Voeding dood?

Pagina: 1
Acties:

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Beste GoTters,
Ten eerste; Specs!!

AMD Athlon XP 2400+ / Asus A7V8X-MX / 512MB Corsair Valueram 2700 / 80 Gig Western Digital 7200RPM 8MB / Sapphere Ati Radeon 9600 PRO 256MB / Aopen 280W/ Nec 3500AG / Creative Sound Blaster Live! 5.1 player / Logitech Z-640 5.1 / Aopen 52x32x52x

Mijn voeding had al erg lang extreem verneukte voltages, dat zal denkik ook wel een van de oorzaken zijn van mijn vorige probleem, maar voor volgende week draaide alles goed..

Vorige week kreeg ik érg lange boottijden, voor mij een reden om toch even te kijken wat er aan de hand was. Ik had alles even los gehaald, en weer terug gezet zoals ik (dacht) dat het moest. Ik doe de stekker van de voeding weer in het stopcontact, doe even de deur dicht, ik loop terug, en het stinkt óntzettend. Ik heb nooit echt rook gezien, maar ik dacht dus: Damn, mijn voeding zal wel doorgebrand zijn.. Ik keek het even na, en zag dat mijn geheugen er niet helemaal goed inzat..

Vraag 1; Kan dit de reden zijn van het doorbranden van mijn voeding?

Gisteravond laat dacht ik; Ik MOET mijn pc maken; ik loop naar boven, check het geheugen, die zat er goed in en duw de stekker er weer in; De harddisks spinnen op, Fan's gaan aan, ik kan mijn DVD rewriter open doen, etc.. Ik krijg alleen geen beeld, en mijn muis en toetsenbord geven geen lampjes aan..

Vraag 2; Kan iemand nu ongeveer een beeld geven van wat er is gebeurd, en wat ik nu precies nodig heb zodat ik het kan maken?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
ten eerste:

elecronica werkt op rook: als de rook eruit is, werkt het niet meer.
kortom, er is iets duidelijk naar de filistijnen.
als de disks wel beginnen te draaien heb je in ieder geval spanning.
check of die netjes 12, en 5 volt zijn.
heb je geen piepjes bij het opstarten? dat wil nog wel eens wat over de oorzaak zeggen.

• sjukke
Meester_J schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:05:
ten eerste:

elecronica werkt op rook: als de rook eruit is, werkt het niet meer.
kortom, er is iets duidelijk naar de filistijnen.
als de disks wel beginnen te draaien heb je in ieder geval spanning.
check of die netjes 12, en 5 volt zijn.
heb je geen piepjes bij het opstarten? dat wil nog wel eens wat over de oorzaak zeggen.
Nou, ik had piepjes tijdens het opstarten; maar toen ik mijn geheugen er andersom in deed, kreeg ik geen piepjes meer.. Verder; Er kwam niet echt rook, alleen stank.. Zoals brandend rubber ofzo.. Kan het zijn dat mijn moederbord dood is, samen met mijn videokaart? Want mijn muis en toetsenbord geven geen lampjes, de rest wel.. Of de videokaart-fan draait weet ik niet, dat kan ik nog even checken.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Geheugen omgedraaid? bedoel je twee reepjes omgewisseld of een reepje gewoon andersom eringestoken? dat laatste past toch niet?

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• sjukke
KneppaH schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:18:
Geheugen omgedraaid? bedoel je twee reepjes omgewisseld of een reepje gewoon andersom eringestoken? dat laatste past toch niet?
Dat laatse, maar hij zat er dus verkeerd om in.. Daarom gaf mijn mobo ook piepjes, hij zat er maar aan één kant goed in..

Over mijn videokaart; Ik kan niet zien of de (kleine) fan draait, omdat er nog een andere PCI kaart direct onder zit.. Ik denk het niet, want er komt géén geluid af.. Ik denk dat mijn videokaart en mijn mobo zijn overleden :'(

[ Voor 25% gewijzigd door sjukke op 01-07-2005 11:30 ]

• sjukke
*bump* iemand? :>

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sjukke schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:23:
[...]

Dat laatse, maar hij zat er dus verkeerd om in.. Daarom gaf mijn mobo ook piepjes, hij zat er maar aan één kant goed in..

Over mijn videokaart; Ik kan niet zien of de (kleine) fan draait, omdat er nog een andere PCI kaart direct onder zit.. Ik denk het niet, want er komt géén geluid af.. Ik denk dat mijn videokaart en mijn mobo zijn overleden :'(
Heb ook weleens zulke klanten meegemaakt. Meestal is dan zoiezo het geheugen en het moederbord kapot. Met een beetje mazzel is de rest nog wel goed.

offtopic:
ik heb er zelfs ooit eens 1 meegemaakt die het bankje op de kop op z'n moederbord prikte, terwijl de PC aan stond. En omdat het niet lekker erin paste (logisch) had ie er maar een schroevendraaier bij gepakt om het er met geweld in te rammen 8)7
Kortsluiting van hier tot tokio, bij hem was gewoon alles doorgefikt.

