Tellen in Acces/Excel

Pagina: 1
Acties:

• Fred1972
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 19:40
Hallo,

Ik heb in Excel een lijst met gegevens. Het gaat in dit geval om het veld 'relatienummer'.
Een willekeurig relatienummer kan 1, 2, 3 of 4 keer in de lijst voorkomen. Dit is afhankelijk van het aantal dekkingen dat deze persoon heeft. Heeft een relatie 1 dekking dan komt deze als 1 regel terug in de lijst. Heeft een relatie 3 dekkingen dan komt deze als 3 regels terug in de lijst.

Ik wil weten hoe vaak een relatienummer 1 keer voorkomt in de lijst
Ik wil weten hoe vaak een relatienummer 2 keer voorkomt in de lijst (waarbij de relatienummers die maar 1 keer vookomen niet mee mogen tellen)
enz.

Ik wil dus uiteindelijk 4 getallen weten.
Het aantal relatienummers met 1 dekking
Het aantal relatienummers met 2 dekkingen
Het aantal relatienummers met 3 dekkingen
Het aantal relatienummers met 4 dekkingen

Hierin mag geen overlapping zitten.

Ik weet niet of dit in Excel kan. Mogelijk wel in Access. In dat geval kan ik de tabel simpel importeren in Access.

Ik kom er niet uit. Wellicht dat iemand hier mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Fred

[ Voor 7% gewijzigd door Fred1972 op 01-07-2005 11:11 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 15:49

Dido

heforshe

Wellicht een beetje omslachtig, maar het volgende werkt wel :P

Ervan uitgaande dat in kolom A je relatienummers staan:

In kolom B: =countif($A$1:$A$9999,A1)
In kolom C: =countif($B$1:$B$9999,B1)

Vervolgens in vier cellen je resultaten door middel van een VLOOKUP (De resultaten in B geven aan hoevaak iets voorkomt( 1, 2, 3 of 4), de resultaten in C hoe vaak dat aantal voorkomt).

In D1: =VLOOKUP(1,$B$1:$C$9999,2,FALSE)
In D2: =VLOOKUP(2,$B$1:$C$9999,2,FALSE)
In D3: =VLOOKUP(3,$B$1:$C$9999,2,FALSE)
In D4: =VLOOKUP(4,$B$1:$C$9999,2,FALSE)

edit: er zou iets mis kunnen gaan omdat er gesorteerd zou moeten worden, maar in een testje gaat het hier goed :?

Je kunt Kolommen B en C uiteraard hidden maken, en in plaats van de "hardcoded" 1, 2, 3 en vier in de lookups kun je een verwijzing naar een andere cel inbouwen, da's wel zo netjes :P

[ Voor 40% gewijzigd door Dido op 01-07-2005 11:42 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Mandurang
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2016
Was het gelukt?
Volgens mij moeten de uitkomsten in de D-kolom toch nog gedeeld worden door het aantal. Dus D1 delen door 1, D2 delen door 2, D3 delen door 3 en D4 delen door 4.
Voorbeeld: als 3 relatienrs 2 dekkingen hebben, komt in kolom B 6x een 2. In kolom C staat vervolgens 6x een 6, de uitkomst in D2 is dan 6, maar moet zijn 3.
Als 4 relatienrs 3 dekkingen hebben, komt in kolom B 12x een 3. In kolom C staat dan 12x een 12, de uitkomst in D3 is dan 12, maar moet zijn 4.

Je zou dan ook het volgende kunnen doen: Kolom B = zoals Dido zegt, maar in kolom C vul je alleen de volgende 4 velden:
C1 =countif($B$1:$B$9999,1) =hoe vaak komt de 1 voor in kolom B
C2 =countif($B$1:$B$9999,2) =hoe vaak komt de 2 voor in kolom B
C3 =countif($B$1:$B$9999,3) =hoe vaak komt de 3 voor in kolom B
C4 =countif($B$1:$B$9999,4) =hoe vaak komt de 4 voor in kolom B
En in kolom D de 4 velden:
D1 =C1/1
D2 =C2/2
D3 =C3/3
D4 =C4/4

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Importeer de gegevens in Access in een tabel, maak dan een query op basis van deze tabel.
neem in deze query het relatienummer op en definieer een extra veld bijv. "aantal van relatienummer:[relatienummer]
Zorg dat totalen aan staat (rechtermuisknop in een veld en selecteer dan totalen.)
In je zelf gedefinieerde veld kies je als totaal Aantal en je zorgt dat relatienummer op Group By staat.
Als je naar de gegevens gaat kijken zal je zien dat er dan voor elke relatienummer het aantal x dat deze voor komt in de tabel getoond zal worden.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

Verwijderd

Het kand een stuk eenvoudiger met een pivot table (draaitabel) in Excel.

- Selecteer de kolom met de relatienummers inclusief de header
- Start een pivot table (in de engelse versie onder Data)
- Accepteer het bereik dat geselekteerd is
- Sleep het veld Relatienummer zowel in het rij als in het data gebied
- Dubbel klik op het veld in het data gebied en verander de eigenschap van het veld van Sum naar Count (Optellen naar Tellen in het nederlands?)
- Voeg de pivot table in een werkblad en je hebt je overzicht