegdraait en de boompjes langs de weg tussen de brugleuning doorgezien. Je moet er geweest zijn blijkbaar :+
Foto #2: Tsja, ik vind het niets.
Dat mag! Maar het ging mij niet echt om de bloemetjes, meer om de bloemetjes icm. het blauw. Je mist inderdaad wel wat referentie, ik denk dat dat het rare kaderen veroorzaakt.
Foto #5: Leuk! Probeer de volgende keer te focussen op de takken die wat dichterbij zijn. Je kan beter onscherpe dingen in de achtergrond dan onscherpe dingen in de voorgrond hebben. Verder ook iets uitzoomen zodat de bovenkant van de takken er ook op staan.
Als ik meer in front had gefocussed was er maar één tak scherp geweest, nu meer. Maar het zou wel logischer zijn inderdaad. Keuzes, keuzes..
Ik post dus alleen maar mijn gedachten erover.
Daar ben ik blij mee! Ik heb zeker nog een hoop te leren, en dat gaat het beste als je feedback krijgt, schijnt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40
Het zijn mooie scherpe foto's. 'T is ook een topcamera, de 300D. Je kunt alleen beter wat andere objecten op de foto zetten lijkt me. Om eerlijk te zijn vind ik de datgene wat er gefotografeerd is niet echt interessant.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sammy schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 11:05:
Kun je ook uitleggen waarom de anderen vreemd gekaderd zijn? Je legt eigenlijk alleen #2 concreet uit.
Ik denk dat je mijn uitleg van nummer twee ook wel kan toepassen op de andere foto's uit deze testcase, met uitzondering van foto #4. Bij foto #1 doel ik op de dikke verticale balk. In neem aan dat er in een regelmatig patroon meer in die reling zitten... als je er nog een bijgepakt had was het in mijn ogen een beter shot geweest. #3 is nu ik er wat beter naar kijk niet eens zo gek gekaderd, alleen jammer van die onscherpte :) #4 is ook nog zo gek nog niet, alleen de scherpte zit zoals ik al aangaf verkeerdom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vind op de een of andere manier #2 juist heel mooi, die kleine bloempjes in zo'n grote ruimte, het was misschien nog mooier als de bloempjes aan de rechterkant er niet waren, maar vind m zo ook al heel mooi. Bij #3 is inderdaad dat pluizige stukje jammer, maar de foto op zich is wel mooi. De andere vind ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10 15:17
Ik vind dat ook, dat foto 2 best wel mooi is. Ik vind het iets hebben, een paar ijle bloemetjes in een grote wazige leegte. Het onderwerp moet niet altijd beeldvullend en gecentreerd zijn, niet ;) ?
Foto1 vind ik best wel mooi, al is de achtergrond wel iets te storend (die grote heldere horizontale rechthoek)
Foto2: enig puntje kritiek misschien, niet dat je er veel aan kon doen, maar het zou mooier zijn mochten alledrie de bloemetjes scherp zijn, en er is daar ook zo een heldere lange grasspriet die wat storend is. Maar deze foto vind ik de beste uit de reeks eigenlijk.
Foto3: scherpte niet zo tof
Foto4: rare kleuren vind ik, achtergrond wat te donker ivgl met het bloemetje(fill-in flash gebruikt?, levels geadjust?), wel mooie compositie.
Foto5: Vind ik niets, gewoon wat wazige rotzooi :o
Al bij al valt het wel mee feitelijk. (hehe, kritiek na 9u ;) )
Pagina: 1