[ Voor 24% gewijzigd door mjszwo op 02-07-2005 13:04 ]

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
KneppaH schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:18:
offtopic:
dat laatse dacht ik ook en toch is het mij overkomen. geen schade, gewoon omgedraait toen de pc het niet deed, deed wonderen :+

[www.ganzz.nl]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

sjukke schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:09:
[...]

Nou, ik had piepjes tijdens het opstarten; maar toen ik mijn geheugen er andersom in deed, kreeg ik geen piepjes meer.. Verder; Er kwam niet echt rook, alleen stank.. Zoals brandend rubber ofzo.. Kan het zijn dat mijn moederbord dood is, samen met mijn videokaart? Want mijn muis en toetsenbord geven geen lampjes, de rest wel.. Of de videokaart-fan draait weet ik niet, dat kan ik nog even checken.
Ja, dit lijkt mij toch duidelijk... als je je hardware er verkeerd in doet dan vindt je computer dat niet leuk...

Ik denk dat zowel je geheugen als je mobo kapot zijn,... en ja, dan kunnen de fans nog wel draaien !

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Enige manier om erachter te komen is om je hardware van deze pc, stuk voor stuk te testen door het in een ander moederbord te steken...

Instagram / YouTube

Verwijderd

Wat ik wel deed, toen ik nog in de reparatie zat, is ruiken waar de stank vandaan komt. Zo kan je de plaats localiseren van het al dan niet verbrande onderdeel. Snuffel even aan de voeding en kijk of er op het MB een onderdeel verkleurd is door de warmte. De stank moet toch ergens vandaan komen en daar is meestal ook verkleuring. Zit er een bultje op een chip dan is die doorgeslagen. Koppel ook de HD's even los.
Het kan overigens ook bijv. een smoorspoel zijn in de voeding die even te heet was maar die hoeft dan daarna nog niet stuk te zijn.
Meet even de spanningen 12 en 5 volt etc. van de voeding. Vervang dan geheugen en daarna voeding. Werkt het niet dan is het het MB.

Succes!

• sjukke
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 09:59:
Wat ik wel deed, toen ik nog in de reparatie zat, is ruiken waar de stank vandaan komt. Zo kan je de plaats localiseren van het al dan niet verbrande onderdeel. Snuffel even aan de voeding en kijk of er op het MB een onderdeel verkleurd is door de warmte. De stank moet toch ergens vandaan komen en daar is meestal ook verkleuring. Zit er een bultje op een chip dan is die doorgeslagen. Koppel ook de HD's even los.
Het kan overigens ook bijv. een smoorspoel zijn in de voeding die even te heet was maar die hoeft dan daarna nog niet stuk te zijn.
Meet even de spanningen 12 en 5 volt etc. van de voeding. Vervang dan geheugen en daarna voeding. Werkt het niet dan is het het MB.

Succes!
Het was duidelijk de voeding waar de stank vandaan kwam. Verder; het geheugen zat er niet goed in, waardoor mijn mobo piepjes gaf. Dan is het toch bijna onmogelijk dat daardoor alles fout ging? Het geheugenbankje is nog gewoon goed; het geheugen ook. Het mobo is nergens verkleurd, en alle condensatoren (zo heet dat toch, die staafjes op je mobo?) zijn nog heel, en er komt nerges zooi uit gedrupt. Als ik het geheugen er nu uit haal geeft mijn mobo wéér gewoon piepjes. Het enige wat ik mis geloof ik; is beeld, en mijn muis/tobo die weer werken.. Verder heb ik dus een 9600pro in mijn AGP slot zitten, maar er zit ook onboard video op.. Ik zal even kijken of die wel werkt door die 9600pro uit mijn AGP slot te halen en mijn monitor aan de onboard te hangen.. :+

[ Voor 14% gewijzigd door sjukke op 04-07-2005 16:49 ]

Verwijderd

Je topic gaat over voeding dood?

Ik heb het afgelopen 2 jaar ervaring gehad met een dode voeding, 3 keer zelfs. Alle 3 de keren ging dat als volgt.
Je start je computer op en bij de eerste keer opstarten kom je net in windows en na enige tijd krijg je een spontane reboot, vervolgens kun je misschien net windows opstarten en vervolgens weer een reboot. deze spontane reboots komen steeds sneller achter elkaar tot op het punt dat je inderdaad geen beeld meer krijgt.

Mijn advies is zoals al eerder aangegeven. Te beginnen met zo min mogelijk.
MB + Geheugen (1 module) + Videokaart.
Als het hier al mis gaat, voeding vervangen, nog steeds niet dan videokaart, en zo doorgaan tot je precies weet wat er mis is.

Iets anders zit er vaak niet op!

Succes

• sjukke
Sorry voor deze late reactie;

Flykiller had gelijk, mijn mobo is overleden. Ondertussen heb ik deze vervangen, en alles loopt weer (bijna) goed. Bedankt voor de hulp, GoTters ;)
Pagina: 1