Toon posts:

Witte vlekken

Pagina: 1
Acties:
  • 836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij veel foto's die ik binnen maak (en dan voornamelijk met flits) krijg ik allemaal van die witte vlekken
Hieronder een foto waar ze goed op te zien zijn:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/robinonline007/efteling300605/IMG_3289.jpg
deze zijn dus NIET van de regen!

Ik denk zelf dat dit met de weerkaatsing van de flits te maken heeft, ook hebben er meerdere mensen last van (ook met andere fototoestellen)

Maar misschien weten jullie waardoor het PRECIES komt

Robin

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

RMU

-Edit ik lees weer niet goed :+ -

[ Voor 71% gewijzigd door RMU op 01-07-2005 12:15 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

heb je dan ook een foto met vlekken, zonder regen? Dit heb ik ook als het regent en mijn lens niet schoon is ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Volgens mij is de lens gewoon vies, maak die eens schoon.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die spatjes kreeg ik ook toen mijn lens vies was. Even schoonmaken dus.

Verwijderd

Vieze lens, even schoonmaken

Kan ook zijn dat het vuiltjes zijn in de lucht

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik krijg ze meestal bij het maken van foto's in stoffige omgevingen icm met flits. Dus ik zou zeggen stofdeeltjes die het flitslicht weerkaatsen.

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
reflectie van de flits in de regendruppels, waarschijnlijk zal je het ook binnen bij grote bolle lampen aan het plafond hebben

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:15:
heb je dan ook een foto met vlekken, zonder regen? Dit heb ik ook als het regent en mijn lens niet schoon is ...
Heb een IXUS 400, ook ik krijg deze vlekken wannee rmijn lens vuil is.
Dus sluit me hierbij aan.

Schoonmaken!! :) :Y)

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Simpel toch de flits komt terug van de regendruppels...... zo moeilijk bedenken is dat niet hoor :/

Probeer het maar eens met mist :X

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hem schoonmaken, het is elke keer met flits, ik denk dus gewoon de terugkaatsing!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb zoiets ook wel eens gezien bij foto's tijden het gourmetten, van alle vetspetters + rook in de lucht.....

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:17
Ja, dat zijn dus orbs... :D

Verwijderd

Topicstarter
ahja, oke weten we dat ook weer :D

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36

n00bs

Het is weer Zomer!

Damn... dat men die site serieus kan nemen |:( ik geloof in vrij veel dingen, maar iemand mag ze wel een mailtje sturen dat dit gewoon reflecties zijn van: stof, regen, hagel, sneeuw, mist en/of een vuile lens.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

ik dacht op dpreview een fantastisch mooie uitleg stond van dit fenomeen maar ik kan hem niet terug vinden. incl uitleg over welke lenzen zich dit het snelst voordoet enzo. tot zover deze zinvolle bijdrage ;)

This too shall pass

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mocht je een FUJI camera hebben dan kan het daar ook nog aanliggen. Ik heb het ook sporadisch met mijn camera. En het is geen dwarrelend stof of stof op de lens.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Komt doordat je een compact cam hebt. Dacht fat het door de hoek waarin je flits komt. Doordeze kleine hoe weerkaatst de flits stofdeeltjes die je fotografeerd. :)

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16

Spotmatic

Ken sent me

MicDis schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:47:
Komt doordat je een compact cam hebt. Dacht fat het door de hoek waarin je flits komt. Doordeze kleine hoe weerkaatst de flits stofdeeltjes die je fotografeerd. :)
Klopt, bij compacts zit de flitser erg dicht bij de lens. Niet alleen veroorzaakt dit de bekende orbs, maar ook het rode-ogen effect. Het liefst gebruik je dus een flitser die niet te dicht bij het objectief zit. Maar ja, je hebt niet zoveel te kiezen bij een compactcam... ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat er zulke domme mensen rondlopen zeg, echt triest :X Sommige mensen trappen er nog in ook. Het is op de foto's duidelijk te zien dat er geflitst wordt, ze gaan op een regenachtige nacht onder een boom staan die flink druppelt, verzinnen er ook nog eens een verhaal bij met 20 fotografen die niet bestaan, want elke zichzelf respecterende fotograaf kent dit fenomeen wat toch in elk fotografieboek is terug te vinden en zetten het op internet.

Nou het antwoord is dus, de flits reflecteert om de druppels, maar omdat de druppels niet in focus zijn krijg je een wazige reflectie, en dus zulke bolletjes.

Je kunt dit voorkomen door de flitser uit te zetten en als alternatief een lagere F pakken of hogere ISO.

Ps je zegt wel leuk dat het niet van de regen is in je openingspost, maar op de foto regent het toch écht.

[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 01-07-2005 15:25 ]

Pagina: 1